English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erling Næss
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 10.12.2013 20:20    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Det å velte julegryta på torget er ikke god utøvelse av samfunnsengasjementet på noe vis.

Konesseur wrote:
Det er andre måter å utvise samfunnsengasjement på enn å velte julegryta på torget mitt i julestrida.

Julegrytetradisjonen må gå sin gang, ellers blir det ikke jul i Trondheim i år!
Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.12.2013 20:40    Post subject: Reply with quote

og så må vi finne en trener som duger. Da blir det jul i år også.
Back to top
konrad4ever
Veteran

PostPosted: 10.12.2013 21:06    Post subject: Reply with quote

Jeg husker ikke Erling Næss som spiller, men derimot en som Eggen stadig vekk havnet i munnhuggeri med på de første årene av Rbk tv.

Som arbeidsgiver har selvsagt Rbk et ansvar, gjennom å tegne yrkesskadeforsikring for sine ansatte. Problemet til Næss er at han verken var arbeidstaker eller hadde forsikring.

I forhold til Frelsesarmen, så kunne man vel trukket støtten direkte, uten å sende pressemelding. Synd hvis varmestuer, matutdeling og andre gode sosiale tiltak skal lide, som følge av mindte penger i gryta. Forstår RB sin argumentasjon.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 10.12.2013 22:09    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Vet du at noen av klærne du har i skapet er laget av barn i Bangladesh som jobber 12 timer per dag?

Det foregår mye rart på denne kloden. Det bør ikke være Rosenborgs oppgave å ta stilling til alt og alle, men selv fremstå som et lysende eksempel. Det er et faktum at Frelsesarmeen gjør en uvurderlig innsats for svakerestilte i vårt samfunn. Mye av midlene de rår over blir samlet inn i disse førjulstider. Det er andre måter å utvise samfunnsengasjement på enn å velte julegryta på torget mitt i julestrida.

MÃ¥ si meg helt enig her.
Back to top
davus
Rutinert

PostPosted: 10.12.2013 22:16    Post subject: Reply with quote

nin wrote:
Hva er, i dette tilfellet, forskjellen på "boikott" og "å gå videre"?

At det går ut over dette. Enormt mye større bilde.

Konesseur wrote:
Det foregår mye rart på denne kloden. Det bør ikke være Rosenborgs oppgave å ta stilling til alt og alle, men selv fremstå som et lysende eksempel. Det er et faktum at Frelsesarmeen gjør en uvurderlig innsats for svakerestilte i vårt samfunn. Mye av midlene de rår over blir samlet inn i disse førjulstider. Det er andre måter å utvise samfunnsengasjement på enn å velte julegryta på torget mitt i julestrida.

Håper derfor fortsatt at mange vil gi til Frelsesarmeen eller andre som de føler kan gjøre en god innsats for svakerestilte.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 10.12.2013 23:36    Post subject: Reply with quote

Da blir det med "eller andre". Enhver organisasjon basert på religiøse, eller andre mytiske trosretninger, har null troverdighet i mine øyne.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 11.12.2013 00:13    Post subject: Reply with quote

Røde Kors' nettverk har internasjonal enighet om å ikke diskriminere på grunnlag av rase, nasjonalitet, religion og annet, og har egne programmer også i Norge. På deres hjemmesider finner man lett frem til hvordan man kan gi til organisasjonens arbeid her til lands, og de som ønsker å gi, men bryr seg om verdigrunnlaget finner dette like enkelt som meg. Man kan betale over nett, via givertelefon, eller med SMS. De har vel også bøsser stående i matbutikker fortsatt.

Dette er bare ett kjapt eksempel. Det finnes sikkert fler. Så får det være at jeg "velter noen gryter" ved å gi alternative måter å hjelpe trengende på.

Det er fortsatt mulig å gi hjelp til nordmenn uten å måtte gå gjennom Frelsesarmeen. Samme hjelp, men fra andre (og mindre dømmende) hender.
jadda
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 01:15    Post subject: Reply with quote

Er det Erling Næss som har fått fyken i Frelsesarmeen på grunn av homofili og søker erstatning for denne skaden fra Rosenborg...? Confused

Snodig sammenblanding av tema.

Jeg er helt enig i at Rosenborg bør være tydelig i forhold til homo-diskriminering, men strengt tatt er det litt tvilsom moral å bry seg om dette først når Frelsesarmeen håndhever det regelverket og den holdningen de vel har hatt i alle år. Hvorfor var det greit i fjor? Jo, fordi det da ikke var ekstern blest om temaet da. Holdningene var de samme...
Back to top
Megafritz
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 01:30    Post subject: Reply with quote

Det ble vel sagt at Rosenborg ikke var klar over dette før nå, og flere andre har også i ringvirkningene av dagens artikkel blitt oppmerksom på disse holdningene. Dette kan komme til å påvirke Frelsesarmeen betraktelig.
Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 08:20    Post subject: Reply with quote

Da bør man sette opp en etisk standard som man vil følge, og sørge for at deres samarbeidspartnere kan stå inn for den samme, både før og etter at media tar tak i en sak.

Dette er i stor grad en "snu kappa etter vinden"-løsning.

Rekk opp hånda de som trodde at Frelsesarmeen akseterte åpne, praktiserende homofile blant sine rekker.

*Holder hånden godt fast under bordplata*
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 09:18    Post subject: Reply with quote

Det baller på seg: http://www.adressa.no/kul...786131.ece
Quote:
Flere forlater Grytekonserten
Idol-Martine og Klaus Sonstad trekker seg. D.D.E. spiller.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 09:22    Post subject: Reply with quote

Kjempemessig!
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 09:30    Post subject: Reply with quote

Quote:
@MixDiskerud
Den dagen jeg tror jeg har oppført meg så bra
i Trondheim at jeg har rett til å kritisere FRELSESARMEEN-
så håper jeg noen tar meg av banen

Godt poeng fra Mix, som tar rollen til jesus sjøl.

‘Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.’
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 09:38    Post subject: Reply with quote

Så kun de som er feilfrie kan påberope seg retten til å kritisere?
Det skal ikke være slik at bare fordi en organisasjon gjør mye godt så kan de immunisere seg mot kritikk.

Edit: Siden shadwells sitat angriper person istedet for argument er det en feilslutning i kategorien ad hominem.

Dessuten er ytringsfrihet en menneskerett.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 09:42    Post subject: Reply with quote

Neida. For da kunne jo f.eks ikke jeg kritisert Rosenborg, men det gjør jeg likevel.

Men i min verden er han som har fronta Rosenborg sin mening i denne saken en liten kjeltring så derfor passet det godt.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 09:49    Post subject: Reply with quote

Trond Alstad?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 11.12.2013 10:03    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke logikken til Mix. Klubben kan ikke bestemme selv hvilke organisasjoner den skal gi penger til fordi Frelsesarmeen gjør mye bra? Klubben kan ikke bestemme selv hvilke prinsipper den skal fordele penger etter fordi Frelsesarmeen gjør så mye bra at de ikke kan kritiseres?
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 10:13    Post subject: Reply with quote

Ja!

Genistrek av Hoftun (/Stjernen) å få inn han igjen. Da blir vi aldri kvitt Hoftun.

Og han sitter i en poengløs stilling som 'organisasjonsleder' i en organisasjon som ikke er stor nok til at det trengs en intern leder. (Og koster sikkert klubben 7-800 000 i året inkl arb.avgift og alt)

(Og før du skal ettergå bruken min av ordet kjeltring da så tror jeg ikke han har gjort noe ulovlig)

Men det var vel en avsporing i avsporingen i tråden til Næss.

Noen som leste leserinnlegget til Næss i ordet fritt her? Husker ikke hvilken dag det var, men det var etter cupfinalen, og det var skrevet på dialekt. Husker ikke helt hva det stod, men det var om cupfinalen og om han hadde vært trener eller noe i den dur.

Tilbake til en opprinnelige avsporingen da.
Håper at de avlysningene som kommer inn til Frelsesarmeen nå faktisk får de til å endre standpunkt. Rart det ikke skjedde sist noe lignende var opp i dagen, men bra det iallefall blir dratt frem i lyset nå.
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 10:18    Post subject: Reply with quote

Kan godt hende det du sier stemmer, shadwell, men det er ikke noe jeg har kunnskap nok til å uttale meg om.
shadwell wrote:
(Og før du skal ettergå bruken min av ordet kjeltring da så tror jeg ikke han har gjort noe ulovlig)

Var ikke meningen å framstå som så pedantisk..
shadwell wrote:

Men det var vel en avsporing i avsporingen i tråden til Næss.

Hadde kanskje vært greit om en mod hadde filtrert alle innleggene om Frelsesarmeen i en egen tråd?
Back to top
nin
Rutinert

PostPosted: 11.12.2013 10:33    Post subject: Reply with quote

Quote:
Frelsesarmeen hadde i 2009 en samlet omsetning på 1 047 904 308 kroner, det er en økning på ca. 24 millioner fra året før. Årsregnskapet viste et positivt resultat på ca. 1,5 millioner.

Tror de overlever en ørliten boikott i Norge.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 10:33    Post subject: Reply with quote

shadwell wrote:
Tilbake til den opprinnelige avsporingen da.

Tommel'n opp!
Back to top
Diabolic
Rutinert

PostPosted: 11.12.2013 14:34    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
"Klær som er vevd av to slags garn, skal du ikke ha på deg."

http://www.youtube.com/wa...bw#t=1m15s

Tenkte jeg skulle hive meg på debatten da jeg leste gjennom tråden her nå. Men etter hvert som beskyldningene om moralpoliti og grytevelting skred fram innså jeg at livet er så alt for kort.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hjelde
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 20:57    Post subject: Reply with quote

I mangel av en tråd som ordentlig setter fokus på "Frelsesarmee- saken", så vil jeg her si at jeg er stolt av å være supporter av en klubb som har slike verdier, og som ser det som riktig og relevant å ha et større samfunnssyn. Klubben tør å gå i bresjen for det de mener, mot en aktør som har ekstremt mye kred, og setter med det fokus på saken og engasjerer andre. Trossamfunn eller ikke, gode gjerninger på andre områder eller ikke, ingen skal diskrimineres pga av sin seksuelle orientering!
Back to top
hke
Junior

PostPosted: 11.12.2013 22:03    Post subject: Reply with quote

Synes i utgangspunktet folk bør skille mellom saker.
Vil man ta opp debatten med FA om homofili er man velkommen til å gjøre det. Og det er helt sikkert noe som kan diskuteres.
Men hva vinner man ved å boikotte FA. Tror man at det skal endre FAs meninger, og at man "vinner" saken?
Taperen her er de trengende. Jeg tror dessverre ikke alle "finner noen andre" å gi penger til. Hva tenker man neste gang man går forbi en soldat? Tenker man; Jeg går til nestemann som har på en "annen uniform". Så enkelt er det ikke. Vi skal oppfordre til giverglede overfor de som hjelper andre. Så får diskusjonen tas der den hører hjemme.

Rosenborg har en sterk rolle i samfunnet, og mange vil nok følge dem. Jeg tror IKKE FA vil følge Rosenborg sin mening, altså hva har man da oppnådd? Jeg tror (basert på vill gjetning) at det gis mindre penger pr hode denne julen. Det er trist.

Man har absolutt lov til å si at man er uenig. Ja, man kan til og med reagere sterkt. Men jeg mener fremgangsmåten i denne saken er helt feil.

Jeg synes det er kjempebra at Rosenborg har gitt 25000 til en god organisasjon. Det burde kanskje vært mer.

Må si at det som skremmer meg mest er alle som diskuterer med en ovenfra-ned-holdning (spesielt rettet mot Konesseur). Det er flott å si at man er tolerant, men å undertrykke andres meninger i debatter viser dessverre prov på det motsatte.

Til slutt noen velvalgte ord fra en profilert homofil eks-alkoholiker:
http://www.kjentfolk.no/b...lper-alle/
Vollrik
Veteran

PostPosted: 11.12.2013 22:35    Post subject: Reply with quote

Vollrik wrote:
Nå må du ta deg sammen konesseur.

Hverken Rosenborg eller brukere her inne har beskyldt Frelsesarmeen for å være en ond organisasjon, de har kritisert dem for å i dette tilfellet være diskriminerende mot homofile, noe de her åpenbart har vært.

Rosenborg har heller ikke latt være å støtte de fattige, men heller gitt pengene direkte til et hjemløst fotballag for å markere sin misnøye til Frelsesarmeens tolkning og praktisering av bilbelen.

Dette er en av få saker hvor jeg støtter det som foregår på brakka.

Konesseur wrote:
attach wrote:

Frelsesarmeen er faktisk ond mot en stor gruppe mennesker. Det er kjernen i saken her.

Du har et totalt fravær av kontekstforståelse her. Tror du virkelig at Attach mener at Frelsesarmeen er ond tvers igjenom? Vel, jeg og de fleste andre leser dette som at Attach påpeker at det Frelsesarmeen gjør er en ond handling mot homofile i det de nekter en av dem å stå ved gryta.

Så kan det diskuteres hvor vidt det er heldig at folk boikotter gryta. Men hvem sin feil er egentlig det? Er det Rosenborg sin feil bare fordi de påpeker frelsesarmeens lavmål, eller er det frelsesarmeen sin egen feil gjennom å tolke bibelen på en relativt selektiv måte?

Ut over det bør folk gå i seg selv å tenke over at det går an å gi støtte til fattige utenom å gå gjennom frelsesarmeen, og inntil videre kan frelsesarmeen tenke seg om og forhåpentligvis skjerpe seg.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Next
Page 4 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb