View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
josinho Veteran
|
Posted: 06.10.2025 18:05 Post subject: |
|
|
Vi har en liten stall nå, som også er rammet av både karantener, skader og noe sykdom. Syns det var merkelig, og fortsatt er merkelig, at vi lånte ut Isak og solgte Emil F for lommerusk. |
|
Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 06.10.2025 19:04 Post subject: |
|
|
oxbailla wrote: |
Jeg tror man i sterkere grad bør spille sammen en stamme av folk som kjenner hverandre godt - tenk Bodø-Glimt med de lokale spillerne Bjørkan, Berg, Hauge som kjenner hverandre ut og inn, sammen med Evjen. Spedd på med noen virkelig gode utlendinger som løfter laget, med et par andre fra landsdelen som Gundersen, og noen trondhjemmere som ikke har vært bedømt som gode nok for RBK, som Helmersen og Sjøvold - begge to scoret for øvrig mot Haugesund i gårsdagens seier. Brede Moe kunne vært nevnt, flere også.
Poenget: vi burde ha en kjerne av lokale spillere som har spilt sammen fra akademitidene, som vet hvordan klubben skal spille, og kjenner hverandres bevegelser på banen. I tillegg trenger vi eksterne spillere som kan gå rett inn i elleveren. De siste årene har det kommet og gått nye spillere inn hele tiden, med bakgrunn fra ulike spillestiler, ulik kommunikasjon, nye roller osv. skaper mye rot og usikkerhet, som får spillerne til å se dårligere ut enn de egentlig er.
|
Men...hele grunnen til at Berg, Evjen og Hauge fortsatt spiller sammen er fordi de alle sammen har blitt solgt til utlandet og så faller gjennom og kommer tilbake med halen mellom beina. Hvis alle våre talenter hadde gjort det samme så kunne vi jo mønstret litt av en 11-er. Men det skjer jo bare unntaksvis (E. Ceide). |
|
Back to top |
|
 |
Kensy Junior
|
Posted: 07.10.2025 17:23 Post subject: 2024 vs 2025 |
|
|
I hele 2024, selv da vi lå nesten på nedrykk, var det en klubb med en tydelig plan. Et steinhardt kollektivt lagpress, uavhengig om man sto høyt eller lå lavt. Og når man vant ballen, var det fremover i angrep. Dette endte med en høst langt foran skjema, og Jesper Mathisen sa d godt etter en kamp i fjor høst: "Dette er et lekent og engasjerende Rosenborg, som er lett å bli glad i!" Ole Sæter og Adrian Pereira som slang litt med leppa, men med glimt i øye og humor. Rasmus Sandberg som var et fyrverkeri under kamp, som reserve keeper..
Senhøstes når Dino Islamovic var i Trondheim, svarer AJ på spørsmål om han blir RBK spiller: "Nej, så absolutt inte"! Så signere vi ny kontrakt med Noah Holm, en typisk jagende spiss. Men det går et par mnd og Islamovic signeres uansett.. Og jeg påstår at han er ikke akkurat noen jagende spiss.. Samtidig var det jo lenge avklart at propellen fra Frosta (Tagseth) ikke signerte ny kontrakt. Og hvem kommer inn som erstatter, Iver Fossum.. Er vel absolutt ikke noen propell midtbanespiller... Jeg undres, hvem er det som egentlig bestemmer spillerkjøp?!
Allerede første treningskamper i 2025, så man at alt det som kjennetegnet oss i fjor var borte. Vi står i forsvar og venter uten press, og presser vi, er aldri som et lag, men en og en. Dette fører til svære rom for motstanderen når de spiller av den ene som går i press. Og når vi vinner ballen er, går det på tvers og bakover i stedet for at folk jobber fremover. Ja vi hadde en bra poengfangst i vår, men da var Nypan og Broholm her, men problemene var fortsatt de samme, total mangel på kollektivt presspill. Og når de to eneste skapende spillerne forsvant, ble et grått Rosenborg, plutselig ekstremt grått.. Ingen humor lengre i gruppa, ingen smiler og tuller.
Jeg vet ikke hva som har skjedd, hva som er galt, men noe er i mine øyne helt rav ruskende galt! Det skal ikke være mulig at et så tydelig lag blir så grått og trist sesongen etterpå! |
|
Back to top |
|
 |
Duncan Proff
|
Posted: 07.10.2025 17:37 Post subject: |
|
|
Jeg forstår at det rettes kritikk mot Alfred og spillergruppen for det som er levert i 2025, men om man sammenligner midtbanen i fjorhøst med midtbanen som har spilt siden i sommer er det jo mange nivåer i forskjell. Broholm-Nypan-Tagseth er topp topp klasse, mens Santeri-Fossum-Nordli er bunn Eliteserie/Obos-nivå. Veldig vanskelig å spille den fotballen Alfred ønsker med disse på midten. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 07.10.2025 19:02 Post subject: |
|
|
Otto Ulseth kom med en knallhard kommentar i dag i T-A, hvor han kritiserer både Gotaas, Berdal, Dorsin og Alfred. De etterlever ikke styrets krav om artig angrepsfotball etc. Han beskylder dem for kameraderi og at de beskytter hverandre på et vis. Muligens denne artikkelen blir lagt ut flere steder, kanskje i Nidaros…?
Last edited by josinho on 07.10.2025 20:50; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Kensy Junior
|
Posted: 07.10.2025 19:23 Post subject: |
|
|
Duncan wrote: | Jeg forstår at det rettes kritikk mot Alfred og spillergruppen for det som er levert i 2025, men om man sammenligner midtbanen i fjorhøst med midtbanen som har spilt siden i sommer er det jo mange nivåer i forskjell. Broholm-Nypan-Tagseth er topp topp klasse, mens Santeri-Fossum-Nordli er bunn Eliteserie/Obos-nivå. Veldig vanskelig å spille den fotballen Alfred ønsker med disse på midten. |
Er redd hvem som spiller på midtbanen er bare en liten del av utfordringene i klubben.. Santeri og Iver kan jeg være delvis enig i. Men å kalle årets spiller i dansk superliga i fjor en obos spiller... Selvfølgelig er spillerne der en del av årsaken, men å erstatte Nypan er umulig. Men det burde være mulige å hente en lignede spiller som Tagseth. |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 08.10.2025 20:34 Post subject: |
|
|
Filosofi, taktikk, spillestil osv er en ting. Jeg har stått bak Alfred på de punktene hele tiden. Derimot stiller jeg spørsmål ved treningsmengden. Det er jo fri hele tiden. Og det reflekteres i manglende intensitet i spillet vårt. Tror det er det enkleste å gjøre noe med. |
|
Back to top |
|
 |
razzle Proff
Joined: 11 Sep 2016 Posts: 346 Location: Trønder i Sarpsborg
|
Posted: 09.10.2025 11:24 Post subject: |
|
|
Fra andre kanter hører man det motsatte, at de kan være overtrent og at det kjøres spilløkter med plutselig veldig tunge drag med løping på treningene. Og at Almeida visstnok ikke er særlig åpen for diskusjon.
De ser jo ekstremt tunge ut i beina, spørsmålet er om det skyldes for lite eller for mye/tung trening 🤷♂️ |
|
Back to top |
|
 |
Votten Proff

|
Posted: 10.10.2025 21:20 Post subject: |
|
|
Hvem er det Almeida ikke er åpen for diskusjon med?
Media? Tilskuere på trening? |
|
Back to top |
|
 |
razzle Proff
Joined: 11 Sep 2016 Posts: 346 Location: Trønder i Sarpsborg
|
Posted: 11.10.2025 00:37 Post subject: |
|
|
Internt, i forhold til hardkjør i treningsopplegget. Om det stemmer aner jeg ikke, poenget var at det er i kontrast til det som ble skrevet om at det er for slapt og at de har fri hele tiden. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 11.10.2025 12:32 Post subject: |
|
|
Det er vel rimelig å anta at det først og fremst er spillerne. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 12.10.2025 21:27 Post subject: |
|
|
Det at RBK plutselig skal trene for hardt har jeg liten tro på. At RBK skal trene hardere en de beste Bundesliga lagene er tvilsomt.
At vi trener feil kan godt hende.
At utgangspunktet var så labert at en økning blir problematisk kan også godt være.
Men for mye og for hardt,tvilsomt _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 12.10.2025 21:39 Post subject: |
|
|
Votten wrote: | Hvem er det Almeida ikke er åpen for diskusjon med?
Media? Tilskuere på trening? | Jeg har hørt at det er intern uenighet i det fysiske trenerteamet i RBK. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 15.10.2025 21:10 Post subject: |
|
|
Championship er vel kjent for å være blant de mest fysisk krevende ligaene i verden vel? Ellers føler jeg det er ganske standard å skryte av intensitet osv. på treningene til ny klubb. Litt det samme som ny trener skal trene laget hardere enn forgjengeren sin og første sesongoppkjøring er liksom "en ny vår" fysisk sammenlignet med forrige regimet osv.
Så er det sikkert fysisk tøffere krav på treningene til Middlesbrough, men jeg ville ikke brukt den uttalelsen til å konkludere så alt for mye om intensiteten på Rosenborg sine treninger.
Det sagt så sier jeg ikke at intensiteten nødvendigvis er god nok altså, kun at slike uttalelser føler jeg ikke man bør legge så altfor mye vekt på. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 15.10.2025 21:32 Post subject: |
|
|
Det å tro at AJ men null erfaring som spiller og trener på noe nivå,skal kunne være premiss leverandør for intensitet blir åpenbart feil.
Han har knapt spilt fotball selv og trent Junior lag.. _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 15.10.2025 22:11 Post subject: |
|
|
Alfred har mange års erfaring som trener, blir vanskelig å ta deg seriøst når du skriver slike ting som åpenbart er faktafeil.
Jeg tipper det er mye større krav til FCK sin juniortrener enn de fleste trenere i Norge, og man klarer ikke verken skape et godt juniorlag eller utvikle gode spillere om man ikke leverer gode nok treninger (inkludert intensitet) for å si det slik.
Du hadde et innlegg her for noen dager siden eller kanskje det var en uke siden eller noe hvor du faktisk skrev noe fornuftig og som var saklig og inneholdt argumenter. Jeg var ikke enig i alt du skrev, men innlegget i seg selv var noe av det bedre jeg har sett fra deg.
Skulle gjerne sett du fortsatte i det sporet i stedet for slike usaklige innlegg som det du leverer over her. Jeg synes det er fint med motstemmer på et forum, men det blir liksom vanskelig å skape noen god diskusjon ut av et innlegg som det du skriver over her.
1) Det er mange gode trenere som aldri har spilt fotball på noe særlig høyt nivå selv. Kjetil Knutsen startet som juniortrener før han var 30 år og har ingen spesiell stor spillerkarriere å se tilbake på bare for å ta det mest åpenbare eksemplet. Han ble så kjapt seniortrener for samme breddeklubb og ledet de fra 4. divisjon til 2. divisjon. En andredivisjon som på den tiden bestod av 56 lag skal sies.
Så var han toppspillerutvikler i Brann en del år, det vil si han jobbet i akademiet deres. Mulig han var involvert i Brann 2 også, det er jeg litt usikker på. Frem til 2015 hadde han kun vær trener på et nivå som ikke var høyere enn 2. divisjon altså. Han rykket til og med ned en sesong fra 2. divisjon til 3. divisjon. I 2017 ble han assistent for Bodø/Glimt som da spilte i OBOS. I 2018 var det mye press rundt ham på grunn av manglende resultater og det var en del som ønsket ham sparket i det som var hans første sesong som hovedtrener på øverste nivå i Norge.
Greit nok at han hadde rundt 20 års erfaring som trener på ulike nivå og roller frem til da, men jeg tror FCK sitt juniorlag under Alfred sikkert kunne levert lignende resultater i norsk 2. divisjon på den tiden det var 56 lag og fire avdelinger.
2) Om du har fulgt med på noe som helst siden AJ ble ansatt som trener, både i intervju og treninger så er det ingen som helst tvil at han krever intensitet fra sine spillere. Å si at han ikke kan være noen premissleverandør for intensitet faller på egen urimelighet, det er åpenbart for alle sammen. Vi har også sett det i kamper, selv om det i 2025 har vært for få kamper hvor det har vært synlig, at Rosenborg under hans ledelse kan spille med høy intensitet.
Gjerne vær kritisk, men vil du bli tatt seriøst her inne og faktisk ha gode diskusjoner rundt Alfred og gjengen så bør du levere bedre enn det du gjør selv. Noe ironisk over det hele at du er så kritisk på nivået til Alfred, mens flesteparten av dine innlegg dessverre holder et lavere nivå enn Rosenborg 2025. Du har vist at du kan levere gode innlegg tidligere, fortsett med det og du skal se det kan bli gode diskusjoner. Hold deg til det sporet du viser over og det blir få gode diskusjoner, men større sannsynliget for at andre "klager" eller at det kommer merkelapper som "troll" også videre. I verste fall så bidrar mange slike innlegg til å skape mindre engasjement fordi det frister liksom ikke å svare folk som bare spyr ut eder og galle og i bunn og grunn bare gjentar seg selv og slenger ut masse innlegg med samme innhold eller budskap. Og hvor det heller sjeldent redegjøres særlig grundig for sine synspunkter.
Det å tro at slike innlegg bidrar til noe som helst positivt her på forumet er åpenbart feil. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.10.2025 23:44 Post subject: |
|
|
Johansson gjør opp status hos Rotsekk. |
|
Back to top |
|
 |
eksilbaill Senior
|
Posted: 18.10.2025 19:46 Post subject: |
|
|
Rekk opp hånda den som tror at vi klarer å berge 5. plassen.. |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 19.10.2025 01:10 Post subject: |
|
|
7 lag i tillegg til RBK nå som er innenfor 5 poeng av 5 plassen. Kan med andre ord bli alt fra 5 til 12 plass for RBK slik det der ut nå.
Sjansen for at 5 plassen skal få en E-cup plass via cupen er jo relativ liten da det vel bare skjer om 3 eller 4 (?) plass vinner cupen og deretter supercupfinalen. RBK burde nok heller satse på å bygge mot neste sesong og slippe til yngre spillere nå sånn at man forbereder seg og vil være bedre rustet mot neste vår slik at man kanskje kan gå til topps i cupen selv.
Men all den tid det skiller så få poeng på tabellen ned til nedre halvdel så kommer de sikkert bare til å kjøre på videre som de har gjort, og håpe at de mer rutinerte gutta klarer å kjempe laget inn til en 5-6 plass i stedet for å kanskje risikere å falle noen plasser til ved å gi talentene spilletid og erfaring. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 19.10.2025 08:49 Post subject: |
|
|
Trist å se på RBK. Dem må i etablert press heller trekke ned vingene fort så det blir fem i miftbaneleddet. Da vinner de oftere på midtbanen og har kortere vei til mål. Forsvaret må trykke seg nært opp til femmen på
midtebaneleddet. Alt dette er enkelt å få til fort og bra. Neste år må vi ha andre typer på midtbanen, Santeri og Selnæs passer ikke inn, de er for svake i presset. Finnen mangler løpskraft både offensivt og i press, Ole også, selv om han skal løpe mindre framover. Begge er for omstendelige. |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 19.10.2025 17:47 Post subject: |
|
|
I skrivende stund er man altså bak Sandefjord etter 24 kamper.
Bare å gratulere til hele Trøndelag for denne maktdemenstrasjonen. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 19.10.2025 23:27 Post subject: |
|
|
Bak FFK nå. RBK svakere nå enn under Maalen og Reka i 2023 ?? Hadde trengt både Isak og Emil F nå…. Tynn stall i høst, nå er den i tillegg enda tynnere pga skader og karantener. Ikke bra jobbet av klubben dette. |
|
Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 19.10.2025 23:59 Post subject: |
|
|
Umulig å helgardere seg mot den situasjonen som har oppstått nå selvfølgelig, men kunne vært gjort en bedre jobb. Usikker på om Frederiksen og Thorvaldsson hadde bidratt så veldig mye positivt annet enn i bredden.
Thorvaldsson har vært på banen i 11 kamper i dansk nivå to. Såvidt jeg kan se er det sju innhopp, fire fra start og byttet ut i samtlige. Har spilt i snitt en omgang per kamp omtrent.
Frederiksen har 90 minutter i en kamp, ellers byttet inn tre kamper og byttet ut i fire kamper. Spiller nesten 51 minutter i snitt per kamp. For et lag som ligger omtrent midt på tabellen i Kroatia. |
|
Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 20.10.2025 09:11 Post subject: |
|
|
På 24 kamper med team Allsvenskan har vi klart den enorme prestasjonen å score 3 mål mere en Bryne..
Null pluss mål på 24 kamper. Og supertalangen av en wonder kid får 3 nye år.
Hva har skjedd med klubben vår _________________ Medløpere. |
|
Back to top |
|
 |
|