English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fredrik Midtsjø
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 69, 70, 71  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gurgla
Veteran

PostPosted: 20.05.2017 17:53    Post subject: Reply with quote

Han har god teknikk med på små områder og som du sier, han er dyktig på å passere motstander med ball. Men hva hjelper vell det når pasningen aldri kommer frem eller er uten adresse?
Back to top
View user's profile Send private message
Mikkelsen.
Junior

PostPosted: 21.05.2017 13:08    Post subject: Reply with quote

Er som jeg har sagt før. Midtsjø prøver å leke Martin Ødegård. Skyter aldri på mål. Skal liksom finte seg forbi forsvarene og keeperen og løpe med ballen inn i målet.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 21.05.2017 18:33    Post subject: Reply with quote

Ehe, han prøver jo faktisk å skyte i blant, uten at det gir seg utslag i mål.
Bye
Veteran

PostPosted: 21.05.2017 19:28    Post subject: Reply with quote

Jeg liker at du er så skråsikker Mikkelsen, det gjør det lettere å arrestere deg på evt. Motsigende utsagn seinere Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Spurven
Proff

PostPosted: 23.05.2017 08:43    Post subject: Reply with quote

Er det noen som har lest dagens artikkel om Midtsjø i adressa(+) og kan gjenfortelle i grove trekk? Har Rodal-prosjektet gjort Midtsjø dårligere?
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 09:43    Post subject: Reply with quote

Quote:
Treningen med Vebjørn har vært grei den, men det ble litt vel mye belastning på muskler jeg vanligvis ikke bruker. Jeg ble litt sliten på baksiden av lårene, og måtte ta ned belastningen litt, sier han
Back to top
Spurven
Proff

PostPosted: 23.05.2017 10:06    Post subject: Reply with quote

Takker Tommel'n opp!
Back to top
Noldus!
Senior

PostPosted: 23.05.2017 10:48    Post subject: Reply with quote

Skal ikke se bort ifra at treningsmengden kan ha noe å si på mangelen på "sprut" for hele laget.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 10:51    Post subject: Reply with quote

Dette Rodahl-prosjektet må være en av de dummeste idéene noen har hatt på brakka. Hvor i fotball får man nytte av å løpe mellomdistanse? Fotballspillere trenger å være eksplosive, de trenger rykk. Dette kan faktisk være en medvirkende årsak til det svake defensive presset.

De feilvendte indreløperne/ståerne derimot er et helt annet problem, dog minst like stort.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 23.05.2017 10:58    Post subject: Reply with quote

Har du noen gang løpt mellomdistanse? Det går rimelig fort i svingene (de metaforiske svingene, vi snakker vel først og fremst om langsidene her), og jeg tviler ekstremt sterkt på at dette er lagt opp slik at det går ut over eksplosivitet.

Tvert imot ble det vel uttalt at det er nettopp farta de ønsker å forbedre med dette, og jeg tror Rodal har masse å lære bort på nettopp eksplosivitet og avvikling av løpssteg. Men effekten av dette skjer ikke over natta, og det kan godt hende at de har bommet med totalbelastningen i prosessen.

Jeg liker likevel bedre at de bommer den veien, med litt vel høy belastning til tider, enn det der restitusjonsopplegget til Hjelde og Wiggen som gjorde at spillerne gispet etter luft som fisk på land mot Ranheim midt i sesongen.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 11:04    Post subject: Reply with quote

Nei. Men ja jeg er klar over at farta deres er helt ekstrem. For å holde den farta oppe over 800 meter kreves en helt annen kroppsbygging enn i en idrett hvor man har en masse spurter over 10-20 meter.
Back to top
oxbailla
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 11:13    Post subject: Reply with quote

Men Rodal skal vel ikke ha skylda for at Midtsjø aldri klarer å spille fra seg ballen på ett eller to touch, til en bedre plassert spiller i hvitt.

Med mindre det er 800 meter føring med ball han øver/prøver på.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 23.05.2017 11:51    Post subject: Reply with quote

Nå har ikke jeg sett treningene deres, men jeg tviler skikkelig hardt på at de trener på 800-metere, selv om Rodal selv konkurrerte på den distansen. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at dette dreier seg om øvelsesspesifikk trening, men heller en kombinasjon av hurtighetstrening og anaerob utholdenhet.

I motsatt tilfelle skal jeg legge meg skinnflat og være enig. Trener de på å løpe 800-metere, så synes jeg det er en skikkelig dårlig idé.
Back to top
Nordlys
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 12:31    Post subject: Reply with quote

At Rodal har vært mellomdistanseløper betyr jo ikke at han trener gutta på mellomdistanse. Rodal er såpass seriøs og kunnskapsrik at han garantert har satt seg inn i arbeidskravene som stilles til fotballspillere, og prøver å jobbe målrettet ut fra disse.

At slik hurtighetstrening har effekt viser blant annet John Carews testresultater året før han kom til oss fra Vålerenga. Da hadde han trent et par ganger i uka med noen av Norges beste sprintere ila. en peridoe på ett år. Forbedret bl. a tiden sin på 40 m med nesten 4 tideler på et år!

Testresultatene finner man ved å scrolle litt ned i artikkelen Wink
Back to top
sl
Junior

PostPosted: 23.05.2017 12:41    Post subject: Rodal Reply with quote

Dette Rodal-prosjektet er en total skivebom fra Kåres side. De bruker dyrebar tid og mye krefter på noe som vel er mer til skade enn til gunst. Disse ressursene kunne de brukt på å heve nivået på fotballtreningene.

Det er ikke et godt tegn når spillerne går ut i avisene og forteller om at de er slitne på grunn av treningen. Rosenborg trenger å bli bedre på å spille sammen. For å bli bedre på det, må de trene på nettopp det. De blir ikke bedre fotballspillere av å trene på å løpe.

KÃ¥re har f eks sagt at de har prioritert bort offensiv samhandling til en viss grad i treningsarbeidet. Hvis de hadde kuttet ut Rodal-treningen, ville de hatt mer tid til den type trening.
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 13:18    Post subject: Re: Rodal Reply with quote

sl wrote:
Disse ressursene kunne de brukt på å heve nivået på fotballtreningene.

Bra poeng. Meningen med Rodal var å gjøre spillerne hurtigere og raskere til å akselerere, men hvis det betyr at kvaliteten og intensiteten faller på treningen, der man trener små spurter hele tiden i faktisk kampsituasjon, så er vel faren at kvaliteten på treningen faller.

Jeg har uansett veldig lite tro på den "nyskapende" tankegangen om å dra inn spisskompetanse fra ulike idretter for å liksom optimalisere spillerne. For meg blir det omtrent like fjernt som å leie inn en høydehopper eller basketspiller for å jobbe med spenst, for bedre utnytting av cornere. Tren fotball, der får man all den relevante treningen i en akkurat passe miks uten at det går ut over andre deler av spillet. Offensiv samhandling må jobbes med kontinuerlig, alltid. Særlig i dag hvor man har mye utskifting i stallen og ønsker å bruke en bredere tropp.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 13:32    Post subject: Reply with quote

Slik jeg forstår det fra å ha lest folk som følger spansk fotball tett, ble hurtighet i Barcelona under Guardiola først og fremst trent ved å spille gris. Det høres ekstremt banalt ut. Men det virker som at det er ganske tydelig at de beste, offensive lagene i verden først og fremst trener med ball i beina.
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 23.05.2017 15:39    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
At slik hurtighetstrening har effekt viser blant annet John Carews testresultater året før han kom til oss fra Vålerenga. Da hadde han trent et par ganger i uka med noen av Norges beste sprintere ila. en peridoe på ett år. Forbedret bl. a tiden sin på 40 m med nesten 4 tideler på et år!

Testresultatene finner man ved å scrolle litt ned i artikkelen Wink

Det kan jo ha litt med alder aa gjoere ogsaa. Det er ikke unaturlig at folk naturlig blir raskere med alderen naar de er 18/19
bommel1
Rutinert

PostPosted: 24.05.2017 16:08    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Slik jeg forstår det fra å ha lest folk som følger spansk fotball tett, ble hurtighet i Barcelona under Guardiola først og fremst trent ved å spille gris. Det høres ekstremt banalt ut. Men det virker som at det er ganske tydelig at de beste, offensive lagene i verden først og fremst trener med ball i beina.

Høres ikke banalt ut i det hele tatt. Kjapp ballbehandling, orientering på forhånd og godt fotarbeid-->Hurtighet, ikke i ren sprint, men i utførelse av oppgavene på banen.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 24.05.2017 17:15    Post subject: Reply with quote

Robbie,
å si at tidligere 800 meter løper Rodal ikke kan trene bort hurtighet og eksplosivitet, blir vel som å påstå at tidligere forsvarsspiller Nils Arne Eggen ikke kan trene bort angrepsfotball.

Selvfølgelig gjennomførte Rodal kvalitativt supre hurtighetsøkter og eksplosivitetsøkter da han var aktiv.
Henri
Legende

PostPosted: 24.05.2017 17:39    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Dette Rodahl-prosjektet må være en av de dummeste idéene noen har hatt på brakka. Hvor i fotball får man nytte av å løpe mellomdistanse? Fotballspillere trenger å være eksplosive, de trenger rykk. Dette kan faktisk være en medvirkende årsak til det svake defensive presset.

Robbie i desember 2016 da dette samarbeidet ble lansert:

robbie wrote:
Dette er bare bra. Med forbehold om at han ikke får med seg Kjell Arve Husby og bamseklemmene hans på kjøpet, er jeg fornøyd.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 24.05.2017 19:01    Post subject: Reply with quote

Hah. Jeg husker jeg skrev det. For å være helt ærlig trodde jeg den gang at han skulle først og fremst være en slags motivator. Lære spillerne at man kan bli olympisk mester selv om man er vokst opp på Berkåk.
Jeg hadde ikke trodd at han faktisk skulle brukes i en tilbærmet fysisk-trener-stilling. For det viser seg sakte og sikkert å være en ganske dårlig idé. At TomH har kastet seg på toget er et bevis på at det er sant.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 24.05.2017 19:10    Post subject: Reply with quote

Litt merkelig at du trodde han skulle jobbe med motivasjon når det var veldig klart hva han skulle jobbe med, det står en lang quote rett over ditt innlegg.

Kokeplate wrote:
Vebjørn Rodal kommer inn i trenerteamet i januar. Han skal gjøre spillerne raskere og mer eksplosive, for å kunne øke sjansene for Champions League-spill neste år.

- Jeg har fått en relativ enkel bestilling. Jeg skal jobbe med hurtighet, akselerasjon og respons. Evalueringen som er gjort etter denne sesongen viser at det er en del å gå på internasjonalt når det gjelder eksplosivitet, og det skal vi prøve å finne en måte å komme videre med, sier Rodal til RBK.no.

Les mer på RBK.no.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 24.05.2017 19:27    Post subject: Reply with quote

Sånn bortsett fra å være veldig opptatt av meg og hvor jeg står, har du noe å bidra med selv? Hva er ditt syn?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 24.05.2017 19:45    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke noe syn på dette spørsmålet. Jeg kan ingenting om temaet og vet ingenting om hva Rodal kan eller har bidratt med. Jeg synes imidlertid det er komisk at du utbasunerer at dette er det dummeste Brakka har gjort, samtidig som du støttet ansettelsen da den ble annonsert. Da får man en mistanke om at du heller ikke kan så mye om dette, men likevel har sterke meninger. Det er relevant for debatten vil jeg påstå.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 69, 70, 71  Next
Page 56 of 71

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb