| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Messi Veteran
|
Posted: 27.10.2025 20:59 Post subject: |
|
|
| Mye fornuftig her. Men personlig så ser jeg på Falkenkameratene som supporternes egen terror organisasjon. Der har det aldri kommet noe positivt fra. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 27.10.2025 22:29 Post subject: |
|
|
| pappabrun wrote: | | I Hodet mitt skal han selvfølgelig få neste sesong også til å vise hva han kan. Men han må ta lærdom av de 2 siste sesongene og finne ut av hva som faktisk fungerer. Jeg har tro på at han klarer det |
Helt klart. Gode poenger her!
Også takk til waterfalls for et grundig innlegg! |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 27.10.2025 22:44 Post subject: |
|
|
Poeng per kamp før de fikk sparken:
- Perry (2014): 1.875 (16 kamper)
- KÃ¥re (2018): 2.06 (16 kamper)
- Rekdal (2023): 1.18 (11 kamper)
- Maalen (2023): 1.36 (19 kamper)
- Alfred i år: 1.4 (25 kamper).
Folk snakker med grøss om Perry og da var problemet først og fremst at vi spilte nitrist fotball. Nå spiller vi fremdeles nitrist fotball, uten at vi engang får resultater. Det er helt ufattelig å se hvor tålmodige enkelte er med AJ til tross for at han ikke ha vist noen verdens ting som tilsier at han kommer til å få til dette. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.10.2025 22:51 Post subject: |
|
|
| Messi wrote: | | Mye fornuftig her. Men personlig så ser jeg på Falkenkameratene som supporternes egen terror organisasjon. Der har det aldri kommet noe positivt fra. |
Kritikken de kommer med er både saklig og god, og det de peker på er absolutt relevant. Og hvor mye positivt har det egentlig vært å rapportere om for de? Deres jobb er jo først og fremst ha dette kritiske blikket på klubben.
Som de selv sier:
"Falkenkameratene er en gruppe medlemmer av Rosenborg Ballklub som ønsker å påvirke klubben til fortsatt utvikling gjennom aktiv eierstyring. Vi påvirker via offentlig debatt og aktiv deltakelse på årsmøtet."
Du står fritt til å mene det du vil om Falkenkameratene, men gjerne argumenter for hvorfor du ser på de som supporternes egen terrororganisasjon? |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 27.10.2025 23:01 Post subject: |
|
|
| Barney wrote: | Poeng per kamp før de fikk sparken:
- Perry (2014): 1.875 (16 kamper)
- KÃ¥re (2018): 2.06 (16 kamper)
- Rekdal (2023): 1.18 (11 kamper)
- Maalen (2023): 1.36 (19 kamper)
- Alfred i år: 1.4 (25 kamper).
Folk snakker med grøss om Perry og da var problemet først og fremst at vi spilte nitrist fotball. Nå spiller vi fremdeles nitrist fotball, uten at vi engang får resultater. Det er helt ufattelig å se hvor tålmodige enkelte er med AJ til tross for at han ikke ha vist noen verdens ting som tilsier at han kommer til å få til dette. |
At han ikke vist noen som verdens ting er jo helt feil, høsten i fjor viste at det er mulig at han kan få til dette. Sannsynlighet er noe annet, men han har vist at det er mulig.
Ellers så blir det jo feil å utelukkende se på poeng per kamp uten å se hele konteksten rundt trenerne. Perry ble hentet med ambisjoner om å vinne serien. Kåre fikk sparken fordi man så en nedovergående trend over lang tid både prestasjonsmessig og resultatmessig, samtidig som de som hadde ansvaret for å erstatte Kåre overvurderte klubbens attraktivitet og ikke minst la alle eggene sine i feil kurv som endte med et stort mageplask.
Rekdal hadde sterk misnøye allerede før han startet og han ble hentet for å skape resultater på kort sikt.
Maalen var bare vikar og fikk aldri sparken.
Johansson ble hentet under helt andre omstendigheter enn resten og er en del av en klubb, ledelse og prosjekt som på mange måter har forsøkt å starte å bygge Rosenborg på nytt med, om ikke blanke ark, så i alle fall nye ark som skal videreføre det beste men omgjort til 2025.
I tillegg har mange innsett at problemene i klubben stikker mye dypere enn å bare sparke treneren og at man er ikke der man en gang var tidligere, så da lander flere på at de er villig til å gi AJ sjansen til å snu dette. Pluss at klubben jakter ny sportssjef og den stillinger på lang sikt mye viktigere enn om AJ er trener i 26 eller ikke. Finner vi riktig person som sportssjef så bør den være sterkt involvert i vurderingen om hvem som skal være hovedtrener.
På generell basis så er helhetsinntrykket til mange at AJ er verdt å gi en sjanse når man tar alt av kontekst med i vurderingen, mens til de fleste andre du nevner så kunne man sagt på forhånd at dette var en dårlig ide og ikke kom til å bli noen suksess. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 27.10.2025 23:16 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: |
At han ikke vist noen som verdens ting er jo helt feil, høsten i fjor viste at det er mulig at han kan få til dette. |
Denne argumentasjonsrekken kunne vært et argument for å beholde Rekdal også (Rekdal tok for øvrig bronse). Men, som med AJ, så var det ganske åpenbart at han ikke kom til å få til dette.
I tillegg har mange innsett at problemene i klubben stikker mye dypere enn å bare sparke treneren og at man er ikke der man en gang var tidligere, så da lander flere på at de er villig til å gi AJ sjansen til å snu dette. Pluss at klubben jakter ny sportssjef og den stillinger på lang sikt mye viktigere enn om AJ er trener i 26 eller ikke. Finner vi riktig person som sportssjef så bør den være sterkt involvert i vurderingen om hvem som skal være hovedtrener. |
Det er ingen verdens ting som tyder på at sportssjefen i RBK kommer til å være viktigere enn treneren, hverken på kort eller lang sikt.
Men jeg er enig i at lite kommer til å skje før en person er ansatt i den jobben og derfor tror jeg AJ sitter trygt frem til vårsesongen kommer ordentlig i gang (de benytter vel anledningen til å bli kvitt ham i VM-pausen). _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 28.10.2025 07:44 Post subject: |
|
|
| Barney wrote: | | waterfalls wrote: |
At han ikke vist noen som verdens ting er jo helt feil, høsten i fjor viste at det er mulig at han kan få til dette. |
Denne argumentasjonsrekken kunne vært et argument for å beholde Rekdal også (Rekdal tok for øvrig bronse). Men, som med AJ, så var det ganske åpenbart at han ikke kom til å få til dette.
Nja, det var ganske åpenbart for mange at den bronsen til Rekdal blant annet skyldtes at man traff gull med Tengstedt og at det ellers var en manglende plan og ikke minst at hans filosofi var krasj med Rosenborg.
Jeg mener Johansson i mye større grad ønsker å innføre en spillestil som passer overens med man ønsker, selv om man ikke har fått det til i 2025. Poenget mitt var uansett at det er feil å si at han ikke har fått til noen verdens ting. For meg virker det som at spillerne i stor grad instrukser og taktikk fra Rekdal og Frigård, men hvor de stod for en ganske enkel spillestil og da spesielt offensivt og med ball. Det var flere intervjuer og sitater (som jeg husker) hvor det kom frem at de først og fremst ønsket å utnytte motstanders feil kontra å selv presse frem disse feilene gjennom eget spill.
Med AJ så har jeg motsatt inntrykk av hva man ønsker, selv om man ikke har fått det til. AJ selv sier at han ønsker at laget skal fremstå slik som i fjor høst, Selnæs sier at de avtaler og fokuserer på mer frispilling og høyere press som i fjor men at de blir passive og gir fra seg initiativet i kamper selv om det ikke er noe ønske fra AJ.
Det kan jo være et slags tegn på at AJ har mistet spillergruppa, men jeg tror det handler mer om mangel på selvtillit osv.
I tillegg har mange innsett at problemene i klubben stikker mye dypere enn å bare sparke treneren og at man er ikke der man en gang var tidligere, så da lander flere på at de er villig til å gi AJ sjansen til å snu dette. Pluss at klubben jakter ny sportssjef og den stillinger på lang sikt mye viktigere enn om AJ er trener i 26 eller ikke. Finner vi riktig person som sportssjef så bør den være sterkt involvert i vurderingen om hvem som skal være hovedtrener. |
Det er ingen verdens ting som tyder på at sportssjefen i RBK kommer til å være viktigere enn treneren, hverken på kort eller lang sikt.
Men jeg er enig i at lite kommer til å skje før en person er ansatt i den jobben og derfor tror jeg AJ sitter trygt frem til vårsesongen kommer ordentlig i gang (de benytter vel anledningen til å bli kvitt ham i VM-pausen). |
Sportssjefen skal kanskje ikke være "viktigere", men den er uansett organisert over hovedtrener og skal være den som klarer å tenke rød tråd og langsiktighet i klubben og tenke enda lenger frem enn hovedtreneren.
Så selv om å erstatte AJ kan gi bedre resultater så friskmelder det fortsatt på ingen måte de problemene klubben har per dags dato. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 28.10.2025 13:59 Post subject: |
|
|
Sportssjefen skal kanskje ikke være "viktigere", men den er uansett organisert over hovedtrener og skal være den som klarer å tenke rød tråd og langsiktighet i klubben og tenke enda lenger frem enn hovedtreneren.
Så selv om å erstatte AJ kan gi bedre resultater så friskmelder det fortsatt på ingen måte de problemene klubben har per dags dato. |
Med tanke på at vi har byttet sportssjef to ganger siden 2015 (når Dorsin går) så stiller jeg meg tvilende til at vi i det hele tatt har behov for denne rollen. Det er også svært vanskelig å se en rød tråd fra Bjørnebye til Dorsin. _________________ Sesongkortholder på oppsigelse. |
|
| Back to top |
|
 |
Messi Veteran
|
Posted: 28.10.2025 15:50 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig må vi ha en Sportsdirektør eller leder. Det skjer for mye utenfor trenigsfeltet til at det kan være i hovedtreners jobb. Selv om Nils Arne Eggen hadde siste ordet i alt på brakka i sin tid, selv om det skremte bort en snekker eller to..
Den røde tråden er det styret som legger, og jeg vil si at det har vært forskjell på Koteng-styet og Cecilie-styret sin retning.
Men sånn egentlig så synes jeg at det hadde vært en smart ting å ha sportslig leder på en åremålstillingpå f.eks 5-6 år. |
|
| Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 28.10.2025 16:24 Post subject: |
|
|
| Omtrent alle spillerne i troppen til Perry hadde forsterket dagens tropp. Motstandernes tropper var derimot svakere. Sånn siden man først skal sammenligne. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 28.10.2025 19:33 Post subject: |
|
|
| Barney wrote: | | waterfalls wrote: |
Med tanke på at vi har byttet sportssjef to ganger siden 2015 (når Dorsin går) så stiller jeg meg tvilende til at vi i det hele tatt har behov for denne rollen. Det er også svært vanskelig å se en rød tråd fra Bjørnebye til Dorsin. |
Jeg sliter dessverre litt med å ta noen som mener vi ikke har behov for en sportssjef seriøst skal jeg være ærlig. Det er også først i forbindelse med ansettelsen av AJ at sportsdirektøren ble løftet opp over hovedtrener i organisasjonskartet og det er fordi styret har skjønt at en trener forsvinner fortere og oftere enn sportsdirektøren og i tillegg ofte er for opptatt av kortsiktige resultater til å skulle være den som har hovedansvar for den langsiktige røde tråden.
Jeg tror for de aller fleste er det åpenbart at 1) klubben må ha en sportssjef og 2) den må være øverste leder for sport.
Så er jeg helt enig i at de som har hatt rollene tidligere ikke har vært optimale kandidater, men i samme periode som vi har hatt to sportssjefer så har vi hatt 5 permanente hovedtrenere og 2 midlertidige. Til sammen 7 stykker altså, så det sier seg selv at man ikke kan gi øverste ansvar for sportslig avdeling til en hovedtrener. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 28.10.2025 19:54 Post subject: |
|
|
For min del, som var tett på RBK,i den første store RBK epoken, så handler det om maks potensial.
Hvor gode kan vi bli i forhold til de lagene som har så enormt mere ressurser enn oss.
Er det noe i det vi gjør som kan utligne forskjellen. For vi MÅ gjøre ting annerledes for å slå og hamle opp med klubber på et høyere nivå.
Vi kan ikke kopiere Barca eller Arsenal eller City. Vi vil alltid bli en dårligere kopi.
Det forsto Eggen og Drillo og nå Knudsen.
Vi kan bare nå et visst nivå hvis vi gjør det samme som dem.
Det er det de som forsvarer AJ som en maga sekt ikke forstår.
Når Glimt kjører over Spurs så er det med alt annet enn samme fotball.
Som med Rekdal så vil AJ fotball bare gjøre oss sjanseløs mot lag med større ressurser.
Det så vi igjen klinkende klart mot selv middels gode Mainz .
Det tok Glimt 2 sesonger å være på et slikt nivået at man begynte å se denne muligheten.
I RBK har 2 sesonger vist at vi er lengre unna en på 20-30 år.
Dere som forsvare AJ og teamet er fornøyd med middels dårlig. Det er ikke RBK i mine øyne.
Ting må gjerne ta tid pga økonomi osv. Men da må man gå den rette veien, det gjør vi ikke nå under team AJ. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
|