View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Lillebjørn Veteran
|
Posted: 22.05.2017 21:21 Post subject: |
|
|
SÃ¥ hovedproblemene er:
-For store avstander og for dårlig struktur i midtbaneleddet, og ingen Selnæs til å kamuflere det.
-Defekt høyreside, de siste sesongenes farligste våpen har taklet tapet av Svensson, formdupp på Mike og manglende stabilitet på Helland dårlig.
-Backer som ikke deltar tilstrekkelig i angrep.
Mangler jeg noe? Har jeg forstått ting riktig? Hvis dette er en ok oppsummering virker det jo absolutt ikke uoverkommelig å rette på uten å bytte ut halve laget, det meste virker som det er strukturellt. Kanskje vi til og med greier oss med Konradsen sentralt om indreløper er beveger seg på en måte som tar hensyn til hans styrker og svakheter. Eller er Konradsen lost case uan faen sett? |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 22.05.2017 22:02 Post subject: |
|
|
Konradsen er mye bedre som indreløper, så å bruke han sentralt er et klart brudd med go'foten. I forhold til å vinne ES så holder det, men skal vi komme noen vei i ecup trenger vi mer pasningssterke folk i sentrallinja, så vi faktisk greier å holde på ballen selv om motstanderne presser.
Slik laget fremstår nå så er det bare for motstanderne å presse litt aggresivt, så gir vi bort ballen enkelt gang på gang. |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen. Junior
|
Posted: 22.05.2017 22:31 Post subject: |
|
|
Lillebjørn wrote: | Så hovedproblemene er:
-For store avstander og for dårlig struktur i midtbaneleddet, og ingen Selnæs til å kamuflere det.
-Defekt høyreside, de siste sesongenes farligste våpen har taklet tapet av Svensson, formdupp på Mike og manglende stabilitet på Helland dårlig.
-Backer som ikke deltar tilstrekkelig i angrep.
|
- Dødballer for og i mot
- kontringer
- presisjon
- ballbesittelse |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 22.05.2017 22:42 Post subject: |
|
|
Angående presisjon, så er jo det noe Kåre prater titt og ofte om. "Presisjonen er ikke god nok", "vi må være mer presise" osv. Manglende presisjon kommer jo først og fremst av to årsaker:
- Dårlig gjensidig forståelse mellom avsender og mottaker
- Manglende evner i forhold til kompleksitet på situasjon
Når vi "ikke er presise nok på siste tredel", så kommer det av akkurat disse årsakene, hvorav Kåre er veldig tydelig på å ha identifisert den første, nemlig manglende offensiv "samhandling". Dog ganske utrolig at han kan stå der i kamp etter kamp, og messe om dette og igjen og igjen sette Konradsen sentralt uten å sørge for at Kon får bedre støtte i det oppbyggende spillet fra Mike og Midtsjø. Inntil det gjøres noe med strukturen kommer Kåre til å prate om presisjon til han blir grønn i trynet, for vi spiller alt for ambisiøst i forhold til spesielt Kons evner.
Savnet etter en journalist som tør å utfordre Kåre videre på hvorfor det blir så upresist er stort. Veldig lite fag som diskuteres i mixed zone.
Last edited by Nordlys on 22.05.2017 22:44; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 22.05.2017 22:42 Post subject: |
|
|
Du har rett Lillebjørn. Du har ramset opp de viktigste strukturelle problemene. Og ja, de kan fikses. Om det er vilje til det.
Punktene som Mikkelsen og Sløvsekken nevner er også riktige, men de er kosmetiske problemer som man kan fokusere på etterpå. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 22.05.2017 22:49 Post subject: |
|
|
På tide å rendyrke og gi Jevtovic tillit selv i motgang. Han jobber steinhardt i tillegg til å opptre som rendyrket 4-3-3 ving. Og på tide å stoppe rulleringa. Rasmussen kan få spille neste år. Villmann og Lundeno inn når vi leder kampene. |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 22.05.2017 22:53 Post subject: |
|
|
Kai Bardal med fin analyse av Lundemo mot LSK
Situasjonen ca. 40 sek ut i videoen oppsummerer også enkelt og greit alt som er galt med angrepsstrukturen vår om dagen. Indreløpere som er helt bortgjemte, backer som ikke strekker kantene til LSK bakover og i bredden, som igjen fører til at rommet for stopperne å avansere inn i forsvinner... Lite effektivt offensivt, for ikke å snakke om hvis Lundemo prøver å finne Mike/Midtsjø direkte og bommer på pasningen. Da kan LSK komme med 6 mot 5 på kontring i verste fall...
Angående Lundemo, så evner han å rettvende seg med ballen i beina. Allerede der har han danket ut Konradsen sentralt!
Last edited by Nordlys on 23.05.2017 00:40; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 22.05.2017 23:41 Post subject: |
|
|
Kjenner jeg er litt todelt her i synet på om det finnes en quick fix på dette eller ikke. På den ene siden leder vi ES, vi har den beste troppen, flest ressurser etc og når jeg ser kampene så har jeg på følelsen at bare noen få endringer så er vi der. Pasninger gjennom pressledd, sidebacker som dobler på kant uten nøling og flere bevegelser foran ballfører så er vi der. Kontringer med definerte løp. Alt ting som ikke behøver ukesvis med trening, rimelig enkle ting.
Det som gjør meg skeptisk er to ting. Det ene er at selv om det er enkle endringer så får vi det ikke til. Det tyder på en mental greie og de kan være vanskelige å fjerne. Det andre er Kåres innbitte tro på feilvendte høye indreløpere og la motstanderne velge rom først.
I mine øyne ligner dette litt på en hjemmesnekret formasjon klekket ut av Kåre og EH over altfor mange kopper kaffe på brakka, på samme måte som de offensive dødballtrekkene til EH.
Eller er det eksempler fra andre ligaer at dette fungerer? Ser vel min del av kamper på TV, men kan ikke ta igjen å sett noe av lag med stillestående indreløpere på høyde med spissene. At Kåre avviser tanken om indreløpere i medløp skremmer meg egentlig. Når du ser på topplagene i Europa er det jo høyt tempo både med løp og pasninger bakfra i banen som ofte får etablert forsvar til å slå sprekker, ikke mer eller mindre presise pasninger mot en feilvendt femmer på topp.
Det er det største ankepunktet mot RBK 2017, vi prøver å innføre noe som etter mitt syn ikke har noen referansepunkt i større ligaer. Hvis noen er bedre informert enn meg ville det vært greit med noen eksempler |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 22.05.2017 23:43 Post subject: |
|
|
WT62 wrote: | I mine øyne ligner dette litt på en hjemmesnekret formasjon klekket ut av Kåre og EH over altfor mange kopper kaffe på brakka |
Ja!! |
|
Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 23.05.2017 00:18 Post subject: |
|
|
Bardals analyse viser presist hva som er feil og hvor enkelt det kunne vært rettet under kampen. En av Kåres hovedteser etter EL fiaskoen var at vi måtte bli bedre defensivt 1 mot 1. Hva er da poenget å ligge 5 mot 2( når Lundemo er nede og henter ball)? Selv med ToreR ute så hadde vi Norges beste stopperpar på banen i denne serierunden. Litt risiko kan man ta med Skjelvik bak der med fart. LSK kunne enkelt samle sine 4 midtbanespillere sentralt og effektivt nøytralisere både indreløperne og delvis Bendtner. Det kunne de gjøre pga stasjonære sidebacker. Enkelt trekk ville vært å flyttet sidebackene 15 meter opp i banen og med bredere kanter ( begge trakk for langt inn).
Dette ville strukket både bakre firer og midtbanefireren i bredderetning og gitt oss muligheten til overtall sentralt eller overtall på kant. Klassikeren spillvending på motsatt kant går heller aldri av moten, er forbløffende mange mål i toppligaer som lages ved å tvinge motstander til å komprimere i midten eller motsatt kant for så å slå på ledig sideback på andre siden.
I alle disse tilfellene vil det være vi som tvinger motstander til å reagere på våre aksjoner. Kåres hypotese om å være den som reagerer er som å si at det er en fordel å spille konsekvent med de svarte brikkene i sjakk. |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 23.05.2017 00:40 Post subject: |
|
|
Ift. referanse fra større ligaer så er det nærmeste man kommer Kåres høye indreløpere internasjonalt "inverted wingers" (i mangel på et godt norsk ord). Dvs. at vingene søker mellomrommet mellom back og stopper, og midtbaneleddet. For å strekke midtbaneleddet bredt bruker man svært høyt plasserte sidebacker, ofte på linje med eller forbi midtbaneleddet til motstander. For å kompensere ift. balanse befinner indreløperne seg mye dypere i banen, og tidvis dropper disse ned i rommet som backen etterlater seg for å motta ball.
Sarris Napoli utøver dette til perfeksjon. Blir ikke så fryktelig mye dobling på kant av det, men backene deltar likevel aktivt i angrepene som breddeholdere og slår mange innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 23.05.2017 10:14 Post subject: |
|
|
robbie wrote: | WT62 wrote: | I mine øyne ligner dette litt på en hjemmesnekret formasjon klekket ut av Kåre og EH over altfor mange kopper kaffe på brakka |
Ja!! |
HÃ¥per virkelig det.
Som Eggen så ofte har sagt. Hvis du tror du er ferdig utlært, så er du ikke utlært, men ferdig.
Dette må gjelde både klubb og trenere.
Det verste som kan skje, er at klubben fryser fast med å prøve å lage en blåkopi av spillet på 90 tallet.
Filosofien skal ligge i grunn, men stilen må utvikles og tilpasses både dagens fotball, og dagens mannskap.
Bedre at trenerne prøver å videreutvikle, og feiler, enn at de ikke prøver og fryser fast. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 23.05.2017 11:07 Post subject: |
|
|
Det er bra å prøve og feile. Men da kreves det at man prøver noe nytt når man åpenbart feiler. Dette prosjektet med indreståerne har vart i årevis nå, og har bare fungert en gang (da Bendter skårte på nedfallsfrukt etter en langpasning mot Midtsjø). |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 23.05.2017 14:14 Post subject: |
|
|
Det er jeg enig med deg i Robbie.
Det fungerte delvis med Selnæs, men fungerte dårligere i fjor.
Antagelig burde trenerapparatet ha lagt bort denne ideen allerede etter fjoråret. Men muligens, tror de fortsatt på at hvis Konradsen eller Lundemo blir hakket bedre, skal de få det til å fungere bedre igjen.
Kanskje trenger de en smell nå, for å legge bort denne tanken, og korrigere kursen.
Å korrigere kurs er ofte vanskelig for sterke ledere, da de har ekstremt tro på sin egen ide, og er veldig målbevisste. Det er jo det som gjør dem til ledere. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 23.05.2017 14:47 Post subject: |
|
|
Jeg var en av dem som var utrolig frustrerte og nærmest skreik mot skjermen i EL-gruppespillet i 2015 over at Selnæs ble ekstremt isolert og fikk vanvittig vanskelige arbeidsvilkår.
Så for meg er dette noe som jeg sliter med å ignorere. Så jeg har sluttet å håpe på at det skal ordne seg. Jeg håper på at Kåre skal skjerpe seg. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 23.05.2017 15:02 Post subject: |
|
|
Det var du vel ikke alene om. Flere, både her og andre steder kommenterte at selnæs i perioder ikke så ut til å spille bra, men bakgrunnen var selvfølgelig at motstanderen tok han ut.
Eggens måte å frakte både spillere og ball fremover på, med medløpspasninger er nok adskillig bedre. Selv om hans motstanderes visste hva som kom, så klarte de ikke å stoppe det når de aldri visste om pasningen kom på 1., 2. eller 3. bevegelse.
Med en sentral og indreløperne høyt oppe, ender det ofte med at ballen går på tvers. Jeg er sikker på at Konradsen hadde sett mye bedre ut, hvis han hadde hatt spillere på løp som han kunne spilt medløpspasniner til. |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 25.05.2017 17:41 Post subject: |
|
|
Adressa: Nå skal Rosenborg lette på treningsmengden
Etter noen sesonger med flere forsøk på å finne toppformen til Europa-kampene, ønsker Kåre Ingebrigtsen å lette på treningsmengden for å finne overskudd til årets kvalifiseringskamper. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 25.05.2017 17:58 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Det var du vel ikke alene om. Flere, både her og andre steder kommenterte at selnæs i perioder ikke så ut til å spille bra, men bakgrunnen var selvfølgelig at motstanderen tok han ut.
Eggens måte å frakte både spillere og ball fremover på, med medløpspasninger er nok adskillig bedre. Selv om hans motstanderes visste hva som kom, så klarte de ikke å stoppe det når de aldri visste om pasningen kom på 1., 2. eller 3. bevegelse. |
Verdt å nevne at utover på 90-tallet, da Eggens RBK hadde spilt på samme måte i mange år, begynte jo mange motstandere å ta ut Skammelsrud på akkurat samme måte. Og med samme resultat. Vi så ikke så veldig bra ut alltid da heller. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 25.05.2017 18:15 Post subject: |
|
|
Det gjorde de nesten hele tiden. Mottrekket var ofte å innvolvere den indreløperen som ikke hadde Roar eller Strand i navnet sitt.
At en playmaker blir tatt ut er uungåelig. Men man kan gjøre jobben enklere ved å ikke isolere denne spilleren så mye som vi gjør. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 25.05.2017 20:56 Post subject: |
|
|
robbie wrote: | Det gjorde de nesten hele tiden. Mottrekket var ofte å innvolvere den indreløperen som ikke hadde Roar eller Strand i navnet sitt. . |
Første mottrekk var vel å involvere den midtstopperen som hadde Hoftun i navnet sitt. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 25.05.2017 21:33 Post subject: |
|
|
Den tellefeilen som oppstod når Hoftun tok med seg ballen fremover var jo noe vi fikk en kjempefordel av i Europa. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Nordlys Veteran
|
Posted: 25.05.2017 21:58 Post subject: |
|
|
Stoppere som forserer pressledd med ballen er dessverre hverdagskost i dag, så vi må nok finne på noe nytt for å få en fordel nå  |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 25.05.2017 23:39 Post subject: |
|
|
Ikke at det ville vært en direkte ulempe om vi hadde en offensiv stopper av Hoftun-slaget. |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 26.05.2017 11:02 Post subject: |
|
|
Jeg savner (og det er det sikkert en del av midtbanespillerene som gjør også) at det gikk an å spille i blinde ut på, spesielt høyre, ving. Der var det ALLTID enten en Helland eller en Svensson (nesten oftere sistnevnte).
Det så til tider ekstremt elegant ut da Mike uten å engang gidde å snu seg slo ut i rommet bak motstanders venstre back. Siden Svensson alltid kom på løp.
Så mye lovende fra Meling i cupkampen. Håper han får lov til å fortsette med dette i ES og CL/EL også. Det er disse løpene vi trenger for å få overtall og komme til flere innlegg.
Tror ærlig talt ekstremt mye hadde endret seg i spillet om Kåre endret "startposisjonen" til indreløperne til 30 meter dypere i banen og vingene fikk beskjed om å gå på løp så ofte som overhode mulig. Det er da vi kan skape de berømte 1./2./3. bevegelsene. 60-70 min av de siste kampene i ES har knapt nok hatt en 1. bevegelse.... |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 26.05.2017 11:07 Post subject: |
|
|
Meling er blitt glimrende, men som du sier, gjenstår det mye på høyre side. Det må jo være noe Hedenstad også kan trenes opp til å gjøre automatisk. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
|