Utskrift fra rbkweb.no

Økte TV-inntektene
Skrevet av Thomas Myren, 17. januar 2017, 22:10

Rosenborg fikk 22 millioner kroner fra TV-avtalen i fjor.


Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto

Økninga på én million kroner i forhold til 2015 skyldes at det samlet ble betalt ut ti millioner mer for tabellplassering.

Fordelinga var som følger:

TabellKomm.Utvikl.Kost.Totalt
Rosenborg21,83,71,5-4,722,3
Brann18,41,31,5-3,717,5
Odd15,11,41,5-3,214,8
Haugesund11,00,71,1-2,210,5
Molde10,22,71,5-2,511,8
Sarpsborg9,70,61,5-2,19,8
Strømsgodset9,32,01,5-2,310,6
Viking8,92,61,5-2,310,7
Aalesund8,51,41,3-2,09,2
Vålerenga8,52,71,5-2,210,4
Sogndal8,10,11,4-1,77,9
Lillestrøm8,11,11,5-1,98,8
Tromsø7,70,71,5-1,78,1
Stabæk6,80,51,5-1,57,3
Bodø/Glimt6,80,11,5-1,57,0
Start6,81,01,5-1,67,7
Totalt165,722,523,4-37,2174,5


Rosenborg har altså soleklart størst kommersiell verdi. Verdien blir beregnet over tre år, altså 2014-16, jevnt fordelt på tre kategorier:

Tilskuertall på hjemmebane.
Antall kamper utenfor hovedrunden søndag klokka 18.
Medieomtale.

Klubbene får 1-16 poeng i hver kategori, og Rosenborg har trolig fått full maksimal uttelling i de fleste kategoriene hvert år.

Utviklingsmidlene skal brukes til å lønne ansatte knyttet til spillerutvikling. Rosenborg og de fleste andre kllubbene har fått maksimal andel, beregnet ut i fra antall egne ansatte kontra antall talentutviklere i klubbene til sammen.

TV-produksjonskostnadene er jevnt fordelt ut i fra inntektene til hver klubb.

Les mer: TV-avtalen 2013-16

Totalt regner Rosenborg i 2016 med overskudd på over 30 millioner kroner. Endelig regnskap blir lagt fram i forkant av årsmøtet 23. februar.

Klubbene og NFF har nå blitt enige om hvordan inntektene fra den nye TV-avtalen med Discovery skal fordeles for 2017-22. rbkweb.no vil presentere detaljene senere i uka.

nyheter
forum