| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
acabar Senior
|
Posted: 20.04.2010 23:29 Post subject: |
|
|
| Halvorsen87 wrote: |
Herregud, er det en spiller Skjelbred bør sammenlignes med er det vel heller Andres Iniesta, ikke Didier Drogba!
(før dere begynner å messe om at Iniesta har en god skuddfot, må jeg minne dere på at han for fire år siden ikke var noe merkbart mer målfarlig enn Skjelbred var i en alder av 18 år (da han fikk spille i en rolle som passet HAM)). |
"Herregud", det går vel an å lese og forstå samtidig, Halvorsen87? Jeg gjør absolutt ingen sammenligning mellom Skjelbred og Drogba (Utrolig at du tror det). Jeg viser kun til en spiller som behersker flere faser og ferdigheter av fotballen - og ikke er en spesialistspiller.
Det jeg prøver å påpeke er noe av det du sier med Iniesta. Skjelbred trenger en skreddersydd rolle hvor han får gjort akkurat det han er god på. Det er dog ikke en AMC- eller playmaker-rolle. Dessuten trenger han en viss type spillere rundt seg. Gjerne spillere med god basisteknikk og et godt blikk. Men også tekniske spillere (Traoré) fungerer godt med Skjelbred når det blir rask en-touch-fotball.
Spillersystemet/formasjonen 4-3-3 er et godt eksempel på en formasjon som benytter spesialistene i høyere grad, enn den mer jobbende 4-4-2. Går man enda lengre, så finner man 4-5-1. Hvor man i aller høyeste grad eksempelvis er avhengig av en spisstype som kan holde på ballen, er teknisk og en god avslutter. Zlatan er en slik type (selv om han nok er for nonsjalant til å bli en toppspiss). _________________ Work hard, every day. |
|
| Back to top |
|
 |
Awake Proff

|
Posted: 21.04.2010 07:36 Post subject: |
|
|
| Uansett, om Iniesta er sammenligningen din, skyter du jo ned din egen argumentasjon Halvorsen. Iniesta spiller ofte og bra på venstrevingen i Barcelona. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 21.04.2010 10:51 Post subject: |
|
|
| Vingrollen i Barcelona er noe helt annet enn kantrollen i RBK. Skjelbred hadde nok også fungert noe bedre lengre frem på banen. |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 21.04.2010 10:56 Post subject: |
|
|
Ganske urelatert til det igjen, vil jeg hevde at Skjelbred ikke ville gjort seg bort som Barcelona-spiller. _________________ "Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine."
- Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 21.04.2010 11:31 Post subject: |
|
|
Skjelbred er så vidt inne i RBKs startelver, og du tror han ville hevdet seg i Barcelona?  _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
Awake Proff

|
Posted: 21.04.2010 12:01 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Vingrollen i Barcelona er noe helt annet enn kantrollen i RBK. Skjelbred hadde nok også fungert noe bedre lengre frem på banen. |
Det er sant, men jeg synes kanskje det er litt merkelig å tro at en spiller bare kan spille på en spesiell, litt uvanlig posisjon på banen, og der skulle være i verdensklasse, ref. Halvorsens siste Barcelona-kommentar, men ikke holde topp TL-nivå om han spiller på en litt annen plass. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 21.04.2010 12:33 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner at dette kan virke litt merkelig, men ta Bent Skammelsrud som et eksempel. Jeg leste i dagens Adresseavisen at han fikk designet rollen sin etter samtaler med Nils Arne Eggen, og hadde neppe blitt SkammelsGud om han hadde fortsatt som indreløper eller blitt tvunget ut som ving eller back.
For meg er Skjelbred mer angrepsspiller enn midtbanespiller, og jeg tror også han kunne fungert bra i et spisspar, der han hadde en litt tilbaketrukket rolle. Da kommer selvsagt en del her og sier at en som ikke kan å skyte, sjelden scorer mål og sjelden har assist ikke har noe å gjøre som spiss, men her kan utkommet lett bli påvirket av rollen.
Det gjelder å utnytte spillernes spisskompetanser på riktig måte, og sette sammen et lag. Skjelbred på kanten er bortkastet bruk av ressurser. |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

|
Posted: 21.04.2010 13:16 Post subject: |
|
|
| michael collins wrote: | Skjelbred er så vidt inne i RBKs startelver, og du tror han ville hevdet seg i Barcelona?  |
Jeg tror han i indreløper-rollen ved siden av Xavi eller Iniesta ville klart seg bra, ja. _________________ "Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine."
- Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 21.04.2010 14:57 Post subject: |
|
|
| Awake wrote: | | Uansett, om Iniesta er sammenligningen din, skyter du jo ned din egen argumentasjon Halvorsen. Iniesta spiller ofte og bra på venstrevingen i Barcelona. |
Iniesta er tilnærmet identisk Skjelbred. Veldig like ferdigheter, både mentalt, fysisk og teknisk. At Iniesta er god som venstreving er det ikke tvil om, men han er langt bedre som indreløper/offensiv midtbane, av samme grunn som at Skjelbred funker bedre der enn på kanten. Iniesta har alltid hatt få assists og mål, enten han har spilt ving eller offensiv midtbane. Spesielt på vingen har han ofte gått seg bort. Det er ikke tvil om at Iniesta trives best på den indre delen av midtbanen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.04.2010 15:04 Post subject: |
|
|
Syk diskusjon.
Skjelbred må kanskje klare å sette sitt preg på Tipeligaen før han er klar for Barcelona? |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 21.04.2010 15:12 Post subject: |
|
|
| Fantastisk at enkelte ikke ser forskjellen på diskusjoner om spillertyper, og diskusjoner vedrørende kvaliteten på spillerne. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.04.2010 15:21 Post subject: |
|
|
Jeg sikter naturligvis til innlegg som går på at Skjelbred ville klart seg helt bra i Barca.
Når jeg ser sånt, bråstopper jeg lesingen. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 15:26 Post subject: |
|
|
Det jo ikke slik at man må dominere TL fullstendig for ikke å gjøre seg bort i Barcelona.
Det handler om hva slags spillertype man er. Noen ser like gode ut om de spiller en kamp i 2.divisjon eller i Tippeligaen. Forskjellen på han spilleren som er god nok for TL sammenliknet med de andre 2.divisjonsspillerne er at han tar nivået. Noe av det samme ser man med Skjelbred. I e-cupkamper har det vært tydelig at han løfter seg til tempoet og intensiteten. Man så det mot Real i fjor, i kampene mot Valencia og i kampene før skaden, spesielt mot Olympiakos borte. Det er ikke det at Skjelbred i og for seg spiller så mye bedre eller annerledes i disse kampene, men kvalitetene hans blir tydeligere ettersom medspillerne sliter mer enn vanlig, og fordi prestasjonene alltid sees i lys av motstanden.
Skjelbred vil selvsagt ikke kjempe seg inn i elleveren og sannsynligvis heller ikke i kamptroppen til Barca, dersom han får muligheten. Men i et prosjekt der Skjelbred får spille, la oss si 5 kamper med Barca i serien som indreløper, tror jeg ikke han ville gjort seg bort, mao han ville vært med på å opprettholde et pasningsspill og kunne sikkert bidra litt også.
Edit: Jeg er så lei alle automatiske slutninger som blir gjort i fotballdiskusjoner. Feks at hvis man har vært i en storklubb så er man automatisk god nok for Rosenborg og at spillere i Rosenborg aldri ville klart seg bra i Barcelona. Se på Eguren feks. Han går fra å floppe i Rbk, til å storspille i Sverige og Villareal for så å floppe i Sverige igjen. Avstandene er ikke så store.
Jeg vil påstå at det er mye lettere å gå inn i elleveren til Barca og ikke gjøre seg bort, sammenliknet med elleveren til Madrid. Barca er et mindre individualistisk lag enn Madrid og man kommer langt med en god pasningsfot og god kondis - veldig god kondis. Målet da er selvsagt å ikke bremse spillet. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 21.04.2010 15:38 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | Jeg sikter naturligvis til innlegg som går på at Skjelbred ville klart seg helt bra i Barca.
Når jeg ser sånt, bråstopper jeg lesingen. |
Jag har också reagerat kraftigt på inlägg om att Storflor hade varit något för Arsenal och Nordvik för United. Det sistnämda har jag ännu inte kommit över. Jag tror inte jag hade klarat av ett trauma som Nordvik i United-tröjan skulle innebära. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.04.2010 15:41 Post subject: |
|
|
abjoern: Saken er jo den at det er flere lysår mellom pasningssikkerheten og pasningstempoet til Skjelbred og spillere som Xavi og Iniesta. Selv om Barca hadde klart seg fint også med Skjelbred på banen, ville han ikke på noen måte vært med og preget laget positivt. Og så lenge han ikke kan tilføre laget noe, blir hele denne diskusjonen dum.
Jeg er skråsikker på at Barcelona ville ha vunnet de fleste kampene selv med meg på banen, men en diskusjon om hvorvidt jeg er god nok for Barca eller ikke blir i overkant søkt. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 15:44 Post subject: |
|
|
| Jeg vil påstå at Storflor og Nordvik har mye tydeligere svakheter som gjør at de vil falle fullstendig gjennom på et høyere nivå, spesielt Storflor som ikke får like mye rom og som møter et mye tøffere duellspill i feks England. (selv om jeg ikke er helt uenig i Knertens korstog) .. I motsetning til Skjelbred som har et litt omvendt problem. Problemet hans er ikke svakhetene, men mangelen på spisskompetanse/målfarlighet. Jeg vet ikke om det er et reelt problem på banen, men det er et problem uansett siden det forventes at han skal ha denne spisskompetansen. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 15:48 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | abjoern: Saken er jo den at det er flere lysår mellom pasningssikkerheten og pasningstempoet til Skjelbred og spillere som Xavi og Iniesta. Selv om Barca hadde klart seg fint også med Skjelbred på banen, ville han ikke på noen måte vært med og preget laget positivt. Og så lenge han ikke kan tilføre laget noe, blir hele denne diskusjonen dum.
Jeg er skråsikker på at Barcelona ville ha vunnet de fleste kampene selv med meg på banen, men en diskusjon om hvorvidt jeg er god nok for Barca eller ikke blir i overkant søkt. |
Hehe. Joda, jeg er ikke uenig i at Xavi/Iniesta spiller på et helt annet nivå. Det ser ikke ut som vi er så veldige uenige. Jeg tror ikke Skjelbred hadde skilt seg klart ut som det svakeste hjulet på vogna, selv om han i realiteten ville vært akkurat det. Han hadde sikkert ikke fått så mange assists eller slikt, men jeg tror heller ikke han hadde fått kjeft fra fansen fordi han var rævva heller. En Iniesta light. |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 21.04.2010 15:51 Post subject: |
|
|
Jeg har tidligere gitt dere credit for å holde et høyt debattnivå på rbkweb, men her glipper det hos mange. _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.04.2010 15:54 Post subject: |
|
|
Problemet er at Skjelbred spiller som en middelmådig tippeligaspiller og har gjort det i flere år nå med enkelte untak. Spillere som Zanetti har veldig gode kamper til tider f.eks semifinalen i cupen uten at noen begynner å snakke om Barcelona eller andre absurde forslag. I sammen med Winsnes og Olsen så er han lagets svake punkter som det bør være gode muligheter for å forbedre.
2005 er 5 år siden og et benbrudd han er ikke i nærheten av det potensialet han viste da og må sannsynligvis belage seg på å tilbringe resten av karrieren sin i Rosenborg og det er ikke noe galt i det og det hadde ikke Skjelbred heller syntes hadde det ikke vært for alle som har hypet han opp og skreket om utlandet. Han trodde vel på sin egen hype til slutt. For i øyeblikket har han nok med å forsvare en plass på laget. Å det kan ikke være sånn at han kun presterer under helt perfekte forhold og hvis laget tilpasses han. |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

|
Posted: 21.04.2010 15:55 Post subject: |
|
|
Hedon mener at en spiller som ikke dominerer tippeligaen dermed ikke kan gjøre det greit i primera. Glemt Eguren? Og det må da garantert finnes andre eksempler som motbeviser standpunktet ditt Hedon? _________________ "Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine."
- Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.04.2010 15:59 Post subject: |
|
|
| Eguren er et elendig eksempel da han aldri fikk en ordentlig mulighet. Så du får finne bedre eksempler. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 21.04.2010 15:59 Post subject: |
|
|
| michael collins wrote: | | Jeg har tidligere gitt dere credit for å holde et høyt debattnivå på rbkweb, men her glipper det hos mange. |
Kan vi da forvente at du stikker innom litt sjeldnere, eventuelt at du forsøker å bidra til at nivået høynes istedenfor å spre eder og galle? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.04.2010 16:00 Post subject: |
|
|
Eguren fikk aldri sjansen til å etablere seg i Tippeligaen, og er derfor et dårlig eksempel. Skjelbred har hatt fem år på seg, og for å være ærlig synes jeg utviklingen stort sett står stille eller går i revers. Det tok lang tid før jeg ville erkjenne det, men slik han ser ut i dag, mener jeg han bør få seg noen kamper på benken.
Og som jeg har sagt så kunne han sikkert spilt på Barcelona uten at de ble fryktelig svekket, men det er først og fremst fordi han kan ri på sine medspilleres prestasjoner. I en spansk bunnklubb hadde svakhetene hans kommet mye tydeligere til syne. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 21.04.2010 16:08 Post subject: |
|
|
| michael collins wrote: | | Jeg har tidligere gitt dere credit for å holde et høyt debattnivå på rbkweb, men her glipper det hos mange. |
Jag tror att Tore Reginiussen skulle kunna klara sig bra i United efter lite
finputsning *fniss*. Ramovic skulle kunna ta över som säker ny målvakt efter van der Saar *fniss*. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 21.04.2010 16:10 Post subject: |
|
|
| Skjelbred hadde sannsynligvis spilt bedre i Barcelona enn i RBK. Dette grunnet deres spillestil. Jeg er som abjoern lei av automatiske slutninger som å hevde det totalt motsatte: at PCS ville falt helt gjennom. Alt handler om spillestil. Vi så vel alle Real Madrid-kampen i sommer? Da PCS var den eneste som klarte å henge med på Reals nivå. Spillere med internasjonalt snitt kan ofte se bedre ut i kamper mot europeiske topplag inn i Tippeligaen, rett og slett fordi deres spillestil og ferdigheter egner seg best på det høyeste nivået. Eller tror dere det er tilfeldig at PCS spilte bedre mot Real Madrid enn f.eks. Odd Grenland? |
|
| Back to top |
|
 |
|