View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.08.2018 09:55 Post subject: |
|
|
Veien tilbake til glansdagene handler om å kontinuerlig ligge over threshold på sportslig nivå. Kåre gjorde dette på en trygg og god måte. |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 05.08.2018 10:05 Post subject: |
|
|
Så så lenge det var gørr kjedelig å se på, laget var åpenbart dårlig trent og spillerne ikke visste hva de skulle gjøre med ballen når de mottok den (i de tilfellene det ikke ble gjort latterlige feilpasninger) var det greit, bare det lå over det mystiske begrepet threshold?
Rini har gjort små justeringer som en rekke innsiktsfulle fotballfolk har tryglet Kåre om å gjøre i lang tid, og det ser så langt ut til å virke, selv om laget langt fra er friskmeldt.
Det mystiske spørsmålet er: Hva skjedde med Kåre som gjorde han så inn i granskauen ute av stand til å føre en meningsfull dialog med andre, og lære av andres erfaringer?
Om noe, så falt han for eget grep. Litt mer ydmykhet og lærevilje, så hadde han fortsatt vært her.
Og for ordens skyld; avskjedigelsen av han og Erik kunne skjedd mer diskret og mer taktfullt, og kanskje bedre timet. Men gitt at dette er noe som har vært tydelig i lang tid, og at det har vært gjort tallrike forsøk på å få Kåre til å justere kursen, så var dette både nødvendig og grunnleggende riktig. Så får vi håpe vi får tak i en bedre trener, det er klart det oppstår alltid usikkerhet i slike prosesser. Men heller usikkerhet enn den utviklingen vi har sett tydelig helt siden slutten av 2016 sesongen.
Last edited by NÃ¥erdetnok on 05.08.2018 10:09; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
klabb Junior
|
Posted: 05.08.2018 10:07 Post subject: |
|
|
senador wrote: | For å si det rett ut: Eneste måte RBK ikke vinner serien på skyldes inkompetanse og dårlig lederskap. |
Frisk påstand, men kan det være noe i den?
I følge UEFA så er det 55 medlemsland på den europeiske rankinglisten. I UEFAs historie har 10 klubber tatt 10 eller flere sammenhengende seriemesterskap:
14 Lincoln (Gibraltar) 2002/03–2015/16
14 Skonto (Latvia) 1991–2004
13 Rosenborg (Norway) 1992–2004
12 BATE Borisov (Belarus) 2006–
11 Dinamo Zagreb (Croatia) 2005/06–2015/16
10 Dinamo Tbilisi (Georgia) 1990–1999
10 Dynamo Berlin (East Germany) 1978/79–1987/88
10 MTK Budapest (Hungary) 1914, 1917–1925
10 Pyunik (Armenia) 2001–2010
10 Sheriff (Moldova) 2001–2010
Til sammen er det 114 sesonger som er en del av en slik sammenhengende serie av seriemesterskap. Hvor mange sesonger som er spilt har jeg ikke sjekket. Men 55 land i 80 år blir 4400 sesonger totalt i Europa. Hvis det stemmer så er det rundt 2,5% av sesongene som er del av slik vinnerserie.
De som er bedre med statistikk enn jeg kan kanskje uttrykke dette mer presist? Men senadors påstand er nok helt på jordet - som forventet
Et interessant poeng med listen er at 10 av 14 vinnerserier toucher inn på 2000-tallet. Og det stemmer jo godt med stadig mer konsentrasjon av ressurser i fotballen. Så muligheten til å vinne flere sesonger på rad blir altså større med større forskjeller.
Et annet poeng er at alle vinnerseriene har skjedd i svake fotballnasjoner. Og det kunne vi vel sagt på forhånd. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.08.2018 10:21 Post subject: |
|
|
Nåerdetnok wrote: | Så så lenge det var gørr kjedelig å se på, laget var åpenbart dårlig trent og spillerne ikke visste hva de skulle gjøre med ballen når de mottok den (i de tilfellene det ikke ble gjort latterlige feilpasninger) var det greit, bare det lå over det mystiske begrepet threshold?
|
Med mange skader handler mye om å stille en slagkraftig 11er. Da må nødvendigvis mye fokus brukes på erstatterne, og helheten og underholdningsverdien settes litt til side. I det lange løp betyr sportslig nivå over threshold høy underholdningsverdi. For publikum handler det derfor å være litt tålmodig.
Threshold effekten er godt forklart dersom du blar deg litt bakover i historikken. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.08.2018 10:25 Post subject: |
|
|
klabb wrote: | senador wrote: | For å si det rett ut: Eneste måte RBK ikke vinner serien på skyldes inkompetanse og dårlig lederskap. |
Frisk påstand, men kan det være noe i den? |
Hva er det som er så spesielt med Rosenborg? En slik logikk kan de vel fiske frem i alle andre klubber. Alle klubber trener for å bli gode.
Det er en prestasjon å bli seriemester. Dette støttes fullt ut av postulatet om ydmykhet. |
|
Back to top |
|
 |
Krokodil Dundee Veteran
|
Posted: 05.08.2018 10:40 Post subject: |
|
|
Finnes det et script så man slipper å se postene til enkelte brukere? |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 05.08.2018 10:53 Post subject: |
|
|
klabb wrote: | senador wrote: | For å si det rett ut: Eneste måte RBK ikke vinner serien på skyldes inkompetanse og dårlig lederskap. |
I følge UEFA så er det 55 medlemsland på den europeiske rankinglisten. I UEFAs historie har 10 klubber tatt 10 eller flere sammenhengende seriemesterskap:
Trengs ikke å sitere så mye. Jeg barberte litt.
|
Nå utbroderer du det jeg har sagt. Jeg snakket om den elendige konkurransen i TL først og fremst. Da kan man ikke bruke statistikk fra andre ligaer for å forklare dette. I tillegg bruker du statistikk fra det jeg kaller gamle dager da de beste spillerne i mye større grad var spred på flere klubber.
Når vi ikke har vunnet serien etter Eggen har det vært dårlige/middelmådige trenere. De har hvertfall ikke vist noe i ettertid som imponerer. De lagene som har vunnet serien bortsett fra RBK har ikke vært imponerende. Svake resultater internasjonalt.
La det være klart: å vinne serien 15 år på rad er imponerende. Samtidig mener jeg vi kan forvente dette. De som mener noe annet må som en konsekvens mene at:
1. Man forventer gjennom årene at RBK vil være dårlig drevet. Et dårlig styre og ledelse vil komme inn i klubben.
2.RBK vil i løpet av disse årene igjen ansette en inkompetent trener.
3. Man tror at de andre norske lagene vil øke nivået sitt drastisk slik at selv om RBK drives optimalt klarer vi ikke å vinne serien. Basert på det jeg ser, kompetnasenivå i andre klubber, måten det trenes og spilles fotball på klarer ikke jeg å se at det skal skje.
3. En usannsynlig drastisk endring. F.eks VIF får 50mrd til å kjøpe spillere for.
Jeg sier heller ikke at økonomi ikke spiller en rolle, det påvirker selvsagt tabellplassering. Poenger er at legger du sammen totalpakken: optimalt drevet klubb + økonomi vinner RBk serien i Norge så lenge nivået er så dårlig.
Bevis på at nivået er dårlig er vår rating internasjonalt. I tillegg er det flere tegn som ikke er bevis på godt nivå. At ranheim ligger der de ligger er et godt eksempel. Et annet er at vi justerer treningene i en uke og burde vunnet 6-0 mot Ranheim.
Inkompetansen i ligaen florerer. Kåre har uttalt at vi ikke kan spille som i 2015. Manglende fotballkompetanse skal man lete lenge etter. Og det er flere trenere i ligaen som er på nivå med Kåre eller enda værre. |
|
Back to top |
|
 |
krist2 Rutinert
|
Posted: 05.08.2018 10:56 Post subject: |
|
|
Skulle akkurat til å spørre om det samme, synes jeg har lest om noe slikt en gang, når det gjelder script for å blokkere enkelte brukeres innlegg |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.08.2018 10:59 Post subject: |
|
|
Quote: | Jeg sier heller ikke at økonomi ikke spiller en rolle, det påvirker selvsagt tabellplassering. Poenger er at legger du sammen totalpakken: optimalt drevet klubb + økonomi vinner RBk serien i Norge så lenge nivået er så dårlig.
|
Jeg heller til å si det på den måten at forutsetningene ligger til rette for det i konkurranse med andre klubber. |
|
Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 05.08.2018 11:28 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Nei, styret tok en impulsbeslutning uten tanke på at Kåre tjente inn penger til klubben.
Det er vel opplagt for de aller fleste at den beslutningen var en flause. Sportslig status var helt ok, og ressurstilgangen var økende. |
Det er vel opplagt for de aller fleste at styret tok en vel overveid beslutning som hadde vært diskutert over lang tid.
Poengmessig status var helt ok, mens sportslig status viste stagnasjon, tilbakegang, defensiv tilnærming, planløst spill (eller en plan som spillerne ikke fikk til å fungere / ikke ble synlig i selve spillet) og mangel på offensivt samspill. Mange av poengene vi fikk var flaks / gode prestasjoner av enkeltspillere, ikke som resultat av god laginnsats offensivt.
Quote: | Per idag hadde vi vært bedre tjent med mestligakvalik avansement, nye gode spillere, enda høyere verdi på stallen og tabelltopp. |
Selvsagt. Og det er vel opplagt for de fleste, inkludert styret, at KÃ¥re ikke var mannen som kunne ta oss dit.
Konesseur wrote: | Med mange skader handler mye om å stille en slagkraftig 11er. (...) |
Ja, men også om hvordan du faktisk bruker de du har tilgjengelig. Coolen har ca. de samme tilgjengelig som Kåre hadde. Vi snakker høye indreløpere, og en slags kjepphest om at den planen kommer til å fungere selv om det aldri fungerte; om en endeløs trilling av ball i bakre firer, og om en tilsynelatende motvilje til å ønske å føre kampene.
Quote: | I det lange løp betyr sportslig nivå over threshold høy underholdningsverdi. |
Uenig. Fotball kan være kjedelig, selv når laget vinner "alt". Du elsket laget under Hamrén, sikkert? Jeg syntes det var gørr kjedelig.
Ditt utsagn innebærer at en strategi med å forsvare seg til 1-0 kan være topp underholdning. Det kan det for så vidt være hvis vi spiller i gruppespill i e-cup mot et presumptivt overlegent lag, men ikke i Norge.
Publikum vil underholdes med offensiv, attraktiv fotball; poengene skal være et resultat av godt spill. Gode angrep som produserer gode målsjanser, det gir høy underholdningsverdi. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 05.08.2018 12:01 Post subject: |
|
|
Vært interessant og høre hva Kåre mener om "fremgangen" etter hans avgang:) _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 05.08.2018 12:07 Post subject: |
|
|
Tipper han ville forklart det med at hele opplegget han og Hoftun kjørte var for at vi skulle treffe med formtoppen nå, så han ville nok sagt at han ikke var overrasket. _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.08.2018 12:34 Post subject: |
|
|
Yv89 wrote: | Vært interessant og høre hva Kåre mener om "fremgangen" etter hans avgang:) |
Null mesterligskvalik.
Null spillere inn.
Baklengsmål mot Ranheim. |
|
Back to top |
|
 |
DarthJohansen Proff
|
Posted: 05.08.2018 12:37 Post subject: |
|
|
Ja baklengs mot Ranheim er ille. Jævla ille faktisk. Men hadde vært verre om det bare hadde blitt 1 mål til RBK i samme kamp. Dog tror jeg aldri RBK blir så dårlig. |
|
Back to top |
|
 |
Yv89 Veteran
|
Posted: 05.08.2018 12:40 Post subject: |
|
|
DarthJohansen wrote: | Ja baklengs mot Ranheim er ille. Jævla ille faktisk. Men hadde vært verre om det bare hadde blitt 1 mål til RBK i samme kamp. Dog tror jeg aldri RBK blir så dårlig. |
Nope, så dårlige blir vi aldri igjen  _________________ Rosenborg. Min lidenskap, andres hat! Reise rundt å bare pisse på! |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 05.08.2018 12:43 Post subject: |
|
|
DarthJohansen wrote: | Ja baklengs mot Ranheim er ille. Jævla ille faktisk. |
Hæ? Ranheim ett av de beste offensive lagene i landet er det ille å slippe inn et mål imot? Tror du må jekke deg ned litt.
Det er av sjelden sort å møte et så godt kombinasjonslag. |
|
Back to top |
|
 |
DarthJohansen Proff
|
Posted: 05.08.2018 12:55 Post subject: |
|
|
Greit å se hva jeg skrev opp i mot innlegget jeg svarte på... Kontekts er ofte viktig. |
|
Back to top |
|
 |
krist2 Rutinert
|
Posted: 05.08.2018 12:56 Post subject: |
|
|
Takk, funker flott  |
|
Back to top |
|
 |
Toilling Veteran
|
Posted: 05.08.2018 13:03 Post subject: |
|
|
DarthJohansen wrote: | Greit å se hva jeg skrev opp i mot innlegget jeg svarte på... Kontekts er ofte viktig. |
Bare det fantes et verktøy for å sitere kontekst på forumet. |
|
Back to top |
|
 |
DarthJohansen Proff
|
Posted: 05.08.2018 13:21 Post subject: |
|
|
Bare ikke forumet hadde en regel om å ikke sitere man svarer på om det er rett over. |
|
Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 05.08.2018 15:43 Post subject: |
|
|
DarthJohansen wrote: | Ja baklengs mot Ranheim er ille. Jævla ille faktisk. Men hadde vært verre om det bare hadde blitt 1 mål til RBK i samme kamp. Dog tror jeg aldri RBK blir så dårlig. |
 |
|
Back to top |
|
 |
TomasH Proff
|
Posted: 05.08.2018 16:41 Post subject: Rini Cooleen |
|
|
"Nå er det ingen tvil om hvem som er favoritter til å vinne eliteserien 2018" Jesper Mathisen; Tv2
"Hvor lenge er Rbk gode nok til å lede Eliteserien?" Morten Pedersen, Dagbladet
Flott kamp igår, og fin taktikk lagt av den nye treneren. Og så skal vi hente 1-2 nye spillere, og få tilbake noen av de skada (Matti, Anders K. Helland, Delanly, og kanskje Adegbenro til slutt
Tror både Rini Cooleen og laget er mer enn godt nok til gull
Morten P. er en katastrofe. Han ville kaste styret og Koteng etter avskjeden av Kåre / Erik; noe som mange av oss synest var riktig, og offensivt, men selvfølgelig vanskelig. Og nå sier han at det skal ryddes og renskes i Rbk; uten sikre kilder(?). Patetisk. Oslo-gubbe som ikke klarer å skjule at han hater Rbk. Vålerenga eller andre Oslo-klubber er ikke i nærheten av å bygge noe som likner på det vi har gjort
Heia Rini og Trond. Gleder meg til resten av sesongen |
|
Back to top |
|
 |
Frankiefourfingers Veteran

|
Posted: 05.08.2018 17:55 Post subject: |
|
|
Morten P er en amøbe. Er omtrent alltid uenig i det han skriver. I tillegg er skrivingen hans elendig.
En svært svak skribent som i tillegg vet å forstår veldig lite. |
|
Back to top |
|
 |
Torgeir Rutinert
|
Posted: 05.08.2018 18:21 Post subject: |
|
|
Hva baserer Morten P disse kommentarene på egentlig? |
|