English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2023
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kilik
Junior


Joined: 06 Jul 2008
Posts: 81

PostPosted: 29.11.2023 00:11    Post subject: Reply with quote

Pengene for Tengstedt er en totalpakke fordelt i rater over tre år, så rundt 30 mill. i pluss på regnskapet for 2023.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2072

PostPosted: 29.11.2023 00:41    Post subject: Reply with quote

Ikke uventet dette med det økonomiske resultatene klubben har hatt gjennom år. Samtidig så er klokkesvingen mange år unna realisering, i dagens marked med renter og byggekostnader vil det ikke skje noe der. Sanns grovt overvurdert i balansen. Ser tre problemer nå.
Det ene er fusjonen med RBK Kvinner som viste seg å være en økonomisk byrde,noe styret burde ha visst/ informert om.
Det andre er om de bemannet opp for tidlig/for mye ifbm forventning om Europa. Spørsmålet er hvor mye mer man egentlig trenger av mannskap for å spille i Conference League? Tror klubben har hatt litt mange CL vibber i planleggingen og for lite realisme.
Og elefanten i rommet, oppblåst stall med middelmådigheter som har alt for høy lønn og høy kjøpskost som også sliter på likviditet.
Risiko er som kjent sannsynlighet x konsekvens og her har nok sportslig ledelse fullstendig overvurdert sannsynligheten for å komme til Europa og tilsvarende undervurdert konsekvens.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5478

PostPosted: 29.11.2023 09:13    Post subject: Reply with quote

kilik wrote:
Pengene for Tengstedt er en totalpakke fordelt i rater over tre år, så rundt 30 mill. i pluss på regnskapet for 2023.


Fungerer ikke slik. Salget skal bokføres i sin helhet det året den gjennomføres. At innbetalingene skjer over flere år påvirker kun kontantbeholdningen, ikke regnskapsmessig overskudd.
Berdal har alt sagt at det blir overskudd i år, men at det er likviditeten som er utfordrende.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6741
Location: South-west coast exile

PostPosted: 29.11.2023 09:55    Post subject: Reply with quote

Årsakene er jo så klart mange, men den åpenbare handler om det som har blitt levert på sport. Dårlige sportslige resultater, ikke noe Europa-spill, og ikke minst få gode spillersalg. Komplementer med hyppige og ikke minst dårlige treneransettelser så får du en slags perfekt miks av dårlig sportslig styring. Oppblåst stall, tidvis alt for høye lønninger, mangel av rød tråd etc. Dette er det som skjer når klubben drives dårlig over langt tid.
Back to top
View user's profile Send private message
tokik
Proff


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 317
Location: Trondheim

PostPosted: 29.11.2023 11:22    Post subject: Reply with quote

Skjønner at vi har både urutinert ledelse og styre just nå
Men hvordan i helv.. klarte alle relevante ledd å gå god for penger brukt på Sadiku Aga Rogers HajnRuben m fl

Takk gud for at sportsplan / strategiplan er på plass

Kontinuitet tvinger oss til å satse på Maalen og juniorer et år til.. ingen store endringer nå please!! Gambling passer så dårlig når Europa 2025 (faen lenge til) ikke er særlig sannsynlig uansett
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4278
Location: Stiftstaden

PostPosted: 29.11.2023 11:34    Post subject: Reply with quote

Må ikke nødvendigvis satse på Maalen et år til. I mine øyne vil det medføre enda større konsekvenser både økonomisk og sportslig. Ingen som gidder å se på det han og spillerne leverer.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Sliter
Veteran


Joined: 10 Aug 2012
Posts: 1094
Location: Oslo

PostPosted: 29.11.2023 12:28    Post subject: Reply with quote

Tror Vikvang ryker + tettere samdrift mellom kvinner og menn. Er flere stillinger der som er kryssende, både på drift og marked. Neste de bør se på er å redusere sjefs stillinger, flere av disse har kun 1 person under seg. Alle disse kan koordineres av adm.dir eller øk.dir.

Er vel en del spillere også som blir forsøkt avhendet. Får satse på at, de får solgt unna de uønskede, så det ikke blir for stort innhogg i de vi vil beholde.
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2633

PostPosted: 29.11.2023 13:00    Post subject: Reply with quote

Altså. Dette er nærmest en katastrofe og helt hårreisende. Mitt første spørsmål er; hvordan er det mulig? Mitt neste spørsmål er hvorfor har ingen i lokalmedia tatt ordentlig tak i dette her. Om skylden skal legges på forrige eller nåværende administrasjon og styre vet ikke jeg, men her er det da åpenbart at ting har sklidd ut totalt.

Jeg skjønner at overgangssummene vi mottar ikke er et engangsbeløp men fordelt over flere år, likevel har vi tross alt kvittet oss med spillere for et betydelig beløp over de siste årene:

Januar 2022: Ceïde (30 mill)
Januar 2022: Islamovic (9 mill)
Juli 2022: Vagic (7 mill)
September 2022: Holm (12 mill)
Januar 2023: Tengstedt (100+ mill)
Mars 2023: Vecchia (10 mill)
August 2023: Rogers (5 mill)
August 2023: Holse (30 mill)

Her er det altså i løpet av de siste to årene solgt spillere for rundt 200 millioner kroner, og det er nok i tillegg fair å anta at noen av disse spillerne også hadde betydelige lønnskostnader som vi slipper. Det må også hjelpe på likviditeten at André Hansen og Ciljan forsvinner fra bøkene fra og med neste sesong. Hvordan klubben, i lys av dette, fortsatt har likviditetsproblemer er utenfor min fatteevne. Hvor hadde vi da vært uten Tengstedt-salget? Insolvent? Det er heller ikke som om disse spillersalgene er blitt erstattet i tilsvarende grad. Faktisk ikke i nærheten, selv om Aga, Sadiku, Bjørlo, Ingasson osv ikke holder en spesielt høy standard, så kommer jeg frem til at kostnaden ved å hente disse maksimalt kan ha vært 20-30% av tilsvarende spillersalg.

Nå skal det kuttes opptil 10 stillinger i administrasjonen, som etter hva jeg kan forstå betyr at 1 av 3 der mister jobben. Ikke enbetydende med et godt fremtidig arbeidsmiljø. Samtidig teller jeg en spillerstall inklusive utlånte spillere som er oppe i 28(!!) spillere, hvor kvaliteten er særs varierende for å si det forsiktig.

Jeg tar også en råsjans på at det koster mer å drifte en spiller enn en i person i administrasjonen. Som en ekstra kuriositet har også klubben en leder sport (Vikvang) og en sportslig leder (Dorsin). Mon tro om det eksisterer noen åpenbare kostnadssynergier her...

Nei, fy fader. Ikke bare er vi blitt en identitetsløs middelhavsfarer, men vi er kun flere noen dårlige treneransettelser og bomkjøp unna å bli Lyn/Glasgow Rangers/Larvik Håndballklubb 2.0.
Back to top
View user's profile Send private message
Frankiefourfingers
Veteran


Joined: 01 Mar 2008
Posts: 3751

PostPosted: 29.11.2023 13:02    Post subject: Reply with quote

Arven etter Dyrhaug dette? Har et inntrykk av at hun feitet opp med enda flere stillinger i en tid vi gikk med dundrende underskudd. Mulig jeg tar fullstendig feil.
_________________
I have spoken.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1845
Location: Stjørdal

PostPosted: 29.11.2023 13:37    Post subject: Reply with quote

quentez wrote:
Altså. Dette er nærmest en katastrofe og helt hårreisende. Mitt første spørsmål er; hvordan er det mulig? Mitt neste spørsmål er hvorfor har ingen i lokalmedia tatt ordentlig tak i dette her. Om skylden skal legges på forrige eller nåværende administrasjon og styre vet ikke jeg, men her er det da åpenbart at ting har sklidd ut totalt.

Jeg skjønner at overgangssummene vi mottar ikke er et engangsbeløp men fordelt over flere år, likevel har vi tross alt kvittet oss med spillere for et betydelig beløp over de siste årene:

Januar 2022: Ceïde (30 mill)
Januar 2022: Islamovic (9 mill)
Juli 2022: Vagic (7 mill)
September 2022: Holm (12 mill)
Januar 2023: Tengstedt (100+ mill)
Mars 2023: Vecchia (10 mill)
August 2023: Rogers (5 mill)
August 2023: Holse (30 mill)

Her er det altså i løpet av de siste to årene solgt spillere for rundt 200 millioner kroner, og det er nok i tillegg fair å anta at noen av disse spillerne også hadde betydelige lønnskostnader som vi slipper. Det må også hjelpe på likviditeten at André Hansen og Ciljan forsvinner fra bøkene fra og med neste sesong. Hvordan klubben, i lys av dette, fortsatt har likviditetsproblemer er utenfor min fatteevne. Hvor hadde vi da vært uten Tengstedt-salget? Insolvent? Det er heller ikke som om disse spillersalgene er blitt erstattet i tilsvarende grad. Faktisk ikke i nærheten, selv om Aga, Sadiku, Bjørlo, Ingasson osv ikke holder en spesielt høy standard, så kommer jeg frem til at kostnaden ved å hente disse maksimalt kan ha vært 20-30% av tilsvarende spillersalg.

Nå skal det kuttes opptil 10 stillinger i administrasjonen, som etter hva jeg kan forstå betyr at 1 av 3 der mister jobben. Ikke enbetydende med et godt fremtidig arbeidsmiljø. Samtidig teller jeg en spillerstall inklusive utlånte spillere som er oppe i 28(!!) spillere, hvor kvaliteten er særs varierende for å si det forsiktig.

Jeg tar også en råsjans på at det koster mer å drifte en spiller enn en i person i administrasjonen. Som en ekstra kuriositet har også klubben en leder sport (Vikvang) og en sportslig leder (Dorsin). Mon tro om det eksisterer noen åpenbare kostnadssynergier her...

Nei, fy fader. Ikke bare er vi blitt en identitetsløs middelhavsfarer, men vi er kun flere noen dårlige treneransettelser og bomkjøp unna å bli Lyn/Glasgow Rangers/Larvik Håndballklubb 2.0.


Når man tenker på at vi har solgt noen spillere for ok summer de siste årene må man ikke glemme at vi ofte har budsjettert med en viss sum i spillersalg i budsjettet slik at ikke alle spillersalg er "ekstra inntekter" slik sett. I tillegg har vi sjeldent nådd budsjettmål på andre inntektsposter slik jeg har forstått det, blant annet tabellplassering, sponsorinntekter, publikumsinntekter osv.

Klubben er vel rustet opp slik at man er avhengig av gruppespill i Europa 4 av 6 år om jeg ikke husker helt feil. Det er vel omtrent 6 år siden vi var i et gruppespill sist? I tillegg har det vært pandemi hvor klubben også blødde penger men ikke fikk helt den støtten/kompensasjonen man ønsket som også har bidratt til å gjøre ting verre. Så jeg mener det er helt riktig at man tar grep nå, i stedet for å satse på at det sportslige kommer opp på et nivå som gjør at dagens drift kan forsvarer før man går konkurs.

Grunnen til at klubben velger å ikke si opp spillere er nok fordi det hadde gjort det meget vanskelig å signere nye spillere på grunn av at man da vel hadde åpnet seg opp for søksmål og mulige rettsaker om ugyldig oppsigelse eller noe slikt. Men det er jo sagt at man ønsker å kutte i stallen og at den er for stor, så det er nok planer om å ta grep der også. Bare ikke gjennom oppsigelser men heller ved hjelp av spillersalg eller lignende. Problemet nå er jo at klubbene som skal forhandle med oss om kjøp av spillere vet at vi er fattige og ønsker å kutte lønnskostnader så spørsmålet er nok om vi kan forvente særlig inntekt på spillerne som regnes som "daukjøtt".

Angående årets budsjett så vil jeg tro man bommer på flere inntektsmål, samt at utgiftene muligens er større enn budsjettert blant annet på grunn av renteøkninger. Klubben har vel ganske høy lånegrad eller hva det heter (mye lån/gjeld).

Dorsin/Vikvang-opplegget er jo veldig rart, særlig med tanke på titler. Slik jeg har forstått det så er Sportslig Leder (Dorsin) først og fremst ansvarlig for spillerlogistikk og den biten rundt a-lag herrer. På samme måte som damelaget har en sportslig leder. Vikvang derimot har et slags overordnet ansvar for alt av sport i klubben, men er også underlagt Berdal. Det er (har vært) trener som har vært øverste sportslig ansvarlig. Nå forsvarer jeg ikke jobben til noen av disse altså, men det er bare slik at stillingstitlene er blitt misvisende fordi de gamle stillingstitlene har bestått selv om det har kommet andre stillinger og arbeidsoppgavene har blitt endret. Særlig etter fusjonen.
Back to top
View user's profile Send private message
BDESupermanStrand
Proff


Joined: 13 Oct 2022
Posts: 302

PostPosted: 29.11.2023 14:23    Post subject: Reply with quote

Dette er resultatet av tiår med dårlig styring, man kan vel kalle det amatørmessig drift. Innavl i ansettelsesprosesser og ansatte som gjør sitt beste, men som ikke er kvalifisert til stillingen er en gjennomgansmelodi.

Det er rett og slett sjokkerende dårlig, men dessverre ikke overraskende.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6741
Location: South-west coast exile

PostPosted: 29.11.2023 14:26    Post subject: Reply with quote

BDESupermanStrand wrote:
ansatte som gjør sitt beste, men som ikke er kvalifisert til stillingen er en gjennomgansmelodi.

Jøss, akkurat sånn føler jeg meg i dag!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.11.2023 00:05    Post subject: Reply with quote

– Nedbemanning betyr at vi blir færre. Vi kommer til å prioritere å opprettholde sportslig kompetanse. Vi er en fotballklubb og skal først og fremst vinne fotballkamper, sier Berdal.

(...)

– Når må man være i mål med det man nå skal i gang med?

– Nå har vi informert de ansatte. Så skal vi bruke den tiden vi trenger på det. Vi skal gjøre det på en bra måte for både klubben og de berørte ansatte, sier Berdal.

Les mer: Rosenborg varsler oppsigelser – skal få ned lønnskostnadene 7,5 millioner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 30.11.2023 01:11    Post subject: Reply with quote

Det lekker

Last edited by Letterkenny on 18.03.2024 22:02; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10945

PostPosted: 30.11.2023 11:18    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
1972 Miami Dolphins wrote:
Gir ingen mening og i utgangspunktet ulovlig, kanskje jeg misforstår deg? Hva tenker du? Smile

Jeg tror Hedning mistenker at salget ikke var så lukrativt som mediene fremstilte det som, og at reell salgssum er nærmere 60 enn 120 mill.

Og jeg er tilbøyelig til å være enig.


Hadde oversett denne tråden, men ja det jeg mente var at jeg mistenkte at mye av summen på 100 millioner var prestasjonsbonuser osv som ikke kunne "bokføres" nå umiddelbart ved salget? (mulig jeg bruker feil ord da jeg ikke er økonom). Så har det vel kommet nye opplysninger etter dette kanskje.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18392
Location: Oslo

PostPosted: 30.11.2023 11:42    Post subject: Reply with quote

6Strand wrote:
Har nevnt det før, sist gang ikke for lenge siden, men ble stort dett saget ned. Som sagt holder likviditeten før kutt ut mars. 7,5 mill er ikke i nærheten av nok. Blir bare å skyve problemet foran seg, for vi må, med mindre vi får noen monstersalg, gjøre ytterligere kutt ganske snart.

Inkompetent styre. Inkompetent ledelse.


Kan du backe opp den påstanden? Hvor er det uttalt at vi er illikvide før april?
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 983

PostPosted: 30.11.2023 13:37    Post subject: Reply with quote

6Strand wrote:
Inkompetent styre. Inkompetent ledelse.


Nå er vel den økonomiske situasjon i RBK en konsekvens av uforsvarlig drift og manglende sportslige og dermed økonomiske resultat de siste fire årene, lenge før dagens styre tok opp rollene de har nå?
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3127

PostPosted: 30.11.2023 13:54    Post subject: Reply with quote

I Strand6 sitt forsvar var han jo tidlig ute med å påstå at økonomien var dårligere enn vi trodde, og hadde jo rett i det, uten at det nødvendigvis er så ille som han skal ha det til. Godt mulig det bare var flaks, men må innrømme jeg ble litt mer usikker på om han kanskje faktisk vet noe.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6741
Location: South-west coast exile

PostPosted: 30.11.2023 14:00    Post subject: Reply with quote

Snabeltann wrote:
6Strand wrote:
Inkompetent styre. Inkompetent ledelse.


Nå er vel den økonomiske situasjon i RBK en konsekvens av uforsvarlig drift og manglende sportslige og dermed økonomiske resultat de siste fire årene, lenge før dagens styre tok opp rollene de har nå?

Det er helt åpenbart at det er det. Samtidig er det veldig enkelt å til en hver tid skylde på det sittende styre.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5478

PostPosted: 30.11.2023 15:20    Post subject: Reply with quote

Vet ikke helt hvor mye man kan laste nåværende styre. De vasser i drit og møkk fra forrige regime. Det blir en ond sirkel de skal jobbe utrolig godt for å komme seg ut av. Enn så lenge har jeg troen på at styret og Berdal er de riktige folka. Så blir treneravgjørelsen en slags eksamen i så måte.
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 30.11.2023 16:26    Post subject: Reply with quote

Ligger vel dekket for at vi selger Nypan. .

Er rett å slett tragisk hvordan klubben har klart å havne slik.
NÃ¥ er vi intet annet enn det VIF er, eller andre klubber fra store byer.
Ikke har vi mest folk på kampene heller ..

Vi er ikke lenger Norges største klubb.
Tipper både Glimt og Molde vil ha større budsjetter enn oss framover
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3534
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 02.12.2023 11:18    Post subject: Reply with quote

Når man ser ansattlista og Jørn Jamtfall bare er oppført som "Teamleder"

Må si jeg undrer på hva oppgaver han har i klubben per dags dato
Back to top
View user's profile Send private message
trøndergutten
Rutinert


Joined: 14 Aug 2006
Posts: 564

PostPosted: 02.12.2023 12:32    Post subject: Reply with quote

Jeg vil tro at han jobber mye med det administrative med å organisere reiser til bortekampene, hotell, fly osv. Også hjelper han spillerne med alt mulig. Spesielt nye spillere vil jeg tro trenger hjelp til å komme seg på plass i byen og i klubben. Mange klubber han er person som hjelper til med alt slikt. Det har jo blitt sagt at det har vært en av suksessformlene til Lillestrøm for at de har gjort det så bra med å hente afrikanere.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.12.2023 13:45    Post subject: Reply with quote

Stemmer bra det. Han ordner det meste av logistikk rundt A-laget. Mulig han gjør tilsvarende for kvinnelaget også etter sammenslåingen.

Derimot lurer jeg veldig på hva Vikvang faktisk fyller dagene med..
Back to top
View user's profile Send private message
hvittornado
Junior


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 15

PostPosted: 05.12.2023 13:50    Post subject: Reply with quote

Det er faktisk sÃ¥ ille pÃ¥ Brakka nÃ¥ mtp økonomien at de mÃ¥ redusere pÃ¥ noe sÃ¥ «smÃ¥tt» som vasking av lokaler. De har kalt inn ulike samarbeidspartnere/tjenesteleverandører, og der er det bedt om at alt mÃ¥ reduseres. Til og med toalettvask skal reduseres til et minimum, sÃ¥ bankkassa til klubben er tydeligvis helt skrapa. Ble faktisk foreslÃ¥tt at vask skulle ned fra hver dag til to dager i uka 😬
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 7 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb