|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 01.11.2016 23:32 Post subject: Årsmøte 2017 |
|
|
Valg denne gang, jf. forrige årsmøte:
Styre:
Leder: Ivar Koteng (ikke på valg)
Nestleder: Leif Inge Nordhammer
Bård Benum (ikke på valg)
Rune Bratseth
Marit Collin
Synnøve Farstad (ikke på valg)
Vegard Heggem (ikke på valg)
Varamedlem: Fredrik Winsnes
Kontrollkomité:
Leder: Ragnar Haugan
Katarina Erlandsen (ikke på valg)
Merethe Storødegård
Varamedlem: Steinar Leirvik
Varamedlem: Jan Nystrøm
Valgkomité:
Leder: Kent Ranum (på valg som leder)
Guri Brønseth
Oddgeir Engdal (ikke på valg)
Marianne Kartum (ikke på valg)
Kenneth Kjelsnes (ikke på valg)
Varamedlem: Stig Arne Westerhus
.................
SÃ¥nn apropos:
I høst var [Marianne Danielsen] med å berge 1.-divisjonsklubben [Ranheim] fra konkurs, og har også i løpet av sin periode i styret måttet være med på å ta avgjørelser som å avsette en trener og få på plass et nytt styre.
- Jeg mener det ble mer fokus på det menneskelige aspektet nettopp fordi en kvinne var med i prosessen, sier hun.
Og her er noe av poenget. Danielsen ivrer for at kvinner må tørre å engasjere seg i enda større grad, tilføre sine verdier, kompetanse og egenskaper, samt vise handlekraft.
- Vi må våge å heve stemmen, si det vi mener og dermed få innvirkning på viktige beslutninger.
(...)
I et fotballstyre holder det ikke med å vite mest mulig om 4-4-2, eller 4-5-1. Det handler om økonomistyring, kultur, verdier, mennesker og kommunikasjon.
- Kvinner innehar også ofte personlige egenskaper som ydmykhet, omsorg og empati. Det er verdt å ta med seg inn i styreverv, i idretten og arbeidslivet.
Les mer: «Da jeg kom inn i idrettens indre, merket jeg at det jeg sto for, ikke nødvendigvis ble vektlagt» |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 02.11.2016 13:27 Post subject: |
|
|
Det må presiseres at hele styret er på valg.
Mvh.
Idrettsjurist-amatøren. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.11.2016 20:44 Post subject: |
|
|
Jeg hadde faktisk ikke fått med meg at Nordhammer er i ferd med å gi seg i Salmar - igjen:
Trond Williksen vil tiltre stillingen 1. januar 2017. Leif Inge Nordhammer vil fortsette i konsernsjefstillingen inntil nærmere avtale. Nordhammer har òg sagt seg villig til å ta oppdrag for selskapet etter nærmere avtaler.
Leif Inge Nordhammer ledet SalMar først i perioden 1996 til 2011, en periode preget av sterk vekst og gode finansielle og operasjonelle resultater. Etter to og halvt års pause tiltrådte Nordhammer igjen som konsernsjef i januar 2014.
Les mer: Leif Inge Nordhammer slutter i SalMar |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.11.2016 20:59 Post subject: |
|
|
I går meldte Bodø Nu at Mads Torrissen foreslås fjernet fra styreleder-rollen. De raske omveltningene i Bodø/Glimt-styret får eieren av Pizzabakeren til å reagere med vantro og skepsis.
– Dersom utfallet blir at de sparker ham, så trekker vi oss som sponsor, sier Tore Berg-Jensen kategorisk.
Det innebærer at Bodø/Glimt går glipp av 200.000 kroner i sponsormidler - i året.
Les mer: Rasende sponsor dumper Glimt
Pussig innblanding i klubbdemokratiet fra en sponsor. Så kan man diskutere hvor taktisk det er at f.eks. Salmar forlenger kontrakten med RBK nå som Nordhammer er på valg ... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.12.2016 19:50 Post subject: |
|
|
(...) når styret møtes for årets siste møte 12. desember, er det etter et kalenderår med merkbart færre styremøter enn for eksempel i 2012. Den gangen var tallet ni-ti faste møter, pluss flere hastemøter både på Brakka og over telefonen. I år har styret – ifølge Koteng – møttes «fem-seks» ganger.
– Det er en konsekvens av at ting går bra, at vi ikke har det samme behovet. Nå vil møtet handle om budsjettet for 2017, og så vil vi også få en orientering om spillerlogistikken, sier Koteng – og legger til:
– Så vil jeg få sagt at ting uansett ikke står stille i klubben. Vi er ikke flink nok til noe, men skal bli flinkere til alt.
Les mer: Derfor er det blitt færre styremøter i Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.01.2017 22:06 Post subject: |
|
|
Årsmøte torsdag 23. februar.
Ingen overraskelse, men noen vil nok påpeke kollisjon med vinterferien.
Vil tro innstillingene til styre, kontrollkomité og valgkomité blir lagt fram på medlemsmøtet 23. januar. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.01.2017 20:35 Post subject: |
|
|
Ivar Morten Normark har fått sparken to ganger i sin karriere som fotballtrener. Først i Aalesund i 2005. Så i TIL i 2006, etter åtte innholdsrike og turbulente måneder i Tromsø.
Etter flere år som leder av Norsk Fotballtrenerforening er karismatiske Normark tydelig i sin tale om styrene i norsk toppfotball.
– Ethvert styre i norsk toppfotball burde ha en ressursperson som har hatt resultatansvar i idretten, og som kjenner mekanismene som skjer. Når erfarne bedriftsledere kommer inn i fotballverv, så blir de supportere. De tenker med hjertet i stedet for hjernen, sier Ivar Morten Normark til Nordlys.
Han mener trenerskifter også i kontraktsperioden er en kalkulert risiko fra begge parter. Men kritiserer måten de i all hovedsak skjer på i dag. Også i TIL.
– For meg er det ikke noen stor dramatikk at en fotballklubb ønsker seg en ny trener. Det er påregnelig.
– Hadde fotballedere vært tydelig når de ansetter trenere, så hadde det vært enklere. Hvis premissene er at klubben skal ha 20 poeng etter vårsesongen, så kan treneren forholde seg til det og stille krav til at rammebetingelsene må være deretter. Er ikke det realistisk innenfor klubbens tilgjengelige ressurser, så må begge parter ta hensyn til det i forhandlingene. Skal man bygge opp noe over tid, så må styrene være mer standhaftige, sier Normark.
– Når trykket kommer på grunn av manglende resultater, så blir det for veikt. Der er ikke TIL alene, det er en trend i norsk fotball. Hvordan man bygger en prestasjonsgruppe bør ligge til grunn i et styre. Ofte er det manglende forståelse for det, sier Normark.
– Fungerer det ikke, så snakk med treneren. I stedet lager man hemmelige møter og snakker med utvalgte spillere. De såkalte evalueringsprosessene som gjøres er mer synsing enn reelle evalueringer. Hovedpoenget mitt er at klubbene må snakke med treneren. Det savner jeg. Begge gangene jeg har fått sparken, så har det ikke vært noen dialog og noen evalueringsprosess har jeg aldri sett, sier Normark.
Les mer: – Du forsvarer klubben og linja de har valgt, og tar i mot alle kulene som kommer fra omgivelsene rundt. Til slutt blir du skutt i ryggen av dine egne. Det er en veldig, veldig vond følelse |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 14.01.2017 21:32 Post subject: |
|
|
Hva har dette med "Årsmøte 2017" i Rosenborg BK å gjøre?
Mener du det bør være mindre plass til bedriftsledere i styrerommet på Brakka? _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.01.2017 00:26 Post subject: |
|
|
Var mest et generelt innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2017 22:12 Post subject: |
|
|
Innstillingene kommer vel på medlemsmøtet i morra. Møt opp! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.01.2017 22:19 Post subject: |
|
|
Ingen overraskelse at alle fire i styret ble innstilt på gjenvalg:
- Vi har snakket med alle i styret, nøkkelpersoner i klubben og andre som er tett opp mot Rosenborg. Inntrykket er at styret jobber godt sammen og har komplementære ferdigheter. De som er på valg, har stort sett kort fartstid, men de har kommet inn og gjort et godt bidrag for klubben, skryter Ranum.
- I lys av at det også har vært en del utskiftninger de to siste årene, så syns vi ikke at det er noe poeng å foreslå endringer bare for endringene sin skyld. Ting virker å fungere godt, og klubben er på god vei. Da syns vi det er greit at de får fortsette, når de ønsker det sjøl òg.
Les mer: Vil ha Nordhammer med videre
Innstillingene:
Styre:
Leder: Ivar Koteng (ikke på valg)
Nestleder: Leif Inge Nordhammer (gjenvalg, 2 år)
Bård Benum (ikke på valg)
Rune Bratseth (gjenvalg, 2 år)
Marit Collin (gjenvalg, 2 år)
Synnøve Farstad (ikke på valg)
Vegard Heggem (ikke på valg)
Varamedlem: Fredrik Winsnes (gjenvalg, 1 år)
Kontrollkomité:
Leder: Ragnar Haugan (gjenvalg 2 år, 1 år som leder)
Katarina Erlandsen (ikke på valg)
Vigdis Harsvik (ny, 2 år)
Varamedlem: Steinar Leirvik (gjenvalg, 1 år)
Varamedlem: Jan Nystrøm (gjenvalg, 1 år)
Valgkomité:
Leder: Kent Ranum (gjenvalg 2 år, 1 år som leder)
Oddgeir Engdal (ikke på valg)
Marianne Kartum (ikke på valg)
Kenneth Kjelsnes (ikke på valg)
Nina Straume Stene (ny, 2 år)
Varamedlem: Stig Arne Westerhus (gjenvalg, 1 år)
Les mer: Her er valgkomiteens innstilling
Har sjøl spilt inn at jeg stusser på valgperioden til Ranum, som ble valgt på samme måte også i fjor. Han er uansett på valg som VK-leder, men jeg må si at jeg er usikker på om han igjen skal være på valg som medlem. Men årsmøtet er uansett allmektig. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2017 20:38 Post subject: |
|
|
Bratseth deler valgkomiteens syn på at RBK har et velfungerende styre.
– Det er veldig god kjemi. Styrejobben er enkel slik situasjonen i klubben er nå, med god økonomi og sportslig suksess. Men man må forberede seg på at verden kan se annerledes ut. De som har vært med lenge, vet at det svinger. Da er det viktig å ta de riktige grepene, slik at vi ikke havner bakpå som klubb. Jeg ønsker å gi mitt bidrag til den jobben videre. Mer komplisert enn som så er det ikke, sier Bratseth.
Les mer: Slik blir det nye RBK-styret |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |