English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eksterne investorer
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 22, 23, 24  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6257
Location: Skottland

PostPosted: 24.01.2024 17:42    Post subject: Reply with quote

Jeg er skeptisk til investorer på spillerkjøpsiden også. Det må i såfall være en klar plan bak det hele. Om trener og sportsdirektør identifiserer en spiller som de mener vi må ha, men ikke har råd til, kan jeg til nøds godta det. Men jeg frykter at bruk av ekstern finansiering på spillerkjøp fører til at man kjøper spillere man egentlig ikke trenger (som da lokallaget Trondheim Høire bestemte seg for å kjøpe Gamsten) eller at man plutselig begynner med spekulative kjøp av fra en enkelt agent i et enkelt land, fordi det beriker investoren. Målet må være at det kan brukes som virkemiddel i ekstreme tilfeller hvor det faktisk gagner oss å se utenfor boksen.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1845
Location: Stjørdal

PostPosted: 24.01.2024 22:34    Post subject: Reply with quote

Rallepus wrote:
Kan vi ikke bare skru opp prisen på navnet på arenaen på Lade og bli ferdig med det. Fra nå av koster det 50 millioner i året. Koteng eller andre rikinger har absolutt ingenting med å kjøpe seg formell makt i vår medlemsklubb. Klubben tilhører medlemmene og supporterne og er å betrakte som et fellesgode for hele Trøndelag.


Ifølge regelverket kan de vel ikke kjøpe seg formell makt? Uformell makt derimot, det er som regel noe som følger med pengene som blir investert.

Tror regelverket er tydelig på at eksterne ikke kan blande seg dirkete bort i klubbdriften og at det er klubben selv om sitter på all makta (formelt sett). Ble jo styr når det var AS-styret i Viking som tok avgjørelsen om å sparke Bjarne Berntsen og ikke klubbstyret f.eks. og det har vært mange saker om at Trøim sin rolle egentlig bryter med regelverket. Kjenner (?), idrettsjuristen, har flere ganger snakket i media om at NFF er for dårlige på å håndheve brudd på regelverket når investorer åpenbart blander seg inn i saker de egentlig ikke har noe de skulle ha sagt.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1049

PostPosted: 25.01.2024 00:25    Post subject: Reply with quote

Detaljene i en investeringsmodell har jeg ikke sterke meninger om, bortsett fra at medlemmene ikke bør miste sin påvirkningskraft.

Men hvis det viser seg at det er helt umulig å konkurrere med Molde og Bodø/Glimt fordi vi uten ekstern hjelp ikke har økonomi til å konkurrere på samme nivp, så synes jeg det er for dumt å avvise hjelp. Det finnes mange modeller som ikke gjør at klubbnavnet blir byttet ut eller at medlemsmassen mister all makt.

Witzøe, Koteng og/eller Reitan må gjerne bidra for min del - men jeg foretrekker absolutt at de(n) som investerer gjør det med hjerte for klubben også (derfor er antakelig sistnevnte familie helt uaktuell).
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 25.01.2024 02:06    Post subject: Reply with quote

Det er jo noen eksempler:

Nordlandsglimt: Her ble det gitt 25m (meste gikk til sletting av gjeld) i et salgs fond som kan brukes til å hente spillere, 60% av spillersalg skal inn i fondet, men alle midlene kan brukes på å hente nye spillere igjen. Dette er en ren gave uten andre forpliktelser for Glimt sin del enn at 60% av salgsummer er låst til kjøp (nå har en revidert dette til å være 60% av netto salgsummer og det er snakk om å reforhandle/avvikle ordningen, men det er uklart om de som gikk in med de 25m skal få disse tilbake og eventuelt med noen renter).

Molde: Røkke har ifølge smurfepakket ikke gjort så mye annet enn å kreve at klubben skal drives i ordnede former, og ellers har han bare gitt og gitt midler uten at det har blitt festet noen fordringer på det.

VIF/Start.....eeeeeeh, her har man parallelle styrer som tidvis er vel så profilert som de medlemsvalgte styrene, og gir inntrykk av at de nesten bestemmer ting som de egentlige styrene er rette beslutningstaker.

Personlig ville jeg foretrukket en "VIP+"-modell, enkeltpersoner som er i det gavmilde hjørne, om det er snakk om enkeltbeløp uten bindinger, stille som kausjonist for klokkesvingprosjektet eller hva det skal være. Gi de anerkjennelse, installer lenestol istedenfor klappsete på tribunen. Gi en veldig offentlig takk. Helst så bør slike gaver settes i et fond som ikke skal gå direkte til drift (herunder spillerkjøp), men heller investere i langsiktige ting som trenings- og stadionfasiliteter og eiendomsutvikling.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.01.2024 23:22    Post subject: Reply with quote

Kenneth Kjelsnes er blant Rosenborg-supporterne som har fått med seg uttalelsene fra klubbens styreleder.

– Jeg leste den saken som en slags prøveballong. Jeg vet ikke hva slags diskusjoner som foregår i klubben, men dette med at investorer skal bli en aktuell sak i Rosenborg er noe jeg har ventet på og som en del nok har fryktet en stund, sier han til Nettavisen.

Kjelsnes er tidligere talsmann for supportergruppen Kjernen. Han sier han ikke er overrasket over at temaet kommer opp i dagen.

– Men det gjør at det kanskje kan virke som en mer aktuell problemstilling enn jeg hadde fryktet eller håpet, sier han.

Les mer: Rosenborg vurderer drastiske endringer: – Blir et veldig hett tema
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 26.01.2024 10:32    Post subject: Reply with quote

Et bilde på egen manglende kompetanse hvis eksterne investorer må til. Håper vi unngår det.
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2881

PostPosted: 26.01.2024 11:00    Post subject: Reply with quote

Det er en måte å se det på. En annen er en enorm utvikling i fotballen. Penger er mye viktigere enn før. Mye inkompetanse i de store ligaene i såfall. Handler mer om verdivalg og ambisjon. CL for norske klubber er i utgangspunktet, slik fotballen er blitt, en slags utopi. Uten investor er det ennå mer utopisk. Både Molde og B/G klarer deg godt økonomisk nå, men de er der de er ved hjelp av investorer i ulik grad.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1127
Location: Oslo

PostPosted: 26.01.2024 11:53    Post subject: Reply with quote

Driftsinntekter 2019
B/G: 66 MNOK
RBK: 273 MNOK

Med dette utgangspunktet klarte B/G å bygge seg opp til å bli den dominerende faktoren i norsk fotball.

Driftsinntekter 2022
B/G: 302 MNOK
RBK: 143 MNOK

Hvis man kun ser på det økonomiske aspektet, har RBK (med utgangspunkt i 2022-tallene) dobbelt så gode forutsetninger for å ta tilbake tronen som det B/G hadde i 2019.
Hvilke forutsetninger er det liksom som har forandret siden 2019 som gjør at RBK nå må ty til investorer for å være konkurransedyktige?

Klubben har selv greid å sette seg i et skikkelig økonomisk uføre gjennom forferdelig klubbdrift. Og det kan man også komme seg ut av ved å begynne å gjøre riktige valg igjen.
Det finnes ikke noen snarvei til suksess, det er kun hardt og godt arbeid over tid som gjelder. Det er bare mindreverdighetskomplekser og tapermentalitet å rope etter investorer.
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 26.01.2024 12:45    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
AndreasR wrote:
Et bilde på egen manglende kompetanse hvis eksterne investorer må til. Håper vi unngår det.

Det er en måte å se det på. En annen er en enorm utvikling i fotballen. Penger er mye viktigere enn før. Mye inkompetanse i de store ligaene i såfall. Handler mer om verdivalg og ambisjon. CL for norske klubber er i utgangspunktet, slik fotballen er blitt, en slags utopi. Uten investor er det ennå mer utopisk. Både Molde og B/G klarer deg godt økonomisk nå, men de er der de er ved hjelp av investorer i ulik grad.


Du har helt rett i at det handler om verdivalg. Jeg ønsker jo at klubben skal ta vare på det å være en medlemsklubb, at vi skal bestemme selv hvordan vi skal drive. Mye av det Rosenborg er vil forsvinne om vi blir lekegrinda til en eller annen med mye penger.
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 26.01.2024 19:09    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
Driftsinntekter 2019
B/G: 66 MNOK
RBK: 273 MNOK

Med dette utgangspunktet klarte B/G å bygge seg opp til å bli den dominerende faktoren i norsk fotball.

Driftsinntekter 2022
B/G: 302 MNOK
RBK: 143 MNOK


Dette blir en totalt håpløs sammenligning hvis en ikke skiller ut postene for spillersalg og sportslige bonuser.

Men klart at vi Glimt har gjort veldig mye rett (og hatt noe flaks) der hvor vi har gjort den ene upressede feilen etter den andre for å låne litt fra Tennis-språket.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
FK-felles
Junior


Joined: 20 Dec 2019
Posts: 22
Location: Interveven

PostPosted: 27.01.2024 16:05    Post subject: Reply with quote

Falkens bidrag til diskusjonen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4278
Location: Stiftstaden

PostPosted: 27.01.2024 21:43    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6681

PostPosted: 29.01.2024 02:01    Post subject: Reply with quote

Fantastisk flott skrevet Tommel'n opp!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 30.01.2024 09:53    Post subject: Reply with quote

Siden klubben nå snakker både om eksterne investorer og salg av stadionnavn så kan jo kompinasjonen av disse være en mulighet for snille onkler gjennom at en eller flere av disse spytter inn x millioner i året over y år for at stadionnavnet forblir det samme.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 30.01.2024 14:17    Post subject: Reply with quote

Viktigste for meg er at:
1. Klubben ikke setter seg i en situasjon at man ikke klarer å betjene samme utgiftsnivå hvis gavmildheten stopper opp.
2. Klubben ikke setter seg i en situasjon hvor eventuelle eksterne givere får innflytelse over beslutninger i RBK-systemet.

Så om det kommer en gave som RBK i sin helhet bruker på å slette gjeld så er det fint, under forutsetning av at RBK holder seg på en kurs hvor en ikke pådrar seg ny gjeld som tynger ned klubben.

Hvis det kommer en gave som RBK i sin helhet bruker på å renovere stadion eller treningsanlegg så er det også fint. Da slipper man å utsette slikt arbeid eller spre det ut over tid selv om en idèelt skulle fått gjort det unna ganske kjapt.

Hvis det kommer en gave som RBK i sin helhet bruker på å oppføre næringsbygg i klokkesvingen for fremtidige utleieinntekter så er det også fint, da bruker man disse fremtidige inntektene til å støtte opp under drift.

Eksterne midler til å kjøpe og lønne spillere? Meh. I beste fall så får vi da inn spillere som vi selger med god fortjeneste, i verste fall så går disse videre på bosman og det har ikke vært plass i stallen til å utvikle erstattere fra egne rekker.

Så jeg er langt mer positiv til eksterne som hjelper til med å bedre klubbens framtidige inntekter (helst uten å legge krav på en andel av disse) ved å slette gjeld (mindre renteutgifter er i realiteten en inntekt), renovering/oppgradering (slik at vi ikke trenger å ta opp gjeld for å finansiere) eller type næringsbygg i klokkesvingen (som vi 1. har leieinntekter på og 2. mindre lån på). Det blir jo forsåvidt ganske likt hva Røkke har holdt på med ved fergeleiet.

Men jeg tar heller den lange harde veien på egenhånd enn å forholde seg til til en Mohn*, Trøim eller Start en Drøm.

*Gitt det enkelte Brann-tilhengere på Diskutopia har antydet om hva som skjer med pengestrømmen hvis han ikke liker trynet til ledelsen på stadion.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.02.2024 21:37    Post subject: Reply with quote

Fotballadvokat Kjenner mener det er et stort problem med det norske regelverket:

– De som betaler godt vil ikke holde fingrene av fatet. Dette er den store svakheten med dualmodellen, iveren til å påvirke blir større enn det regelverket tillater. Det er et problem at de blander seg inni det sportslige.

(...)

Bodø/Glimt benytter seg av tredjepartseierskap gjennom et samarbeid med Nordlandsglimt AS. Selskapet har økonomisk interesse i alle overgangssaker som er knyttet til klubbens A-lag. Til Adresseavisen sier selskapet at de aldri har tatt ut utbytte og hevder at de kun fungerer som en sparringpartner etter at Fifa endret reglene i 2014.

Les mer: Advarer RBK mot rike onkler: – Et problem at de blander seg inn

Eidissen mener også det er feil å omtale Nordlandsglimt som investorer.

– Det er helt feil ord i Bodø. Vi har aldri hatt et mål om å ta ut penger fra klubben. Om vi ønsket det, er det nok penger å ta av, men det har aldri vært et tema.

Han mener «laug» er et mer passende ord – og det tror han også RBK bør vurdere.

– Bygg et laug rundt RBK som består av gode samtalepartnere og parter som kan bidra økonomisk, lyder rådet fra Eidissen.

Les mer: Bodø-profilen med RBK-råd til rike trøndere: – Hjelp dem

Det åpne medlemsmøtet i Kjernen ble utsatt til 20. februar.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 02.02.2024 16:32    Post subject: Reply with quote

Hva i alle dager er dette? En journalist som lager artikler som dekker begge sidene av en sak? Nei, nå står ikke verden til påske.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.02.2024 00:17    Post subject: Reply with quote

Får kanskje påpeke følgende i diskusjonen som pågår:

Aftenposten 14. desember 1996 wrote:
Rosenborg var den første klubben som etablerte et eget aksjeselskap - Rosenborg Sport A/S. Rosenborg-modellen skiller seg fra de andre. Selskapet, hvor Fokus Bank har 49 prosent av aksjene og Rosenborg Ballklubb 51, har overtatt den forretningsmessige delen av klubben. De skaffer sponsorer, og disponerer klubbens emblem mot at de hvert år overfører et stort, fastsatt beløp til Rosenborg Ballklubb som er ansvarlig for det sportslige. Spillerne er ansatt i Ballklubben.


Litt usikker på om det stemmer at RBK eide 51 prosent. De fleste andre kilder sier 50 proent.

Jeg i Historiene om kampene wrote:
Jostein Mollan var speaker på Lerkendal annenhver søndag. I sin daglige jobb som markedssjef i Forrretningsbanken lanserte han på et lederseminar i 1985 ideen om å profesjonalisere Rosenborg etter modell av Philips-eide PSV Eindhoven. Reglene til NFF tillot imidlertid ikke «bedriftsklubber» i serien.

​Høsten 1986 ble en revidert plan forelagt årsmøtet: Nye Rosenborg Sport AS skulle kjøpe markedsrettigheter og ytelser fra RBK og overta administrasjonskostnadene. Med president Eldar Hansen i spissen hadde Norges Fotballforbund godkjent opplegget. Medlemmene vedtok forslaget, og klubben tok viktige steg mot den nye fotballhverdagen tre år før NFF på fotballtinget i februar 1991 tillot heltidsspillere i Norge.
​
Banken og klubben eide halve aksjeselskapet hver. Ved stiftelsen 11. mars 1987 betalte hovedsponsoren også inn RBK-andelen på 250 000 kroner i aksjekapital mot å få årlige renter. Resten av overskuddet skulle gå i klubbkassa.

​Arne Dokken sluttet som trener senere samme år. Han ble ansatt som den første direktøren i Rosenborg Sport.


VG 24. november 1992 wrote:
Jostein Mollans tragedie startet med en suksess: Han hadde ansvaret for Rosenborg-kassetten 1990. Den solgte i nesten 50 000 eksemplarer, havnet på norsktoppen og gjorde Mini til popartist.

Plateselskapet A / S produserte kassetten for Rosenborg Sport A / S. Mollan var med i begge styrer. Da det oppsto tvist om oppgjøret, forskutterte han 200 000 kroner fra en konto i Fokus Bank til Plateselskapet. Det skjedde 13. mars i 1991.

Så sa Rosenborg Sport nei til å betale. Mollan satt i klisteret.

- Jeg kunne ikke i min villeste fantasi skjønne at de skulle nekte å gjøre opp. De hadde jo fått varer for over en halv million, sa den tidligere Fokus-direktøren

RBK-representantene i styret var mest motvillige mot å betale, og dermed redde Jostein Mollan. Det forklarte Terje Svendsen, styreformann i Rosenborg Sport og økonomidirektør i Fokus Bank.

Mollan truet med søksmål for å få ut penger. Ingenting skjedde før i begynnelsen av juli i år. Da betalte Rosenborg Sport A / S 150 000 kroner til Fokus Bank. Banken frafalt sitt krav mot Mollan gjennom forliket.

- Hadde de betalt i tide, kunne jeg berget jobben og unngått straffesak, sa Mollan. Han bemerket at forliket kom i stand samtidig som skattesaken mot Rosenborg dukket opp.

Rosenborg Sport og Plateselskapet ble aldri enige om noe sluttoppgjør for 1990-kassetten. I stedet la selskapene tvisten bak seg og inngikk nye avtaler for 1991 og 1992, opplyste direktør Arne Dokken i Rosenborg Sport A / S.


Jeg har forsøkt å få bekreftet at sponsoravtalene på den tida ble inngått med Rosenborg Sport som avtalepart, men jeg antar det. Derimot ble altså aldri spillerrettighetene overført, noe som var naturlig all den tid at de i 87 hadde amatørkontrakter.

Jeg ser at RBK i 1999 hadde økt eierskap til 90 prosent. Samme andel også i 2001. Har ikke i farta funnet ut når banken helt forsvant ut som investor.

Og om noen skulle være i tvil: Investorer var sterkt involvert i bygginga av Nye Lerkendal - og inne i bildet fram til utkjøpet i 2017.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18498

PostPosted: 23.02.2024 10:46    Post subject: Reply with quote

Jeg synes den tyske 50+1-regelen virker som et bra løsning som muliggjør bidrag fra eksterne under medlemskontroll. Så har jeg forstått at dette ikke vil være en troverdig modell i Norge fordi vi ikke har et nasjonalt lovverk som fastsetter 50+1 (slik de har i Tyskland). Men er det noe som tilsier at man ikke kan få på plass et tilsvarende lovverk?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.02.2024 17:36    Post subject: Reply with quote

Molde i årsbetninga wrote:
Stiftelsen Molde Fotball eier alle aksjene i Molde Fotball AS og er finansiert av Kjell Inge Røkke. Denne stiftelsen har kun ett formål: Å støtte Molde FK økonomisk.

(...)

NORO Fotball AS
Selskapet har som mål å bidra til videreutvikling av Nordmøre og Romsdal. Dette gjennom et samarbeid med fotballen, og ved å kjøpe salgsrettigheter i spillertroppen til Molde FK. Selskapet er også en kommersiell samarbeidspartner. I 2023 fikk Noro Fotball AS fire nye aksjonærer: Istad AS, Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal, Høvding AS og Tosi Invest AS.

(...)

Det foreligger en forretningsmessig avtale mellom Molde Fotball AS og Molde Fotballklubb som er godkjent av Norges Fotballforbund og navngitt "Hovedavtalen". Molde Fotball AS har i denne avtalen kjøpt markedsrettigheter som blant annet omfatter inngåelse av sponsor- og reklameavtaler og rettigheter til gevinster ved spillersalg. Samtidig har Molde Fotball AS forpliktet seg til å dekke alle kostnader til anskaffelse av spillere. Avtalen omfatter ikke avgjørelser vedrørende forhold av sportslig art og som etter idrettens vedtatte regler skal tilligge klubben.

Det foreligger forretningsmessige avtaler mellom NoRo Fotball AS og Molde Fotballklubb, og som er godkjente av Molde Fotball AS og Norges Fotballforbund. NoRo Fotball AS besitter rettigheter til gevinst ved spillersalg. Avtalen omfatter ikke avgjørelser vedrørende forhold av sportslig art og som etter idrettens vedtatte regler skal tilligge klubben.


Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke helt husket det der med NoRo Fotball.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2071

PostPosted: 27.02.2024 20:43    Post subject: Reply with quote

Vi er grundig akterutseilt både sportslig og økonomisk av Glimt og Molde. Fundamentet deres har vært/er investorer gjennom NordlandsGlimt og Røkke,men de har forvaltet dette på en meget god måte ( glimrende for Glimt) og skaffet seg på samme måte som RBK store sportslige inntekter gjennom europaspill og dyktig spillerlogistikk der de har kjøpt relativt billig og solgt dyrt. Samtidig så driver de opp prisene på norske spillere og setter vår Trøndelag-Norge-Skandiavia modell under press.

Hvordan skal vi kunne ta opp kampen igjen? Man kan jo selvsagt håpe at de går i våre fotspor og dummer seg ut,men det blir litt for enkelt og heller ikke bra for norsk fotball på sikt.

Eller gå for organisk vekst,at vi er superdyktige( og heldige) med lokale talenter og at vårt sportlsige apparat er bedre enn alle de andre til å utvikle disse. Gjennom dette skaffe økonomiske rammer som får oss konkurransedyktige igjen. Er selvsagt mulig,men krever at man treffer omtrent optimalt på de fleste beslutninger.

Alternativene til dette er enten at vi faktisk ikke lykkes og blir den norske versjonen av IFK Gøteborg, evig middelmådighet med stolt fortid eller at vi prøver å skaffe investorer.

De må først finnes og dernest må klubben klare å forvalte midlene på god måte. Ingen av delene er noe sikkerstikk,men jeg mener at der klubben er nå er dette den beste veien mot en sportlis suksess. Å leve på sparebluss gir sjekden noe stor suksess over tid.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 28.02.2024 12:51    Post subject: Reply with quote

Hvordan kommer du frem til at klubben driver på sparebluss? Glimt hadde i 2023 ett budsjett på 140 mill. Molde FK hadde ett budsjett på 188 mill, Herrelaget i RBK hadde ett budsjett på 205 mill, konsernet som helhet 240 mill.

Forskjellen mellom Glimt, Molde og Rosenborg er at de førstnevnte klarer å skape sportslig suksess med sine budsjetter.

Eksterne investorer er ikke ett fundament, men en booster. En investor kan spytte inn 50 mill i året men så lenge klubben ikke er i stand til å bruke pengene på en måte som skaper sportslig suksess slik Glimt og Molde gjør så er vi like langt.

Steg 1) Reduser forbruket
Steg 2) Skap sportslig suksess
Steg 3) Eksterne investorer

Klubben er pdd fortsatt på steg 1, og for å være helt ærlig tror jeg den fort kan være der i 2025 også.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.02.2024 18:32    Post subject: Reply with quote

Glimt gjemmer bort store kostnader til signeringsbonuser i Nordlandsglimt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2085

PostPosted: 29.02.2024 20:04    Post subject: Reply with quote

Greit nok det, Molde gjør muligens også noe lignende med Aker, det endrer ikke på det underliggende faktum at de i motsetning til RBK faktisk produserer sportslige resultater som samsvarer med forbruket.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.03.2024 00:17    Post subject: Reply with quote

«Det nedsettes en gruppe for å komme med forslag som skal sørge for bærekraftig drift av Rosenborg Ballklub. Gruppen skal se på alle aktuelle muligheter, eksisterende og aktuelle modeller, men en forutsetning er at forslaget skal innebære at klubben ikke gir fra seg styringen.»

Slik lyder innledningen på forslaget innsendt av Rolf Aarland.

Styrets svar til forslaget er at styret får et ansvar for å utrede ulike modeller for å få inn kapital. Utredningen vil være uforpliktende, og styret vil blant annet se på fordeler og ulemper, samt på innspill fra ulike grupper rundt klubben.

Videre foreslås det at utredningen så skal legges fram for medlemmene i et medlemsmøte. Samt at en beslutning om eventuell ny modell for å få inn kapital, vil skjer på et ordinært eller ekstraordinært årsmøte.

Les mer: NÃ¥ er det klart: Vil diskutere investorer i RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 22, 23, 24  Next
Page 23 of 24

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb