| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 16.01.2017 15:32 Post subject: |
|
|
Absloutt. Vi har de siste par årene konsekvent møtt lag som er dårligere enn oss i liga-sammenheng, mens St. Etienne jevnlig har møtt lag som holder brukbar Europa-klasse.
Kamphverdagen er et poeng jeg synes forsvinner litt og som dessverre er utenfor vår makt. I det siste har vi fått utrolig dårlige forberedelser i hjemlig liga, og avstanden til Europa viser seg å være markant til tross for omtrent historisk dominans her hjemme. En håndfull treningskamper mot like gode eller bedre lag enn oss spredt over sesongen er liksom ikke helt nok til å forberede oss på Europa.
Vi var sjelden like suverene i forhold til resten i storhetstida, og selv om vi (så godt som) alltid snappet CL-plassen var det lag bak oss på tabellen som gjorde det like bra eller bedre i Europa-cup enn vi har gjort som enerådende i norsk fotball i det siste. Dette gjør det også vanskeligere å hente klassespillere; vi har en del igjen til Champions League-nivå, og hjemlig liga er ikke akkurat noe "salgsargument" for tida. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 16.01.2017 15:39 Post subject: |
|
|
Jeg tror i det minste at en ting er sikkert - vi er bedre trent nå enn da vi hadde kjegleflyttern og hesten. _________________ https://twitter.com/djuptjuv |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 16.01.2017 16:29 Post subject: |
|
|
Haha! Da vi lå og hev etter pusten med krampe i det vi passerte 70 min i oppgjør mot heltente 2. divisjonslag i cupen, mener du? Jeg tror du har rett!  _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 16.01.2017 17:23 Post subject: |
|
|
| Vi vant serien med mange poeng på 90-tallet også. Men det er ingen tvil om at vi savner de gjevne oppgjørene mot Molde og Brann. Kampen på Røkkeløkka i 1998 var så intens at den var som en CL-kamp å regne. Det samme kan vel også sies om 4-4- kampen mot Brann i 2000. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 18.01.2017 10:00 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | I tillegg til ca 60-70 kamper i løpet av nesten 11 mnd, trenes det ca 800-900 timer på toppnivå i disse landene. RBK mener jeg ligger på ca 500 timer. |
Takk, interessant, men jeg må si jeg synes det høres helt vilt ut at vi skal trene så mange færre timer enn det de gjør i andre land. Riktignok snakker klubben ofte om at det er antall timer med intensiv trening som er høyt hos oss, men likevel. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 18.01.2017 11:18 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: |
I tillegg til ca 60-70 kamper i løpet av nesten 11 mnd, trenes det ca 800-900 timer på toppnivå i disse landene. RBK mener jeg ligger på ca 500 timer. |
Hvor kommer disse tallene fra? Med 11 måneders treningssesong (legger inn desember som ferie) tilsvarer det 1.5 time trening pr dag for RBK - hvor lite trener vi egentlig da gjennom sesongen gitt at vi har 3 økter om dagen i oppkjøringen? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.01.2017 23:29 Post subject: |
|
|
Der omgivelsene er noe avventende til de nye spillerkjøpene, mener Jensen det ser meget bra ut. Og der man skulle tro at kapteinen alltid er av dem som går foran på trening, kommer hovedårsaken til at han mener RBK står bedre rustet enn på lang tid.
– Vi har meget god treningskultur nå. Det har aldri vært bedre i min tid i Rosenborg. Er ikke jeg på hugget, sliter jeg med å få til noe som helst under en økt. Det er høy vinnermentalitet, og mange ledertyper, svarer han.
Les mer: RBK-kapteinens tøffe krav: - Jeg skuffet meg selv i fjor sommer |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 18.01.2017 23:55 Post subject: |
|
|
| Jeg vil tro en 40-åring som satser på å hevde seg i Birken trener gode 1000 timer i året - utenfor arbeidstid. Om anslaget på 500 timer stemmer, er jeg sjokkert. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.01.2017 00:45 Post subject: |
|
|
Jeg antar at dagens treningsregime (som så mye annet) bygger på Eggens filosofi, som gjorde oss ekstremt godt trent både i hjemlig og Europa-sammenheng. Fotballen har selvsagt utviklet seg siden da, men O2-opptaket er vel fortsatt i øvre sjikt målt bland klubblag, for det det er verdt.
Vi er mye bedre trent enn alle konkurrenter i ligaen, noe vi ser både i kampbildet og hører fra spillere som ankommer oss fra andre lag. Det er heller ikke ork og utholdenhet som feller oss i Europa - i hvertfall er det ikke voldsomt utslagsgivende.
Jeg er ikke uten videre med på at treningsmengden er sjokkerende liten, da vi er fryktelig langt unna dårlig trent. I så fall trener vi på en veldig anderledes måte enn andre; vi er milevis foran konkurrentene også her. Kvantitet eller kvalitet - det er uttalt fra både styre og trenerteam at vi skal bli best på trening. Da finner jeg det smått utrolig om dette utføres kritikkverdig. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 19.01.2017 01:37 Post subject: |
|
|
| Jepp - enig - det ser ut som om vi er på rett vei, og påstanden om kun 500 timer er ikke på noen som helst måte sannsynliggjort. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 19.01.2017 02:46 Post subject: |
|
|
| Det kan godt være 500 timer felles fotballtrening er riktig. Men det trenes jo individuelle og felles fysiske økter utenom dette som gjør at timeantallet økter ganske mye. Guttene er jo på brakka fra morgen til de er ferdig med fotballøkta etter lunsj. Vil tro de ikke bare driver dank i garderoben dagen lang. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 19.01.2017 07:27 Post subject: |
|
|
| sidney wrote: | | Jeg vil tro en 40-åring som satser på å hevde seg i Birken trener gode 1000 timer i året - utenfor arbeidstid. Om anslaget på 500 timer stemmer, er jeg sjokkert. |
Det er i så fall en gal 40 åring som leker med livet.
Sundby & Co trener vel 700 til 900 timer, og er vel blant de idrettene som trener mest.
Birkenløpere som trener så mye(Det er noen av dem) og har full jobb ved siden av, ødelegger kroppen sin. De får for lite hvile. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 19.01.2017 10:19 Post subject: |
|
|
| sidney wrote: | | Jepp - enig - det ser ut som om vi er på rett vei, og påstanden om kun 500 timer er ikke på noen som helst måte sannsynliggjort. |
Det er ingenting som tyder på at dette stemmer nei. Jeg får det ganske enkelt ikke til å henge sammen med litt enkel regning. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 19.01.2017 10:21 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | sidney wrote: | | Jeg vil tro en 40-åring som satser på å hevde seg i Birken trener gode 1000 timer i året - utenfor arbeidstid. Om anslaget på 500 timer stemmer, er jeg sjokkert. |
Det er i så fall en gal 40 åring som leker med livet.
Sundby & Co trener vel 700 til 900 timer, og er vel blant de idrettene som trener mest.
Birkenløpere som trener så mye(Det er noen av dem) og har full jobb ved siden av, ødelegger kroppen sin. De får for lite hvile. |
Sundby ligger vel rundt 1150 timer i året, men langrennsløpere ligger jevnt over høyere enn mange andre idretter (med unntak av sykkel) ettersom det er en idrett som er snill med kroppen, i motsetning til løping for eksempel. Jeg mener Rodal lå på 750-800 timer da han tok OL-gull. |
|
| Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 19.01.2017 13:39 Post subject: |
|
|
| Denne greia med at de yngste må bære utstyr og sånn - hvor kommer det fra? I en sånn prestasjonsgruppe skulle i alle fall jeg tro at alle alltid tar en lik del av lasset? |
|
| Back to top |
|
 |
Hakkespett Veteran

|
Posted: 19.01.2017 13:48 Post subject: |
|
|
Det er vel en del av den klassiske "hazing"-tradisjonen som eksisterer innen de fleste lagsporter, kameratskap og brorskap. Regner med alle er med å trekke lasset når det behøves (ref. målbæring på treningsleir), men småtteri som å sette ut kjegler og bære ballnett vil jeg ikke si er direkte skadelig, hverken for felleskapet eller psyken. _________________ Selv solen går ned i svarthvitt. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 19.01.2017 14:01 Post subject: |
|
|
| Det kommer fra før krigen, da det var trange kår og folk flest bodde på landet. Jens Franz Dahl bodde derimot på Buran på den tida. Hver høst brukte han å sende barna sine på landet for å ta opp potet. Noe de utgangspunktet gledet seg til, helt inntil formann i Astor, Paul Zimmermann, i smug tok med seg barna til byen igjen for å bære sildetønner opp fra Ravnkloa. Et av disse bærebarna skulle det vise seg også var et stortalent i fotball, noe Zimmermann selvsagt utnyttet til det fulle ved å la ham bære vannflasker og lærkuler på hver trening og kamp. Dette barnet ble så oppdaget av landslagstrener Ragnar Nikolai Larsen, som tok det med seg hjem for å brette klær etter at kona gikk bort. Siden den gang har det vært de unges ansvar å ta drittjobben. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 19.01.2017 14:41 Post subject: |
|
|
Her på øya er det tradisjon for at juniorspillerne pusser støvlene til seniorene.
En litt pussig tradisjon. Men det har nok med at tenåringer med kjapp suksess fort blir litt høye i hatten. De kan gjerne ha godt av å føle at de er lengre ned i hierarkiet. En følelse de neppe møter så ofte mange andre steder i livet. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 19.01.2017 22:50 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | formann i Astor, Paul Zimmermann |
Klubbnavnet må være en glipp.
Paul var vel ellers "bare" nestformann i Kvik? Fungerte jo dog som formann i to perioder mens Hans V. Bru var på anleggsarbeid, så det er jo forståelig om folk åtti år senere omtaler også ham som tidligere formann.
PS: Noen må snart skrive historien om hvordan den gjengen gjorde nybrottsarbeid som vi ennå ser følger av i fotballen. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 19.01.2017 23:11 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: | | PS: Noen må snart skrive historien om hvordan den gjengen gjorde nybrottsarbeid som vi ennå ser følger av i fotballen. |
Du føler deg ikke kallet du da gisp!?  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 19.01.2017 23:11 Post subject: |
|
|
| Beklager, du har selvsagt helt rett. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2017 22:59 Post subject: |
|
|
– Vi trener litt hardere i år enn i fjor. Vi ser at spillerne tåler det bedre nå. I år reiser vi hjem litt tidligere, og har heller lagt inn noen treningskamper mot tøff motstand i februar, forteller RBK-treneren.
(...)
I år trener Rosenborg knallhardt i to perioder i vinter.
Først de to ukene på Gran Canaria i januar, deretter de tre siste ukene i februar. Da er målet å bygge opp bygges fotballspesifikk kondisjon. For RBK og Ingebrigtsen betyr det mye spill på små og store flater – med voldsom intensitet, tøffe taklinger og høy temperatur.
I tillegg har trenerne lagt inn en del fysiske øvelser, med eller uten ball.
– Det har vært veldig bra intensitet hele veien. Når vi deler opp i lag og spiller fotball kommer også vinnerinstinktet frem. Da smeller det litt, forteller trener Kåre Ingebrigtsen.
Les mer: RBKs blodslit skal sikre spill i Europa |
|
| Back to top |
|
 |
sl Junior
|
Posted: 23.01.2017 23:35 Post subject: Trening |
|
|
Det snakkes hele tiden om hvor hardt de trener. "De får kjørt seg", "vi har lagt inn noen løpeøkter", "vi trener to ganger om dagen" osv.
1) Hvorfor løper de uten ball? Du forbedrer ikke evnen til å spille fotball ved å løpe uten ball. Slike øvelser er heller destruktive, ettersom spillerne pådrar seg slitasje som fører til lavere kvalitet på neste økt.
2) Det må jo være kvaliteten på treningene som er viktig. Av de klippene jeg har sett fra treningsleiren, ser det ut som om spillerne er så slitne at de ikke klarer å presse skikkelig, utfordre med ball osv. Hva er poenget med å trene så mye hvis kvaliteten synker i takt med treningsmengden?
3) Jeg har ikke registrert et eneste kritiske spørsmål til trenerne angående hvordan laget trener. Mange spillere har etter rapportene slitt med belastningsproblemer på denne treningsleiren. Ifølge Kåre "skal det være sånn" (noen "småskavanker") Hvorfor skal det være sånn at spillere må stå over treninger? Slike uttalelser forundrer meg, men ingen utfordrer dem på dette.
4) To spillere er ute med korsbåndskader, hvorav den ene for andre gang på to år. Hva gjør de for å komme til bunns i dette? Også Helland har vært mye skadet. Bakenga og Rashani var vel også skadet på høsten. Mange skader ødelegger alt når vi skal forsøke å kvalifisere oss for Europa. |
|
| Back to top |
|
 |
Pokie Veteran

|
Posted: 24.01.2017 02:25 Post subject: Re: Trening |
|
|
1) Mange andre lag løper uten ball. Hvis Dortmund sin Instagram-konto er representativ for hvordan de faktisk trener, løper de i såfall vanvittig mye. Det funker fint for dem - og da bør det funke fint for oss også. Det får ned fettprosent, det effektiviserer oksygenopptaket i kroppen og det gjør at man venner seg til å kjøre det siste, ekstra løpet når man egentlig er ferdig med kampen. Ikke er det spesielt stor skaderisiko forbundet med det heller. I forhold til det å "bygge motor" er løping genialt. Så lenge hovedfokuset er på å trene fotball under mesteparten av oppholdet er det helt uproblematisk å løpe litt ekstra. Faktisk kan ikke all løping foregå med ball (I gjennomsnitt vil en Rosenborgspiller ha ballen ca 5% av tiden ballen er i spill - dermed vil antageligvis hver eneste spiller løpe minst 20 ganger så mye uten ballen som med den i løpet av en kamp ..)
2) Her er det viktig å finne en balansegang. Kvaliteten på hver enkelt spillers utførelse går selvfølgelig ned når man blir sliten. Men slik vil det også være i kamp. Det sier seg selv at det er enklere å slå gode pasninger, presse hardt og skyte godt hvis man har stort overskudd i kroppen til enhver tid. Vi må ikke glemme at det svært sjelden vil være sånn i kamp etter hvert som tiden går. Fotball er en god blanding av anaerob og aerob idrett, og det vil finnes mange tidspunkt i løpet av en kamp hvor en spiller blir tvunget til å gjøre ting mens han er relativt sliten. Derfor er det rett og slett viktig at de øver på å gjøre ting når de er slitne. Hvis de får til å ha ok kvalitet med slitne bein, kan du jo bare tenke deg hvordan det blir seende ut når Kåre og co slipper opp.
Samtidig er det som sagt viktig å kombinere dette med trening hvor de jobber med teknisk utførelse. Dette gjør de typisk tidligere i øktene, og de aller mest ivrige står igjen etter trening (når de har fått en liten pust i bakken) for å terpe på tekniske utførelser. Alle burde selvfølgelig gjort dette, men jeg skjønner godt at de dropper det på dager hvor de trener 4 timer.
3) Spillerne er - som alle andre - individuelt svært forskjellige. De varierer også mellom 17 og 30 år, og kommer fra vidt forskjellige utgangspunkt når det gjelder trening i vinter. De tåler derfor varierende belastning. Hvis man ikke opplever at enkelte spillere føler at det blir for mye, er det et tydelig tegn på at man ikke trener nok. At noen må stå over en trening fordi det rett og slett blir for mye hvis de ikke gjør det, er på ingen måte negativt. Og det tas jo faktisk hensyn til at enkelte ikke kan delta på alt - hvilket viser at de klarer å individualisere treningen opp imot hver enkelt.
4) Korsbåndsskader kan man gjøre lite med. Det skal en del kraft til for å ryke et korsbånd, og det er også relativt stor variasjon i hvor mye de enkeltes korsbånd tåler. Ofte er det også uheldige tilfeldigheter som gjør at et korsbånd ryker. Helmersen var uheldig i en landskamp, og landet vel feil etter et opphopp, mens Yanni sin også bare var uheldige tilfeldigheter.
Bakenga er en del skadet fordi han rett og slett har vært i en fysisk forfatning som har stått langt tilbake for de andre. Da er det fort gjort å få seg en strekk midt i det tetteste kampprogrammet (nå er han nok i langt bedre form). Helland er mye skadet fordi han kastet bort den aller viktigste utviklingsperioden (sånn rent fysisk) ved å spise grandis og spille fifa til langt på natt gjennom pubertetsårene.
En ting som dog er verdt å merke seg er at alle spillerne som nevnes er vinger (med unntak av Helmersen og Bakenga, som dog begge er brukt på ving). Det er ikke usannsynlig at dette skyldes at de rett og slett spiller i en av de mest utsatte posisjonene, hvor tøffe vendinger, rykk og løpsdueller er en svært vesentlig del av spillet.
Men om du er bekymret for at vi er skadeutsatte sånn totalt sett, må du bare slappe av. Sammenlignet med andre lag som spiller like mange kamper i løpet av et år er vi ifølge min reinspikkede empiri relativt lite skadeutsatt. At vi har en og annen spiller med skavanker innimellom skal faktisk bare mangle. Fotball er en risikosport når det kommer til skader, og det menneskelige kneet er relativt begrenset når det kommer til en del av de bevegelsene som en fotballspiller må gjennomføre i løpet av en kamp. Null skader er rett og slett meget usannsynlig, og det er neppe treningsgrunnlaget i Rosenborg som gjør at vi per nå har to korsbåndsskadde spillere.
Forøvrig skal det nevnes at vi har Scwabe. I mine øyne en mirakelmann, som er utrolig dyktig på sitt fagfelt. Hadde resten av arbeidsnorge vært halvparten så dyktige i jobben sin som han er, ville vi levd i et feilfritt land.
Nå er selvfølgelig ikke alt perfekt i Rosenborg i dag, og vi er på ingen måte fremst i feltet (i Europa) når det gjelder trening. Men vi er i hvert fall på riktig vei, og opplegget vårt er langt bedre enn det har vært på lenge. Alle detaljer - fra treningsforhold til hotell og andre treningsfasiliteter - er tenkt over på forhånd. Alt ligger til rette for at spillerne utvikler seg, og at de legger et bedre grunnlag enn noen gang tidligere. Jeg liker retningen vi går i, til tross for at ting fortsatt kan bli mye bedre.
PS: Velkommen til forumet! _________________ "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."
- George Best |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 24.01.2017 04:36 Post subject: |
|
|
Pokie _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
|