View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 19.11.2009 11:40 Post subject: Tilskuersnitt 2010 |
|
|
- Vi vet mye om hvem som går på kamp, aldersgruppene og hvor de kommer fra. Geografisk utgangspunkt, reisetid og kommunikasjonsmidler betyr mye. Det gjelder spesielt for MFK, Rosenborg og Sogndal, forteller Nordstrand Jacobsen og viser til NTFs undersøkelse.
- Hos oss er fortsatt den store andelen av tilskuere fra Molde kommune, men i år har vi hatt et økende antall fra nabokommunene. Sportslig gode resultater er naturligvis et viktig moment for publikum, men vi vet også at billettprisene betyr mye for mange, spesielt familier.
Les mer: - Rimeligere å se MFK på stadion
17 652 i snitt i 2009, hva blir det i 2010?
Nettopp kommunikasjonsmidler kan være et viktig punkt: Fins det i hele tatt noen fotballbusser til Lerkendal lenger? Togtilbudet er i alle fall lagt ned. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.11.2009 18:19 Post subject: |
|
|
Går en buss til og fra Kyrksæterøra hvor man må bestille plass på forhånd. Koster nesten 200 kr tror jeg. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 19.11.2009 18:21 Post subject: |
|
|
God tråd Thomas!
Kommer vel med noen innspill etter hvert. |
|
Back to top |
|
 |
Hercules Proff
|
Posted: 19.11.2009 19:10 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Går en buss til og fra Kyrksæterøra hvor man må bestille plass på forhånd. Koster nesten 200 kr. tror jeg. |
Bussen fra Kyrksæterøra har blitt mindre de siste årene, før var det storbuss (50 plasser), men i 2009 ble det vekslet mellom 20-seter og 7-seter, og noen kamper gikk den ikke i heletatt. Benyttet meg av den 16. maikampen, fjortisbuss  |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 20.11.2009 00:08 Post subject: Re: Tilskuersnitt 2010 |
|
|
2mas wrote: | 17 652 i snitt i 2009, hva blir det i 2010? |
18500 - 19000 bør man ha forhåpninger til.
Tabellen blir nok noe jevnere neste år også.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 20.11.2009 00:16 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke vi bør budsjettere med noe høyere enn årets snitt, det er mye bedre å bli positivt overasket. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.11.2009 18:15 Post subject: |
|
|
Hvis jeg skal fastholde mine prognoser fra i fjor på denne tida så tilsier jo det en ytterligere nedgang i gjennomsnittlig antall tilskuere i 2010.
Jeg må innrømme at jeg er noe usikker per dags dato. I 1996 opplevde man at tallene kom tilbake på 1994-nivå i sesong nummer to etter utvidelsen. Men om det samme vil skje denne gangen vet jeg ikke helt.
Nå vil jeg tro at sesongkortsalget ikke blir dårligere neste år enn i år, men jeg tror som jeg har vært inne på tidligere at man får en klarere deling mellom attraktive og mindre attraktive kamper.
Jeg tror fortsatt at vi i årene framover vil oppleve at noen kamper blir fulle/tilnærmet fulle, mens andre kamper igjen vil trekke kun halvfull stadion.
Neste år får vi også et avbrekk med VM. Slike mesterskapsavbrekk har ikke betydd så mye etter årtusenskiftet, men på 90-tallet var det ofte slik at publikumstallene var mye bedre før mesterskapet enn etterpå (tenker da generelt for eliteserien).
Hvis vi skulle oppleve noe ala det vi opplevde i år at serien bortimot var avgjort i slutten av juni så tror jeg fort vi får en slik utvikling også neste år. At kampene trekker bra med folk på våren, men at man sliter med å få folk tilbake på stadion etter den lange pausen med mesterskap og overkill med fotball på TV.
Da kan vi nok fort få noen klubbledere og media som hauser opp fotballen før VM, og fastslår at "krisen" er over, før man går på en smell i siste halvdel av sesongen.
Jeg tror jeg vil avvente til serieoppsettet kommer før jeg drar mine videre betraktninger i denne tråden, for det kan også gi et lite bilde av utviklingen i første halvdel av sesongen. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.12.2009 20:07 Post subject: |
|
|
En oppsummering av publikumsdebatten i fjor høst:
4. september (i tråden Lerkendal stadion, diskusjon om utvidelse eller ikke):
Kristobal:
TA bringer vel intet nytt egentlig.
Dette er kjente tanker, men RBK bør vel ikke tenke så mye på stadionbygging nå som tilskuertallene trolig er på sitt høyeste og mest sannsynlig synker i årene framover.
xxx1:
Hva får deg til å tro det? Tilskuersnittet har økt i flere år nå, kanskje med unntak i denne sesongen.
xxx2:
Tror også publikumsinteressen vil øke. Noen som har noe mer info eller bilder av de nye planene?
xxx3:
Er det noen som har råd til å gå på kamp er det oss nordmenn. Det vil det være i fremtiden også. Bygg. Penere blir Lerkendal også.
xxx4:
Til syvende og sist er det sportslige resultater og hvor lettvint det er å dra på Lerkendal som avgjør hvorvidt man drar på kamp eller ikke. I tillegg til billettprisene da selvfølgelig.
xxx5:
Jeg er for en udbygning i hvert fald, om det så bliver 30.000 eller 40.000. Med en større arena er det også muligt at bruge den i andre kommercielle sammenhæng end bare fotball.
Det giver os mulighed for at sælge flere billetter til koncerter og lignende arrangementer. Og hvis publikumssnittet bliver på omkring de 20.000, noget som forhåbentligvis vokser i fremtiden, tror jeg ikke Lerkendal kommer til at se halvtom ud.
Kristobal:
Jeg tror bare man skal vokte seg vel for å tro at den voldsomme interesseøkningen de siste årene vedvarer. Boye Skistad i NFF er kanskje programforpliktet til å legge skylda på EM og OL, samt at de største publikumsklubbene har slitt, men selv om det kanskje er en del av årsaken er det i mine øyne ikke hovedårsaken.
xxx6:
Den generelle interessen kan uansett ikke sammenlignes. Dessuten var Tippeligaen frem til 2004 en liga helt uten spenning med enkelte unntak.
xxx7:
At snittet går ned er jo naturlig når vi ikke i år heller har vært i toppen av ligaen. FOrtsetter denne trenden neste år at vi ikke er helt i toppen i ligaen fra og med på våren vil tilskuer snittet fortsette å gå ned.
Skal vi få det til å øke er det en ting som gjelder: Seriegull 2009. Eller det å være i absolutt toppen gjennom hele sesongen (nr 1-3 hele sesongen igjennom)
xxx8:
Jeg trur at RBK kan trekke rundt 30.000 om 8 år. Om man skal begynne i 09-2010, kan man begynne på (en utvidelse til) 26.000. Så 30.000 nærmere EM. i 2022 kan man bygge ut til 40.000. Altså jeg er ingen ekspert, og vet ikke hvordan publikumsutviklingen blir, men jeg tenker meg det blir noe slikt.
Kristobal:
LOL Hva skal vi med stadion til 30.000 når vi neste år vil slite med å klare halvparten i enkelte kamper?
xxx9:
Halvparten? Trur virkelig ikke det kommer så få. Må tenke på at selv om disse klubbene er små, så er det flere ting som gjør at folk vil på kamp.
(For ordens skyld hadde vi i år en kamp under 15.000, samt to kamper med mellom 15.000 og 16.000)
23. september (i tråden 16 lag i Tippeligaen)
xxx10:
Det vil falle litt, men langt fra så mye som i Sverige. Det er naturlig at det faller litt. Dessuten kan man faktisk oppleve oppgang i Norge. Publikumslagene har slitt i år, og dersom de innfrir neste år så vil de sansynligvis oppleve oppgang.
Kristobal:
Mange klubbledere vil garantert brenne seg på tilskuerbudsjetteringen neste sesong. Jeg håper RBK er kloke nok til å ta sine forholdsregler.
xxx11:
Jeg selv ser frem til to ekstra kamper borte og hjemme neste år. Har derfor ingen tro på at snittet kommer til å synke i Norge. Tror eller det kommer til å gå opp fra i år.
xxx12:
Flere kamper, flere mindre interessante kamper og flere kamper i klimautsatte deler av året vil selvfølgelig påvirke tilskuertallene i negativ retning. Men nedgangen disse faktorene måtte gi vil sansynligvis bli dekket dersom publikumslagene måtte ha sportslig suksess.
Å si at RBK bør være fornøyd med 16 000 i snitt er og blir latterlig.
Henning:
Jeg frykter at kristobals pessimisme er korrekt. I tillegg til de faktorene han nevner tror jeg også at den generelle hypen rundt fotball er i ferd med å tape seg. Svakere økonomi i klubbene kan også føre til at det blir færre profiler i TL.
xxx13:
Jeg tror faktisk RBK kommer til å øke snittet neste sesong.
Det baserer jeg på at totalpakka RBK er blitt bedre: RBK-TV, markedsføring, kamparrangement, markedsavdelinga er blitt mer profesjonell.
11. august i tråden tilskuersnitt 2008:
xxx14:
Tror intressen kommer til å øke de neste årene jeg, dette fordi vi ikke vinner gullet tilbake så fort som man trodde.
xxx15:
Neste år blir det gull. Garantert. Og dét trekker folk til Lerkendal.
xxx16:
Hold nu kjæft! Skal vi klage når vår kamp mot molde trekker
16 393? Sutreunger. Vi kan håpe på mer, men vi kan ikke forvente mye mer.
Spesielt med tanke på hvilken posisjon vil ligger på tabellen.
Last edited by kristobal on 10.12.2009 18:35; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 09.12.2009 20:48 Post subject: |
|
|
Og?
Kan for øvrig ikke se at mine innlegg inneholder feil. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.12.2009 21:06 Post subject: |
|
|
Dette er ingen personlig kritikk av noen. Det er bare en liste av relevante innlegg for å bevise at det slett ikke var noen generell holdning at publikumstallene ville synke slik det ble påstått. For RBKs del kan man nok si at sportslige resultater ikke har veid nok opp for de negative faktorene du nevner, og at RBK ikke skal være fornøyd med 16.000 skjønner jeg. Men med en viss realisme tror jeg ikke et budsjett omkring det i 2010 vil være så dumt. |
|
Back to top |
|
 |
Joachim Junior

|
Posted: 09.12.2009 22:16 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | (...)Nettopp kommunikasjonsmidler kan være et viktig punkt: Fins det i hele tatt noen fotballbusser til Lerkendal lenger? (...) |
Kjello wrote: | Går en buss til og fra Kyrksæterøra hvor man må bestille plass på forhånd. Koster nesten 200 kr tror jeg. |
Går fotballbuss fra Flakk også. Den er faktisk mer brukt nå etter at RBK og Team Trafikk endte samarbeidet, selv om det er dyrere nå (vanlig takst). |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.12.2009 00:22 Post subject: |
|
|
Har tenkt litt på dette temaet innimellom trenerdiskusjonen, og har i hvert fall foreløpig kommet fram til at tilskuertallene vil synke videre neste år. Jeg tror altså ikke på samme utvikling som i år to etter forrige utvidelse. Dette skyldes at jeg tror vi får flere uinteressante kamper neste år på grunn av større nivåforskjell. Vi kan dermed kanskje få flere kamper med tilnærmet fullt hus, men antakelig et enda lavere bunnivå enn i år og da går snittet ned. Anslagsvis tror jeg på et snitt rundt 16.000-16.500. Men jeg synes det er vanskeligere å konkludere på et så tidlig tidspunkt i år, selv om jeg kanskje sjelden endrer oppfatning helt i slike sammenhenger. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 15.12.2009 00:36 Post subject: |
|
|
Synes du er dristig jeg Kristobal, som tipper på et så uavklart tidspunkt.
Er enig med deg. Men vil justere opp kraftig om Ingelsten og NAE er på plass i januar. Det vil skape blest og gode resultater i treningskampene.
Alle medgangssupporterne vil storme til og jeg anbefaler klubben å utvide satsningen og prosentandelen sesongkort om så skulle skje.
Kommer Cooper er det bare å bygge ut stadion. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.12.2009 10:41 Post subject: |
|
|
Seriøst
Den siste setningen ødelegger vel en hver troverdighet i spådommene, men et morsomt poeng
Ingelsten eller ikke betyr vel akkurat null i forskjell. Et Eggen-comeback er jeg enig i kan skape større blest rundt klubben.
Men jeg tror stadig at bunnivået kommende sesong vil bli så lavt at det blir vanskelig å få et høyt snitt. Jeg tror fort vi kan komme i hvert fall et par tusen lavere enn årets bunnivå i enkelte kamper, og da vil det ikke hjelpe at vi antakelig fyller stadion til noen flere kamper enn i år. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 18.02.2010 12:55 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Hvertfall én gledesnyhet i forhold til årets budsjett, men dystre tall alikevell. For øvrig, forbred dere på innlegg fra Kristobal. |
Hehe...
Fem millioner ned ift i fjor betyr vel anslagsvis et budsjett på rundt 18.500 gitt at gjennomsnittsprisen er i underkant av 200 kroner. I fjor var det veldig masse billigbilletter ute og gikk mot slutten av sesongen for å fylle opp som best man kunne.
Jeg mener budsjetteringen fortsatt er for høy, da jeg egentlig ikke ser at interessen skal bli så mye større i år. Anslaget mitt ligger på omlag 1.000 ned fra i fjor istedet for 1.000 opp fra i fjor, noe som eventuelt vil gjøre resultatet på denne posten akkurat like dårlig som i år, med minus 7-8 millioner ift budsjett.
Tidligere har jeg begrunnet med at jeg tror tallene vil variere mer enn tidligere. Har blitt sterkt motsagt på det i tråden Sesongkort 2010, men velger inntil det motsatte er bevist å ha denne innstillingen.
Sesongkort-tråden:
http://www.rbkweb.no/foru...p;start=25
Last edited by kristobal on 18.02.2010 13:04; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.02.2010 12:56 Post subject: |
|
|
I fjor ble det en kraftig bom på tilskuerbudsjettet. RBK forsøker seg i år med 40 millioner fra serien, 4 mill. fra e-cup og 1 mill. fra NM. Gitt en snittpris på 150 kroner i serien, betyr dette et budsjett på 17 867 tilskuere i snitt.
- Vår egen kalkyle tilsier et litt høyere snitt uten at vi vil si nøyaktig. Ut i fra forhåndssalg gjennom sesongkort ser vi likevel at vi kan være i nærheten av en snittpris på 150 kroner gitt 40 millioner i totalinntekt. Men vi vet aldri hva snittprisen blir med tanke på løssalget.
- Vi er bevisst på ikke å si at vi budsjetter med for eksempel 18 000, 19 000 eller 20 000 tilskuere. Vi budsjetterer med 40 mill.
- Er det mer forsiktighet etter bommen i fjor?
- Da budsjetterte vi med 44 og havnet på 35,5. Med en gang budsjettet ble lagt fram, ble vi utfordret på dette. Jeg innrømmet at det var den posten som vi var mest usikre på. De som vil kan komme på årsmøtet å si "Hva var det vi sa?" - og få rett i det. Men vi må iblant sette oss noen mål, sjøl om det var ganske hårete. I år budsjetterer vi med ti prosent opp i forhold til det reelle tallet i fjor pluss litt mer, konstaterer Roar Munkvold.
Les mer: E-cupinntekter i budsjettet |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 18.02.2010 13:26 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Men vi må iblant sette oss noen mål, sjøl om det var ganske hårete. |
Jeg synes ikke budsjettet er plassen for de hårete målene. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.02.2010 13:40 Post subject: |
|
|
Du får møte opp på årsmøtet sammen med kristobal og si din mening.
Jeg er enig i at 2009-målsettinga var for høy, men personlig tror jeg ikke det blir (noe dramatisk) lavere tilskuertall i år ettersom sesongkortsalget så vidt meg bekjent går bra.
Spørsmålet er om hvorvidt det blir stor økning i serien. Men 10 prosent økning trenger heller ikke bli så stor bom. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 18.02.2010 14:17 Post subject: |
|
|
Hehe, det får vente til jeg evt flytter tilbake til Trheim. Tror uansett det blir lite tid igjen etter at kristobal har sagt sitt. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 18.02.2010 16:44 Post subject: |
|
|
Hehe, jeg har ikke rota meg til å bli medlem i klubben. Men jeg har sagt mitt i mailkorrespondanse med Skutle så han får eventuelt videreformidle.  |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 18.02.2010 16:54 Post subject: |
|
|
Om du skal ha noe å si, er det vel et minimum at du er medlem i klubben? _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 19.02.2010 03:32 Post subject: |
|
|
Det er bare å bli medlem, pengene går direkte til RBK.
Du sponser altså klubben og de forlanger kun 350 kr i året!
2mas wrote: | - Medlemskontingenter (2002 medlemmer = 700 700 kr i fjor) |
_________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 19.02.2010 10:20 Post subject: |
|
|
Ganske billig for å ha stemmerett i en såpass stor bedrift som Rosenborg. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.02.2010 12:28 Post subject: |
|
|
Ikke minst talerett! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.02.2010 12:58 Post subject: |
|
|
Resultatet i 2009 var 36 MNOK for billettinntekter kampdag. Økningen til 40 MNOK i 2010 kommer gjennom:
- Økt salg av sesongkort: 2-3 MNOK
Pr februar ligger vi godt an sammenlignet med 2009, vi er på vei mot 10.000 sesongkort for 2010 sesongen (8.600 i 2009)
- Økt salg kampdag: 1-2 MNOK
Vi øker distribusjonen og tilgjengeligheten for kjøp av billetter gjennom samarbeidet med Billettservice (nytt billettsystem).
Les mer: Sol på blodrød himmel |
|
Back to top |
|
 |
|