View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
gordon Junior

|
Posted: 21.05.2012 15:48 Post subject: |
|
|
Denne fyren vil også stemme for salg. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 22.05.2012 12:23 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Han randomme fyren der tenker det. Forhåpentligvis så taper han. |
Jeg tror dessverre sjansen er forsvinnende liten for at han taper. Flertallet av medlemmene virker tilsynelatende å ha en blind tiltro til ledelsen, og følger flokken. Dette så vi et tydelig bevis på ved forrige avstemning, da det nærmest var halleluja-stemning i salen etter Buchardts innlegg.
Nå kommer et solid flertall til å stemme for det forslaget de bare for noen måneder siden var skjønt enige om at var det desidert dårligste. |
|
Back to top |
|
 |
gordon Junior

|
Posted: 22.05.2012 13:22 Post subject: |
|
|
Årsmøtene i RBK er merkelige seanser. Risikofylte planer og tvilsom budsjettering blir stort sett møtt med skuldertrekk av naive pensjonister og et "Dæm veit sikkert ka dæm heill på me."
Et øyeblikk følte jeg meg feig og svak da jeg var en de ca 0.3% i lokalet som ville utsette avstemningen en måned i påvente av en grundigere presentasjon av hvor risikofylt prosjektet var for klubben.
Jeg stemte også for at jeg ikke stolte på det forhenværende styret. Virker det selvmotstridende at jeg da støtter salg nå?
I motsetning til tidligere årsmøter fikk jeg inntrykk av at alvoret endelig er forstått, blant annet med en forfriskende edruelig budsjettering av tilskuersnitt, samt Hoftuns erkjennelse av at klubben i større grad må selge tidligere for å unngå å dele ut bosmanspillere.
Jeg tror også at Stjernen og Koteng har en annen innstilling og føler mer personlig ansvar enn den tilsynelatende likegyldigheten til å sløse bort klubbens penger som har preget tidligere lederskap. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 22.05.2012 13:26 Post subject: |
|
|
Men hvis de ikke skal sløse bort pengene/trenger pengene idag, hvorfor skal vi selge? unødvendig å sitte med 60 mill på bok når vi kan ha det i eiendom som også stiger i verdi? Galskap å selge om man ønsker å kjøpe spillere og ansatte for de.... |
|
Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 22.05.2012 13:50 Post subject: |
|
|
Så jo i en annen artikkel her at pengene som kommer inn fra salget tydeligvis er tiltenkt å gå til pengesluket Hoftun, og hans fantastiske spillerkjøp. Om det blir salgt av tomta er pengene vekk innen 2013 er omme. Og vips var verdiene borte og noen andre nyter godt av å eie tomta. _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 22.05.2012 14:48 Post subject: |
|
|
Jeg stemmer nei, av samme grunn som jeg tidligere har nevnt: de skal få gjennomføre hestekuren sin, og så snart de har bevist at de kan klare et nullbudsjett som planlagt kan vi snakke om salg (eller å bygge selv). |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 22.05.2012 16:30 Post subject: |
|
|
Det kan ikke sies bedre og tydeligere Strand.
Kontroll over området rundt stadion er etter min mening mye viktigere enn 60 mill akkurat nå. Tomten vil aldri falle i verdi.(sett i et langt perspektiv) Det gjør lett fotballspillere. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 22.05.2012 16:40 Post subject: |
|
|
Tomten er mer verdt i sammenheng med de andre tomtene omkring. Her kom vi, pga. fatalt lederskap, i den situasjonen at vi kun tilbyr tomta til en interessent.
Det med verdi og eventuelt endring på tomteverdi skal måles opp mot renteinntekter ved salg, som ikke er ubetydelige for en slik sum.
Samtidig er det fare for at midlene blir skutlet bort av Hoftun, ref. prospektet til styret ved siste anledning.
For min del er 60 millioner kroner ganske enkelt for lite. Ikke selg! |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 22.05.2012 18:12 Post subject: |
|
|
Strand:
For lav tillit til dømmekraften og kompetansen til de som skal forvalte realiseringen av tomteverdien nå bør absolutt være et godt nok argument til å stemme nei.
Dessverre frykter jeg at sikkert velment godtroenhet fra et flertall på årsmøtet vil gi Hoftun for mye penger å forvalte til at han klarer å unnlate å kjøpe seg og trenerteamet kortsiktig fred uten at dette er et ledd i en overbevisende langsiktig plan. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 22.05.2012 20:06 Post subject: |
|
|
Disse sakspapirene var faktisk enda dårligere enn sist. For en vits! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 22.05.2012 21:05 Post subject: |
|
|
Denne gangen er faktisk karakteristikken makkverk ganske så beskrivende.
Ikke akkurat vanskelig å stemme nei til dette gitt. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 22.05.2012 21:19 Post subject: |
|
|
Januar: dette må vi bare gjøre, vi vil tjene stort! Alt fra dag én!
Juni: vi fant ut at vi ikke har penger til det, så da selger vi skiten.
Tillitsvekkende! |
|
Back to top |
|
 |
EvileyeS Rutinert

|
Posted: 22.05.2012 22:44 Post subject: |
|
|
Leste igjennom papirene jeg fikk nå selv, og dette er virkelig ikke noe jeg vil at skal skje! For eksempel synes jeg det er noe spesielt at det skal betales en leie på 750 000 for bruk av VIP-områdene i 3. etasje på tribunen som skal bygges på, men det er ikke definert hvor ofte dette skal betales.
Det er utallige andre ting som jeg stusser veldig over, men jeg ber dere alle om å stoppe dette her på det ekstraordinære årsmøtet!
Disse 66 millionene som vi skal få (40 millioner samt nettoverdi av eiendeler minus gjeld up front, 13 millioner i 2015 og 13 millioner i 2016) kommer til å forsvinne bort i vissvass og vi får ingen spesielt god nytte av dette over tid. Rydd opp innad i klubben først, SÅ kan man se på utbygging når man har en trygg økonomi og et nullbudsjett.
Dette minner meg bare mer og mer om Lyn, som gradvis solgte seg ut av Ullevål for å få penger der og da, og vi ser jo alle hvordan det gikk til slutt, når klubben ikke lenger hadde en stadion, fordi de var nødt til å selge seg ut. Jeg vil virkelig ikke at dette skal skje i RBK... _________________ Svikter ALDRI Rosenborg!
www.tt05.no
Ultras Øyivinds |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.05.2012 00:03 Post subject: |
|
|
Sakspapirene samt oppsummeringa mi.
Det nye er altså at Abrahallen også skal selges mens Buchardt til gjengjeld overtar gjeld på 56 millioner, der av 27 mill. i konsernlån til Rosenborg Ballklub.
Personlig greier jeg ikke å finne ut hvor mye RBK til sammen betalte for de stadige aksjekjøpene i Abrahallen. Byggekostnaden var 22 mill., og i 2001 hadde RBK overtatt alt.
I mine øyne er det uansett gjelda til Rosenborg Eiendom som er interessant: Hadde ikke lagt merke til den kraftige økninga i 2011.
Hvorfor har kassakreditten plutselig økt fra 5 til 19 mill.!? Er det sånn at Rosenborg Ballklub tar opp "forbrukslån" via eiendomsselskapet?
Dersom denne kassakreditten fortsatt er såpass høy, og at Buchardt overtar, er det jo et interessant plusspoeng.
Så får vi se om RBK krever tilbakebetalt konsernlånet også ganske fort...? |
|
Back to top |
|
 |
beejay Senior
|
Posted: 23.05.2012 00:20 Post subject: |
|
|
jeg stemmer:  |
|
Back to top |
|
 |
jarln Veteran

|
Posted: 23.05.2012 09:10 Post subject: |
|
|
Hvor store leieinntekter har egentlig RBK for arealene sine?
Bor for tiden i Sogndal, og denne bittelille klubben får inn 20 millioner i leieinntekter.
Dette skjer hovedsaklig å leie ut arealer i tribunene til høgskolen. VIP kan bli fine klasserom, forelesningssaler osv Har vi noe å lære? NTNU er tross alt bare et steinkast oppi gata.. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.05.2012 09:25 Post subject: |
|
|
Om driften av Abrahallen har gått i minus, om 30 mill i gjeld blir dekket, om vi "får tilbake" egen overføring på 27 mill, får utbetalt 40 mill i tillegg til 26 senere, får økt inntektene på kampdag i tillegg til utleie av lokalet, og på toppen av dette sannsynligvis kan kvitte oss med mange mange årsverk i ansatte, ja da høres jo det unektelig ut som en veldig god løsning for å rette opp i økonomien.
Om jeg har forstått det riktig da.
Allikevel så er det mange problemstillinger her:
- Hvem får tilgang til disse 40+26+27 millionene?
- Blir ansatte som blir overflødige sparket, eller "omplassert"?
- Vet vi at kampdaginntektene øker av dette?
- Selger vi tomtene for billig, vi har ikke invitert inn andre interessenter? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.05.2012 09:26 Post subject: |
|
|
jarln wrote: | Hvor store leieinntekter har egentlig RBK for arealene sine?
Bor for tiden i Sogndal, og denne bittelille klubben får inn 20 millioner i leieinntekter.
Dette skjer hovedsaklig å leie ut arealer i tribunene til høgskolen. VIP kan bli fine klasserom, forelesningssaler osv Har vi noe å lære? NTNU er tross alt bare et steinkast oppi gata.. |
Godt innspill. Forøvrig allerede veldokumenterte ideforslag her på forumet som nettopp viser til sukseen i Sogndal. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 23.05.2012 09:31 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Denne gangen er faktisk karakteristikken makkverk ganske så beskrivende. |
Dette gir jo inntrykk av at karakteristikken makkverk ikke var presis ved siste anledning. |
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 23.05.2012 10:31 Post subject: |
|
|
Konrad4ever wrote: | Kan ikke si at jeg har fulgt så godt med i denne saken, det er tross alt et stykke fra kjerneområdet til RBK.
Jeg må spørre om ikke RBK skulle bare solgt tomten/ evnt leid ut tomten. Hva har egentlig prosjektet med fotball å gjøre? Er det dette styret i RBK sitter og behandler på styremøter og lar inkompetansen til Hoftun og Co ang spilleroverganger/ kontrakter seile sin egen sjø?
RBK bør begynne å fokusere på sitt kjerneområde, A-laget! |
Mitt første innlegg i saken. Kunne de ikke bare ringt meg den gangen, så hadde de kunne brukt energien sin på å styrke A-laget og det sportslige isteden? (Jeg mener ikke at pengene skal gå rett inn i lønningsposen til spillere eller kjøp av nye spillere, men at fokuset til de styrende personer må være å følge litt mer ansvarsområdet til Erik Inkompetente Hoftun) |
|
Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 23.05.2012 10:48 Post subject: |
|
|
Ehhhh....
Dette så jo ut som noe som kunne vært produsert av en elevbedrift på en hvilken som helst ungdomsskole. Fulgte det ingen vedlegg med som beslutningsgrunnlag til dette rølet?
Nå er ikke jeg medlem (Judas!), så jeg skal antakelig holde kjeft, men det minste man kan forvente er vel en oppstilling som dokumenterer påstandene rundt likviditet (som jeg for øvrig ikke tviler et sekund på!) samt en redegjørelse for hvordan inntektene fra salget er tenkt disponert.
Angående ny hall - AB får forsikringsoppgjøret, men ingen reell forpliktelse til å reise ny hall????
Hvor mye gjld ligger det egentlig i dette eiendomsselskapet? Begynner å lure på hvor mye denne "nettoen" av eiendeler minus gjeld som skal tillegges de 40 millene ved oppstart utgjør... |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 23.05.2012 11:30 Post subject: |
|
|
Det er jo ikke noe behov for å legge mer arbeid i innkallelse og dokumentasjon, all den tid medlemsflokken følger lydig etter uansett hva de foreslår. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 24.05.2012 22:04 Post subject: |
|
|
Var ikke på forumet i går, men håper at dere la merke til den oppdaterte saken på forsida: Kjøper ut Abrahallen
Som påpekt er årsmøtepapirene svært dårlige, og det var umulig å lese seg fram til at RBK skal kjøpe ut restene av hallen (les: garderobebygg og tomta) samt bli tilkjent forsikringspengene før aksjene i eiendomsselskapet selges.
Dessuten har "jadda" rett: RBK skal først slette kassakreditten som er tatt opp gjennom eiendomsselskapet (les: pant i tomta). Altså forsvinner fort halvparten av den første utbetalinga til dette.
Men likviditeten blir markant bedret fordi det andre lånet, altså til RBK, umiddelbart skal bli tilbakebetalt av Buchardt. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 25.05.2012 07:40 Post subject: |
|
|
I Trøndelag har vi da vitterlig noe som heter skamvett. Dokumentasjonen som styret har levert fra seg minner mest om tusj-skriblerier på noe inntørka dasspapir på et nedlagt utedass skrevet i flatfylla. Man sender da ikke slikt ut! Da slår faktisk skamvett inn. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 25.05.2012 09:03 Post subject: |
|
|
nieuwlaat wrote: | Det er jo ikke noe behov for å legge mer arbeid i innkallelse og dokumentasjon, all den tid medlemsflokken følger lydig etter uansett hva de foreslår. |
|
|
Back to top |
|
 |
|