English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 98, 99, 100  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59441
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.01.2021 22:07    Post subject: Reply with quote

Ulrik Wisløff går fra Ranheim og nivå 2 i norsk fotball til øverste nivå i Rosenborg. Partene er enige om et samarbeid det neste året. Wisløff skal jobbe i 20 prosent stilling som fysiolog.

– Jeg skal være med å bedre belastningsstyringen. Vi skal bli enda råere på å gi rett trening til hver enkelt spiller, sier Wisløff til Adresseavisen.

(...)

De siste årene har Wisløff vært ofte på fotballfeltet gjennom sitt engasjement i Ranheim som leder for det fysiske medisinske team. I Obos-klubben har han jobbet med å optimalisere den fysiske treningen ved hjelp av vitenskapelige metoder som vekker nysgjerrighet internasjonalt.

– Vi har klart å identifisere parametere som betyr noe for å unngå skader og kunne trene godt. I Rosenborg skal Åge Hareide få rapporter på spillerne som gir ham god oversikt, sier Wisløff.

Les mer: Professor får nøkkelrolle i Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Usedname
Senior


Joined: 24 Mar 2005
Posts: 105

PostPosted: 11.01.2021 22:11    Post subject: Reply with quote

Endelig en spennende signering!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.01.2021 22:13    Post subject: Reply with quote

Ja, dette har jeg trua på. Er det ikke noe å hente her, så vet virkelig ikke jeg.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3761
Location: Bergen

PostPosted: 11.01.2021 22:28    Post subject: Reply with quote

Hehe. Vi må vel gi honnør til klubben for å ta til vettet, men det er altså nøyaktig samme styre som tillot Horneland å skrape alt av teknologi. Ja, det er diskutert og raljert med opp i mente, men det er altså så vinglete at man kan spørre seg om alt klapper sammen igjen den dagen Hareide stikker.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5501

PostPosted: 11.01.2021 22:39    Post subject: Reply with quote

Det er nok trener som bestemmer dette her. Horneland kunne se alt selv sa han. Åge er mer analytisk. Styret må legge til rette for hovedtrener. Tror ikke det hadde hjulpet om styret gikk utenom Horneland på dette, hadde bare blitt dårlig samarbeidsklima.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3498
Location: Trondheim

PostPosted: 11.01.2021 22:39    Post subject: Reply with quote

Dette er nok fornuftig da det fysiske blir mere og mere viktig i fotball. Men kan vi trene inn et spill som gir motstander problemer og RBK store klare mål sjanger mot gode lag.... Eller er dette bare Høgmo 2.0
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.01.2021 22:43    Post subject: Reply with quote

Slike ting er det som for meg viser at Åge er rett mann nå. Et halvt år er gått, og vi har allerede fått et moderne analyseapparat, fagmiljø rundt trenerteamet, og speider(apparat) er etter sigende underveis.

Jeg er spent på hvilke frukter opprustinga bærer.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4934

PostPosted: 11.01.2021 22:48    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Det er nok trener som bestemmer dette her. Horneland kunne se alt selv sa han. Åge er mer analytisk. Styret må legge til rette for hovedtrener. Tror ikke det hadde hjulpet om styret gikk utenom Horneland på dette, hadde bare blitt dårlig samarbeidsklima.


Nettopp, så lærdommen her er at en klubb som Rosenborg aldri skal ansette for små trenere. Vi var/vil være en skandinavisk storklubb da må vi ansette folk som vet hva det innebærer i de viktige rollene og ikke nobodys som får bruke klubben til sitt personlige eksperiment.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 11.01.2021 22:52    Post subject: Reply with quote

Utrolig bra. Åge har virkelig fått snudd en del ting i klubben på dette halve året som har gått, godt å se.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10639

PostPosted: 11.01.2021 23:07    Post subject: Reply with quote

Klubben må gjerne la det bli en vane å slippe til kompetanse.

Adressa wrote:
Han tror det er mye å hente på den fysiske treningen og gleder seg til å gå igjennom data som Rosenborg har samlet inn de siste månedene.

Lover bra og som ventet etter å ha hørt hvordan Åge har gjort det tidligere.
Skal gjerne se at Åge har stake til å ripe inn kompetanse på veggene i brakka.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."


Last edited by gisp! on 11.01.2021 23:15; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 11.01.2021 23:13    Post subject: Reply with quote

Artikkel i VG også.

https://www.vg.no/sport/f...s4Jlb49Zbw

Takk Åge, takk... endelig begynner det å skje noe!

Håper Wisløff lykkes og at Rosenborg fra nå av (uavhengig av treneren) bygger en kompetanse og kultur som gjør at klubben blir en foregangsklubb på dette området. Veldig gledelig at Åge er visjoner og handlekraftig. Skal bli spennende å følge med på dette prosjektet fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 11.01.2021 23:15    Post subject: Reply with quote

Dette er veldig bra, men dette er jo en selvfølge! Det er helt utrolig at en slik kapasitet ikke har blitt brukt. Vi har ledende forskingsmiljø i byen som ikke blir brukt. Det er rett og slett pinlig at slike ting som dette kommer først nå!

Her må flere skamme seg!
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 12.01.2021 00:13    Post subject: Reply with quote

Det er jo bare komisk hvordan vi har drevet på de siste årene, men desto deiligere å lese denne nyheten. Mener jeg hørte en podkast med Hareide hvor han fortalte hvordan han brukte disse dataene når Danmark skulle spille mot Irland. De hadde fått tak i data som indikerte at den ene backen til Irland var i relativt dårlig form, og de bestemte seg derfor for å angripe konsekvent på hans side.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 12.01.2021 00:35    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Dette er veldig bra, men dette er jo en selvfølge! Det er helt utrolig at en slik kapasitet ikke har blitt brukt. Vi har ledende forskingsmiljø i byen som ikke blir brukt. Det er rett og slett pinlig at slike ting som dette kommer først nå!

Her må flere skamme seg!


Konsekvensen ved å ha trener som øverste (juridiske) leder, er at man må være veldig bevisst på hvilke typer man setter i trenerstolen. Stillingen hovedtrener i Rosenborg i dag er i praksis en managerrolle, hvor denne har innvirkning på og kanskje til og med siste ord i veldig mye utover treningsfeltet, og ansettelsesprosessen må justeres deretter. Man kan ikke gå etter de som "bare" er gode trenere om de i tillegg har ansvar for (bruken av) alle støttefunksjoner rundt. Jeg ser eksempelvis ikke bort ifra at Horneland kunne gjort en brukbar jobb som felttrener under Hareide, hvor han utelukkende fikk jobbe med ball. Men han er og var åpenbart ikke noen klubbleder.

Dette er for meg kanskje det største problemet med klubben de siste femten årene. Vi har definert (og omdefinert) hvor vi skal være, men aldri hvordan vi skal komme dit - utover ulne fraser som 4-3-3, best på trening og Trondheim-Norge-Skandinavia-Resten, og vi har fortsatt ingen rolle i klubben med "kartleser"-ansvar som holder kursen. Vi ansetter folk i tunge ansvarsroller totalt uten en rød tråd både med tanke på filosofi, kompetanse og erfaring. Som at hoppet fra Horneland til Åge neppe kunne vært særlig større på veldig mange kriterier, uten at egentlig noen av dem har vist den fotballen fansen vil ha og klubben (i nyere tid) har uttalt at de vil frem til. Eller rettere sagt tilbake til.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 12.01.2021 08:55    Post subject: Reply with quote

Nettopp og det er det man må ta konsekvensen av, særlig Rune Bratseth som har vært i klubben såpass lenge. Dette er jo helt åpenbart og Bent Ronny på puben forstår dette veldig godt, men ikke Rune Bratseth som stiller til gjenvalg.

Hvorfor står ikke Dorsin for en slik tankegang? Nok en feilansettelse
Dyrhaug? «Dette har ikke jeg ansvar for, så da gjør jeg ingenting». Bratseth: «Nei, de daglige gjøremålene tror jeg klubben er fullt i stand til å gjøre selv».

La det skure og gå. Det er jo en komplett skandale for alle som ønsker at rbk skal ha suksess at dette kommer først nå.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6265
Location: Skottland

PostPosted: 12.01.2021 09:17    Post subject: Reply with quote

Er det sjanse for at når korona har lagt seg, at jeg kan joine deg og Bent Ronny, neste gang dere går for en halvliter?
Back to top
View user's profile Send private message
Howie
Junior


Joined: 10 May 2005
Posts: 74

PostPosted: 12.01.2021 11:15    Post subject: Reply with quote

Ooh, me too!

Vil gjerne høre Bent Ronnys betraktninger rundt sportslig ledelses disposisjoner. Tipper de er sylskarpe halvveis ned i 3. Dahls'en. Very Happy

Sånn rent bortsett fra det, så hadde jeg på nåværende tidspunkt uansett solgt sjela mi for muligheten til en pub-øl-og-ball kveld sammen med hvem som helst, om det så var min kjære, men totalt fotball-uinteresserte, svigermor.
_________________
Veni, Vidi, Vici!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.01.2021 11:51    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Det er nok trener som bestemmer dette her. Horneland kunne se alt selv sa han. Åge er mer analytisk. Styret må legge til rette for hovedtrener. Tror ikke det hadde hjulpet om styret gikk utenom Horneland på dette, hadde bare blitt dårlig samarbeidsklima.


Helt ærlig så tror ikke jeg at Horneland har hatt helt mandat til å bestemme dette alene, men hans holdning til jobben passet nok godt inn med grunnholdningen til klubb og styre. Slik jeg oppfatter det er klubben Rosenborg i stor grad preget av en viss kunnskaps- og kompetanseskepsis. Idealet er liksom nabolagstreneren med fløyta og kjeglene, ikke det der superprofesjonelle støtteapparatet. Det er mer stemning for seksukers PT-kurs enn doktorgrad i fysiologi, for å si det sånn. Mer notisblokk enn dataanalyse.

Klubben tenderer dessuten mot å støtte seg til enkeltpersoner, ikke et system, og derfor dør alle sånne tiltak ut i løpet av kort tid uten en trener som står på barrikadene for sine ting. Mental trening, kosthold, analyse, speiding - alt dette blir redundant så snart ingen enkeltpersoner er interesserte nok til å trumfe det gjennom. Og det er der jeg synes at RBK-styret har vært alt for svake/dårlige over lang tid, for i den grad de har hatt en hånd i hvordan klubben skal være, hvordan vi bygger fotballklubb over tid, så har de hatt mye mer av en regressiv funksjon enn noe annet. Og kanskje er det rett og slett Eggens spøkelse som henger igjen, eller rettere sagt: en litt opportun lesing av hva som egentlig var suksessfaktorene under Eggen, slik at det som burde være et ønske om å sette Eggen-lagets kvaliteter i en moderne kontekst i stedet blir Horneland-lagets kvaliteter i en nittitallskontekst. Og det er neppe noe særlig å etterstrebe.

Så at vi nå bygger opp og moderniserer støtteapparatet rundt A-laget, det er nøyaktig som forventet under Åge. Det er akkurat derfor jeg ønsket ham inn nå, og ikke Knutsen, Cifuentes eller andre som kanskje har et nesten like tydelig bilde av hva de ønsker, men ikke den der pondusen som gjør at man kan si til Rune Bratseth, for eksempel, at man tross alt har litt mer peiling enn ham på sånne ting. Gå inn i styremøtet og si at 'dette her er grunnmuren i huset, ikke pynteputer på gjesterommet, og det vet faktisk alle'. Men det hjelper lite dersom det ikke nå kan forankres i organisasjonen, gjøres mer eller mindre uavhengig av hovedtrener, holdes hellig på styrenivå og stå på lista for områder som skal videreutvikles over tid.

Det er meget mulig at nødvendige utskiftinger i styret innenfor Åges periode som hovedtrener er nødvendig for å få til denne forankringen. Det er folk der som har sittet med mye definisjonsmakt lenge, og neppe vil snu nok på egne oppfatninger til å være med og bære strukturelle endringer gjennom de neste trenerskiftene.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 12.01.2021 11:54    Post subject: Reply with quote

Fantastisk skrevet innlegg, Zaphod.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2131

PostPosted: 12.01.2021 13:25    Post subject: Reply with quote

Zap Tommel'n opp!
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 12.01.2021 13:32    Post subject: Reply with quote

Kudos til Z RBK
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2590

PostPosted: 12.01.2021 14:21    Post subject: Reply with quote

For å ta faktabaserte beslutninger er det helt nødvendig å bli mer datadrevet. . Toppidrett generelt er og har vært basert på datadrevne beslutninger i mange år.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 14.01.2021 00:02    Post subject: Reply with quote

Jeg spår herved at RBK er i superform om 14 uker.
Back to top
View user's profile Send private message
Orkdal1
Rutinert


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 586

PostPosted: 15.01.2021 20:00    Post subject: Reply with quote

larsarus wrote:
Jeg spår herved at RBK er i superform om 14 uker.


Ikke usannsylig at det er på bedringens vei iallefall.

https://www.vg.no/sport/f...harde-uker
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3498
Location: Trondheim

PostPosted: 15.01.2021 20:36    Post subject: Reply with quote

Jeg undrer meg over at Hareide velger å bruke sitt brev til medlemmene og supportere på å informere om at de skal trene 3 gang om dagen i 3 uker...
Hvorfor velger han å gjøre det ??.
Hva vil han få ut av det ??
Meget merkelig og veldig uvanlig
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 82, 83, 84 ... 98, 99, 100  Next
Page 83 of 100

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb