| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 07.10.2009 10:57 Post subject: |
|
|
Jeg er (foreløpig) ikke medlem av RBK, og kunne således ikke påvirke årsmøtet.
Jeg skrev kommentaren min her på RBKWeb den 20. februar, seks dager før årsmøtet.
http://www.rbkweb.no/vis/6643
Der er det rimelig greit forklart hvorfor 17.000 er et passende anslag.
Jeg skrev mange av de samme argumentene i en publikumsundersøkelse klubben sendte ut til sine sesongkorthavere etter 2008-sesongen. Der brukte jeg masse plass i et åpent felt på slutten for "andre kommentarer", et svarfelt jeg regner med at de aller fleste som svarte på undersøkelsen lot stå tilnærmet blankt. Det skulle derfor være grunn til å legge spesielt merke til dersom de tok undersøkelsen på alvor.
Under årsmøtet forsøkte jeg å gjenta argumentasjonen i chaten på RBK.no, men de innleggene ble aldri godkjent og publisert.
Jeg har også engasjert meg i Heldals blogger om samme tema på RBK.no og skrevet begrunnede innlegg på hvorfor hovedfokuset ikke kan være totalopplevelse og "utenomkampaktiviteter" for å trekke flere tilskuere.
Jeg føler at jeg har ytret meg gjennom de kanaler jeg har hatt mulighet til, men må sterkt vurdere å bli medlem i klubben hvis det er eneste mulighet for å bli hørt.
Om det hadde virket vet jeg ikke. Jeg var også sterkt kritisk til Adressa/VG/Andre medias kjøp av nettrettigheter og at flere kamper kun skulle sendes via nett, og sa klart i fra til konsernsjefen i Polaris Media hva jeg mente da han var på bedriftsbesøk hos oss i januar. Jeg følte ikke jeg klarte å overbevise han heller.
Jeg ble fortalt at det var svært liten risiko forbundet med satsingen og at worst case ikke ville føre til store tap uansett. Det som skjedde like før seriestart var jo at aktørene solgte eneretten sin for livesendinger til en relativt solid sum slik at TV2 kunne fortsette å sende kampene på sin TV2Sport-løsning. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 07.10.2009 12:21 Post subject: |
|
|
Jeg syns argumentene dine er gode, og hvis RBK etterstrebet et mest mulig "korrekt" budsjett, burde de absolutt hørt på deg. Skutle var svært klar over at budsjettert publikumstall var i overkant optimistisk, noe som han heller ikke la skjul på i årsmøtediskusjonen. Men som sagt i min forrige post, så var det et bevisst valg å overbudsjettere. Det skulle vise omgivelsene optimistisme og satsningsvilje og dermed ha en slags selvforsterkende effekt. Et budsjett er ikke nødvendigvis en konkurranse i å matche regnskapet på millimetern, men et dokument som også skal vise kunder og investorer(sponsorer) at virksomheten satser og virkelig vil oppnå noe.
Som du selv antyder, så er den eneste måten ha reell påvirkning, er å være medlem, fremme forslag, og få gjennom sine syn på årsmøte.
Så min oppfordring til deg er å melde deg inn i klubben idag. Ikke noe å vente med.  |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.10.2009 14:00 Post subject: |
|
|
Joda, jeg ser det. Men det slo kanskje litt galt ut når man allerede budsjetterte 30 mill i minus, hadde innkalkulert spillersalg og i tillegg var urealistiske på publikumssiden. Da så det hele ut som en forkledning av dårlig drift med en alt for stor organisasjon.
Skutle er en dyktig mann, han er "malviking" til og med
Så selv om jeg kanskje synes unnskyldningene for budsjettsprekken blir for enkle, er i hvert fall det med kamptidspunkt en av årsakene som er et poeng. Men slett ikke hele årsaken, siden nedgangen er generell over hele linja.
Desto mer skuffende er det å lese "ekspertisen" som begynner å dra inn spillemåte og underholdningsverdi som årsaker til publikumssvikten (som altså heller ikke er noen svikt totalt sett). De har i hvert fall ikke fulgt med i timen. Men noe skal man jo argumentere med for å fremme gammel storhetstid nok en gang.  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.10.2009 14:05 Post subject: |
|
|
| ode wrote: | | og hvis RBK etterstrebet et mest mulig "korrekt" budsjett, |
Du skal høre mye... Husk at årsmøtet er klubbens høyeste organ! Det er mildt sagt oppsiktsvekkende dersom styret undergraver sannheten på så sentrale punkter, for å presentere blank løgn. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.10.2009 14:28 Post subject: |
|
|
| Det er jo et kjent prinsipp at budsjettet gjerne kan brukes som et strekkmål da selvom en ikke når målet fremdeles vil gjøre det bedre enn om en hadde satt et realistisk mål og nådd det. Det er en måte å få organisasjonen til å yte sitt ypperste. Det forandrer dog ikke faktumet at en er for mangen iforhold til hvilket nivå klubben inntekter er på. Jeg vet ikke hva som gjør at Skutle er så utrolig lite villig til å kutte i den abnorme admistrasjonen og markedsavdelingen ,men istedenfor reduserer stallen kraftig og kvitte seg med nøkkelpersonell i sportslig avdeling jf. Torbjørnsen og til en hvis grad treningslabben. For meg ser det ut til at vi kutter i kjernevirksomheten for å holde liv i støtteapparatet rundt kjernevirksomheten. Kjernevirksomheten som er å ha et ordentlig godt fotballag og ikke serien største admistrasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 07.10.2009 17:39 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | ode wrote: | | og hvis RBK etterstrebet et mest mulig "korrekt" budsjett, |
Du skal høre mye... Husk at årsmøtet er klubbens høyeste organ! Det er mildt sagt oppsiktsvekkende dersom styret undergraver sannheten på så sentrale punkter, for å presentere blank løgn. |
Denne posten skjønte jeg ikke mye av. Hva er det egentlig du mener med at styret undergraver sannheten? Når Skutle la fram budsjettet var han jo helt åpen på at estimert publikumstall var i overkant optimistisk. At årsmøtet ikke hadde baller til å gjøre noe med det, hvis vi mente at Skutles argmentasjon og bakgrunnsestimater ikke holdt mål, er jo en annen sak.
Og hvis jeg ikke husker alldeles feil, har du vel sagt at du selv var på årsmøtet. Da er jo du også en del av klubbens høyeste organ som du så høvisk belærer meg om. Og da spør jeg virkelig, hvorfor sto du ikke fram og fremmet et motforslag mot tilskuerbudsjettet og argumenterte for det? Det hjelper ikke å sitte her på forumet å bjeffe som en såret hund, du må faktisk gjøre noe med det du mener skal endres. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 08.10.2009 14:06 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Det er mildt sagt oppsiktsvekkende dersom styret undergraver sannheten på så sentrale punkter, for å presentere blank løgn. |
Fra min tid i organisasjonslivet lærte jeg: budsjettet er den økonomiske delen av handlingsplanen.
Først bestemmer man hva man vil gjøre.
Så anslår man hva det vil koste.
Da har man også et tall på hvor store inntekter man trenger.
Og så må man jobbe for å få inn så mange penger. Kanskje klarer man det, kanskje ikke - det må man justere i løpet av året.
Hvis man har en viss økonomi, er det forsvarlig å gå videre med planene selv om man ikke klarer å få de inntektene man har budsjettert med.
Budsjettet er bare et planleggingsverktøy - det er planene uttrykt i tall. Regnskapstallene underveis i året er fasiten. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.10.2009 15:30 Post subject: |
|
|
Vet du hvorfor det blir så mye bråk på Stortinget når det viser seg at statsrådene med vilje har holdt tilbake informasjon eller kommet med upresisheter? Fordi det er Stortinget som er det øverste organ.
Likeså gjelder i Rosenborg BK. Det øverste organ er årsmøtet! Dersom styret holder tilbake informasjon eller er upresise er dette sterkt kritikkverdig. Det er til og med straffbart i henhold til norsk lov. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 08.10.2009 15:44 Post subject: |
|
|
| Hvilken informasjon er det du snakker om? Informasjon om at vi ikke kom til å oppnå 20 000 i snitt på Lerkendal i 2009? Det var jo aldri lagt skjul på at dette var et ambisiøst mål, men også noe å strekke seg etter, slik flere har skrevet over her. Om det var riktig å sette et slikt (urealistisk) budsjettmål, kan vi gjerne diskutere, men hvordan du kan konkludere med at det ble holdt tilbake informasjon forstår jeg ikke noe særlig av. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.10.2009 16:14 Post subject: |
|
|
Den videresender jeg til ode.
| ode wrote: | | Men som sagt i min forrige post, så var det et bevisst valg å overbudsjettere. |
|
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 08.10.2009 16:23 Post subject: |
|
|
| Du må gjerne svare selv. Det var ingen som la skjul på at budsjettet var i overkant høyt på dette punktet. Hvilken informasjon er blitt holdt tilbake? |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.10.2009 19:12 Post subject: |
|
|
Jeg vet ikke helt hva Ode legger i bevisst valg å overbudsjettere. Men tar man det ord for ord betyr vel ordet bevisst det at det var med overlegg og overbudsjettere det å avvike fra normalt budsjett med en viss betydning.
Jeg tror fremdeles at Ode er den som best kan forklare hva han mente.
For ordens skyld kan jeg understreke at jeg ikke har påstått at noen har underholdt informasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 08.10.2009 19:29 Post subject: |
|
|
konesseur, det er bare du som sier at noen har holdt tilbake informasjon, og hvor du har det ifra kunne jo vært interessant å vite. Det er ihvertfall ikke sagt i noen av innleggene mine eller andres.
Men vet du noe som vi ikke andre vet, isåfall stiller jo muligens saken seg annerledes. Få høre da....
Det er mulig jeg har uttrykt meg krøkkete, men jeg foreslår at du leser alle innleggene på de siste to sidene i denne tråden enda en gang, og prøver å forstå det som står der. Nå ser det nesten ut som du ikke VIL forstå, eller tolker noe annet fra innleggene enn det som faktisk er skrevet.
Videre kunne det vært interessant å høre din versjon av behandlingen av publikumsbudsjettet på årsmøtet. For du var jo også der?
Edit: Nå ser jeg at du kom meg i forkjøpet med svar før jeg postet dette innlegget. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.10.2009 19:33 Post subject: |
|
|
| ode wrote: | | konesseur, det er bare du som sier at noen har holdt tilbake informasjon |
Jaha? quote takk! |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 08.10.2009 19:53 Post subject: |
|
|
I ditt første tilsvar til meg skrev du følgende:
| Quote: | | Det er mildt sagt oppsiktsvekkende dersom styret undergraver sannheten på så sentrale punkter, for å presentere blank løgn. |
I et senere innlegg skrev du:
| Quote: | | Likeså gjelder i Rosenborg BK. Det øverste organ er årsmøtet! Dersom styret holder tilbake informasjon eller er upresise er dette sterkt kritikkverdig. |
Hvis jeg ikke er helt blank peker ditt siste utsagnet tilbake på det første.
Men det er jo helt håpløst å diskutere når du henger deg opp og tolker enkeltord i ditt bilde(f,eks overbudsjettert) og ikke evner å trekke ut hva som sies eller er intensjonen i et innlegg, selv om dette blir gjentatt og forklart også av andre debattanter.
Jeg skjønner ikke hva slags agenda du har, og jeg avslutter diskusjonen nå, for du vil tydeligvis ikke forstå. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.10.2009 20:18 Post subject: |
|
|
| Poenget med budsjettet er jo ikke i prinsippet at det skal nåes? Ingen klager vel hvis en gjør det bedre enn budsjettert ,men si at en velger å ha et veldig ambisiøst budsjett en når det ikke ,men en får fremdeles et bedre resultat enn hvis en hadde valgt det forsiktige budsjettet. Hvilket budsjett burde en velge? Budsjettet bør ses på som et verktøy for å oppnå gode resultater, en budsjettsprekk trenger ikke å bety at en har gjort en dårlig jobb. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 09.10.2009 10:11 Post subject: |
|
|
| ode wrote: | | ikke evner å trekke ut hva som sies eller er intensjonen i et innlegg, selv om dette blir gjentatt og forklart også av andre debattanter. |
Jeg synes det er ganske stygt å påstå hardnakket at andre debattanter sier ting de ikke har sagt. Og når man i tillegg legger seg i selene og kritiserer andre debattanter for å gå over streken...
Til gjengjeld kan det hele bunde i dårlige norsk-kunnskaper. Ordet dersom betyr gitt hypotesen at. Det betyr ikke på noen måte at hypotesen er sann. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 09.10.2009 11:13 Post subject: |
|
|
Egenerklæring:
Jeg uttrykker meg uforståelig, har dårlige norskkunnskaper, kritiserer andre debattanter for å gå over streken, påstår at andre sier noe de ikke har sagt, vet ingenting om budsjettering, vet ikke at årsmøtet er klubbens øverste organ og lyver sannsynligvis om diskusjonen rundt tilskuerbudsjettet på årsmøtet. Jeg er i all hovedsak en upålitelig, kunnskapsløs drittsekk.
Konessuer; jeg gir meg, legger meg flat, ber om unnskyldning og syndenes forlatelse.
Men kan du til slutt svare meg på følgende spørsmål: Var du på klubbens siste årsmøte? |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 09.10.2009 11:28 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Til gjengjeld kan det hele bunde i dårlige norsk-kunnskaper. Ordet dersom betyr gitt hypotesen at. Det betyr ikke på noen måte at hypotesen er sann. |
Med det samme du er i gang med foreslesningen kan du kanskje også forklare oss hva ordet bunde betyr? |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.10.2009 11:32 Post subject: |
|
|
At noe kan bunne i ditt og datt betyr rett og slett at "til syvende og sist så skyldes det kanskje" - sagt på en litt annen måte.
Mvh
Den rettskrivende journalist
- som mener at rettskrivning ikke er det viktigste i diskusjonsfora |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 09.10.2009 12:36 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Mvh
Den rettskrivende journalist
- som mener at rettskrivning ikke er det viktigste i diskusjonsfora |
Det er jeg helt enig i, min norsk mangler mye på å være feilfri. Jeg fant det bare litt interessant at Konesseur, idet han insinuerer manglende språkferdigheter hos sine meddebattanter, velger å benytte seg av et ord som ikke fins. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 09.10.2009 13:46 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Likeså gjelder i Rosenborg BK. Det øverste organ er årsmøtet! Dersom styret holder tilbake informasjon eller er upresise er dette sterkt kritikkverdig. Det er til og med straffbart i henhold til norsk lov. |
Du barer rører. Det er naturligvis ikke forbudt å budsjettere "i overkant optimistisk", og årsmøtet fikk grei beskjed. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 09.10.2009 14:29 Post subject: |
|
|
| ode wrote: | | Men kan du til slutt svare meg på følgende spørsmål: Var du på klubbens siste årsmøte? |
Jeg er ikke medlem i klubben og var følgelig ikke på årsmøtet.
Likevel fikk jeg med meg gjennom flere kanaler at en ga klar beskjed om at snittet var et ambisiøst mål.
Men jeg noterer meg at noen skal finne det negative i hver eneste ting som gjøres i Ballkluben.
På årsmøtet ga en vel klar beskjed at en satset for å komme tilbake på topp, at det var en satsing som måtte lykkes for en tålte ikke samme satsing uten resultat i flere år.
En lyktes med å "satse til gull". Så misset man snittet. Det får en gjøre bedre neste år... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 09.10.2009 20:24 Post subject: |
|
|
Jeg vet ikke om man kan kalle det satsing det å kvitte seg med suksess-speideren og en dyktig midtbanespiller. Det er vel mer snakk for å kunne opprerttholde prestisjeprosjektet i administrasjon og kommersiell avdeling.
Medlemmene i ballkluben må kunne klare å skille mellom ting som ikke har samhørighet.
| haavarl wrote: | | Konesseur wrote: | | Likeså gjelder i Rosenborg BK. Det øverste organ er årsmøtet! Dersom styret holder tilbake informasjon eller er upresise er dette sterkt kritikkverdig. Det er til og med straffbart i henhold til norsk lov. |
Du barer rører. Det er naturligvis ikke forbudt å budsjettere "i overkant optimistisk", og årsmøtet fikk grei beskjed. |
Tvert imot! Du barer rører. Dette er en prinsipiell uttalelse som ikke refererer til et bestemt hendelse. Rosenborg er en organisasjon med opptil 200 millioner kroner i omsetning. Styrets virksomhet er underlagt norsk lovgivning og kan straffes i henhold til norsk lov ved uforstand. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 09.10.2009 21:11 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: | | Jeg vet ikke om man kan kalle det satsing det å kvitte seg med suksess-speideren og en dyktig midtbanespiller. |
At en kvittet seg med Torbjørnsen er vel så som så, det er vel også slik at en fortsatt kan bruke han. Men så virker det også som Hamren kanskje ikke bruker så voldsomt mye av dem han har hentet til klubben. Ikke det at han ikke har hentet mange gode spillere, men med unntak av Sapara og Stoor har vel ikke klubben evnet å utvikle så mange av dem.
At en må selge spillere som får et fett tilbud fra en liga som er ganske mange nivåer høyere enn den norske når klubben tryna i e-cup og har en god del midtbanespillere i stallen er noe som en bare må innfinne seg med.
Vel var det ventet at det var Sapara som skulle bort, men vi hadde mange på midtbanen og manglet alternativer på topp. Et bytte Tettey<->Prica er derfor ikke dumt.
Hadde vi klart den bonusen som en aldri budsjetterer med (e-cup) så kunne en kanskje unngått salg, men nå røyk vi ut der og i cupen og da var det ikke nødvendig med en så bred stall for å sikre sesongens hovedmål.
Når det gjelder din uttalelse om styrets plikter har du selvsagt riktig i at det er slik. At den tas som en kommentar til debatten omkring tilskuersnitt er jo naturlig, tatt i betrakning at du trådens tittel og at du drar opp faktumet i forbindelse med en debatt om budsjetteringen av tilskuersnitt på årsmøtet.
Men klart det er greit å kunne skrive generelle argument, for så å hevde at de var ment generelle når argumentene blir slått i hjel av andre.
Det kan jo være interessant å få svar på odes spørsmål om du var på årsmøtet? |
|
| Back to top |
|
 |
|