| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 28.05.2018 06:57 Post subject: |
|
|
| Nåerdetnok wrote: | | Enig. Vi spiller slik som Kåre har øvd på nå i snart to år, |
Dette er fasiten.
Når vi nå har fått natta til å roe ned etter en forferdelig kamp, tror jeg vi skal la krisemaksimeringen ligge.
KÃ¥re tok ut det beste laget han kunne ta ut for hverken Zeknini eller Levi har kvaliteten som trengs i en kamp mot serielederen.
Spillestilen vi ønsker, tåler helt fint en oppstilling med 2 spisser, hvis det grunnleggende fungere, men det gjør det enda ikke i dette laget.
Jeg har ingen tro på at hverken Kåre eller spillerne ønsket å gå ut å prestere like dårlig som de har gjort tidligere i sesongen.
Jeg tror dette hverken er dårlige Kåre, Vinglekåre eller FeigeKåre, men rett å slett et tilbakefall til det de desverre har trent på i snart 2 år.
Jeg mener derfor at vi skal roe ned krisemaksimeringen, og se hva som skjer de neste kampene. Har jeg rett, så vil vi se en fenomenal utvikling i de neste kampene, det de har trent på de siste 3 ukene vil flyte bedre og bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 28.05.2018 07:02 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | det de har trent på de siste 3 ukene |
Vet du at Kåre har gått tilbake til basic på feltet eller håper du? _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 28.05.2018 07:14 Post subject: |
|
|
Jeg bor for langt unna til å vite, men utviklingen i de 3 siste kampene før dette, samt kotengs fortsatte tillit tyder på det.
Hvis ikke er han ferdig som RBK trener i løpet av få kamper, etter den korreksen han fikk fra Koteng. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.05.2018 08:08 Post subject: |
|
|
To ting her:
Dersom Kåre biter i det sure eplet, og prøver å framstå slik spillerne, styret og supporterne ønsker at Rosenborg skal spille, bør han rusle ned i fjæra og få seg en PT-time hos hovedtreneren der (ja, jeg vet de tapte 0-4 i Bodø - de er deltidsspillere). Nok er egentlig sagt om den saken.
Dersom Kåre ønsker å bli gode til en defensiv, forsiktig, fysisk tung 4-3-3 med hovedfokus på å holde tett bakover, ja da bør han reise på studietur til Bergen. Brann har nemlig noe vi ikke har: et spillemønster som tillater de å spille seg framover nesten uten å bruke risikopasninger, fordi spillerne beveger seg i rom over hele banen. Det tillater Brann å holde ball mot Rosenborg, selv med mange begrensede grovarbeidere og steinknusere på banen samtidig. At målsjansene skal skapes enten ut av ingenting ved kantspillerne, eller ved å pakke på dødballer, det er Kåre og Nilsen også skjønt enige om, det er bare det at Nilsen gjør det litt bedre med hakket dårligere spillere.
Jeg tror det beste er at Kåre følger hjertet sitt, og fokuserer på det siste. Fortrinnsvis i en annen klubb enn vår. Det kommer sjelden noe godt ut av å tvinges inn i en form man ikke ønsker å være i. Kåre mener nok helt oppriktig at den riktige veien å gå for Rosenborg er å bli tyngre, mer duellsterke, mer defensive, og mindre opptatt av det offensive, ellers ville han ikke brukt de siste to årene på dette på trening.
Nei, jeg har ikke gode forslag til erstattere umiddelbart, men så er jo ikke jeg en profesjonell fotballklubb heller - Rosenborg sitter sikkert på ekstremt interesserte og kompetente individer med langt større oversikt enn meg over aktuelle erstattere  |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 28.05.2018 08:17 Post subject: |
|
|
Vi vet jo hvem erstatteren (på kort sikt) blir.. Det blir jo Erik Hoftun.... Det i seg sjøl er vel mer enn god nok grunn til å la KI fortsette... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 28.05.2018 08:22 Post subject: |
|
|
| Vel, det fins mange gode managere som har assistenter som etter hvert ønsker å ta steget sjøl. Det er godt mulig det er urealistisk, men typer som Klopp og Pep har assistenter som garantert kan latterlig mye ball. Språkbarriere og sånt er helt klart et poeng, men det er nå en tanke. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 28.05.2018 08:24 Post subject: |
|
|
| Kamerat Ola wrote: | | Klopp og Pep |
Dette hørtes ut som noe på NRK Super  _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 28.05.2018 08:26 Post subject: |
|
|
| Hadde fort vært en serie barna mine hadde fått se på. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.05.2018 08:37 Post subject: |
|
|
| Kåre skal få denne sesongen, det fortjener han. Bare tull å skifte trener nå. Men, han må vise at han kan gjeninnføre den klassiske 433-fotballen han sto for det første året. Da tror jeg han må han ta noen tøffe valg, blant annet å vrake Bendtner samt å aldri spille med tre indreløpere (Trondsen, Konradsen, Jensen) dersom det finnes andre alternativer (inkludert Rasmussen). |
|
| Back to top |
|
 |
Vondfoten Junior
|
Posted: 28.05.2018 08:37 Post subject: |
|
|
| eksil wrote: | | Kan du utdype hva du mener med at Rosenborg har god match med KÃ¥re Ingebrigtsen? |
1. Han kjenner klubben og dens verdier godt - ettersom han selv har vært spiller der.
2. Han ønsker å spille underholdende fotball. Det blir ikke alltid underholdning, men det er hvertfall et uttalt ønske at det skal være det. Til sammenligning med f.eks Hamren så er det stor forskjell. Da var det mer et uttalt ønske om kynisme, og 1-0 seier. Nå er det ikke stor underholdning om dagen, men i enkeltkamper ser vi at det sitter bedre i årets ES. Det er jo en kombinasjon av flere ting som ofte gjør at ting ikke sitter offensivt - og det ligger ikke kun på trener som en del inne her mener.
3. Treningskultur. Innførte et mye tøffere regime enn Perry (det har flere spillere nevnt i forskjellige anledninger). Skal man være best, må man trene best. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 28.05.2018 09:00 Post subject: |
|
|
| Vondfoten wrote: | | 2. Han ønsker å spille underholdende fotball. Det blir ikke alltid underholdning, men det er hvertfall et uttalt ønske at det skal være det. |
Jeg skjønner ikke hvor du henter det fra. Det VAR det, da Kåre ble ansatt i jobben sin, en jobb som hadde 'underholdende fotball' i utlysningsteksten. De siste årene, stående mer på egen bein, har Kåre tvert imot uttalt i full offentlighet at vi må bli mer kyniske og bedre defensivt, og at det er det de hovedsaklig øver på. Kan ikke spille sånn som i 2015, sier han.
Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men Hamrèn uttalte vel aldri at han ønsket at laget skulle spille kynisk? Han startet med fokus på det defensive, men det skulle jo, for de som husker hvordan laget spilte, virkelig bare mangle; den defensive strukturen rett før Hamrèn var direkte latterlig. Så skulle de fokusere mer på angrepsspill i sesong 2, men da forsvant jo Hamrèn til Sverige før det egentlig kom i gang. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 28.05.2018 09:10 Post subject: |
|
|
Det er trist, men det virker som om Ingebrigsten blir et offer for egen feighet. Jeg tror ikke laget ville blitt pepet av banen dersom de hadde gått rett i strupen på Brann og fått en i fleisen på grunn av at begge backene var på motstanders 16-meter for eksempel. Men det er vanskelig å spille med høyt press og høy intensitet når man har minst en spiller i angrepsrekka som melder seg fullstendig ut og knapt når et tempo som ligner på kjapp gange før han skader seg i den eneste sprinten han gjør i løpet av kampen (han burde holdt seg varm underveis!).
Hvorfor starter Bendtner i det hele tatt denne kampen? Han hadde åpenbart null interesse av å spille den og vi hadde spilt godt de siste kampene i klassisk 4-3-3.
Hvorfor får ikke Reitan sjansen? Hedenstad er en solid back, men han er gjennomgående altfor feig. Enten får han beskjed om å holde igjen ellers makter han ikke å bli med fremover.
Det er godt mulig vi vinner ligaen i år (Brann er fremdeles Brann), men jeg synes det er trist at det fremstår som om treneren har mistet fullstendig troen på det Rosenborg står for. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 28.05.2018 09:20 Post subject: |
|
|
Bare sånn apropos så synes jeg Hedenstad gjorde mye bra i går også, tar ball fra vingen sin og avanserte flere ganger mange titalls meter mens medspillerne stod punktmarkerte. Det ble lite utav det, men det skyldtes jo at ingen Rosenborgere torde å gå på de løpene som ville/burde ført til ubalanse når backen går forbi pressledd. Og det skyldes igjen at denne avanseringen med ball er spontan, ikke planlagt, som følge av at plan A ikke fungerer, og plan B ikke fins.
Han, som midtbanespillerne, blir litt offer for avstandene i laget. Han får femti meter å springe hver gang han skal ut av defensiv kontradekkingsformasjon for å komme på overlapp, og jeg tør vedde på at han hadde fått beskjed om å holde igjen fordi Meling skulle opp som breddeholder utenfor Søderlund. |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 28.05.2018 09:22 Post subject: |
|
|
Jeg synes Zaphod har noen gode poenger, nemlig at Brann makter å spille Kårefotball på en bedre måte enn Kåre får til, bla fordi de makter å flytte hele laget på en måte som Kåre enda ikke makter.
Konklusjonen er dessverre at enten er Kåre en for dårlig trener i den spillestilen han ønsker, eller så spiller han feil type fotball.
Det er trolig enklere å legge om til en annen type fotball, alternativet er å skaffe seg en trener som er bedre på å spille kjedelig systemfotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Brakkebirger Rutinert

|
Posted: 28.05.2018 09:22 Post subject: |
|
|
Det er vel et privilegium å være Rosenborg trener i den forstand at dersom resultatet uteblir så er det umiddelbar misnøye. Det som skremmer meg mest her er at spillergruppa også brommer litt i media noe jeg ikke kan huske å ha sett eller hørt på mange år. Da spesielt opp i mot hvordan vi spiller.
Situasjonen i går med skade på Yanni og en ubrukelig Rashani v2,0 og Levi gjør at vi ikke har allverdens alternativ på venstrekanten. Kampplanen med at Helland, Jensen og Hedenstad skal få til mer på høyrekanten med innlegg blir nok forutsett og kontret fint av at Marengo gjør en strålende defensiv jobb. Litt flere innlegg i boks og det ville vært fint og hatt Bendtner og Søderlund der inne. Det å krige med Acosta og Wormgoor alene hadde vært tøft for en av de. Så isolert sett noe som burde fungert dersom vi hadde klart å etablere spill, noe vi ikke lykkes med. Litt fordi vi blir svært forutsigbare og de plukker ut oppspillspunktene våre i oppbygningsspillet. Ender i mye tversover og bakover.
Lars Arne Nilsen sine menn var veldig godt klar over oppgavene i denne kampen og utførte disse strålende. Det gjør det vanskelig for oss. Vi gjor det ikke enkelt for de heller men et to mål etter dødball der begge lett kunne vært unngått med patent keeperspill blir kostbart mot et lag som slipper inn lite mål. Normalt ville det vært vi som vant denne. Brann skapte ikke mye de heller. Så at det ble 4 baller i og noen avsluttninger i treverket gjenspeiler egentlig ikke en kamp med mye angrepsfotball.
Men Kåre kjenner nok på presset. Jeg tror at det er riktig å satse på Ingebrigtsen gitt at han i grunn har forutsetningene for å kunne bli en god RBK trener i mange år. Vi må tenke litt langsiktige selv om det viktigeste er å være gode idag. Det er også vondt å benke Søderlund etter prestasjonen hannes i Haugesund, gitt at han også gjor en bedre jobb på kanten enn Rafik så sier det sitt om den signeringen.
Jeg tror Brann kommer til å gå litt opp i sømmene etterhvert. Nå har de viljen og strukturen, i kjent bergenserstil kommer hovmodet og uforsiktigheten, da glipper poengene. Hadde vært mer bekymret om det var Molde som var forann oss.
Vi må se fremover, Kåre må se fremover og overgangsvinduet blir ekstremt viktig. Jeg tror Bendtner forsvinner, dette baner vei for både økonomisk men også strategisk for bedte utnyttelse av en mer 'Rosenborg' spiss i Søderlund samt at vi kan få styrket våre svakheter andre steder på banen. Med Jesus tilbake får vi også etterhvert en ving som faktisk kan og vil spiller mer eller mindre fast. Men med antall målpoeng han har generert i ES siden han kom tror jeg ikke det vil utgjøre den helt store forskjellen. Han kommer til for lite innlegg.
Vi er blitt dårlige på det vi alltid har vært best på. Det er vondt å se. Relasjonene sitter ikke, gitt at så og si samtlige spilte her for både et og to år siden gjør at det beviselig sies at noe gjøres feil på feltet. Det må Kåre ta tak i. _________________ Hjemme, Borte, Overalt |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 28.05.2018 09:29 Post subject: |
|
|
At treneren skal snu seg bort fra den fotballfilosofien han selv tror på og ønsker å utvikle, etter at to års svekkelse av prestasjoner til slutt fører til murring, det er vanskelig å tro.
Det hadde vært aller første gang, så vidt jeg kjenner til, at en hovedtrener klarer å vinne tilbake tilliten i spillergruppa når garderoben er borte. Særlig hvis det samtidig innebærer en fallitterklæring for det hovedtreneren står for fotballmessig, da har han ingen kapital når han skal overbevise spillerne om hvilken retning de skal trekke i, og det vil bli veldig mye småkjekling mellom spillerne om hvem som skal løpe hvor og hvorfor. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 28.05.2018 09:32 Post subject: |
|
|
OM han har mista garderoben allerede, har han neppe mange kamper igjen... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 28.05.2018 09:35 Post subject: |
|
|
| Brakkebirger wrote: | | Relasjonene sitter ikke, gitt at så og si samtlige spilte her for både et og to år siden gjør at det beviselig sies at noe gjøres feil på feltet. Det må Kåre ta tak i. | Det har vært tydelig lenge. Så hvorfor gjør han det ikke da?
Og fakta er at det ikke var dommer eller uheldige keeperinvolveringer som ødela for oss. Det er den type argumentasjon våre motstandere alltid har brukt overfor oss. Brann vant fordi de var best til å spille den fotballen de hadde bestemt seg for å spille. Og om de rakner før eller siden har fint lite med det å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 28.05.2018 09:37 Post subject: |
|
|
Kåre leder ikke treningene lenger, det er Hoftun og Pereira som styrer feltet. Kåre er overordnet sjef og ser på. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Vondfoten Junior
|
Posted: 28.05.2018 13:04 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Vondfoten wrote: | | 2. Han ønsker å spille underholdende fotball. Det blir ikke alltid underholdning, men det er hvertfall et uttalt ønske at det skal være det. |
Jeg skjønner ikke hvor du henter det fra. Det VAR det, da Kåre ble ansatt i jobben sin, en jobb som hadde 'underholdende fotball' i utlysningsteksten. De siste årene, stående mer på egen bein, har Kåre tvert imot uttalt i full offentlighet at vi må bli mer kyniske og bedre defensivt, og at det er det de hovedsaklig øver på. Kan ikke spille sånn som i 2015, sier han.
Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men Hamrèn uttalte vel aldri at han ønsket at laget skulle spille kynisk? Han startet med fokus på det defensive, men det skulle jo, for de som husker hvordan laget spilte, virkelig bare mangle; den defensive strukturen rett før Hamrèn var direkte latterlig. Så skulle de fokusere mer på angrepsspill i sesong 2, men da forsvant jo Hamrèn til Sverige før det egentlig kom i gang. |
Det har jo gått litt i perioder dette, og det er vel først og fremst ifjor før CL kvalikken at det var et defensivt fokus over en lengre periode. Hovedmantraet til Kåre har jo hele tiden vært å underholde publikum, og det synes jeg har vært mye mer gjennomgående enn det defensive fokuset i perioden hans som trener.
De ønsker jo å spille som i 2015, men problemet er jo at det ikke er i nærheten av like mye rom/kontringsmuligheter nå som da.
Dessuten så går det godt an å være kyniske og gode defensivt samtidig som man spiller god offensiv fotball? Dette er ikke motsetninger der man får det ene kontra det andre, nødvendigvis.
Det største spørsmålet for min del er om motivasjonen til Kåre og trenerteamet er like god som før. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 28.05.2018 13:22 Post subject: |
|
|
| Vondfoten wrote: | | Dessuten så går det godt an å være kyniske og gode defensivt samtidig som man spiller god offensiv fotball? Dette er ikke motsetninger der man får det ene kontra det andre, nødvendigvis. |
Antakelig går det an, men vi får det ikke til. Dvs. vi spiller ikke god offensiv fotball. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 28.05.2018 13:37 Post subject: |
|
|
| Vondfoten wrote: |
3. Treningskultur. Innførte et mye tøffere regime enn Perry (det har flere spillere nevnt i forskjellige anledninger). Skal man være best, må man trene best. |
Hva skal man med en så god treningskultur, når spillestilen våres handler om å forsvare oss i 80 min? Jage og slite oss ut. En god spillestil, med bra samhandling ville kompensert utrolig mye for et dårlig treningskultur.
Eksempel: Celtic var jo ikke i form i det hele tatt da vi møtte dem i fjor. Vi var på vårt beste, ganske trente og hadde spilt endel kamper. Likevel var det våre spillere som var minst like slitne som deres. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 28.05.2018 13:57 Post subject: |
|
|
NÃ¥ var det du som framstilte dette som motsetninger, da.
| Quote: | | Det blir ikke alltid underholdning, men det er hvertfall et uttalt ønske at det skal være det. Til sammenligning med f.eks Hamren så er det stor forskjell. Da var det mer et uttalt ønske om kynisme, og 1-0 seier. |
Jeg misliker ordet 'kynisk' i denne sammenhengen, men i Kåres taktikk handler det tydeligvis om å unngå å ta risiko ved å begrense antall offensive løp, samt legge oss veldig mye dypere i banen. Det er jo den spillestilsendringen vi ser mest tydelig fra og med fjoråret, at vi faller veldig langt bak og gir fra oss initiativ så snart vi har en ettmålsledelse.
Det er åpenbart at det går an å være gode defensivt og offensivt samtidig, men det er også et element av risiko som styrer dette.
Jeg er sterkt uenig i at Kåre post 2016 har vært opptatt av å spille underholdende, der har det mer vært idiotforklaring av folk som ikke blir underholdt av 4-5-1 i lavt press. Jeg er også uenig i at det har gått i perioder, det har heller vært en jevnt nedadgående trend der Kåre ønsker å sette sitt preg på spillestilen, og spille med lavere risiko i alle faser. |
|
| Back to top |
|
 |
Vondfoten Junior
|
Posted: 28.05.2018 14:01 Post subject: |
|
|
| Mikkelsen wrote: | | Vondfoten wrote: |
Hva skal man med en så god treningskultur, når spillestilen våres handler om å forsvare oss i 80 min? Jage og slite oss ut. En god spillestil, med bra samhandling ville kompensert utrolig mye for et dårlig treningskultur.
Eksempel: Celtic var jo ikke i form i det hele tatt da vi møtte dem i fjor. Vi var på vårt beste, ganske trente og hadde spilt endel kamper. Likevel var det våre spillere som var minst like slitne som deres. |
Hvordan vil du begrunne at vi har en spillestil som handler om å forsvare oss i 80 minutter? Det er vel heller slik at det er lagene som kommer på Lerkendal som gjør det - det største problemet til dagens RBK er evnen til å bryte ned etablert forsvar. Det blir mye trilling på tvers, lite samtidige bevegelser og for mye som er overlatt til tilfeldighetene når det kommer til det å skape målsjanser.
Når man møter gode lag som Celtic, så må det løpes mer for å vinne ball, da så gode lag holder mer i ballen og har bedre spillere individuelt kontra det vi møter til vanlig. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 28.05.2018 14:16 Post subject: |
|
|
Vi legger oss jo ned med presshøyden på 45 meter så snart vi møter en motstander med høyere nivå enn Sandefjord, eller uansett dersom vi skulle være så uheldige å ta ledelsen. Vi la oss bakpå med alle mann i en halvtime på Lerkendal mot Kristiansund, Ranheim og Start for å 'trygge' en ettmålsledelse. Begrunne den påstanden - jeg må lure litt på om du har sett kampene, Vondfot.
Ja, det må løpes mer mot bedre lag. Men vi har en mangel på struktur i presspillet som gjør at oppgaven blir nærmest uoverkommelig på grunn av avstandene mellom lagdelene dersom vi presser høyt, og når vi presser lavt er arbeidsoppgavene tydelig veldig uklare.
Vi sliter med å skape sjanser mot etablert SÅ LENGE vi følger Kåres egenutviklede 4-1-5 uten løp i lengderetning. Overraskende nok. Da ender vi opp med en kjempeprestasjon eller en tilfeldighet som gir dødball som vårt offensive våpen. Med en gang vi var villige til å ta risiko hadde vi tre ganger så mange sjansetilløp offensivt, og da er det bare litt øving som skal til før vi lager mange store sjanser. |
|
| Back to top |
|
 |
|