English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sportslig organisering
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Attaboy
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 14:08    Post subject: Reply with quote

Yepp, enig med nin. Tenkte akkurat det samme. Ellers var det et meget bra innspill av deg/dere. Lett å være enig i det som ble skrevet. Tommel'n opp!
puckno
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 14:25    Post subject: Reply with quote

Synes artikkelen er et godt innspill. Men jeg synes det å 'sidestille' Kåre Ingebrigtsens erfaringsgrunnlag med Knut Tørums er et billig retorisk knep.
For: hvilket erfaringsgrunnlag hadde vel Nils Arne Eggen når han tok over RBK? Skal man følge denne tankebanen så burde Nils Arne aldri ha tatt over Rosenborg siden ettertiden viser at Knut Tørum ikke holdt mål...... I tillegg kunne jeg gjerne tenke meg å høre litt mer om hvilke kandidater som kunne være akseptable dersom ikke LateBarters desiderte førstevalg var tilgjengelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 14:38    Post subject: Reply with quote

Kommer an på hva du mener med "Når Nils Arne Eggen tok over RBK"? Da han tok over i 1988 hadde han vel nettopp tatt et nyopprykka lag til The Double...
LateBarter
Junior

PostPosted: 22.09.2014 14:39    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Synes artikkelen er et godt innspill. Men jeg synes det å 'sidestille' Kåre Ingebrigtsens erfaringsgrunnlag med Knut Tørums er et billig retorisk knep.

Da misforstod du intensjonen. Hensikten var å peke på at det å komme inn med bedre humør og mer offensiv filosofi kan bidra til å få bedre resultater på kort sikt, men at det ikke uten videre betyr at en er kvalifisert for jobben på lang sikt.

Quote:
For: hvilket erfaringsgrunnlag hadde vel Nils Arne Eggen når han tok over RBK? Skal man følge denne tankebanen så burde Nils Arne aldri ha tatt over Rosenborg siden ettertiden viser at Knut Tørum ikke holdt mål......

Det var da en veldig stor stråmann. Men det er nå ingen tvil om at Nils Arne Eggen var et bedre valg i '88 etter at han hadde vært ute og lært, enn det var tidligere-

Quote:
I tillegg kunne jeg gjerne tenke meg å høre litt mer om hvilke kandidater som kunne være akseptable dersom ikke LateBarters desiderte førstevalg var tilgjengelig.

Det blir vanskelig å svare på, da førstevalgene er såpass soleklare. Kanskje finnes det ikke personer utover de to som fyller alle punktene i kravspek og er villige til å ta en jobb i RBK. Da må en begynne å vekte punkter i kravspesifikasjonen og se hvor en kan akseptere nedjustering i kravene.

Det som er sikkert er at navn som Fagermo, Nordlie og Ingebrigtsen kommer langt ned på listen over aktuelle trenere, mens Semb og Bengt Eriksen er langt nede på en liste over SL-kandidater.

Last edited by LateBarter on 22.09.2014 14:43; edited 2 times in total
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 22.09.2014 14:40    Post subject: Reply with quote

Er det ikke urimelig å kritisere en sidestilling av Tørum og KI, for så å sidestille RBK 1970 med RBK 2014? Før Eggens storhetsperiode i RBK hadde han jo for øvrig en god del ballast, blant annet 8 år i RBK, seriegull med Moss og flere år som landslagstrener for Norge. Å sammenligne Tørum og KI gir langt mer mening enn å prate tull om Eggen.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 15:29    Post subject: Reply with quote

Jo, det er urimelig!
http://www.youtube.com/wa...4S6WPE96WE
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
puckno
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 16:07    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Kommer an på hva du mener med "Når Nils Arne Eggen tok over RBK"? Da han tok over i 1988 hadde han vel nettopp tatt et nyopprykka lag til The Double...

Rett skal være rett, Moss vant ikke cupen under Nils Arne, i 1987 var det Bryne som ble cupmester. Moss har vunnet cupen én gang og det var i 1983.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 16:17    Post subject: Reply with quote

sveininge wrote:
Er det ikke urimelig å kritisere en sidestilling av Tørum og KI, for så å sidestille RBK 1970 med RBK 2014? Før Eggens storhetsperiode i RBK hadde han jo for øvrig en god del ballast, blant annet 8 år i RBK, seriegull med Moss og flere år som landslagstrener for Norge. Å sammenligne Tørum og KI gir langt mer mening enn å prate tull om Eggen.

Nja, er det virkelig det? Før vi ansatte Nils Arne i første gang så hadde vi tatt 4 gull av 6 mulige i perioden 1966-1971. Vi var i norsk sammenheng en storklubb, som absolutt burde finne den beste. Da vi ansatte ham andre gang i 76 så hadde vi falt i kvalitet og hatt noen mellomsesonger, som i dag. Det er dog riktig at Eggen hadde langt mer erfaring enn nevne KI og KT når vi ansatte ham for tredje gang. Da hadde han jo vunnet gull i 1971 og 1987, hele 2 ganger.

LateBarter wrote:
... Men det er nå ingen tvil om at Nils Arne Eggen var et bedre valg i '88 etter at han hadde vært ute og lært, enn det var tidligere ...

Jeg er enig i det.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 22.09.2014 16:48    Post subject: Reply with quote

Finnes sikkert en del likheter mellom 1970 og 2014, akkurat som det finnes likheter mellom KI og Tørum.

På generelt grunnlag hadde det ikke nødvendigvis vært idioti å prøve ut en "assistent" en eller annen gang mellom 2002 og 2014. Men nå? Vi har jo prøvd flere ganger før, og det har aldri gått særlig bra. KI vil ha (har) mange i mot seg fra starten av, som enda en "assistent".

Det er ikke et billig retorisk grep, men en innvendig veldig mange har mot KÃ¥re Ingebrigtsen.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 18:47    Post subject: Reply with quote

Ja, sånn bortsett fra ca 5 års erfaring som hovedtrener så går det an å si at han i tillegg til dette også har vært assistent. Men de fleste mener vel nå at vi bør finne noen som aldri har vært assistent... Men jo, jeg mener det er et billig kort å trekke opp av hatten, fordi det er et argument det er enkelt å bruke og ´umulig´ å si imot, og fordi ulikhetene mellom KI og KT overhodet ikke diskuteres. Når det er sagt så er da jeg også tilhenger av Sollied som førstevalg, men jeg er ikke nødvendigvis med på å dra Ingebrigtsen ned i gjørma av den grunn.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 18:54    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Ja, sånn bortsett fra ca 5 års erfaring som hovedtrener så går det an å si at han i tillegg til dette også har vært assistent. Men de fleste mener vel nå at vi bør finne noen som aldri har vært assistent...

Fire og en halv sesong, én av dem i annendivisjon, én i førstedivisjon og én hvor han fikk sparken.

Vi bør ihvertfall finne noen som har noe mer erfaring som hovedtrener enn det. Det er ikke snakk om å dra mannen ned i gjørma, men om å peke på en stor mangel i bakgrunnen hans.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 19:15    Post subject: Reply with quote

3/4 deler av Glimt perioden var alt annet enn oppløftende. En knallsesong i TL som endte på 4 plass så nedrykk påfølgende år og to sesonger i første.

Er bare ikke godt nok for oss. Hvor er ambisjonene til supporterne? Jeg får vondt, klubben har sannelig klart å senke våre ambisjoner når de gikk fra topp 30 målet.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 22.09.2014 19:35    Post subject: Reply with quote

Tror nok det blir krig i Trondheim om det viser seg at Koteng & Co går for KI. Og jeg tror også at dette blir en slags svenneprøve for det sittende styret. Vi (supporterne) klarer ikke å hoste opp et bedre navn enn Sollied, og skulle ikke RBK klare å finne en (på papiret) like god eller bedre trener enn han, så tror jeg fort de kan gå en grå og trist hverdag i møte. Da kreves det i så fall resultater og festfotball fra dag én!

Har på følelsen av at de ikke kommer til å overraske oss, dessverre. Skulle ønske det kom noen indikasjoner på det motsatte.
Hedning
Legende

PostPosted: 23.09.2014 10:58    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Kleviño wrote:
Hva er forresten J/D/A og K/B/N?

Juventus/Dortmund/Atl Madrid og Köln/Blackburn/Newcastle.

Si meg, skjønner du ingenting?

Haha! Tommel'n opp!
Joda, da er jeg med.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 23.09.2014 12:42    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
3/4 deler av Glimt perioden var alt annet enn oppløftende. En knallsesong i TL som endte på 4 plass så nedrykk påfølgende år og to sesonger i første.

Plassering for Nils Arne Eggen de første årene i RBK: 1,8,12,1,6,5,3. For meg forteller det at man ikke nødvendigvis skal se seg blind på fortiden.

Når det gjelder KI er det for meg viktig hva KI får til med laget i høst: klarer han å utvikle klar fremgang i spillet, etter et mønster vi liker, har han respekt i lag og omgivelser, får han ut potensialet i unge lokale spillere (f eks Helland og Selnæs), resultater, fungerer han sammen med Eggen som vi gjerne vil trekke inn igjen, lokal og vil virkelig være her over tid. Osv.

Når det er sagt så finnes det andre kandidater som gjør at diskusjonen rundt KI vil være helt overflødig: med 2 poeng i snitt, 4-3-3 filosofi og grossist på mesterskap er Trond Sollied en no-brainer. Men spørsmålet er hvor mange slike kandidater som finnes, om de er tilstrekkelig tilgjengelig og motivert, ønsker å være her over tid, og i tillegg er innenfor det vi kan betale. Tilgjengelighet på slike kandidater er et vidåpent spørsmål.
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 23.09.2014 13:34    Post subject: Reply with quote

Derfor er det så forbannet viktig å få inn en sportslig leder som kan dette markedet og som står for jakten på dugandes kandidater. Nå renner all diskusjonen her inne ut i å sammeligne fortiden til NAE og KI kontra Tørum. Ørkesløs diskusjon spør du meg.
LateBarter
Junior

PostPosted: 23.09.2014 13:48    Post subject: Reply with quote

Kaptein Vom har helt rett

Tor Kristian Karlsen om trenerjakt
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 23.09.2014 16:11    Post subject: Reply with quote

Tor-Kristian Karlsen i The Guardian wrote:
Personally – perhaps not surprisingly – I'd say this is one of many areas where it helps to have a director of football or sporting director of some ilk who can provide candidate recommendations based on extensive research, knowledge and expertise. This should be someone who understands the ethos and objectives of the club and who will put forward names who match these, which hopefully gives some stability and continuity to the club at a vulnerable time and lessens the need for wholesale change in the playing staff. It should be cost effective as well as effective on the pitch with decisions which fans should understand and feel able to support.

Tenk om vi hadde vært en klubb som kunne ha en med den kompetansen/bakgrunnen til å finne passende kandidater?

Intet minus at en sportsdirektør eventuelt også har speiderkompetanse og -erfaring utover tidligere Adeccoligaen.
MariusV
Veteran

PostPosted: 23.09.2014 16:53    Post subject: Reply with quote

Begynner å komme klart frem at det viktigste Rosenborg gjør er å ansette en skikkelig sportslig leder og hente frem en trener sammen med den sportslige lederen.

Lederen bør jo ha overordnet ansvar for filosofien (i mine øyne), så får den personen finne og bygge opp et apparat av mennesker i sportslig avdeling som kan gjøre filosofien om til oppgaver og arbeidsmetoder.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 23.09.2014 17:56    Post subject: Reply with quote

Håper at det er noen som har mulighet til å dra på medlemsmøtet som kan stille noen spørsmål rundt prosessen. Tenker da ikke på hvor langt de har kommet (de har vel satt 1. November som startdato for leting etter navn), men på hvor bredt de faktisk vil lete, og hvorvidt de søker hjelp utenifra (for eksempel TKK).
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.09.2014 19:30    Post subject: Reply with quote

- I juli var du skeptisk til å gå bort fra nåværende organisering med sportslig leder og hovedtrener. Er du fortsatt det?

- Ja, egentlig er jeg det. Problemet er jo at managere forsvinner, mens sportssjefer har en tendens til å bli lenger. Dette er noe som vi skal bestemme ganske straks, svarer Ivar Koteng til rbkweb.no.

- Betyr det at det er to tomme bokser på organisasjonskartet å fylle?

- Ja, det er det for så vidt.

(...)

- Hvor langt har dere kommet med kravspesifikasjonene til rollene?

- Det skal vi ha klart på neste styremøte på mandag, røper Koteng.

- Hvor viktig er det for hovedtreneren å ha meritter å slå i bordet med kontra visjoner og tanker?

- Dette syns jeg er vanskelig. Vi ser at risikoen uansett er høy. Andre organisasjoner har jobbet med å få inn kompetanse, mens fotballen stadig er på jakt etter en ny Messias. Kanskje vi skal bryte med det? Ikke leite etter en Messias, men bygge kompetanse i stedet? Det er en vurdering vi står midt oppi nå.

- Det blir viktig å avklare dette før dere legger videre løp?

- Ja, vi må havne på et alternativ før vi starter det videre løpet.

- 1. november er satt som en milepæl i arbeidet.

- Da skal vi ha gjort ferdig grunnlaget: Hvordan vi skal være og hvordan vi skal jobbe. Da skal vi vite hvem vi skal spørre og hvordan vi skal spørre dem.

- Med andre skal dere ha et tomt organisasjonskart ferdig da?

- Ja. Inkludert ambisjonsnivået og kanskje noen endringer i hvilken retning vi skal gå: Skal vi sprenge noen grenser og være litt tøffe?

Les mer: Skal fortsatt ha sportslig leder
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
KitWalker
Veteran

PostPosted: 27.09.2014 16:25    Post subject: Reply with quote

Med dette øker sjansen for at KI vil fortsette som hovedtrener og at de tenker å ansette en sportslig leder som har et tungt navn.

Eventuelt at den sporstlige lederen får jobben med å finne en ny hovedtrener.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 27.09.2014 16:52    Post subject: Reply with quote

Jeg håper at man tar seg god tid med begge ansettelsene, men er helt enig i at ny sportslig leder bør på plass først.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ode
Veteran

PostPosted: 27.09.2014 17:11    Post subject: Reply with quote

Å ansette SL først er den logiske måten å gjøre det på, men i en klubb der assistenten som regel blir ansatt før hovedtreneren følger de nok samme spor og ansetter treneren før den sportslige lederen. Confused
Stallone
Senior

PostPosted: 27.09.2014 20:45    Post subject: Reply with quote

Erik Hoftun har altså fått sparken som SL. Jeg synes forklaringen hans om at managere forsvinner, mens at sportssjefer har en tendens til å bli lenger, er forholdsvis tynn. Styret skal velge den sportslige løsningen som er best for RBK, ikke ta andre faktorer som dette i betraktning. Finner man en kunnskapsrik og kompetent manager, så velger man den løsningen. Man velger den ikke bort bare fordi man har forhåndsbestemt seg for noe annet.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 7 of 10

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb