English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
16 lag i Eliteserien?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 78, 79, 80  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 15.03.2016 23:44    Post subject: Reply with quote

Ja, rimelig spesielt. Prøver han å innsmigre seg hos Høgmog og Semb?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Strand
Veteran

PostPosted: 16.03.2016 00:29    Post subject: Reply with quote

Hvis vi gjør disse endringene, og fortsatt taper landskamper og E-cup-kamper i mars, hva er da den neste mirakelkuren?
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran

PostPosted: 16.03.2016 00:36    Post subject: Reply with quote

6 lag som spiller mot hverandre fire og en halv gang per sesong(som skal spilles på eksakt samme datoer som Premier League) i tillegg til at NFF tvangsinnfører Høgmos spillestil på alle norske klubblag.

"Jeg ser ingen andre idretter i verden hvor man spiller på en måte nasjonalt og en annen internasjonalt." Sier Høgmo i en kort kommentar.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.03.2016 19:05    Post subject: Reply with quote

http://www.vg.no/sport/fo.../23639699/ Tommel'n opp!

Nils Arne Eggen wrote:

Jeg er vel den eneste som har spilt kamper på vinteren, og det går utmerket bra det.

Da endrer vel Peg Matias mening igjen snart, som sist når Eggen slakta laguttaket hans Very Happy
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2016 19:09    Post subject: Reply with quote

Vi trenger en smiley/whatever som viser folk som ligger på kne og tilber Nils Arne Eggen.
sveininge
Rutinert

PostPosted: 16.03.2016 19:34    Post subject: Reply with quote

Haha. KO fra Eggen, Fagermo og Bjarmann. Høgmo og VG-Svea river seg i håret over disse hersens rakkerne med sine logiske argumenter. Nå må TV-selskapene komme på banen og redde norsk fotball fra sunn fornuft og demokrati.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 16.03.2016 21:16    Post subject: Reply with quote

Høgmo i VG wrote:
– Kanskje må vi ha en kulturendring i tankegodset vårt.
[ ... ] Vi kommer til å spille viktige kamper i mars, februar og november i fremtiden. Vi må ta dette på alvor og diskutere det for å finne ut hvordan vi kan bli bedre totalt sett.

Mulig jeg tolker Høgmos "kulturendring i tankegodset" litt annerledes enn han egentlig mente, men i den grad landslagstap i kvalifiseringskamper, i februar, mars og november har vært et problem, så har det vært med slike Tippeligaspillere på banen:

12. november 2005, Norge - Tsjekkia 0 - 1
Med: Jan Gunnar Solli, Christian Grindheim, Kristofer Hæstad

16. november 2005, Tsjekkia - Norge 1 - 0
Med: Fredrik Strømstad, Hæstad

24. mars 2007, Norge - Bosnia-Herzegovina 1 - 2
Med: Jarl André Storbæk, Hæstad, Strømstad

17. november 2007, Norge - Tyrkia 1 - 2
Med: Håkon Opdal, Storbæk, Hæstad, BH Riise

22. mars 2013, Norge - Albania 0 - 1
Med: Ruben Yttergård Jensen.

- - -

7. juni 2013, Norge - Albania 1 - 1
Nei, det var sant. Dette var jo en junikamp. Vi var i sesong, de andre hadde ferie. I fremtiden skal vi også ha ferie da, for da vinner vi vel tilsvarende kamper jf logikkdimensjonen?

12. juni 2015, Norge - Aserbajdsjan 0 - 0
(Se over. Vinner jf kontinuitetsaspektet i den internasjonale feriemodusen.)

28. mars 2015, Kroatia - Norge 5 - 1
Med Martin (17) fra start. Dette må vel være trykkfeil?
Jone "TL" Samuelsen dog stødig første bytte. Inn for Skjelbred etter 19 minutter.

12. november 2015, Norge - Ungarn 0 - 1
Kun Forren og Søderlund fra TL startet.
Pluss benyttede innbyttere: Marcus Pedersen (inn for Søder 61. min), Moi (inn for Berget 74.) og Helland (inn for Skjelbred 85.)

15. november 2015, Ungarn - Norge 2 - 1
Kun Forren og Moi av TL-spillere fra start.
Pedersen (heisann, en spiss) inn for Moi og Helland inn for Martin (17) ved pause.
Forbaskede seriesystemet som tapte de kampene for oss altså.
Green Goblin
Rutinert

PostPosted: 17.03.2016 00:08    Post subject: Reply with quote

Så da kan vi konkludere med at spradebassen nok en gang prater svada og bruker fjonge ord og uttrykk for å lede oppmerksomheten bort sine egne begrensninger.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 17.03.2016 01:01    Post subject: Reply with quote

Spradebassen - for et herlig ord! Very Happy
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 24.03.2016 12:16    Post subject: Reply with quote

Kloke ord fra en gammel storhet:

http://www.dt.no/meninger...-57-324673
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 24.03.2016 13:15    Post subject: Reply with quote

Nettopp! Så hva er det NFF ser som vi ikke ser? Det er jo åpenbart at de har en eller annen agenda her. Om det er så syltynt som at dette skal bedre formen til 2-3 hjemlige spillere i 2 forp***e nisselandskamper i mars er for meg så absurd at NFF må håpe at hele fotballnorge får en kollektiv hjerneblødning for å la dette slippe igjennom.

Om vi så har (serie)vinterdvale fra desember til mars er det vel for pokker det samme om vi starter en ny sesong i mars? Klubbene må da vel uansett ha de samme jævla treningskampene før de begynner serien igjen? Hva gjør de i Danmark? Jo, nettopp dette. Har de samtidig bedre klima i Danmark? Noen tradisjon for vinteridrett? Sulter de etter å komme igang med en nasjonalidrett etter vinteren? Svarene er som følger; ja, nei og ja. Her i landet har vi fotball vår/høst og ski om vinteren - og sånn skal det for pokker fortsette Mad
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef

PostPosted: 13.04.2016 00:09    Post subject: Reply with quote

- Det er klart vil du få stor forskjell på lagene og kampene når det er 16 lag i ligaen.

– Burde antall lag i Tippeligaen reduseres, Kåre Ingebrigtsen?

– Hvis vi skal få høyere nivå må vi redusere antall lag, sier Ingebrigtsen kort.

Superligaen i Danmark opererer i dag med 12 lag, hvor lagene møter hverandre tre ganger. RBK-kaptein Mike Jensen kom til Rosenborg i forkant av 2013 sesongen fra nettopp dansk fotball og skulle gjerne sett antall lag i Tippeligaen blir redusert.

– Det er vanskelig å si, jeg skal ikke komme å klage på NFF sin struktur i forhold til Tippeligaen, jeg har jo ikke vært her så lenge slik at jeg kan tillatte meg å vurdere og ta de store avgjørelsene. Men min mening er at man skal spille flere kamper mot lag som er gode, sier dansken til Sporten.com som mener topplagene i Norge har innehar høyt nivå, men at bunnlagene er dårligere enn de dårligste i Danmark.

– Hvor mange lag er ideelt, da?

– Det er vanskelig å si, men slik jeg sa blir man bedre av å spille flere ganger.

Les mer: Kjenner seg ikke igjen i kritikken
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
hello
Veteran

PostPosted: 13.04.2016 00:35    Post subject: Reply with quote

Synd å se at klubben går i front for denne meningsløse debatten som har blitt slått hull på gang på gang.
Back to top
ola.
Veteran

PostPosted: 13.04.2016 01:37    Post subject: Reply with quote

Kommer bare inn for å ødelegge den unisone enigheten på forumet rundt dette, og si at jeg fortsatt står for det samme og er enig med Mike Jensen og Kåre Ingebrigtsen. Smile
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 08:10    Post subject: Reply with quote

Jeg er så sjukt lei temaet. Jeg kan ikke huske å noen gang ha sett en så langdryg og seiglivet debatt uten empirisk bevis fra sida med bevisbyrden uten at religion er tema.

Forslaget om omlegging av ligaen er slaktet og vraket. Flere ganger. Snart så vi kan få noen uker uten temaet nå?
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 09:00    Post subject: Reply with quote

ola.: Lov å ha forskjellig oppfatning, selvfølgelig, men som vi alle lærte av Strand, Hjelseth og Berg sist slaget sto så veier empiri tyngre enn synsing. Vel og bra at kapteinen og treneren synes dette, men hva baseres det på at det "hadde vært bedre"? Og hvordan vet man riktig antall lag?

Jeg er ihvertfall OCDish nok til å få helt panikk hvis serien baseres på at man skal møte andre lag et oddetall antall ganger.
Strand
Veteran

PostPosted: 13.04.2016 09:01    Post subject: Reply with quote

Om vi får kortere kampsesong er jeg positiv til å redusere antall lag. Da kan vi like gjerne gå ned til 12 for min del og spille fotball i april - oktober. Det harmonerer derimot dårlig med NFFs ønske om å utvide kampsesongen, og samtidig ha færre lag.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 09:20    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Kommer bare inn for å ødelegge den unisone enigheten på forumet rundt dette, og si at jeg fortsatt står for det samme og er enig med Mike Jensen og Kåre Ingebrigtsen. Smile

+1
Øystein
Veteran

PostPosted: 13.04.2016 20:11    Post subject: Reply with quote

Dere er enige med Mike og Kåre i at synsing slår fakta, eller har dere i motsetning til dem tenkt å komme med noen argumenter? Noe ingen på den siden av debatten har klart å underbygge med relevante tall enda.

Jeg kan minne om at danskene, som det nok en gang vises til her, har hatt en nedadgående kurve i e-cup de siste årene, og som en følge av det har bestemt seg for å utvide antall lag fra neste sesong.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 20:26    Post subject: Reply with quote

Mitt argument er dette: Jeg mener at vi ikke lærer spesielt mye av å spille mot de fire dårligste laga i sekstenlagsserien. (Knapt nok de åtte dårligste.)

For å bli et bedre lag, trenger vi å møte bedre motstand i hverdagen i tippeligaen. Forsvarerne våre må få bryne seg mot bedre angripere, angriperne våre må oftere få møte dyktigere forsvarsspillere, alle må oftere møte motstandere som har bedre fart og teknikk og kommer kjappere opp i press.

Uten at jeg skal ta stilling til hvordan det organiseres: Når vi skal ut i Europa, mener jeg at det hadde vært bedre at vi hadde bak oss seks kamper mot Odd, enn Odd / Sarpsborg 08 / Sogndal.

En del spillermåter vi lærer oss å bruke, som fungerer fint mot svakere lag, er verdiløse når vi kommer over til middels europeisk motstand og oppover. Når vi spiller mot svake motstandere legger vi til oss vaner som ikke fungerer i større selskap.

I hvor stor grad trenger man tall for å vurdere om man forbereder seg godt til Europa ved å spille mot Sarpsborg 08? - Eller hva nå enn årets svakeste lag er.

Hvor relevant er det egentlig å trenge igjennom forsvaret til Vålerenga, når det er Shaktar Donetsk vi skal opp mot? Hvilken læringseffekt har det når Jonas Svensson stenger høyresida mot Sogndal, hvis Athletico Madrid er neste motstander? En Helland i form kan snurre rundt med backer på enkelte halvgode tippeligalag, men kan vi egentlig basere oss på det mot Basel?
Øystein
Veteran

PostPosted: 13.04.2016 20:44    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Eller hva nå enn årets svakeste lag er.

Synes denne er beskrivende. Det skifter sånn fra år til år, at det er ingen automatikk i hovedpremissen du legger til grunn. Nemlig at de 12 eller 14 lagene du velger ut av de 16 faktisk vil være bedre enn de som velges bort. Så premisset om at du faktisk møter bedre motstand faller bort allerede der, forskjellene er ikke så store på lag 13-20 i norsk toppfotball.

Quote:
En del spillermåter vi lærer oss å bruke, som fungerer fint mot svakere lag, er verdiløse når vi kommer over til middels europeisk motstand og oppover.

Ja. Men for å kvalle til play-off kan de ekstra kampene mot lag som ligger lavt være verdifulle på veien.

Quote:
I hvor stor grad trenger man tall for å vurdere om man forbereder seg godt til Europa ved å spille mot Sarpsborg 08?

I hvor stor grad trenger DU tall for å vurdere at seks kamper mot Odd er bedre? Det blir kun synsing uten.

Når tallene som faktisk foreligger ikke viser noen sammenheng mellom reduksjon av antall lag og e-cupdeltagelse, så er det ingenting som taler for endringen i alle fall. Dansk modell som trekkes frem har jo ikke gjort danskene bedre enn oss i e-cupsammenheng, så hvorfor skal vi endre til den?

Synd for norsk fotball at debatten ligger på dette nivået med vikarierende unnskyldninger og forklaringer for resultatene, i stedet for å satse på det om er viktigst uansett om det er 12, 14, 16 eller 34 lag i ligaen. Nemlig talentutvikling og fokus på bærekraftig sunn klubbdrift.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 20:55    Post subject: Reply with quote

Øystein wrote:
haavarl wrote:

I hvor stor grad trenger man tall for å vurdere om man forbereder seg godt til Europa ved å spille mot Sarpsborg 08?

I hvor stor grad trenger DU tall for å vurdere at seks kamper mot Odd er bedre? Det blir kun synsing uten.

Det er jo greit det, og jeg hadde gjerne tatt noen tall, jeg, altså.

Men utgangspunktet mitt er at man blir bedre av å spille mot bedre motstand. For å ta ytterpunkter - jeg mener at vi som lag blir flinkere av å få seks kamper i Europa League, enn å spille seks kamper mot lag fra 3. divisjon. Det har jeg ingen tall som kan bekrefte, men jeg føler meg trygg på at det stemmer allikevel.

SÃ¥ trekker jeg inn ytterpunktene litt, men prinsippet er det samme, og jeg mener det er korrekt.

Hva mener du selv, har motstanderens kvalitet noe å si for egen utvikling?
Øystein
Veteran

PostPosted: 13.04.2016 21:54    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:

Hva mener du selv, har motstanderens kvalitet noe å si for egen utvikling?

Ja.

Men jeg mener fortsatt at det ikke er så stor forskjell på motstanderens kvalitet i en 12, 14 eller 16-lags liga med norske lag. Jeg mener også at den eventuelle positive effekten av en marginalt bedre snittmotstand ikke veier opp for den eventuelle negative effekten på sluttabell man kan få av å møte topplagene ujevnt antall ganger hjemme/borte (sjekk statistikk mot Molde de siste år selv) eller det å spille sluttspill samtidig som viktige kamper i Europa. Jeg mener også at det er relevant at den danske modellen ikke har gjort de danske bedre enn oss.

Og jeg mener også at det sikkert ikke er noe vits i å ta denne diskusjonen videre, da den er ført frem og tilbake utallige steder de siste årene. Jeg registrerer at du ikke hadde noen tall bak synsingen, så da slår jeg meg til ro med mitt syn og tror vi kan være enig om å være uenig.

Så får vi håpe norsk fotball etterhvert går videre til å diskutere andre faktorer enn antall lag.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 22:15    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke tenkt til å avgi stemme noe sted uansett, og ja, jeg synes det er viktigere med fokus på talentutvikling og god klubbdrift.

Utenom det er min personlige favoritt 8 lag som møtes to ganger hjemme og to ganger borte, altså ren serie og ikke noe sluttspill, og jevnt antall borte/hjemme mot hver motstander. En rykker ned, en rykker opp, ferdig arbeid. Slik ville vi også få en i alle fall noe bedre gjennomsnittlig motstand enn i dagens 16-lagsserie.

Quote:
Jeg registrerer at du ikke hadde noen tall bak synsingen

Det er vel ingen tall som støtter noen av alternativene.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 13.04.2016 23:14    Post subject: Reply with quote

Tror folk seriøst at det hadde utgjort merkbar forskjell for sportslig om vi - for å ta fjoråret som eksempel, den var like random som det har vært de siste 10 årene - hadde møtt Bodø/Glimt og Aalesund to ganger ekstra fremfor å møte Mjøndalen og Sandefjord?

Som sagt før har aldri bunnivået på Tippeligaen vært problemet, men toppnivået. Det finnes flust av større og bedre ligaer enn vår med langt større forskjell mellom topp og bunn enn i vår, uten at det synes å utgjøre store skaden for lag i eksempelvis CL. Og særlig trening for CL, hvor ambisjonene ligger, får vi ikke i Tippeligaen uansett.

Som en ambisiøs og historisk stor klubb vil de fleste klubber vi møte gå ut noe defensivt. Et oppgjør ekstra på Marienlyst og Molde Stadion hadde kanskje gitt oss større motstand enn mot bunnlag, men færre lag vil også føre til at "større" lag enn i dag blir bunnlag, som fort kan gjøre at også disse vil gå ut defensivt for å trygge minst ett poeng mot oss.

Når jeg tenker meg om kan vi stryke det siste poenget; dette fordrer en viss stabilitet i hierarkiet i ligaen, noe vi er langt unna så lenge storlag med antatt medaljemulighet havner bak antatte bunnlag hvert år. Færre lag øker også sjansen for at VIF, Brann, Strømsgodset og Odd rykker ned.

EDIT:
haavarl wrote:
Quote:
Jeg registrerer at du ikke hadde noen tall bak synsingen

Det er vel ingen tall som støtter noen av alternativene.

Bevisbyrden ligger til en hver tid hos de som mener alternativet til status quo er bedre! Wink
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 78, 79, 80  Next
Page 52 of 80

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb