| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 04.10.2006 02:02 Post subject: |
|
|
Du overbeviser meg ikke, TomH!!
Dette har jeg argumentert tidligere også:
| Baadshah/Tab wrote: | Uenig med deg TomH, problemet med en god "innleggfot"
ved høyresiden skal/bør ikke Sapara løse. Det problemet
bør en ny høyrebeck løse. Og du snakket om skuddvilligheten
hans og at den vil bli borte om han spiller som den sentral-midtbaneanker. Dette problemet ser jeg heller ikke,
hvis du ser skuddet foran 2-1 scoringa mot TIL så kommer
han bakfra på banen, i den sentrale midtbanerollen. Og skuddet
var jo helt konge, utrolig at keepern reddet den. SÃ¥ jeg ser
fremdeles Sapara som en den sentralemidtbane-ankern,
fremfor den indreløper-rolle du vi ha ham i! |
Svar på dette innlegget!
Vil forøverig si at jeg er enig med knerten_10 og Dags, med dems argumentasjon. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 04.10.2006 05:58 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: | | De har mer eller mindre delt på en plass i år og jeg synes begge har kommet ut av det med ganske så mye spilletid. Men du kan ikke seriøst mene at vi ikke skal hente Koren hvis vi har muligheten, fordi vi har Tettey og Ciljan?. Koren er en MYE bedre spiller enn begge disse to! |
Jeg mener seriøst at den avstanden blir mindre og mindre jo mer unggutta for spille fast og utvikle seg på et Rosenborglag i medgang. Ingen andre norske midtbanespillere under 21 år (få i det hele tatt) har det potensialet som disse to, og det vil være et taktisk sjølmord for klubben å skusle bort denne muligheten til fordel for Koren, som har uttalt gang på gang at han vil til en større liga.
Hvis Sapara fortsetter storspillet over flere sesonger, vil nok også han muligens komme i den situasjonen at han ønsker nye utfordringer, men det er ikke en problemstilling vi behøver å bekymre oss for ennå. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.10.2006 12:08 Post subject: |
|
|
B/T,
våre indreløpere er totalt hjelpeløse foran mål. De skårer ALDRI mål!
Du har selv sagt at vi skårer for lite mål fra midtbanen - og så vil du at vår mest målfarlige midtbanespiller skal ha defensive oppgaver?...
Rosenborg vil som lag få mere ut av Sapara som indreløper enn om han spiller sentralt. Som ballsentral vil han stort sett "bare" få vist fram pasningsfoten. Om han spiller indreløper vil han i tillegg til pasningsfoten også i langt større grad få bruke sine andre spisskompetanser (skudd, innlegg).
Videre er det et håpløst argument du hadde om at vi skal overlate innleggene til vår høyre back. Det er flott om vi har en back som kan komme opp og "doble" flere ganger i løpet av en kamp, men å regne med at han alene skal bære innleggskvoten på vår høyreside blir urealistisk. Det regner jeg med at du selv innser...
Desto flere vi har som kan fylle hverandres oppgaver, desto mer uforutsigbare blir vi. Det er svært enkelt å stoppe en enkelt som kan slå innlegg. Det blir straks mer vanskelig når man har to som slår gode innlegg - OG dette vil skape store rom foran motstandernes mål, fordi man blir nødt til å forsvare seg "bredt".
Ved å la Sapara spille sentralt, er jeg redd vårt spill blir langt mer forutsigbart (og trangt) enn om vi både har en god ballsentral og i tillegg beholder Sapara som indreløper. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 04.10.2006 12:31 Post subject: |
|
|
Jeg tror folk flest argumenterer for Sapara som sentral sjef fordi vi ikke ser så mange alternativer.
Skaff et godt alternativ, så kan Sapi gjerne forbli indreløper.
Men det går jo også an å se hva han kan gjøre fra sentral midt. Både Brandy og Bent skåret en del, tross alt. |
|
| Back to top |
|
 |
Einherjar Rutinert

|
Posted: 04.10.2006 12:41 Post subject: |
|
|
Vi mister noe med å flytte Sapi inn, greit nok. Men vi får også noe, som vi ikke har hatt tidligere. Det er ikke en mist-mist situasjon Tenk på det også.. _________________ RBK |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.10.2006 12:55 Post subject: |
|
|
For min del er det mer slik:
"Mye vil ha mer".
Haavarl,
ja, vi må ha en ny god sentral. En som kan slåss! Og som er pasningssikker. En samme type spiller som Martin Andresen, Tommy Stenersen, Gravesen, Roy Keane (her sammenligner jeg kun typen ikke ferdigheter)... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 04.10.2006 14:25 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | B/T, våre indreløpere er totalt hjelpeløse foran mål. De skårer ALDRI mål! Du har selv sagt at vi skårer for lite mål fra midtbanen - og så vil du at vår mest målfarlige midtbanespiller skal ha defensive oppgaver?...
Rosenborg vil som lag få mere ut av Sapara som indreløper enn om han spiller sentralt. Som ballsentral vil han stort sett "bare" få vist fram pasningsfoten. Om han spiller indreløper vil han i tillegg til pasningsfoten også i langt større grad få bruke sine andre spisskompetanser (skudd, innlegg). |
Dette blir dumt, jeg har jo allerede gitt et eksempel på at han er målfarlig i den sentrale midtbane-posisjonen. Se de siste minuttene av TIL-kampen der spiller han faktisk som den sentrale midtbaneankern. Og så du skudde han skjøt mot TIL-keeper? Jeg vet keepern reddet skuddet men Iversen scorte på returen. Sapara kom fra den sentrale midtbane-posisjonen og spilte veg med Vidar dermed kom han med det gode skudd. For meg så ser det rett å slett ut som at han trives best som den sentrale midtbanen-spillern og liker å ha ball og fordele den.
| TomH wrote: | | Videre er det et håpløst argument du hadde om at vi skal overlate innleggene til vår høyre back. Det er flott om vi har en back som kan komme opp og "doble" flere ganger i løpet av en kamp, men å regne med at han alene skal bære innleggskvoten på vår høyreside blir urealistisk. Det regner jeg med at du selv innser... |
Det er jo du som vi gi det ansvaret ene og alene til Sapara!?
Hvorfor ikke en beck?
Dessuten sier jeg at becken skal hjelpe vingen, jeg har da aldri sagt at han alene skal ha det ansvaret!
| TomH wrote: | | Desto flere vi har som kan fylle hverandres oppgaver, desto mer uforutsigbare blir vi. Det er svært enkelt å stoppe en enkelt som kan slå innlegg. Det blir straks mer vanskelig når man har to som slår gode innlegg - OG dette vil skape store rom foran motstandernes mål, fordi man blir nødt til å forsvare seg "bredt". |
Hvem 2 har du som spillere som skal legge inn fra høyre da?
Becken og vingen vår er jo uduglig etter din mening...
| TomH wrote: | | Ved å la Sapara spille sentralt, er jeg redd vårt spill blir langt mer forutsigbart (og trangt) enn om vi både har en god ballsentral og i tillegg beholder Sapara som indreløper. |
Tror du tar feil både Skjelbred og Tettey er Meget løpssterke, de river i stykker et hver Norsk forsvar. Og hvis Sapara kommer med stikkerne sine så blir det nok mål fremover også. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 04.10.2006 15:39 Post subject: |
|
|
| Ikke at jeg vet det, men Skammelsrud scoret da vel en del mål som anker? Og M. Ballack i Bayern, vil kalle han et anker, scoret da vanvittig mye på langskudd. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 04.10.2006 15:46 Post subject: |
|
|
Nettopp, for det er bare å utnytte sjansene.
Og det ser ut som Sapara har den egenskapen også.  _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.10.2006 16:11 Post subject: |
|
|
B/T,
tror ikke du forstår det jeg skriver... _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 04.10.2006 16:22 Post subject: |
|
|
Vel, jeg forstår hva du mener men prøver å agrumenter mot det.  _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.10.2006 16:46 Post subject: |
|
|
B/T,
siden du forstår hva jeg skriver, så er det vel jeg som ikke forstår. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 04.10.2006 16:48 Post subject: |
|
|
| Støtter TomH i denne saken, trur Sapara bare får vise et begrenset spekter av hans kapasitet i en anker rolle! |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.10.2006 17:35 Post subject: |
|
|
| Han spilte anker på slutten mot Tromsø. Vi alle så jo hvordan det gikk... |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 04.10.2006 18:31 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | B/T,
siden du forstår hva jeg skriver, så er det vel jeg som ikke forstår. |
ikke forstår??
hva jeg skriver? mener? _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 04.10.2006 20:26 Post subject: |
|
|
Det kan så langt se ut som Marek Sapara er komplett nok som midtbanespiller til å kunne spille både sentralt (både offensivt og defensivt) og som indreløper. Det er en stor fordel at han er så fleksibel og med skader og suspensjoner på andre spillere er det kanskje ikke så usannsynlig at han vil bli brukt begge steder i framtida.
Hvor han ender opp med å spille mest vil avgjøres like mye av hvilke andre spillere som til enhver tid er i klubben som hvor han selv egentlig er best. Med det mannskapet vi har i dag er jeg av samme oppfatning som TomH, at totalen blir best med Sapara som indreløper (gitt at Riseth er tilgjengelig), men blir uansett interessant å se ham sentralt i en bortekamp mot et lag som HamKam.
Etterhvert som noen av de unge gutta utvikler seg videre og nye spillere kommer inn kan det godt hende at totalen blir best med Sapara sentralt, spesielt om vi får vinger som evner å slå inn og et par skikkelige sjefer på midtstopperplass. Da blir behovet for en indreløper med innleggsfot litt mindre (men han kan jo fremdeles ta alle dødballer) og behovet for et skikkelig rivjern sentralt på midten blir også mindre. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.10.2006 21:41 Post subject: |
|
|
Et sjeldent godt kjøp Etter sju import-fiaskoer løfter Sapara Rosenborg
KAMPFAKTA Tippeligaen Rosenborg - Tromsø 2 - 1 (0 - 1) Lerkendal, 19 637 tilskuere Mål: 0 - 1 Sigurd Rushfeldt (34), 1 - 1 Steffen Iversen (62), 2 - 1 Steffen Iversen ( Gule kort: Joachim Walltin, Patrice Bernier og Morten Pedersen, Tromsø. Dommer: Tom Henning Øvrebø, Nordstrand. Marek Sapara (24) er noe så sjeldent som en ikke-nordisk spiller med suksess i RBK. Men selv er han ennå ikke
Kjell-Ivar Myhr - Dagbladet papirutgave, 2 dager gammel
...fornøyd. TRONDHEIM (Dagbladet): - Jeg synes ikke jeg har lyktes ennå. Bare vent, jeg kan gjøre det mye bedre enn dette, sier den slovakiske 24-åringen, via sin tolk, til Dagbladet.
Han sier dette etter å ha fått trampeklapp på Lerkendal, og etter å ha markert seg i hver eneste kamp han har fått spille i RBK-trøya.
- Marek er en utrolig god spiller, og han en veldig ålreit fyr utenfor banen. Han er jordnær og lærervillig. Derfor har han glidd så fort inn på laget, sier gårsdagens tomålsscorer, Steffen Iversen.
Mislykket
Tidligere har ikke Rosenborg hatt suksess med noen av sine kjøp av spillere utenfor Skandinavia:
Robert Boateng (32), Ghana: Kjøpt i 1997, fant seg aldri til rette i Trondheim.
Sebastian Eguren (25), Uruguay: Gikk rett inn på laget i 2005, men fikk deretter lite spilletid, og er nå på utlån.
Karim Essediri (27), Tunisia: Kom ved juletider, men får lite spilletid i RBK.
Yssouf Kone (24), Burkina Faso: Hentet i januar i år, har scoret flere mål som innbytter, men få kamper fra start.
Alejandro Lago (27), Uruguay: Gikk rett inn på laget i 2005, men fikk ikke tillit hos Høgmo og er nå på utlån.
Robbie Russell (27), USA: Kjøpt våren 2004. Gode kamper den første høsten, men ble skadet. Fikk ikke spille da han ble friskmeldt i vår, og ble solgt i juli.
MacBeth Sibaya, Sør-Afrika: Kom i 2002, men fikk få kamper før han ble solgt.
Har lært
Hva er det så med Sapara, som gjør at han finner seg så godt til rette?
- Sapara er en ordentlig kvalitetsspiller. Han er mye dyrere enn noen andre spillere vi har kjøpt, og vi fulgte ham i ett år, for å finsikte ham i forhold til en rolle som sentral midtbaneanker, sier RBK-styreleder Terje Svendsen.
Han mener de har lært av sine tidligere erfaringer, når det gjelder sosial integrering.
- Det Sapara har vist til nå, er at han er en «outstanding» fotballspiller, så skal vi jobbe knallhardt for at han skal trives og ha det bra i Trondheim. Vi prøver å bygge et apparat rundt ham, med språkundervisning og etablering av et slovakisk nettverk, sier Svendsen.
Tangerte rekorden
RBK-trener Knut Tørum er svært fornøyd med 10-millionerskjøpet, og berømmer forarbeidet som ble gjort før han kom til Trondheim.
- Marek er en veldig, veldig god fotballspiller. Han har ferdigheter som gjør at han på kort tid har gått inn og forsterket laget. Han har det lille ekstra foran mål, som gjør at vi skaper sjanser, sier Tørum.
RBK tangerte i går klubbrekorden med åtte strake seirer, alle under Tørums ledelse.
- Det er for tidlig å snakke om gull, men vi gir klar beskjed om at vi vil være med på høstjakta. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 04.10.2006 21:55 Post subject: |
|
|
Hvorfor i alle dager er Yssouf Kone på den listen??  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Troinndern Veteran
|
Posted: 04.10.2006 21:59 Post subject: |
|
|
| Fordi ingen har fått med seg at han har vært skada. |
|
| Back to top |
|
 |
crashpink Junior

|
Posted: 04.10.2006 22:02 Post subject: |
|
|
enig, det er helt utrolig latterlig!! Yssouf kunne blitt stor om han hadde fått sjangsen. Og når det gjelder intergrering, så sies det at også han har kommet godt inn i spillergruppa og byen!! _________________ arsenal vinner premier league!! |
|
| Back to top |
|
 |
tobias_1989 Proff
|
Posted: 05.10.2006 00:07 Post subject: |
|
|
Syns Kone har bevist veldig mye år jeg Tenk deg en skadefri Kone en hel sesong. Krydrer laget med massevis av teknikk blandt annet!
Syns heller ikke Essediri skulle inn på den lista! Karim Essediri var RÅ i treningskampene, og tror han ville vært super med mer spilletid! Han, Ivers og Braaten på topp... NAM!
Russel, Boateng, Eguren og Sibaya er selvklare! Makan til drittkjøp! Verst var kanskje godeste MacBeth Sibaya som vi heldigvis lurte bort til Rubin. Hadde krevd penger for å ha han i laget, jeg
Syns nesten Saarinen skulle gått inn på lista også.. Fy faen for en søplete drittspiller! HAN har jeg aldri hatt mye til overs for... _________________ Tobias Dahle |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 05.10.2006 00:42 Post subject: |
|
|
Begrunn meningen din angående Kone attach venter spent  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.10.2006 01:35 Post subject: |
|
|
| Hvilken mening? |
|
| Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 05.10.2006 01:41 Post subject: |
|
|
Et spørsmål til deg, Tobias 89,
hvis en dårlig sjåfør kjører en BMW i grøfta, er det BMW'en som er dårlig da?
Hensikten med denne analogien er å utfordre din lettvinte karakteristikk av Sibaya og Eguren, to av de mer spennende spillerne i RBK de siste årene. Jeg er nemlig temmelig sikker på at det ikke var de to det var noe i veien med, men treners bruk og kultivering av de.
Tenk om Seb (konge i Sverige nå) og MacBeth (fast på et av Russlands beste lag) hadde fått like mye tillit og lov til å spille like mange dårlige kamper på rad som f.eks. Solli og Storflor. Da tror jeg vi hadde hatt en ny Skammelsrud (Sibaya) og en ny Ørjan Berg (Eguren) i stallen.
Men dessverre ble begge to offer for utålmodige og urealistiske trenere. Og sånne lettvint-synsere som deg. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 05.10.2006 02:01 Post subject: |
|
|
enig..
tåpelig å legge inn kjøpsopsjon i utlånet av eguren.. |
|