| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
quentez Veteran
|
Posted: 20.08.2014 19:50 Post subject: |
|
|
Mulig han legger handling bak ord. Men rent resultatmessig har vi i Koteng-perioden betalt ut flere sluttpakker enn vi har scoret mål, for å sette det litt på spissen.
Men at Janne, Stjernen, Perry og Wiggen er ute av bildet er positivt. Selv om han også var med på å ansette to av dem... |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 20.08.2014 20:04 Post subject: |
|
|
Janne og Stjernen var ansatt før Koteng kom inn, Perry&Wiggen var Hoftuns siste sjanse til å bevise. Alle ryker etter evaluering av Koteng.
Han har nå satt igang den totale opprenskingen og renovasjonen av klubben. Minner også på at han sannsynligvis reddet klubben fra konkurs når han ble ansatt også.
Men uansett hvor utrolig mye han har gjort, så gjenstår fortsatt endel ting som må gjøres riktig før han kan hylles skikkelig:
* Erik Hoftun må sakte men sikkert fases ut av klubben, la han gå å jobbe i Avantas.
* Trond Alstad må ut av klubben umiddelbart, Avantas neste.
* Riktig SD og riktig Trener må ansettes, vi har ikke råd til å bomme igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 20.08.2014 20:15 Post subject: |
|
|
Bifalles!
Forøvrig en dønn ærlig Bratseth på viasat nå i sted _________________ :/ |
|
| Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 20.08.2014 20:24 Post subject: |
|
|
Hva sa Bratseth? _________________ You`ll never walk alone!! |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 20.08.2014 20:31 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | zaphod81 wrote: | | Nils Arne Eggen fikk Erik Hoftun som motpol i Rosenborg, og det er overhodet ikke rart at Eggen valgte å bare overkjøre framfor å søke konsensus. I en situasjon der han var omgitt av kunnskapsløse. men likevel faglig arrogante og maktbevisste mennesker ville Eggen gjeninnføre det opplyste eneveldet i en organisasjon som var ledet av inngruppetenkning, og det måtte nødvendigvis bli konflikt. |
Det blir helt feil Det er slik Eggen er, uavhengig av hvem han har rundt seg. Han skrev om SD rollen i godfoten:
"Jeg bestemmer hvem som skal inn og ut, og Bratseth gjennomfører det." |
Som sagt: Eggen levde ut et opplyst enevelde som hovedtrener i Rosenborg; en ledelsesmåte som fungerer godt dersom herskeren faktisk vet mest og best, og dessuten gjennomfører planene over lang tid. Bratseth som SD hadde en rådgivende og gjennomførende funksjon, mens Eggen satt så til de grader med det siste ordet. Helt greit, når treneren hadde en slik kapasitet. Ikke fullt så greit når han gir seg. Dette har vi vært gjennom.
Det er ikke godt å si hvordan Eggen hadde tedd seg dersom han hadde en ordentlig "likemann" rundt seg i organisasjonen - det har han nemlig aldri hatt. Det kan godt være at slike ikke finnes, i Eggens øyne, men det er hevet over enhver tvil at Hoftun sammenlignet med Eggen er kompetanseløs på absolutt alle områder som handler om styring og ledelse av et fotballag (og sannsynligvis på alle andre områder, men det er en annen diskusjon) og som sådan er langt unna det nivået som kreves for å få faglig respekt fra en trener på Eggens nivå (verdensklasse). Når en enormt kunnskapsrik og erfaren fotballtrener som Eggen møtes av den typen ressurser rundt seg vil han alltid forsøke å holde alle trådene selv. Ettertiden har jo tydelig vist hva som skjer med de trådene Erik Hoftun betjener.
Hva i alle dager du forsøkte å få fram i den første delen av innlegget vet jeg sannelig ikke. At Erik Hoftun "tvert imot" skulle ha minst å skjule kompetansemessig fordi han har vært med på å mislykkes uten Eggen i 10 år omtrent sammenhengende? Det henger ikke på greip i det hele tatt. De som yter mest motstand er de som har fått mer makt i organisasjonen etter Eggens avgang, i Hoftuns tilfelle både som spiller og støtteapparat. Det er de som har mest å tape på et kompetansemessig korrektiv til det de driver med. Enkelt, logisk, og sannsynlig, som tatt ut av læreboka.
Forøvrig: Påstanden om at Eggen-nekt i 2010 var "riktig" fordi det lot den underkompetente ledelsen kjøre klubben i dass fortere, "slik at vi ikke fikk det problemet i 2020", det er det elendigste argumentet for Hoftuns "usynlige" positive kraft jeg har lest til dags dato. Rett foran påstanden om at Eggens inntog hadde styrket Hoftuns posisjon i Rosenborg, slik at han nødvendigvis må ha handlet til klubbens beste. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
danielsk Veteran
|
Posted: 20.08.2014 21:58 Post subject: |
|
|
| Batigol wrote: | | Hva sa Bratseth? |
| Quote: | - Vi står hverandre svært nær, sa Bratseth i kveldens sending før Celtics playoffkamp mot Maribor.
- Han fortjener å bli behandlet med respekt og verdighet. Om han har blitt det, betviler jeg. Men det må han svare på selv.
- Det gjør meg utrolig trist hvis det er hans inntrykk etter sitt siste opphold i Rosenborg, sa Rune Bratseth.
Han viste til hva Eggen har fått til med Orkla og fastslo:
- Han kan det ennå!
- Nils Arne har massevis av klokskap å dele, det er det ingen tvil om, sa Rune Bratseth.
Han ble konfrontert av Guro Fostervold Tvedten om det manglet sportslige planer under Eggen:
- Vi har ikke vært sterke på sportsplaner. Jeg begynte i RBK i 1994 og jeg så aldri en sportsplan. Det betyr ikke at det ikke var planer.
Bratseth fortsatte:
- Vi var best på dagen i dag. Nils Arne sa at «jeg kjenner lag som har planlagt seg ned både en og to divisjoner». Det var fleip, men det var også en viss sannhet i det.
- Det er sikkert bra med planer og struktur, det er mange som var flinkere enn det vi var, men føler ikke at jeg trenger å forsvare meg.
Bratseth mener at Rosenborgs fall etter Eggen ikke har vært så dramatisk som mange skal det til:
- Men det er en stund siden siste gull og det er ikke godt nok.
- Problemet for RBK er at vi i den gode perioden var så ekstremt gode. Seier i serie, cup og deltagelse i Champions League. Det er en nesten håpløs oppgave å kopiere det. |
http://www.vg.no/sport/fo.../23278422/ |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 20.08.2014 22:06 Post subject: |
|
|
| Det som kommer frem er ikke det minste overraskende. Dette har jeg trodd hele tiden. Rart at folk er overrasket over det som kommer frem. |
|
| Back to top |
|
 |
OzzeyH Proff

|
Posted: 20.08.2014 22:09 Post subject: |
|
|
Rune B som ny SD ? ny runde med gode gamle Bratseth?  |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 20.08.2014 22:16 Post subject: |
|
|
Håper ikke det. Det er kun en person som skal ha æren for RBK sin suksess og det er Eggen selv. Resten var inkompetent, deriblant Bratseth. Det ble gjort svært lite av Bratseth.
Høgmo prøvde å skape en toppidrettskultur etter det, men han ble spist. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 20.08.2014 22:28 Post subject: |
|
|
Enig med Senador.
Hva gjorde egentlig Bratseth fra Eggen sluttet i 2002 til han gikk av som var bra? Nedturen under Bratseth var minst like stor, som under Hoftun, selv om han fløt en del på at deler av spillerstallen var med, og at spillestilen tildels fortsatt satt i troppen.
Bratseth klarte jo ikke en gang å støtte trenere i motgang når pressen spurte. Han ble jo så usikker at han underminerte trenernes autoritet, og fremskyndet presset mot dem. |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 20.08.2014 23:15 Post subject: |
|
|
| Jo flere spillere som kjøpes og selges, jo større sjanse er det for å bomme på spillere. Og det er det som skjer i dag. Ikke for å forsvare EH, men det kan være noe å se på også. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 20.08.2014 23:22 Post subject: |
|
|
| Messi wrote: | | Kan informere Nidaros at klubben drives som et AS, se bbreg.no eller proff.no |
Det Eru skrev.
Kan i tillegg informere om at brreg.no (ikke bbreg.no) er kilde for de samme opplysningene som proff.no også presenterer. Det proff.no gjør er å gjenbruke offentlig tilgjengelig registerinformasjon. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 20.08.2014 23:33 Post subject: |
|
|
Jaja - når man klatrer høyt, faller man langt. Her er det bare å rydde opp i alle ledd fram til jul. Jeg er faktisk glad for at vi har Koteng inne bak roret, ettersom han, om noe slurvete og sleivete, innehar en hel del handlekraft.
Punkt en blir å få ut Hoftun. Så må det ansettes en trener vi kan leve med noen år - det er nok ikke mulig å bytte trener kjapt enda en gang. Magafølelsen sier at dette blir Fagermo, jeg håper det ikke skjer, men lover å ikke sutre uansett hvem det blir. Nå er det siste sjanse, og alle gode krefter må støtte opp om den som kommer.
Det er vel ting som tyder på at hele den sportslige avdelinga ikke har skjønt hva som er viktig og riktig for klubben, og følgelig bør byttes langt vekk.
Sist men ikke minst må det renskes opp i stallen. Vekk med alle som egentlig helst ville spilt for andre klubber, for eksempel Viking. Skriv kontrakt eller forsvinn...
Jeg kan leve med at RBK ikke tar mesterskap hvert år, men vi må spille morsom angrepsfotball og laget og klubben må være i stadig utvikling til det bedre. Jeg har inntrykk av at mange her er mer fornøyde med å tape med Kåre enn å Sogndalbusse seg til ett poeng med Perry og Janne. Det skjønner jeg godt. Slik føler jeg det også.
Dette har vært en trist dag. At en som har gjort så mye for så mange, ikke blir møtt med mer respekt i RBK, synes jeg er fryktelig leit. Eggen var udiskutabelt den som gjorde klubben til en fryktet motstander i Europa, og uten han hadde vi vært som Brann eller enda verre VIF. Nå er vi i og for seg på vei dit uansett, men det er pokker ikke Eggens feil.
Jeg krysser fingrene for at Koteng nå rydder godt og grundig, at klubben bruker mye tid og ressurser på å finne kompetente mennesker til nøkkelposisjoner og at noen hiver seg på telefonen og spør om Eggen kunne tenke seg å bidra med noe i denne prosessen. Så får vi håpe vi ender opp med gulltreneren, at vi får tak i spillere som vil noe på klubben vegne, ikke bare egne, og at vi kan møte 2015 med håp om noe bedre. Jeg vet i hvert fall hva jeg ønsker meg til jul. |
|
| Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 21.08.2014 09:18 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: |
Det er ikke godt å si hvordan Eggen hadde tedd seg dersom han hadde en ordentlig "likemann" rundt seg i organisasjonen - det har han nemlig aldri hatt. Det kan godt være at slike ikke finnes, i Eggens øyne, men det er hevet over enhver tvil at Hoftun sammenlignet med Eggen er kompetanseløs på absolutt alle områder som handler om styring og ledelse av et fotballag (og sannsynligvis på alle andre områder, men det er en annen diskusjon) og som sådan er langt unna det nivået som kreves for å få faglig respekt fra en trener på Eggens nivå (verdensklasse). Når en enormt kunnskapsrik og erfaren fotballtrener som Eggen møtes av den typen ressurser rundt seg vil han alltid forsøke å holde alle trådene selv. Ettertiden har jo tydelig vist hva som skjer med de trådene Erik Hoftun betjener. |
Hoftun og Eggen er neppe et veldig langvarig ekteskap.
Vil bare legge til at Eggen har samarbeidet med "likemenn" tidligere uten problemer. Han var sidestilt med Kjell Schou Andreassen i to perioder som landslagstrener. Først A-landslaget, deretter OL-landslaget.
Jeg føler kanskje ikke at et slikt samarbeid fikk utnyttet Eggen på sitt beste, da han blir litt for ettergiven og medgjørlig i stedet for å gå 100% etter egen visjon. Med en sportsdirektør som har høy kompetanse, vil det være noe annet, og det tror jeg hadde fungert fint med Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 21.08.2014 09:23 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | * Erik Hoftun må sakte men sikkert fases ut av klubben, la han gå å jobbe i Avantas. |
Jeg mener Helland sa i et intervju at Hoftun faktisk er veldig god på feltet. Altså som en underordnet del av et trenerteam. Har ikke noe imot å se ham videre i en slik rolle hvis han gjør en god jobb. Høyst sannsynlig at kompetansen hans faktisk passer ganske godt inn der, i motsetning til SD-stillingen. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 21.08.2014 10:24 Post subject: |
|
|
Spiller ingen rolle på dette punktet.
Det går sjelden bra å degradere en sjef til en lavere stilling, og i dette tilfellet snakker vi om en som i aller høyeste grad har bidratt til en uønsket bedriftskultur, og en som i mange år har blitt vant til å bestemme mye uten å ha kompetansen til å backe det opp. Dette personlighetstrekket skal vi ha veldig mye oppside for å beholde i klubben, og det tror jeg definitivt ikke vi får.
At den ikke vanvittig erfarne Helland skryter av ferdighetene hans på feltet tar jeg med en klype salt, jamfør Stefan Strandbergs rangering av Perry for en sesong siden. Det kan godt være at en assistenttrenerrolle egentlig er det som kler Hoftuns evner best, men i Rosenborg Ballklub bør det toget være gått for denne gang. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 21.08.2014 10:37 Post subject: |
|
|
Jeg tror også, som jeg har vært inne på i andre diskusjoner, at Hoftun har en del, i allefall mer å fare med på treningsfeltet kontra styrerommet og inne på brakka.
Men jeg tror også at vi har kommet til et punkt der det spiller liten rolle hvor kompetansen ligger. Jeg mener fast bestemt at RBK og Hoftun må skille lag så snart det lar seg gjøre. Som zaphod81 er inne på. Han har vært med å bygge opp denne bedriftskulturen vi har i dag, som beviselig ikke har fungert. Det kan umulig være interessant for Hoftun å vagge nedpå treningsfeltet i årene som kommer, etter å ha drukket kjedsberg med de store inne på brakka i så langt tid. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 21.08.2014 13:52 Post subject: |
|
|
http://www.vg.no/sport/fo...a/23278217/
Høgmo mener lite var på stell i det sportslige apparatet som han overtok i 2005 (les oppslaget på forsiden på rbkweb om når problemene begynte), og at han ble utbrent i forsøkene på å få ting til. Hofttun har gjort mye galt, men elendigheten startet lenge før. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 21.08.2014 16:10 Post subject: |
|
|
Dette var jo hovedproblemet etter Eggens avgang. Klubbens styre og administrasjon hadde i et par tiår lent seg tilbake og latt Eggen ta seg av "alt", mens de selv tok seg av det formelle og daglig drift utover treningsfelt og spillergruppe. Da Eggen forsvant var det ingen som var forberedt på etterspillet, og Hareide var eneste kort i hatten. Da han også forsvant etter kort tid var kreativiteten slutt, og det ble en serie med assistenter og reserveløsninger. Så forsøkte man igjen med Høgmo, som tydeligvis så at Eggens mange roller ikke far fylt av de som var igjen på Brakka. Han måtte ruste opp kraftig, og var langt på vei både trener og sportsdirektør, og etter det jeg forstår andrelagstrener og talentutvikler. Alt som forsvant ut dørene ble erstattet av folk med tilsvarende eller dårligere kvalitet. Eksempelvis hadde hverken Bratseth, Eggen jr. eller Hoftun nok evner til å fylle tomrommet på spillerlogistikk-sida.
Et nytt forsøk ble gjort med Hamren som for all del var/er en god trener, men neppe akkurat den typen vi burde ha inn for å tenke langsiktig.
Nå har vi endelig fått inn et styre som har måtte gått gjennom en stor, tung prosess som burde vært unødvendig, og fått fjernet det meste av gamle spøkelser. Nå ligger veien åpen, og endelig - etter ti år - ser det ut som det tenkes helhetlig i filosofi, verdigrunnlag og ansettelser igjen. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.08.2014 19:13 Post subject: |
|
|
| Batigol wrote: | | Hva sa Bratseth? |
- Hvis noen skal være med på å ta ansvar for det som skjedde etter Nils Arne Eggen, så er jeg én av dem - helt klart. Det ansvaret tar jeg. Det har ikke vært bare bra.
Les mer: NÃ¥r gikk det galt for RBK?
- Det var egentlig liten konkurranse om norske spillerne, men vi betalte godt for dem. Det var politikken i Rosenborg at vi heller betalte for mye enn for lite, sier Rune Bratseth.
- Var dere for snille?
- Nei, det tror jeg ikke. Pengene ble igjen i norsk fotball. Men vi kan stille spørsmål om hva de ble brukt til. Det førte jo ofte til at lønningene gikk opp...
- Norske spillere kostet plutselig 10-15 millioner. Husk på at Frode Johnsen kostet oss 16 millioner fra Odd. Men på den tida solgte vi Heggem for 45, og både Brattbakk, Stensaas, Bragstad, Iversen, Rushfeldt og Bergdølmo gikk for tosifra beløp - mange i 20-30-millionersklassen. Det var egentlig god butikk likevel.
- Fikk dere hva dere betalte for?
- Nei, ikke alltid, på ingen måte. Men sånn vil det alltid være. Å kjøpe spillere er en risikoidrett, det ser du over alt i andre klubber. Noen kjøp er bom, og da er det bare å håpe at det er mer pluss enn minus både sportslig og økonomisk. Jeg føler at vi har kommet ned på rett side. Men vi har brukt nok penger på dårlige spillere også. Det er det ingen tvil om.
Les mer: Rekordkjøpet som glapp
Alstad trekker i boka fram Prödl-budet som eksempel på alt som var galt, men han har muligens glemt det enda mer skandaløse budet på Reginiussen, som Tromsø heldigvis avslo - og heller lot spilleren dra gratis til Schalke ... |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 21.08.2014 19:52 Post subject: |
|
|
| Quote: | | - Det var egentlig liten konkurranse om norske spillerne, men vi betalte godt for dem. Det var politikken i Rosenborg at vi heller betalte for mye enn for lite, sier Rune Bratseth. |
Yes, og hva har vi fået igen for denne snillismen? Myten om at Rosenborg har støvsuget markedet for norske spillere og et kunstigt højt prisforlangende når vi byder på norske spillere. Selve konklusionen på hvorfor Bratseth ikke skal være sportslig leder igen. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 22.08.2014 14:13 Post subject: |
|
|
Følgende sitat er det beste argumentet jeg har lest noensinne for hvorfor en sportslig leder i Rosenborg aldri kan være sidestilt en trener.
"– Nils Arne er den klart beste fotballtreneren jeg har hatt. Uten tvil. Og han er fortsatt en veldig god fotballtrener. Men settingen han kom inn i var helt annerledes enn den han forlot da han var RBK-trener i 2002. Det var en helt ny gruppe og måte å trene på i Rosenborg i 2010 enn det Nils Arne sto for en del år tidligere og som han tok med tilbake (Erik Hoftun)"
Hvilket søl skal vi ha i klubben hvis en sportslig leder sidestilt med en trener skal ha meninger og instruere hvordan treninger skal foregå?
Dette må starte med hvilke metoder en trener tar med seg inn for å oppnå resultater, og beviselig har oppnådd resultater på, og ikke vissvass-tenking fra en allvitende sportsdirektør.
Dette bør også være den endelige avskjedssøknaden fra Erik Hoftun om aldri mer å inneha en sportsdirektør-rolle i Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Borden Veteran

|
Posted: 22.08.2014 15:08 Post subject: |
|
|
| En sportsdirektør må tenke langsiktig i forbindelse med utvikling av spillere, optimalisering av treningsforhold, oppbygging og sammensetting av spillerstall og alt som kan gjøre arbeidsforholdene bedre for spillere og trenere. Han kan ikke være likestilt treneren på de punktene som er trenerens jobb, men kan selvsagt komme med innspill og råd. |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 22.08.2014 16:27 Post subject: |
|
|
Borden: du skriver at en sportsdirektørs jobb er stallsammensetning. For meg som aldri har jobbet innen fotball, er dette noe som soleklart kommer innenfor en treners jobb. Jeg kan ikke fatte hvorfor en trener ikke må få lov til å hente de typene han selv vil ha, selvfølgelig innenfor finansielle rammer.
Hvis man har en sportsdirektør, må jo valget av trener ha blitt gjort ut fra filosofi, økonomi etc. Derfor må en trener selv bestemme hvem han vil ha. Treneren jobber jo allerede innenfor klubbens filosofi.
Uansett så virker det på meg som alle lag er avhengig av en god trener. Man kan ha så gode direktører man bare vil, men til syvende og sist er det likevel treneren som betyr noe.
Eller er jeg på vidda? |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 22.08.2014 17:06 Post subject: |
|
|
En SL skal ha ansvar for alt av spillerlogistikk. Være det kjøp, salg utvikling av unge spillere etc. Dette gjøres for at klubben skal kunne tenke langsiktig og sørge for at de ikke må bytte ut halve troppen hver gang en trener må byttes ut. Han skal også tenke flere overgangsvinduer frem i tid, og se på hvilke spillere som ikke vil signere nye kontrakter, eller som kan bli solgt og ha en plan klar for å kvitte seg med og erstatte disse.
(Her er det helt klart at Hoftun har feilet på alle områder)
Det er også han som har ansvaret for å ansette trenere, og må derfor ha en klar plan om hvordan laget skal fremstå på banen og ansette trenere som passer inn i den stilen. Han har på den måten også ansvar for sportslige resultater over tid.
Og om en SL gjør jobben sin så skal det ikke være noe problem for treneren at det er SL som styrer logistikken da de har samme mål og filosofi.
Det skal selvfølgelig være ett samarbeid mellom trener og SL på spillerlogistikken, SL skal ikke hente en spiller som treneren vil ha men som ikke passer inn i klubbens planer, og han skal heller ikke hente en spiller som treneren ikke ønsker å ha. |
|
| Back to top |
|
 |
|