English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2024
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2633

PostPosted: 01.03.2024 10:52    Post subject: Reply with quote

Det budsjetteres altså med 7 mill i underskudd forutsatt at vi tjener 35 mill på spillersalg og kun bruker stusselige 2 mill kroner på spillerkjøp.

Men det mest skremmende her er hvilket tapssluk kvinnelaget er. Én ting er regnskapsmessige størrelser, men jeg vil påstå det er langt mer relevant å se på kontantstrøm og likviditet. Av- og nedskriving er et non-cash element, så det vil si at herrenes årsresultat i kontantstrøm før skatt og investeringer er rundt 26 mill i positiv forstand (forutsatt at spillersalgbeløpet mottas i én termin og ikke spredd utover flere år, som kanskje er en noe aggressiv antagelse).

På kvinnesiden er årsresultat i kontantstrøm for skatt og investeringer på minus 6 mill... Det er jo i utgangspunktet ikke liv laga.

Ellers viser regnskapet for konsernet at gjeld- og tilhørende rentenivå suger penger ut av driften. 18 mill kr i rentekostnader i 2023. Ved årsslutt var likvide midler på 31 mill og rentebærende gjeld er 245 mill (økt med 40 mill fra året før). Det er flere mangler i notene som gjør at jeg ikke greier å sammenstille de ulike gjeldselementene, men det ser ut som vi har strukket strikken så langt det går hva angår belåning i forhold til underliggende panteverdier. At vedlikehold i stor grad er blitt utsatt på Lerkendal kan heller ikke tale i vår favør, og det vil enten gå negativt utover klubben ved lavere panteverdier (og gjeldskapasitet) eller fremtidige høye investeringer.

Kontantstrømoppstillingen for 2023 (eller 2022 som det står i regnskapet) tilsier at likviditetsendring ekskludert spillerkjøp og spillersalg var negativ med 45 mill. Ganske deprimerende tatt i betraktning at vi hadde 31 mill i likvide midler ved inngangen til 2023.

Med mindre noen spillersalg skulle redde oss (les: Nypan) så kommer dette til å gå mot eksterne investorer eller salg av stadionnavn, ellers kommer vi aldri til å bli konkurransedyktige.

Helt miserabelt hvordan denne klubben er blitt drevet de siste årene og for meg helt uforståelig hvordan da- og nåværende ledelse og styre ikke har fått vesentlig mer kritikk for dette. Uten Tengstedt-salget hadde klubben enten vært insolvent/konkurs eller blitt nødt til å øke gjeldsnivået til størrelser som tilsier at rentekostnadene alene hadde spist opp det meste av gevinster fra eventuelle spillersalg. Da hadde det kun vært et tidsspørsmål til det har vært kroken på døra, med mindre vår største samarbeidspartner Sparebank 1 hadde vært villig til å ta lånetap.

Spådom: Vi spiller kamper på Sparebank1 Midt-Norge Arena i 2025.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18502

PostPosted: 01.03.2024 11:04    Post subject: Reply with quote

Jeg tror nåværende ledelse er klar over at situasjonen er svært alvorlig, jeg har tiltro til Berdal. Problemet er at "gass og brems"-teorien til Dyrhaug fikk applaus på årsmøte etter årsmøte.

Løfaldli driver med avansert mental gymnastikk og kommer frem til at problemet er at fusjonen skjedde for sent. Det er nemlig "enorme muligheter" i kvinnefotball. Han glemmer å si hva de er, men hadde vi fusjonert tidligere så hadde vi visstnok vært bedre posisjonert. Jeg sliter med logikken, må innrømme det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 01.03.2024 11:20    Post subject: Reply with quote

Helt greit for meg om vi spiller på Sparebanken whatever arena, Ikke noe verre det enn byggern-tribunen osv. Det er uansett Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 11:28    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Jeg reagerer på at vi igjen budsjetterer med underskudd, trodde vi var ferdige med det. Vi kan ikke holde på slik lenger.


Enig, men samtidig så er man bundet opp av kontrakter og andre tregheter i systemet på kostnadssiden.

Selv om man skulle skjære kvinnesatsningen ned til 20m i kostnad for å samsvare med inntektene så innebærer dette at alle heltidskontraktene må bli deltiskontrakter som krever at de førstnevnte må løpe ut eller at disse spillerne drar andre steder.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Lord Oakley
Veteran


Joined: 13 Aug 2016
Posts: 2052
Location: Østlandet

PostPosted: 01.03.2024 11:55    Post subject: Reply with quote

Henriksen sin kontrakt som snart utløper utgjør vel nesten tilsvarende hele underskuddet mtp lønn og sign on...

Har skrevet nok om budsjett, kvinnelag og satsing før....Når dette året er omme så er hele netto overskudd på Carlo Holse gått med på å dekke underskuddet til damelaget. Damene skal få satses på de, men på de premissene styret satte, det gjør man ikke nå...
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2633

PostPosted: 01.03.2024 11:57    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
Kontantstrømoppstillingen for 2023 (eller 2022 som det står i regnskapet) tilsier at likviditetsendring ekskludert spillerkjøp og spillersalg var negativ med 45 mill. Ganske deprimerende tatt i betraktning at vi hadde 31 mill i likvide midler ved inngangen til 2023.

Må korrigere meg selv her, det er faktisk betydelig verre etter som jeg glemte å ta med gjeldsøkning på 44 mill.

Underliggende fri kontantstrøm før spillerkjøp/salg og endring i gjeld var altså minus 88(!) mill i 2023. På nesten 300 mill i inntekter for konsernet er altså fri kontantstrøm negativ med nesten én tredel. Og budsjetterte inntekter i 2024 er 234 mill.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18392
Location: Oslo

PostPosted: 01.03.2024 12:34    Post subject: Reply with quote

Klubben ble forlatt av Dyrhaug og Kotengs regime i helt katastrofal forfatning.

Jeg liker ikke å budjsettere med minus, men det er nesten klin umulig å kutte så mange titalls millioner fra ett år til neste. Det kuttes jo allerede enormt, det er mer nøktern tilnærming på flere områder, og hadde vi ikke fusjonert så hadde styret kunne presentert et nøkternt 0-budsjett allerede i år.

Jeg er forsiktig optimist på de som leder klubben nå, men vi skal gjennom flere veldig harde år.

Får jo en følelse av at Nypan går i sommer for 150 mill, noe som muligens retter opp mesteparten av problemene vi står i kortsiktig.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18502

PostPosted: 01.03.2024 12:40    Post subject: Reply with quote

Er han virkelig verdt så mye? Uansett, han kan brekke foten i morgen og da er vi fullstendig føkked.
Back to top
View user's profile Send private message
trøndergutten
Rutinert


Joined: 14 Aug 2006
Posts: 564

PostPosted: 01.03.2024 12:41    Post subject: Reply with quote

Det som har skjedd har skjedd. Vi kan dessverre ikke rette opp i historien. Men vi kan rette opp i økonomien fremover. Og det synes jeg at vi har startet på nå. Det vil selvfølgelig ta tid og det må nok gjøres enda litt mer ved slanking av stallen og kutte spillerlønningene, men vi er på god vei. Men jeg også er bekymret for hvor mye damelaget blør. Det kan ikke fortsette i lengden.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18392
Location: Oslo

PostPosted: 01.03.2024 12:43    Post subject: Reply with quote

Vanskelig å vurdere fra min side selvsagt. Men verdens mektigste agent, de største klubbene i verden interessert, hypes av internasjonale kontoer på nett.

Det er så mye penger i internasjonal fotball om dagen, 13 millioner Euro for et kjempetalent er faktisk ikke noe nyhet eller dyrt i Europa lenger.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 13:52    Post subject: Reply with quote

Har dessverre havnet i en slik situasjon at et gigantsalg av Nypan gjør ikke mer enn å kjøpe nok tid til at en kan få balansert økonomien uten at det blir smertefullt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
OlsenfraBuran
Senior


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 107
Location: Oslo/Buran

PostPosted: 01.03.2024 14:34    Post subject: Reply with quote

Dyrhaugs satsning under covid var bånn gass rett inn mot rødt lys. Vi hadde ikke fundamentet til å gi gass. Horneland var ikke klar for oppgaven. Spillertroppen var både for moden og for umoden. Håpløst tidspunkt å gi gass på. Nå bråbremser vi i håp om å ikke kræsje helt.

Deretter kommer fusjonen. ETTER å ha tapt all egenkapitalen på feilslått sportslig satsning. Verst tenkelige tidspunkt å ta på seg et taps-/satsingsprosjekt da vi har nok med oss selv.

Men vi nektet å ta et steg tilbake å vurdere situasjonen så vi satte kultur over økonomi. Som er et fair enough verdivalg i seg selv. Men problemet er at det ikke ble framstilt som et valg. Det var et krav vi egentlig ikke hadde råd til.

Nå står vi her med et styre som vil helt andre ting enn aktive medlemmer. Som lar seg styre av NFFs trusler og propaganda. Og det kan bli en realitet å selge klubben. Mye fordi medlemmene ikke blir lyttet til.

Vi ga gass inn mot rødt lys. Fra høyre kommer en trailer.
Back to top
View user's profile Send private message
OlsenfraBuran
Senior


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 107
Location: Oslo/Buran

PostPosted: 01.03.2024 14:43    Post subject: Reply with quote

Hvis vi Sverre Nypan redder oss. Så må alle huske at det er på tross av og ikke på grunn av måten klubben er blitt drevet de siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18502

PostPosted: 01.03.2024 14:46    Post subject: Reply with quote

OlsenfraBuran wrote:
Mye fordi medlemmene ikke blir lyttet til.


Jeg er ikke så trygg på medlemmenes kollektive visdom. Har ikke vi medlemmer noe ansvar for at vi nærmer oss konkurs?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6742
Location: South-west coast exile

PostPosted: 01.03.2024 14:48    Post subject: Reply with quote

Jo, «vi» valgte jo Koteng opp til flere ganger.
Back to top
View user's profile Send private message
OlsenfraBuran
Senior


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 107
Location: Oslo/Buran

PostPosted: 01.03.2024 14:54    Post subject: Reply with quote

Henri wrote:
OlsenfraBuran wrote:
Mye fordi medlemmene ikke blir lyttet til.


Jeg er ikke så trygg på medlemmenes kollektive visdom. Har ikke vi medlemmer noe ansvar for at vi nærmer oss konkurs?


Absolutt. Men jeg føler man blir overkjørt og at det ikke rom for diskusjon om meningen din viker fra styrets mening. Feks ved fusjon og forslag om å utsette. Og nå ved VAR-forslaget som blir skutt ned før det er diskutert. Det er mange nikkedukker blant medlemmene, men seriøse og gode forslag blir ikke lyttet til fordi de ikke samsvarer med styrets mening. Det er ingen åpen diskusjon som utfordrer nikkedukkene.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18502

PostPosted: 01.03.2024 14:58    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Jo, «vi» valgte jo Koteng opp til flere ganger.


Ikke bare det, Koteng var jo kjempepopulær i lang tid, "reddet klubben" og var "tøff nok til å fjerne Kåre" var omkvedet. Ganske sikker på at mange medlemmer som slakter han nå sa mye positivt om han helt frem til det siste. Og jeg kan ikke huske mange negative kommentarer om Dyrhaugs ekstremt optimistiske budsjett, tvert i mot var omgangstonen at vi "ikke må spare oss til fant", en komisk feiloppfatning av hva klubben drev med som var populær helt til det var åpenbart at vi sløste oss til fant.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 01.03.2024 15:04    Post subject: Reply with quote

Har ikke så voldsomt trua på dette medlemsdemokratiet jeg heller. Det har ikke hjulpet oss som klubb noe særlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6742
Location: South-west coast exile

PostPosted: 01.03.2024 15:14    Post subject: Reply with quote

I mine øyne er dagens situasjon et resultat av det Koteng & Co dreiv på med. Dårlig styring over tid har ført oss dit vi er i dag. Jeg har veldig tiltro til at nåværende styre skal ta oss til et bedre sted, men det tar faktisk tid. Klarer vi i tillegg å oppnå såpass gode prestasjoner i år at spillerne våre blir interessante for større klubber er vi på god vei. Det snur heldigvis fort i norsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Sakshaug
Senior


Joined: 11 Feb 2019
Posts: 102
Location: Trondheim

PostPosted: 01.03.2024 15:27    Post subject: Reply with quote

To spørsmål mtp. budsjettet i håp om at noen faktisk forstår budsjettsk..
Det står at kvinnelaget budsjetterer med 3.8 millioner inntekter via. UEFA - hva innebærer det? Evt. hvor bra må de gjøre det i Europa for å rettferdiggjøre det?

På "spiller og overgangskostnader" står det at vi bommet med 3 millioner i 2023. Er det sparkingen av Rekdal som gjorde at denne summen ble så høy? Hva innebærer egentlig den posten (sign-on fees, lojalitetsbonus, agenthonorar, etc..?)?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 15:29    Post subject: Reply with quote

Skulle vi hatt et fungerende medlemsdemokrati så måtte man ha "lokallag" av såpass størrelse at alle (aktive) var på fornavn med hverandre, gikk igjennom sakene sammen og sendte delegater til årsmøte (og feedback til styret etc).

Det skjer ikke. Man er prisgitt at valgkomitèen gjør en ordentlig god jobb, og at styret (eventuelt korrigert av årsmøte som har skjedd et par ganger i det siste) nominerer en god valgkomitè.

Nå har man vel kjernen og veteranlaug som kanskje har en del aktivitet bak kulissene hvor det påvirkes og diskuteres med styre og valgkomitè. Det er mulig man kunne ha opprettet en "klubbforsamling" som har møte en gang i måneden og kan sitte litt tettere på og levere sine innspill. Men selv der risikerer vi at den blir fylt opp av pensjonister som er mest opptatt av kaffe og karbis. Innspillene som kommer på medlemsmøter er jo en mix av gjennomtenkte ting og slikt som får deg til å ønske at du fulgte det digitalt slik at du ikke trenger å bry deg med å holde maska.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2633

PostPosted: 01.03.2024 16:03    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Klubben ble forlatt av Dyrhaug og Kotengs regime i helt katastrofal forfatning.

Den driften var hvertfall tuftet på kontinuerlig Europa-deltakelse med tilhørende inntekter, og når det uteble så ble ting ganske blodrødt. Men jeg vil på ingen måte uskyldiggjøre dagens ledelse heller. I 2023 ble det utbetalt nærmere 70 mill kr på spillerkjøp som ble aktivert på balansen. Kan hende det er noen terminbeløp som er legacy her (+ utkjøpet av Reka og Frigård), men de spillerne som kom inn dørene i 2023 var altså:

Emil Frederiksen (gratis-ish)
Ole Selnæs (gratis, antageligvis sign-on fee)
UYJ (gratis, antageligvis sign-on fee)
Väänänen (gratis)
Bjørlo (gratis)
Isak Thorvaldsson
Nelson
Aga
Sadiku

Kan det virkelig være at overgangssummene for de fire siste + utkjøp av Reka/Frigård + evt sign-on-fees kostet oss nesten 70 mill kr i cash?! Jeg får det ikke til å stemme.

EDIT: Det vi betalte FCK for Alfred er vel også inkludert der.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 01.03.2024 18:04    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
I 2023 ble det utbetalt nærmere 70 mill kr på spillerkjøp som ble aktivert på balansen.


Det oppsettet for spillerverdier virker veldig merkelig. Det har samtidig gått ut spillere til ca. 50m, og det er kontraktverdien, ikke salgssum. F eks vil Tengstedt finnes igjen der til ca. 10m (litt mindre enn hva vi kjøpte ham for) som en del av "avgang i året".

Vi startet året med en verdi på stallen på 70m, så har vi anskaffet spillere (eller kontrakter, sign-on fee teller kanskje med som en investering som avskrives, så forlengelsen til Sæter inkluderes kanskje her) til 70m, solgt spillere til kontraktsverdi på 50m. Så har man skrevet ned verdien fordi en kontrakt på 1 år mindre er verdt mindre..tviler på at Nypan fikk/krevde SoF, og såvidt jeg vet så er det fremdeles ikke lov å verdsette Nypan høyere i balansen bare fordi det er stor interesse i markedet.

Ellers så ser det ut i regnskapet til at lånet til gamle ørn var på 4.9m, legg på 1.7m i negativ egenkapital som ble tatt inn med de, 3.7m i underskudd i år og "gjelden" til resten av systemet er på 10.3m, samtidig som det fulgte 40m i lån med på kjøpet som må forventes å dekkes av driften av kvinnelaget som veldig, veldig grovt regnet er på ca 2m i året gjør at kvinnelaget i realiteten har gått med 5.7m i underskudd i 2023 og "skylder" konsernet 12.3m.

Tilsvarende øvelse for herrelaget er at driften derfra må dekke 15m i rentekostnader i året. Så er det noen inntekter og utgifter på konsernsiden som i sum ser ut til gi noen ekstra nettoinntekter, men det er snakk om 4m, som med tilsvarende fordeling som eiendelene fra hver sin part inn i konsernet så er det en 0.3 til damgelaget og 3.7 til herrelaget.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6564
Location: Heaven

PostPosted: 01.03.2024 18:22    Post subject: Reply with quote

Herrelaget er jo avhengig av og selge for og holde liv i RBK kvinner også..En del av pengene til salg går jo garantert inn i kvinnelaget.
Så nypan salget får ikke bare herreklubben nyte godt av.

RBK kvinner har vel ingen verdier nesten.
Ingen som kjøper dyrt i kvinnefotballen heller.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 399

PostPosted: 01.03.2024 18:33    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Kan det virkelig være at overgangssummene for de fire siste + utkjøp av Reka/Frigård + evt sign-on-fees kostet oss nesten 70 mill kr i cash?! Jeg får det ikke til å stemme.

EDIT: Det vi betalte FCK for Alfred er vel også inkludert der.


Agenthonorar er sikkert i den posten og. Både på kjøpte spillere, og spillere vi har forlenget med.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 4 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb