English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2017
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Vil flytte fra Lerkendal til Lade
Skrevet av Thomas Myren, 25. mars 2008, 20:34

Rosenborg trenger flere baner og håper eiendomsutvikling på Lerkendal kan finansiere flytting av treningsanlegget til Lade.



40 000 på Lerkendal? (13.03.08)
Vil ta over Lade-anlegget (17.10.07)

- Vi vet at dette området kan være interessant for mange i denne byen. Hvis vi skal satse mer på egenutvikling av spillere, vil det skje det samme hos oss som det allerede har skjedd hos andre klubber, nemlig at det blir stadion en plass og treningsanlegg en annen plass, sier Nils Skutle til rbkweb.no.

Lerkendal stadion og de tre treningsbanene er omgitt av forskjellige forsknings- og utdanningsinstitusjoner, og området er høyaktuelt for NTNU og HiST, som begge har planer om samlokaliseringer. Også andre aktører kan komme til å vise interesse for tomt like ved E6 inn mot Midtbyen.

En halv milliard
- Forutsetninga for at vi skal kunne flytte, er at vi får solgt unna tomter på Lerkendal, ellers har vi ikke penger til det. Vi må få lov til å bruke området her til noe annet enn baner, mener Skutle.

Det er i dag regulering for bygging av 16 000 kvadratmeter med næringsarealer på parkeringsplassen ved stadion. Rosenborg ønsker altså i tillegg å kunne omregulere de tre treningsbanene til næringsvirksomhet.

- Klubben er klar til å ta en kjapp beslutning. Det er mer opp til kommunen om hva de ønsker. Vi vet hva vi ønsker oss, men vi bestemmer ikke, sier Rosenborg-sjefen.

Kommunale Lade idrettsanlegg har i dag fem gressbaner, én kunstgressbane og tre grusbaner. En oppgradering til Rosenborg-standard er anslått til å koste mellom 200 og 500 millioner kroner.

Samarbeid med kommunen
Det er naturlig at RBK mot å overta deler av eiendomsretten dekker størsteparten av kostnadene. Resten skal kommunen bidra med, som gave til Trondheims-Ørn og breddeidretten.

- Vi har en dialog med både kommunen og Fotballforbundet. Trondheims-Ørn har et baneproblem, og vi vil gjerne hjelpe til, forteller Skutle.


Faksimile: Gule sider

Møtevirksomheten begynte i fjor høst, og RBK tror på en avtale.

- Det vil være bra for både Rosenborg, Trondheims-Ørn, eventuelle lag i Adecco-ligaen og ikke minst breddefotballen. Det vil være en fantastisk mulighet, slår Skutle fast.

I tillegg til skattekroner kan kommunen kunne finansiere sin andel ved hjelp av salg av deler av tomta. Haakon 7.s gate er allerede stappfull av varehus, men det er fortsatt handelsmenn som gjerne vil bygge.

- Kommunen må svare på det, men jeg tror ikke vi trenger alt arealet der ute.

Ny storhall
I tillegg til to-tre nye gressbaner og fem-seks kunstgressbaner er det planer om å bygge en storhall på Lade. Denne skal tilfredsstille internasjonale krav og fungere som hjemmebane for Ørn.

- Da snakker vi ikke om en oppblåsbar hall, derimot en skikkelig arena til kamper og konserter med plass til kanskje 3-5000 tilskuere og serveringssteder. En storhall som kan brukes både til håndballkamper og konserter, den fineste og mest funksjonelle i landet. Vi må tenke lengre enn nesa rekker, mener Nils Skutle.

Byens nye storstue skal også inneholde sportsklinikk, treningsstudio og undervisningslokaler. Spillerne i junioravdelinga vil dermed kunne bli undervist i både fotball og skolefag på et ekte fotballakademi.

- Vi kan gjøre alt fra bunn av, og skape det samme som Arsenal, Manchester United og mange andre har gjort, smiler Skutle.

Også seniorspillerne vil bli glade for å slippe å kjøre til og fra Sveberg for å trene i Abrahallen om vintrene. Plasthallen sto ferdig vinteren 1997, og har sett sine beste dager.

- Det var snakk om levetid på 12-15 år. Spørsmålet er hva vi skal gjøre når duken detter ned. Skal vi kjøpe ny? Den har hatt sin funksjon. Kanskje vil andre overta den? Det er en del utbygging der, og det er kanskje behov for arealene til noe annet, spør Skutle.

Ørn på Lerkendal
Det er fortsatt usikkert når bystyret vil kunne gi grønt lys for utbygging på Lade, men RBK har et håp om å kunne komme i gang allerede i år. Uansett trenger Trondheims-Ørn en bane i mellomtida, og løsninga ble rett og slett Lerkendal stadion. Elleve ekstra kamper på en tidvis herjet bane er ikke ideelt, men Rosenborg frykter ikke kampbelastninga.

- Det er en del av bildet, men kvinnefotball er kanskje ikke kjent for å overbelaste banen, som er isydd kunstgress. Det skal ikke være noe kjempeproblem, tror Nils Skutle.

TV2 sender den første hjemmekampen mot Kolbotn 20. april. Oppgjøret blir et nytt kapittel i den felles historien til de to naboklubbene Ørn og RBK, som ble stiftet med henholdsvis 18. og 19. mai 1917.

Konkurrerende prosjekter
Uavhengig av planene for Lade idrettsanlegg har samarbeidsklubben Ranheim prosjektert både nytt stadion med 3000 sitteplasser og flerbrukshall på sitt anlegg.

- Vi vet hva de tenker, Strindheim har også planer. Vi må inntil videre kjøre parallelle løp, og så får vi se. Kanskje kan det være fornuftig å samle i stedet for å bygge flere plasser. Problemet er at Fotballforbundet er veldig utålmodige, de synes det går litt tregt her oppe, forteller Skutle.

Rosenborg er uansett bestemte på å flytte sitt treningsanlegg.

- Hvis vi ikke får det til på Lade, må vi kanskje forhøre oss på Byneset eller andre plasser. Her på Lerkendal er det begrenset hva vi kan gjøre i forhold til alt vi ønsker, avslutter Nils Skutle.

Hva syns du om Lade-planene? Si din mening i forumet!


Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon | Diskutér «Vil flytte fra Lerkendal til Lade» i forumet! Diskutér «Vil flytte fra Lerkendal til Lade» i forumet!

nyheter 
forum 

ANNONSE
SITATET
 © 1999-2017 RBKweb