| View previous topic :: View next topic | 

| Author | Message | 

| attityd! Proff

| 

|  Posted: 10.09.2018 14:57    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Ingen her vet hva som har skjedd. Vi som sitter på utsiden kan bare stole på at Rosenborg, etter å ha hørt begge sider av saken (eventuelt avventet dom eller annet utfall), tar riktig avgjørelse. 
 Nå er jeg ingen ekspert på dansk strafferett, men i Norge kan vold gjøres straffri dersom den er fremprovosert av annen vold eller særlig provoserende ytring (kvalifisert skjitsnakk med andre ord). Jeg vil tro de har en lignende bestemmelse i dansk lovgivning.

Det er i ingens interesse å legitimere vold, men uten at man har hele historien på bordet er det fånyttes å konkludere med hva som har skjedd og hva som bør skje.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Montana Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:01    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Det som er viktig fra Rosenborgs side er å skille mellom mennesket og kameraten - Bendtner og representant for Rosenborg Ballklubb og forbilde for tusenvis av barn - Bendtner. Det skal selvsagt stilles høye krav til sistnevnte. På samme måte som til andre offentlige personer. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| domis Senior

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:19    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Dette truer ikke ryktet eller drar ned klubben på noen som helst måte. Bare å roe ned. Jeg er helt sikker på at styret gir advarsel og en bot med en påfølgende prat som styrer Nicklas i riktig retning. 
 Det er ikke greit å utøve vold for å slenge med leppa, uansett.
 Det er ikke et problem å ta en fuktig kveld på byen selv om du er idrettsutøver så lenge vedkommende er i form til kamper og treninger. Alt er dog relativt.
 Ligger da i kortene at en skal oppføre seg, selvfølgelig.
 Taxisjåføren har provosert på en eller annen måte som har fått Nicklas til å reagere. Reaksjonen ble et dårlig valg og fikk følger.
 Han bør få advarsel og oppfølging med restriksjoner som følge.
 Saken bør lukkes asap så alle kan lukke sytehullet vårt, og fokusere på det som er viktigst - serie og EU cup. Ja, viktigere enn denne voldssaken.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Lomaxx Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:21    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Ratatosk wrote: |  	  | Denne saken er vrien. Hva som bør gjøres vil bli avgjort av hva som har skjedd. Så vidt jeg vet er det eneste som er bekreftet fra politiet at en taxisjåfør er operert for kjevebrudd, i en voldssituasjon der Bendtner var involvert. Kan ikke se at det er bekreftet at det var Bendtner som slo. Klubben må vise ryggrad og ta slike ting på alvor, men først må fakta på bordet. Er ikke alltid at pressen er helt nyansert. | 

Rart om Bendtner er anmeldt hvis det ikke var han som slo. Sånn med mindre han gav Taxsjåføren en så kraftig klem at kjeven brak så er det ikke akkurat vankelig å gjette hva som har skjedd. Sist en taxisjåfør var ufin med meg ba jeg han slippe meg av og ringte selskapet han kjørte for. Fikk gratis taxi tur hjem og en unskyldning på telefonen. Voksne mennesker slår ikke. Det slutter voksne mennesker med når de er 15.

| Ratatosk wrote: |  	  | Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
 | 
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Henri Legende

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:25    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Kanskje han slo oppgitt ut med armene pga mye trafikk og uheldigvis traff sjåføren knallhardt i kjeven? |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Montana Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:27    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Synes du tar litt vell lett på dette @domis. Dette er en sak som potensielt kan ende med fengsel. Alle skjønner at det ikke er forenelig med å representere RBK. Men som andre sier. Det er bare å vente på fakta nå. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Hodor Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:29    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Lomaxx wrote: |  	  | Rart om Bendtner er anmeldt hvis det ikke var han som slo. | 

Politiet har bekreftet at det er kommet en anmeldelse, men ikke at det er Bendtner som er anmeldt.

Men hadde ikke blitt sånn oppstyr og at Bendtner er "nedbrutt" hvis han var helt uskyldig
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Hedon Forumsjef

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:32    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Lomaxx wrote: |  	  | Voksne mennesker slår ikke. Det slutter voksne mennesker med når de er 15. | 
 Ingen normale under 15 slår, heller. Med mindre de er 1-2 år og ikke skjønner hva de gjør, så klart.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RbkUrge Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:36    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Er det bekreftet at taxisjåføren er den som har anmeldt forholdet, eller er det politiet som selv har anmeldt forholdet basert på alvorlighetsgraden? _________________
 Perché hai tradotto questa frase?
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Pirlo Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:39    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Det er svært overraskende om Bendter ikke har slått sjåføren. Det ble tatt ut siktelse med en gang, og politiet bestitter trolig videobevis (som nevnt av 2mas). 
 Slik jeg tolker dansk straffelov gir ikke det å svare på provokasjoner grunnlag for straffrihet, slik som i Norge (ved kroppkrenkelser). Det betyr at frikjennelse/straffrihet syntes svært usannsynlig, uansett hvordan drosjesjåføren har oppført seg i forkant (med mindre det er snakk om selvforsvar/nødverge selvfølgelig).
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Lomaxx Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:39    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Hodor wrote: |  	  | 
 Politiet har bekreftet at det er kommet en anmeldelse, men ikke at det er Bendtner som er anmeldt.

Men hadde ikke blitt sånn oppstyr og at Bendtner er "nedbrutt" hvis han var helt uskyldig
 | 

Nå har politiet i Danmark taushetsplikt på lik linje med i Norge. De kan ikke bekrefte eller avkrefte hvem som har blitt anmeldt. Det man derimot kan gjøre er å legge sammen 2 og 2. Sjåføren har blitt slått til og brekt kjeven. Bendtner har sakt til klubben at han har driti seg ut i Køben. Sist men ikke minst, komunikasjonssjefen til DanTaxi eller hva de heter har bekreftet at Bendtner er anmeldt i følge BT

| BT wrote: |  	  | »Overfaldet er anmeldt til politiet, og vi kan bekræfte, at overfaldsmanden er Nicklas Bendtner,« fortæller kommunikationschefen til B.T. | 

Føler egentlig at det ikke er så mye tvil om anmeldelsen.

| Ratatosk wrote: |  	  | Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
 | 
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| burreh Junior

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:51    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| I og med at det er påbudt med kamera i alle drosjer i Danmark, regner jeg med at denne saken er ganske grei å avgjøre mtp. skyldsspørsmål. Dersom det skjedde inne i drosjen da. |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RbkUrge Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:56    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Er vel heller usannsynlig at det brøt ut slåsskamp inni drosjen. Vi vet p.d.d altfor lite om hendelsesforløpet. Var dette en drosje Bendtner hadde sittet i, en tilfeldig drosjesjåfør som Bendtner gikk forbi, vi vet vel ikke engang fra sikkert hold om denne drosjesjåføren var i tjeneste eller sivilt? _________________

Last edited by RbkUrge on 10.09.2018 16:00; edited 1 time in total
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| trondhb Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 15:56    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | attityd! wrote: |  	  | Nå er jeg ingen ekspert på dansk strafferett, men i Norge kan vold gjøres straffri dersom den er fremprovosert av annen vold eller særlig provoserende ytring (kvalifisert skjitsnakk med andre ord). Jeg vil tro de har en lignende bestemmelse i dansk lovgivning. | 
 Tydeligvis kan resultatet bli henleggelse, som i 2011...

| Quote: |  	  | November 2011: Bendtner ble politianmeldt for vold mot en gjest på et hotell i Helsingør etter en vennskapskamp mot Sverige. Saken ble henlagt av politiet. | 
 Her er Bendtners skandaleliste
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RbkUrge Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:02    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Den listen gjør jo Bendtners sak fryktelig mye dårligere. Hadde nå enda dette vært første forseelse. Blir overrasket om dette ikke resulterer i ubetinget fengselsstraff uavhengig av hendelsforløpet i forkant. _________________
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RBKSandvika Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:06    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | RbkUrge wrote: |  	  | uavhengig av hendelsforløpet i forkant. | 

Enig at det fort kan bli fengsel (til og med sannsynlig), men uavhengig? Selv tidligere straffedømte har lov til selvforsvar f.eks
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| haavarl Forumsjef

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:27    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | trondhb wrote: |  	  | Tydeligvis kan resultatet bli henleggelse, som i 2011...

| Quote: |  	  | November 2011: Bendtner ble politianmeldt for vold mot en gjest på et hotell i Helsingør etter en vennskapskamp mot Sverige. Saken ble henlagt av politiet. | 
 | 

Vold mot en gjest? Jammen det var jo bare en vennskapskamp! Jeez. Henlagt.

Last edited by haavarl on 10.09.2018 16:28; edited 1 time in total
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Iziba Jaja Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:27    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Lomaxx wrote: |  	  | Voksne mennesker slår ikke. Det slutter voksne mennesker med når de er 15. | 
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| machiavelli Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:28    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Robin wrote: |  	  | 3. Foranledningen har jo dessuten ALT å si. Om sjåføren var ufin i kjeften mot dama til Bendtner så synes jeg faktisk det er helt ok om han fikk seg en på kjeften. Om han slo først og Bendtner svarte med et slag som var hardere, også helt i orden.
 | 

Du virker som en bra kar.

Ikke rart det er problemer på byen med alkohol når folk har sånne holdninger.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| domis Senior

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:29    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Tar ikke lett på det @Montana, men jeg krisemaksimerer det heller ikke som veldig mange gjør. At handlingen ikke er positivt for hvordan våre spillere skal representere RBK, helt klart, men heller ikke direkte ødeleggende. Jeg ser ikke på dette som utilgivelig. Det er lov å gjøre feil. 
 Stoler på at klubben gjør de riktige avgjørelser på hva som må gjøres når de får kartlagt litt. Jeg mener det er bedre med en hjelpende hånd og støtte i stedet for en avvisende hånd. Når dette er sagt kan fakta forandre på mitt syn på saken.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| RbkUrge Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 16:41    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | RBKSandvika wrote: |  	  |  	  | RbkUrge wrote: |  	  | uavhengig av hendelsforløpet i forkant. | 

Enig at det fort kan bli fengsel (til og med sannsynlig), men uavhengig? Selv tidligere straffedømte har lov til selvforsvar f.eks
 | 
 Joda, men likevel er det ingen tvil som faller ham til gode hans historikk tatt i betraktning. I tillegg er det vel betydelig forskjell i skadeomfang på Nicklas og taxisjåføren. Selv selvforsvar berettiggjør ikke betydelig skade på andre etter min forståelse, og det at Nicklas er en toppidrettsutøver kan vel også tale mot ham i en slik sak. Har i det minste hørt historier om kampsportutøvere som har blitt dømt for vold i tilfeller hvor de teoretisk sett har slåss i selvforsvar, men at man opplever maktforholdet mellom de som slåss så skjevt at det ikke er "fair fight". Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men hvis taxisjåføren er en 172 høy mann på 65 kg, så vil nok retten vurdere at Bendtner kunne avverget situasjonen uten å måtte ty til slik voldsom kraft at kjeven brekker.

| Back to top |  | 

|  | 

| Montana Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 17:05    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | domis wrote: |  	  | Jeg mener det er bedre med en hjelpende hånd og støtte i stedet for en avvisende hånd. Når dette er sagt kan fakta forandre på mitt syn på saken. | 

Ja om du mener at de på brakka skal som medmennesker og kollegaer vise han støtte innad i en dårlig situasjon er det greit nok det, men Rosenborgs jobb som organisasjon og arbeidsgiver er å handle etter Rosenborgs verdier og klubbens interesser.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Hentesveis Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 17:06    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				| Som RBK-supporter føler jeg at vi møter oss sjøl litt i døra i denne saken... 
 Vi har "forlangt" at MFK skulle suspendere Sarr etter at det kom frem at han var tiltalt for sovevoldtekt, selv før det forelå dom. Fortsatt er det ikke en rettskraftig dom i saken.

Til tross for dette ser det ut som at mange her inne er villige til å la Bendtner få fortsette å spille på laget. Han er foreløpig siktet, men ikke tiltalt, og man er som kjent uskyldig inntil dom foreligger...

Jeg ser at det er forskjell på disse to sakene, men prinsippet bør vel være det samme? Har vi vært litt i overkant ivrige i å fordømme Moldes behandling av Sarr? Jeg greier ikke å bli enig med meg sjøl en gang...

| Back to top |  | 

|  | 

| Montana Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 17:13    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Hentesveis wrote: |  	  | Til tross for dette ser det ut som at mange her inne er villige til å la Bendtner få fortsette å spille på laget... | 

Hvor har du det fra?
 Synes det virker som bortimot alle sammen er avventende til fakta er på bordet.
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

| Iziba Jaja Veteran

| 

|  Posted: 10.09.2018 17:14    Post subject: |   |  
				| 
 |  
				|  	  | Zarm93 wrote: |  	  | De som allerede mislikte Bendtner, og som har uttrykt det opp gjennom hele sesongen, har i hvert fall fått mer bensin på bålet, ser jeg. | 

Ser det er de som roper høyest ja...
 |  | 

| Back to top |  | 

|  | 

|  |