Færre «hovedkamper» for Rosenborg
Skrevet av Thomas Myren, 8. september 2016, 07:19
Fra neste sesong skal «hovedkampen» i hver serierunde igjen bli spilt søndager klokka 20. Men konsekvensene blir ikke nødvendigvis så store for Rosenborg.
Foto: Thomas Karlsen, Karlsen Foto
TV-avtalene
- Hadde førstevalget vært hos oss og andrevalget hos et annet TV-hus, så hadde det vært mye viktigere å sikre seg kampene til Rosenborg, som per i dag er det mest attraktive laget på norsk TV, påpeker Discovery-sportsdirektør Jan Erik Aalbu.
- Nå er det ikke like viktig for oss
når vi skal sende Rosenborg-kamper. Derfor er det mye lettere å spille på lag med Rosenborg og supporterne: Hvor kan vi legge de mest attraktive kampene, slik at vi får utviklet produktet i Trondheim på best mulig måte? For vi skal jo uansett vise Rosenborg hver uke.
- Det gjør det mye enklere for oss, enn når alle skal prøve å fighte for å få nok kamper med Rosenborg, Vålerenga eller Brann, innrømmer han.
TV-helgene i 2017-22 blir som følger:
Lørdag klokka 18: én kamp på Eurosport Norge
Søndag klokka 18: én kamp på Eurosport Norge og fire kamper på betal-TV
Søndag klokka 20: én kamp på Eurosport Norge
Mandag klokka 19: én kamp på Max
- Når det er mulig å spille vanlig helgerunde – altså ikke midtukerunde før eller etter, er søndag klokka 20 vår hovedkamp, kommenterer Aalbu.
- Seks av hovedkampene kommer til å være på TVNorge. På «supersøndag» blir det fotball hele veien fra klokka 15 til nesten midnatt. Vi avslutter da med hovedkampen. Slik som vi kjenner Rosenborg i dag, vil det være veldig overraskende hvis ikke Rosenborg blir en sentral aktør disse søndagene.
- Vi ønsker derfor en veldig tett og god dialog med klubbene og supporterne. Det er bare så og så mange ganger vi kan flytte Rosenborg ut av hovedrunden søndag klokka 18.
Flyttebegrensninger
Det er nemlig i utgangspunktet bare fire hjemmekamper som kan bli spilt søndager klokka 20. Flyttebegrensningene er enda større for mandager klokka 19, nærmere bestemt to hjemme- og tre bortekamper. Imidlertid kan klubbene beslutte å gjøre unntak for reglene.
- Det vi har lyst til å gjøre, er å gå i dialog med Rosenborg og gjøre søndagene så attraktive som mulige. Vi forholder oss til reglene, men det kan hende vi spør Rosenborg: «Ønsker dere å spille den søndagen mot det og det laget?» Sier de nei, så sier de nei, slår Jan Erik Aalbu fast.
- For oss er ikke dette noe problem. Vi har veldig mange gode muligheter. Vi kan sende bortekamper både mandager og lørdager.
- Jeg tror de fleste av oss supporterne foretrekker bortekamper på lørdager.
- Det forstår jeg godt. Vi skal ha «derbylørdager». Det viktigste derbyet til Rosenborg er mest sannsynligvis mot Molde. Men hvis Rosenborg sier Molde og supporterne sier Bodø/Glimt, må vi også lytte på supporterne. Det er viktig at også de får et talerør inn mot oss.
- Vi har sagt til fotballforbundet at vi ønsker å være med på å påvirke terminlista: Hvis forbundet setter opp Vålerenga - Lillestrøm samme helga som Rosenborg møter Molde, så er det automatisk en derbydag som går bort. Så slike kamper må spres, slik at vi får gode derbylørdager.
- Dette er et nytt «brand», som vi skal dyrke. Vi skal samarbeide med det lokale næringslivet og klubbene for å få mest mulig interesse for disse kampene. Rosenborg hadde 21 000 mot Molde på en lørdag, og det jeg har hørt fra Rosenborg, er at lørdagskamper klokka 18 er levelig for dem.
Møtevirksomhet i høst
- Hovedbudskapet vårt er at vi skal ha «fotballen tilbake til folket» og at vi skal samarbeide tett med fotballforbundet, klubbene og supporterne.
- Nå har vi kjøpt disse rettighetene for seks år, og det har kommet mye penger inn til fotballen. Klubbene har sjøl vært med på å selge denne avtalen. Nå må vi prøve å samle oss, det er målet vårt.
- Vi skal reise rundt til klubbene på ettersommeren for å presentere vårt opplegg. Da ønsker vi også å møte supporterlederne for å finne ut hvordan vi kan samarbeide på best mulig måte.
- Jeg håper at vi med god dialog kan hjelpe hverandre å bygge dette produktet sammen. Da tenker jeg på supporterne, klubbene, oss som TV-hus og fotballforbundet.
- Jeg håper at vi slipper nye kampanjer som «1-6-1: Fotball skal spilles i helgene». For nå har vi kjøpt rettighetene for seks år, og det hjelper ikke å begynne å demonstrere mot dette nå. Uansett hvor mange bannere det er på Lerkendal eller andre steder, så blir ikke den mandagskampen borte. Det er budskapet vårt.
Tidlige TV-oppsett
For å sukre pillen lover de nye rettighetshaverne å presentere TV-oppsettet for de 15 første serierundene hver sesong allerede ved nyttårstider. Det deretter kommer bolker på fire-fem runder av gangen med minst åtte ukers varsel.
- Vi kommer til å legge ut kampene veldig tidlig med tanke på klubbene og supporterne. Vi lanserte dette i desember, da vi kjøpte rettighetene. TV2 valgte å følge dette prinsippet i år, men det var vår idé, hevder Aalbu.
- Vi skal i hvert fall ikke bestemme oss noe seinere enn 1. februar – heller før. Når vi ser terminlista, kan vi begynne å sette opp kampene. Oppsettet skal komme tidlig og det skal komme veldig, veldig mange kamper.
- Vi vil gi supporterne utrolig god forutsigbarhet. At vi sitter med rettighetene til alle kampene, gjør at det blir enklere for oss.
- Det ene som kan skape forandringer, er i forbindelse med e-cup, der man ikke kan forutsi hvor langt lag går. Men vi ønsker å legge best mulig til rette for spill i Europa og at lagene skal ha stor suksess der. Det gjør at den norske serien blir enda mer interessant.
Hva blir prisen?
Et naturlig spørsmål er hva det vil koste å se Rosenborg på TV i årene framover.
- Vi ønsker å legge flere kamper i «fripakkene» til folk og ta dem bort fra tunge betalingsmurer. Du ser at i år spiller Rosenborg mye oftere bak betalingsmur. Vi ønsker at flere skal få se Rosenborg enn at bare de som har betalt for det, skal få se Rosenborg, kommenterer Jan Erik Aalbu.
Det er ei kjensgjerning at hele 26 av de 28 første seriekampene til Rosenborg i år blir sendt på TV2 Sport Premium, som nå koster hele 449 kroner i måneden.
I øyeblikket har de fleste gratis tilgang på Max og Eurosport Norge, men blant annet Canal Digital har varslet at de kommer til å ta seg betalt ekstra for disse kanalene neste år.
- Vi betegner våre kanaler som «free to air». Hva distributørene ønsker å gjøre mot sine kunder, aner ikke vi. Det har vi heller ikke noe med, hevder Aalbu.
Imidlertid har Discovery lagt føringer på at fire av fem kamper søndager klokka 18 skal koste penger for alle.
- Det skal gå én kamp på lineær TV på Eurosport og fire kamper på Dplay. Om disse kampene også blir sendt på «set up»-kanaler slik som TV2 har med Premium 4, 5 og 6, er ikke endelig bestemt ennå, avslutter Aalbu.