English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Seriestart på høsten?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ballahl
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 17:11    Post subject: Seriestart pÃ¥ høsten? Reply with quote

Hamrén ønsker seriestart på høsten.
Link
Link

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 18.09.2008 17:26    Post subject: Reply with quote

Klimatisk umulig.
Back to top
View user's profile Send private message
torerik
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 17:28    Post subject: Reply with quote

Dagbladet wrote:
Hamrén vil ha seriestart på høsten

[..]

Hamrén vil ikke si noe om han vil ha en dansk seriemodell i Norge.

Bra journalistikk, Dagbladet!
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 18.09.2008 17:30    Post subject: Reply with quote

Jeg ser helt klart fordelene med seirestart på høsten. At det i dag går nesten et år fra man blir klar til e-cup til man spiller kvalikken er en enorm bakdel. Dersom vi får til et oppsett som gjør at man har en lengre ferie om sommeren enn om vinteren så er hvertfall jeg åpen for en høst-vårsesong. Problemet er at det ikke lar seg gjøre. To måneders pause er minimum på vinteren.

En dansk modell med tre måneders pause midt i sesongen og kun en måned pause mellom sesongene er latterlig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 17:40    Post subject: Reply with quote

Eventuelt må man spille en helvetes masse kamper innendørs...
Troilonge
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 18:36    Post subject: Reply with quote

Nei, faen heller. Tre måneders fotballpause er uaktuallet, og det er hvertfall seriekamper innendørs - på kunstgress - den 3.februar.

Det BØR spilles fotball sammenhengende fra mai til oktober i Norge. Hvorfor spille i februar og ha fotballfri når gresset er grønnt og fotballgleden faktisk lever, nemlig på sommeren?
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 18.09.2008 18:39    Post subject: Reply with quote

Enig, vi må jo bruke de få månedene hvor det faktisk er optimalt for fotball, på nettopp fotball...
Back to top
kytas
Proff

PostPosted: 18.09.2008 18:55    Post subject: Reply with quote

Helt enig Troilonge.. Dessuten bør man ta hensyn til publikumsinteresse også.. Hvor mange er interessert i å stå ute i minusgrader og se på Tromsø-Rosenborg rundt midten av januar? Synes det å ha seriestart i midten av Mars(Slik det blir neste år) er tidlig nok..
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 19:06    Post subject: Reply with quote

Et hypotetisk spørsmål, men hvor mange ganger hadde RBK kvalifisert seg til C.L dersom sesongen hadde vært internasjonal, dvs med en betydelig sommerferie?

Vi har dratt fordel av vår sesong i en rekke kvalikker, og så lenge norske lag er på det nivået de er, tror jeg man gjør lurest i å fortsette med det.
Back to top
gonnagetchaa
Veteran

PostPosted: 05.07.2012 13:43    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...242422.ece

Quote:
Torsdag kveld skal Rosenborg ta fatt på en ny sesong med europacupspill, og den tidligere stopperkjempen, som nå er sportslig leder, mener at Norge bør gå over til spill høst-vår som er vanlig ellers de fleste steder i Europa.

EDIT: takk til moderator for flytting til riktig emne. Tommel'n opp!
Henri
Legende

PostPosted: 05.07.2012 16:40    Post subject: Reply with quote

Usikker på hva jeg mener, men synes Hoftun har et bra poeng her:
"- Da avslutter vi sesongen med det laget som skal spille europacupfotball litt senere, og ikke nå som det er en pause på seks-syv måneder fra eliteserien er slutt til vi skal ut i Europa."

Vi trenger jo ikke endre på når det spilles fotball, men bare sette opp sesongen slik at vi får en latterlig lang vinterpause midt i sesongen og en veldig kort pause mellom sesongene (typ den sommerferien man har i dag). Så er spørsmålet om det e-cup-argumentet er så viktig at vi vil ha en såpass rar sesong. Jeg tror jeg vil si nei.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 05.07.2012 19:36    Post subject: Reply with quote

Jeg sier også nei. Man kan ikke ha en kort pause på sommeren som markerer et skille mellom to sesonger samtidig som man har en 3-måneders pause på vinteren. Det går bare ikke an.

Hvordan skal man rekke treningsleire før sesongstart da? Razz

Dessuten har vi som en liten fotballnasjon fordelen av at vi er i form når kvalifiseringen til e-cup starter. Det betyr at vi har større sjanse for å kvalifisere oss, hvilket er det beste norsk fotball kan håpe på for tiden.

Forøvrig syns jeg også det er helt fryktelig latterlig med så lang fotballferie som det var i år. 2 uker burde det max være og da i juli, ikke juni da banene er på sitt aller beste.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 05.07.2012 23:23    Post subject: Reply with quote

I en ideell verden hadde ingen sportslig leder i RBK ved navn Erik Hoftun trekt i gang denne debatten. Argumentasjonen til Hoftun halter litt. Overgangsvinduene blir jo ikke endret ved å endre sesongoppsett, så i hvilken grad man stiller samme lag i E-cup som man fikk en nasjonsplass med (evt sterkere eller svakere) er det opp til deg å ordne, Hoftun. Slik er det i dag og slik vil det bli selv om sesongen starter på høsten og avsluttes til sommeren.
Vi får tviholde på konkurransefortrinnet det er å være i sesong og håpe det bikker kvalikkamper i vår favør.
biffen
Proff

PostPosted: 05.07.2012 23:28    Post subject: Reply with quote

Hoftun er ambisiøs og har ikke gitt om drømmen om topp 30. Han ser på det som en fordel å starte serien på høsten, da cupspillet i mesterligaen ikke kommer i gang før litt utpå nyåret. Skal man nå til topps i CL nytter det ikke å være utenfor sesong.
Attaboy
Veteran

PostPosted: 05.07.2012 23:39    Post subject: Reply with quote

Lenge leve sarkasme... Synd at man/vi må leve med ambisjonsnivået til Hoftun, bare for han skal beholde jobben...
Henri
Legende

PostPosted: 06.07.2012 08:54    Post subject: Reply with quote

gisp!, Hoftun har et poeng. Det er flere vindu mellom sesongslutt og påfølgende e-cup for norske klubber enn for klubber med høst-til-vår-sesong. Dette fører naturlig til at gjennomtrekken fra sesongslutt til påfølgende e-cup blir større for norske klubber.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.07.2012 10:14    Post subject: Reply with quote

Javisst er det et poeng med tiden som går fra kvalifiserende sesong til deltakelse i e-cup, men det poenget forsvinner litt opp mot a) utsiktene til å spille fotball i dypsnø, b) utsiktene til en maratonsesong med vinterpause og c) det faktum at de fleste norske lag ikke ønsker deltakelse i e-cup.

Problemet, sånn jeg ser det, er fortsatt den manglende stabiliteten hos de lagene som skal være de beste i Norge. Norsk fotball er som en sommerversjon av ishockeyserien, der topplag anno 2010 er konkurstruet bunnlag i 2011, mens et annet lag er topplag med de samme spillerne, mens lag A er tilbake på toppen i 2012 med et litt annet navn på AS-et.

Med en viss grad av stabilitet hadde det vært omtrent de samme lagene som forventet europeisk deltakelse hvert år, og et kvalitetsmessig jevnt nivå på spillerstallene. 16-lagsserien ble jo innført nettopp av denne grunnen, og jeg tror fortsatt det er riktig for Norge, men først må faktisk de største klubbene lære seg klubbdrift. Nå er det flere små klubber (Tromsø, Strømsgodset, Haugesund, Molde) som har mere stabilitet i veivalg og resultater målt opp mot ressursene sine enn de store, og før de tyngste aktørene (Rosenborg, Brann, Viking, Vålerenga) lærer leksa si kan vi glemme gode e-cupresultater.
media
Veteran

PostPosted: 06.07.2012 10:17    Post subject: Reply with quote

støtter heller ikke Hoftun her. så skrale som norske klubber er, tror jeg vi i størst mulig grad må lene oss på fordelen av å spille kvalik-kamper når lagene våre er i best mulig form. og det blir bare helt corny å ha 3 måneders pause midt i sesongen.

vi får sette vår lit til omfattende klimaendringer. som gjør det håpløst å spille fotball i middelhavslandene om sommeren, og lett å spille fotball i nordeuropa om vinteren Very Happy
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 06.07.2012 10:20    Post subject: Reply with quote

Kunne vært greit med litt global oppvarming nå ja, så kunne vi fått opplevd skikkelig sommer igjen her til lands og...
Bakklandia
Legende

PostPosted: 06.07.2012 11:08    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Forøvrig syns jeg også det er helt fryktelig latterlig med så lang fotballferie som det var i år. 2 uker burde det max være og da i juli, ikke juni da banene er på sitt aller beste.

I år måtte det vel bli sånn pga. EM. UEFA er jo glad i å diktere at det ikke skal pågå seriespill under mesterskapet og slikt.
gisp!
Legende

PostPosted: 06.07.2012 11:10    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
gisp!, Hoftun har et poeng. Det er flere vindu mellom sesongslutt og påfølgende e-cup for norske klubber enn for klubber med høst-til-vår-sesong. Dette fører naturlig til at gjennomtrekken fra sesongslutt til påfølgende e-cup blir større for norske klubber.

Ja, Henning. Jeg påpekte jo også dette poenget, men på en annen måte: Det er fremdeles innenfor Hoftuns ansvarsområde hvilke forsterkninger som kommer i overgangsvinduene, uavhengig av om de skjer midt i sesongen eller mellom to sesonger.

Hvis det er et poeng at man slipper å få svekket laget fra man vinner plassen om høsten til man deltar i e-cup om sommeren, vil det også være et poeng at man faktisk kan styrke og samspille laget med samme sesongoppsett. Noe RBK kan ha nytt godt av, sammen med konkurransefortrinnet å være i sesong, i de tider da spill i Europa betydde mer enn å spille et par kvalikkamper. Dessuten har vi poenget med å spille fotball om sommeren og se på ski om vinteren. En kanskje "særnorsk" tradisjon? Razz
Synes fremdeles mer taler for å beholde dagens ordning enn å endre.
josinho
Veteran

PostPosted: 09.07.2012 10:58    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Klimatisk umulig.

Evt naturgress goodbye Sad

Færre folk på kampene pga kulde og konkurranse fra annen sport inkl tv-sport.

Mer utgifter til snørydding av bane og tribuner.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 09.07.2012 16:55    Post subject: Reply with quote

Evnt innendørsarenaer...
kristobal
Legende

PostPosted: 09.07.2012 18:27    Post subject: Reply with quote

Det blir vel ikke noe mer spilling på vinteren om vi har høst-vår-sesong? De siste årene har vi startet sesongen i første halvdel av mars og avsluttet som senest i fjor med 1. søndag i advent helt i slutten av november.

Om vi har høst-vår, så gjetter jeg på det blir seriestart rundt 15. juli og spill fram til cirka 15. november.

Deretter pause til 15. mars, før innspurten fram til slutten av mai.

Jeg har vært motstander av høst-vår tidligere, og er det vel litt fortsatt, selv om jeg ikke er så avvisende som jeg en gang var.

En høst-vår-løsning kunne kanskje åpnet for en ordning med en eliteeliteserie på vårparten, mens høstdelen var mer den "ordinære" eliteserien, slik at man bevarer noe av feelingen med "nedrykk" på høsten.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
josinho
Veteran

PostPosted: 10.07.2012 11:37    Post subject: Reply with quote

Kampene blir nok trukket inn vinteren i begge ender i større grad viss vi skal spille høst-vår. Skal norsk fotball bli bedre og hevde seg i Europa er det bare en ting å gjøre; trene bedre og plukke opp mye av det som de beste utlendingene gjør bedre enn oss. Trenerutdannelsen må bla bli bedre.

Løsning for sesongen i Norge; Starte ca 1.april og slutte tidlig i november.
Kampopphold på maks to uker i sommerferien.

Er vi med i EM/VM spilles det kun noen midtukekamper ekstra i serien + at TL kommer inn i cupen i feks 3. runde for å ta igjen den ekstra lange seriepausen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb