View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ballahl Veteran

|
Posted: 18.09.2008 17:11 Post subject: Seriestart på høsten? |
|
|
Hamrén ønsker seriestart på høsten.
Link
Link _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 18.09.2008 17:26 Post subject: |
|
|
Klimatisk umulig. |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 18.09.2008 17:28 Post subject: |
|
|
Dagbladet wrote: | Hamrén vil ha seriestart på høsten
[..]
Hamrén vil ikke si noe om han vil ha en dansk seriemodell i Norge. |
Bra journalistikk, Dagbladet! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.09.2008 17:30 Post subject: |
|
|
Jeg ser helt klart fordelene med seirestart på høsten. At det i dag går nesten et år fra man blir klar til e-cup til man spiller kvalikken er en enorm bakdel. Dersom vi får til et oppsett som gjør at man har en lengre ferie om sommeren enn om vinteren så er hvertfall jeg åpen for en høst-vårsesong. Problemet er at det ikke lar seg gjøre. To måneders pause er minimum på vinteren.
En dansk modell med tre måneders pause midt i sesongen og kun en måned pause mellom sesongene er latterlig. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 18.09.2008 17:40 Post subject: |
|
|
Eventuelt må man spille en helvetes masse kamper innendørs... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 18.09.2008 18:36 Post subject: |
|
|
Nei, faen heller. Tre måneders fotballpause er uaktuallet, og det er hvertfall seriekamper innendørs - på kunstgress - den 3.februar.
Det BØR spilles fotball sammenhengende fra mai til oktober i Norge. Hvorfor spille i februar og ha fotballfri når gresset er grønnt og fotballgleden faktisk lever, nemlig på sommeren? |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 18.09.2008 18:39 Post subject: |
|
|
Enig, vi må jo bruke de få månedene hvor det faktisk er optimalt for fotball, på nettopp fotball... |
|
Back to top |
|
 |
kytas Proff
|
Posted: 18.09.2008 18:55 Post subject: |
|
|
Helt enig Troilonge.. Dessuten bør man ta hensyn til publikumsinteresse også.. Hvor mange er interessert i å stå ute i minusgrader og se på Tromsø-Rosenborg rundt midten av januar? Synes det å ha seriestart i midten av Mars(Slik det blir neste år) er tidlig nok.. _________________ "90% av penga jeg tjente brukte jeg på damer og øl... Resten sløste jeg bort." -George Best |
|
Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 18.09.2008 19:06 Post subject: |
|
|
Et hypotetisk spørsmål, men hvor mange ganger hadde RBK kvalifisert seg til C.L dersom sesongen hadde vært internasjonal, dvs med en betydelig sommerferie?
Vi har dratt fordel av vår sesong i en rekke kvalikker, og så lenge norske lag er på det nivået de er, tror jeg man gjør lurest i å fortsette med det. |
|
Back to top |
|
 |
gonnagetchaa Veteran

|
Posted: 05.07.2012 13:43 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...242422.ece
Quote: | Torsdag kveld skal Rosenborg ta fatt på en ny sesong med europacupspill, og den tidligere stopperkjempen, som nå er sportslig leder, mener at Norge bør gå over til spill høst-vår som er vanlig ellers de fleste steder i Europa. |
EDIT: takk til moderator for flytting til riktig emne.  _________________ Kauka på meg neseblod. Må være et godt tegn.
-Shadwell  |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.07.2012 16:40 Post subject: |
|
|
Usikker på hva jeg mener, men synes Hoftun har et bra poeng her:
"- Da avslutter vi sesongen med det laget som skal spille europacupfotball litt senere, og ikke nå som det er en pause på seks-syv måneder fra eliteserien er slutt til vi skal ut i Europa."
Vi trenger jo ikke endre på når det spilles fotball, men bare sette opp sesongen slik at vi får en latterlig lang vinterpause midt i sesongen og en veldig kort pause mellom sesongene (typ den sommerferien man har i dag). Så er spørsmålet om det e-cup-argumentet er så viktig at vi vil ha en såpass rar sesong. Jeg tror jeg vil si nei. |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 05.07.2012 19:36 Post subject: |
|
|
Jeg sier også nei. Man kan ikke ha en kort pause på sommeren som markerer et skille mellom to sesonger samtidig som man har en 3-måneders pause på vinteren. Det går bare ikke an.
Hvordan skal man rekke treningsleire før sesongstart da?
Dessuten har vi som en liten fotballnasjon fordelen av at vi er i form når kvalifiseringen til e-cup starter. Det betyr at vi har større sjanse for å kvalifisere oss, hvilket er det beste norsk fotball kan håpe på for tiden.
Forøvrig syns jeg også det er helt fryktelig latterlig med så lang fotballferie som det var i år. 2 uker burde det max være og da i juli, ikke juni da banene er på sitt aller beste. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.07.2012 23:23 Post subject: |
|
|
I en ideell verden hadde ingen sportslig leder i RBK ved navn Erik Hoftun trekt i gang denne debatten. Argumentasjonen til Hoftun halter litt. Overgangsvinduene blir jo ikke endret ved å endre sesongoppsett, så i hvilken grad man stiller samme lag i E-cup som man fikk en nasjonsplass med (evt sterkere eller svakere) er det opp til deg å ordne, Hoftun. Slik er det i dag og slik vil det bli selv om sesongen starter på høsten og avsluttes til sommeren.
Vi får tviholde på konkurransefortrinnet det er å være i sesong og håpe det bikker kvalikkamper i vår favør. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
biffen Proff

|
Posted: 05.07.2012 23:28 Post subject: |
|
|
Hoftun er ambisiøs og har ikke gitt om drømmen om topp 30. Han ser på det som en fordel å starte serien på høsten, da cupspillet i mesterligaen ikke kommer i gang før litt utpå nyåret. Skal man nå til topps i CL nytter det ikke å være utenfor sesong. _________________ biffen |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 05.07.2012 23:39 Post subject: |
|
|
Lenge leve sarkasme... Synd at man/vi må leve med ambisjonsnivået til Hoftun, bare for han skal beholde jobben... _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 06.07.2012 08:54 Post subject: |
|
|
gisp!, Hoftun har et poeng. Det er flere vindu mellom sesongslutt og påfølgende e-cup for norske klubber enn for klubber med høst-til-vår-sesong. Dette fører naturlig til at gjennomtrekken fra sesongslutt til påfølgende e-cup blir større for norske klubber. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 06.07.2012 10:14 Post subject: |
|
|
Javisst er det et poeng med tiden som går fra kvalifiserende sesong til deltakelse i e-cup, men det poenget forsvinner litt opp mot a) utsiktene til å spille fotball i dypsnø, b) utsiktene til en maratonsesong med vinterpause og c) det faktum at de fleste norske lag ikke ønsker deltakelse i e-cup.
Problemet, sånn jeg ser det, er fortsatt den manglende stabiliteten hos de lagene som skal være de beste i Norge. Norsk fotball er som en sommerversjon av ishockeyserien, der topplag anno 2010 er konkurstruet bunnlag i 2011, mens et annet lag er topplag med de samme spillerne, mens lag A er tilbake på toppen i 2012 med et litt annet navn på AS-et.
Med en viss grad av stabilitet hadde det vært omtrent de samme lagene som forventet europeisk deltakelse hvert år, og et kvalitetsmessig jevnt nivå på spillerstallene. 16-lagsserien ble jo innført nettopp av denne grunnen, og jeg tror fortsatt det er riktig for Norge, men først må faktisk de største klubbene lære seg klubbdrift. Nå er det flere små klubber (Tromsø, Strømsgodset, Haugesund, Molde) som har mere stabilitet i veivalg og resultater målt opp mot ressursene sine enn de store, og før de tyngste aktørene (Rosenborg, Brann, Viking, Vålerenga) lærer leksa si kan vi glemme gode e-cupresultater. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 06.07.2012 10:17 Post subject: |
|
|
støtter heller ikke Hoftun her. så skrale som norske klubber er, tror jeg vi i størst mulig grad må lene oss på fordelen av å spille kvalik-kamper når lagene våre er i best mulig form. og det blir bare helt corny å ha 3 måneders pause midt i sesongen.
vi får sette vår lit til omfattende klimaendringer. som gjør det håpløst å spille fotball i middelhavslandene om sommeren, og lett å spille fotball i nordeuropa om vinteren  |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 06.07.2012 10:20 Post subject: |
|
|
Kunne vært greit med litt global oppvarming nå ja, så kunne vi fått opplevd skikkelig sommer igjen her til lands og... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 06.07.2012 11:08 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Forøvrig syns jeg også det er helt fryktelig latterlig med så lang fotballferie som det var i år. 2 uker burde det max være og da i juli, ikke juni da banene er på sitt aller beste. |
I år måtte det vel bli sånn pga. EM. UEFA er jo glad i å diktere at det ikke skal pågå seriespill under mesterskapet og slikt. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 06.07.2012 11:10 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | gisp!, Hoftun har et poeng. Det er flere vindu mellom sesongslutt og påfølgende e-cup for norske klubber enn for klubber med høst-til-vår-sesong. Dette fører naturlig til at gjennomtrekken fra sesongslutt til påfølgende e-cup blir større for norske klubber. |
Ja, Henning. Jeg påpekte jo også dette poenget, men på en annen måte: Det er fremdeles innenfor Hoftuns ansvarsområde hvilke forsterkninger som kommer i overgangsvinduene, uavhengig av om de skjer midt i sesongen eller mellom to sesonger.
Hvis det er et poeng at man slipper å få svekket laget fra man vinner plassen om høsten til man deltar i e-cup om sommeren, vil det også være et poeng at man faktisk kan styrke og samspille laget med samme sesongoppsett. Noe RBK kan ha nytt godt av, sammen med konkurransefortrinnet å være i sesong, i de tider da spill i Europa betydde mer enn å spille et par kvalikkamper. Dessuten har vi poenget med å spille fotball om sommeren og se på ski om vinteren. En kanskje "særnorsk" tradisjon?
Synes fremdeles mer taler for å beholde dagens ordning enn å endre. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 09.07.2012 10:58 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | Klimatisk umulig. |
Evt naturgress goodbye
Færre folk på kampene pga kulde og konkurranse fra annen sport inkl tv-sport.
Mer utgifter til snørydding av bane og tribuner. |
|
Back to top |
|
 |
|
Posted: 09.07.2012 16:55 Post subject: |
|
|
Evnt innendørsarenaer... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.07.2012 18:27 Post subject: |
|
|
Det blir vel ikke noe mer spilling på vinteren om vi har høst-vår-sesong? De siste årene har vi startet sesongen i første halvdel av mars og avsluttet som senest i fjor med 1. søndag i advent helt i slutten av november.
Om vi har høst-vår, så gjetter jeg på det blir seriestart rundt 15. juli og spill fram til cirka 15. november.
Deretter pause til 15. mars, før innspurten fram til slutten av mai.
Jeg har vært motstander av høst-vår tidligere, og er det vel litt fortsatt, selv om jeg ikke er så avvisende som jeg en gang var.
En høst-vår-løsning kunne kanskje åpnet for en ordning med en eliteeliteserie på vårparten, mens høstdelen var mer den "ordinære" eliteserien, slik at man bevarer noe av feelingen med "nedrykk" på høsten. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 10.07.2012 11:37 Post subject: |
|
|
Kampene blir nok trukket inn vinteren i begge ender i større grad viss vi skal spille høst-vår. Skal norsk fotball bli bedre og hevde seg i Europa er det bare en ting å gjøre; trene bedre og plukke opp mye av det som de beste utlendingene gjør bedre enn oss. Trenerutdannelsen må bla bli bedre.
Løsning for sesongen i Norge; Starte ca 1.april og slutte tidlig i november.
Kampopphold på maks to uker i sommerferien.
Er vi med i EM/VM spilles det kun noen midtukekamper ekstra i serien + at TL kommer inn i cupen i feks 3. runde for å ta igjen den ekstra lange seriepausen. |
|
Back to top |
|
 |
|