| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
sidney Veteran
|
Posted: 31.08.2018 15:25 Post subject: |
|
|
Problemet med fotballtrenere, er at gode spillere skjeldent blir gode trenere. Det finnes mange hederlige unntak, men i den store mengden er sammenhengen mellom spillerkarriære og trenergjerning ofte tynn. Kanskje burde man som i andre bransjer sett mer på faktisk CV og utdanning.
Jeg studerte IT på 90-tallet og vet at det jeg lærte da er fullstendig utdatert. At jeg kjøpte datamaskin i 1986 er heller ikke spesielt nyttig i dagens arbeidsmarked.
Bygdenorge er fullt av eksempler på at en som var en relativt sett god spiller på 70-tallet, fullstendig dominerer den lokale fotballgruppa nesten til gåstolsenilitet. Uten resultater what so ever, men fyren vet hva som gjør at resultatene uteblir, og det er alt annet enn han selv.
RBK er desverre litt for bygdenært i så måte. I tillegg har man bommet noen turer på at en som lykkes med rævafotball i en filleklubb, ikke nødvendigvis lykkes med de samme tingene i Europa. Som jeg aldri blir lei av å gjenta - RBKs prestasjon er veldig motstanderavhengig. For eksempel blir vi fort blendet av å slå et svakt lag med stolt historie. Ajax i fjor var svake svake, og opphausinga av den kampen skyldes fortida.
Håper vi leter etter en nerdete fagfaen med gode lederevner. Å lete etter trenere blandt folk som har begrenset suksess i klubber som ikke ligner vår i det hele tatt blir veldig feil La for guds skyld Tromsø beholde sin.
Spent på neste trener, og begynner å grine om de klarer å spa fram enda en koitinuitetsdust fra 80-tallet  _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
| Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 31.08.2018 16:23 Post subject: |
|
|
| Det er et velkjent fenomen i arbeidslivet at dyktige spesialister prestasjonskvalifiserer seg og blir forfremmet til lederstillinger de ikke har forutsetninger for å kunne lykkes i. Dette har man sett mange eksempler på også i fotballen. Jeg tror at Ivar Koteng er en såpass dreven leder og forretningsmann at han ikke drar den logiske feilslutningen navn x var en fenomenal spiller og vant mye, derfor er han også en dyktig trener og at vi vurderer kandidatene opp mot faktisk trenerrelevant kompetanse og erfaring. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 31.08.2018 16:46 Post subject: |
|
|
| Kamerat Ola wrote: | | Håper vi prøver oss på Peter Bosz, sånn i tilfelle han sier ja. |
Bosz hadde egentlig vært perfekt. Han er også en 4-3-3-dogmatiker som man kan forvente at motiveres mere av muligheten til å dyrke spillestilen sin enn ei stor lønn. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 31.08.2018 21:33 Post subject: |
|
|
| sidney wrote: | | HÃ¥per vi leter etter en nerdete fagfaen med gode lederevner. |
Noe uvanlig, kanskje, men vi kan jo ansette børssetteren i Adressa. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 01.09.2018 15:07 Post subject: |
|
|
Husker jeg ikke feil så var i hvertfall Ajax laget til Bosz veldig sånn at de angrep med hele laget og starta å forsvare seg der de mista ballen. Litt hodeløst til tider, men fy f. så gøy det var å se på Ajax under Bosz. Tviler i og for seg at han er villig til å vurdere Rosenborg en gang. Vil nok heller kunne vise seg frem i noe litt (les: mye) større enn Rosenborg etter fiaskoen i Dortmund _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 01.09.2018 16:18 Post subject: |
|
|
| Husker jeg så Ajax - Lyon i semin i EL, det var en av de villeste kampene jeg har sett. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 02.09.2018 09:10 Post subject: |
|
|
| JohnnyCash wrote: | | sidney wrote: | | HÃ¥per vi leter etter en nerdete fagfaen med gode lederevner. |
Noe uvanlig, kanskje, men vi kan jo ansette børssetteren i Adressa. |
Hvis treningene hans hadde vært som børssettingen så hadde det fulgt mønsteret 'grei beskjed, grei beskjed, FULLSTENDIG MENINGSLØST, grei beskjed' osv. Spørs hvor lenge han hadde holdt når spillere til stadighet ble instruert til merkelige ting, som å gjemme ballen i skjorta og løpe på do.
Jeg mistenker at han er hekta på Candy Crush, og sliter litt med å følge med på kampene han skal sette børs på. Synes de aller fleste her inne gjenspeiler kampene vesentlig bedre, faktisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 02.09.2018 10:03 Post subject: |
|
|
Zap  _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 02.09.2018 10:17 Post subject: |
|
|
En annen kravspesifikasjon styret bør se etter vil jeg påstå er svært viktig:
En trener som tørr å utfordre styret og Koteng.
Det mener jeg er et krav til styret som viser at de virkelig mener alvor.
Dette vil jo snevre inn aktuelle kandidater betraktelig og sjansen for at Coolen blir vår nye trener ikke ikke vil bli så stor selv med suksess i Europa, eller? |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 02.09.2018 11:45 Post subject: |
|
|
| KitWalker wrote: | | En annen kravspesifikasjon styret bør se etter vil jeg påstå er svært viktig: En trener som tørr å utfordre styret og Koteng. |
Personlig synes jeg det der er snodig.
Hovedproduktet skal være "et godt fotballag". Med våre ressurser skal laget alltid hevde seg helt i toppen i Norge. Og, fotballen skal spilles på en slik måte at folk synes det er morsomt å se på - at folk kommer til Lerkendal. Rosenborg skal være en bedrift i underholdningsbransjen.
Det skal styret og styreleder ha øverste ansvar for - et ansvar eierne, dvs. medlemmene, dvs. vi, har gitt dem. Og det må de følge med på.
Styret skal orienteres av sportslig avdeling om dagens situasjon og tanker om fremtiden, men de skal i veldig liten grad gripe inn i det sportslige.
En trener bør ha faglig tyngde til å gjøre de grepene vi trenger, og til en viss grad - sammen med sportsdirektør - ha formeninger om hva klubben bør gjøre i fremtiden (angående spillerkjøp, organisering av talentarbeid osv.) Gjerne tyngde nok til (sammen med sportsdirektør) å diskutere og forsvare grepene overfor styret, om det skulle være en sak.
Faglig begrunnelse for hvordan vi fremstår i dag, og hva vi bør gjøre fremover - ja. Men "utfordre styret"? Det synes jeg blir en ganske merkelig innfallsvinkel. Styret har sin jobb, og hvis treneren må utfordre styret i særlig grad er det en eller annen mismatch: enten bør medlemmene velge en annen type styre eller styret må velge en annen type trener. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 02.09.2018 12:19 Post subject: |
|
|
Koteng er opplagt ikke fotballfaglig kompetent. Fordelen med han, er at han ser det samme som 95% av alle gjennomsnitlig fotballinteresserte trøndere, og kaller en spade for en spade når det opplagt er en spade det er snakk om. Utspillene hans er jevnt over helt i tråd med den dominerende meningen her f.eks. Sikkert ikke så rart, da han har det samme fotballfaglige utgangspunktet som vi har.
Det er treneren som skal tenke ut genistrekene, men når laget over tid spiller dårlig, treenger man ikke D-kurs for å se at noe er feil. Løsninga er trenerens bord, men la oss være enig om at noe er feil. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
| Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 02.09.2018 20:08 Post subject: |
|
|
| Sandefjords Marti Cifuentes er nå helt nede i 6 i odds hos Unibet, håper virkelig ikke han står på styrets bruttoliste.. |
|
| Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.09.2018 09:46 Post subject: |
|
|
Næh, han bare tar litt pause mens danskene fikser opp i rotet sitt. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
50prosenNT Rutinert
|
Posted: 03.09.2018 09:47 Post subject: |
|
|
Fake news  _________________ but but |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 03.09.2018 09:48 Post subject: |
|
|
Vil egentlig heller diskutere kvinnelige trenere enn Hareide. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 03.09.2018 11:06 Post subject: |
|
|
Ja, det ser jeg at jeg gjorde nå
Bra du følger med!  |
|
| Back to top |
|
 |
jorji Rutinert

|
Posted: 03.09.2018 11:26 Post subject: |
|
|
Riktige linken;
https://no.unibet.com/bet...1004916631
Interessant at Frank De Boer har kun 4 i odds, men samme har jo Solbakken så tar det med en stor klype salt.
Jeg er for min del ikke udelt negativ til Hareide igjen (gjorde særdeles god jobb med Malmö), men han har vel uttalt tidligere (mener jeg å huske?) at han aldri skal være klubbtrener i Norge igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 03.09.2018 14:15 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Kamerat Ola wrote: | | Håper vi prøver oss på Peter Bosz, sånn i tilfelle han sier ja. |
Bosz hadde egentlig vært perfekt. Han er også en 4-3-3-dogmatiker som man kan forvente at motiveres mere av muligheten til å dyrke spillestilen sin enn ei stor lønn. |
Mulighet til å dyrke spillestil eller ikke, Bosz går selvsagt ikke fra Dortmund til RBK
Et raskt google-søk kunne fortelle meg at Bosz hadde 4 mill euro i årslønn i Dortmund. Det finnes sikkert et titalls klubber i Europa hvor han får både pose og sekk, altså spillestil OG lønn. |
|
| Back to top |
|
 |
MkBerg Veteran
|
Posted: 03.09.2018 16:13 Post subject: |
|
|
Arne Erlandsen på Cirkus, Strindheim.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 03.09.2018 16:34 Post subject: |
|
|
Kona tok visstnok med seg ungene og flyttet tilbake til Trondheim, da de skilte lag tidligere i år, mener jeg å huske...
NÃ¥ kan dere slappe av igjen, folkens!  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
| Back to top |
|
 |
Brødsmula Veteran
|
Posted: 03.09.2018 16:57 Post subject: |
|
|
| Erlandsen er en strålende herremann. |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 03.09.2018 16:58 Post subject: |
|
|
| Hentesveis wrote: | | Kona tok visstnok med seg ungene og flyttet tilbake til Trondheim, da de skilte lag tidligere i år, mener jeg å huske... |
Og det er liksom ikke et plott for å gjøre seg kjent som en potensiell RBK-trener? |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

|
Posted: 03.09.2018 17:13 Post subject: |
|
|
Sorry, det tenkte jeg ikke på...  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
| Back to top |
|
 |
|