English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Drakt 2016
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 03.02.2016 01:09    Post subject: Reply with quote

Bleh. Money talks..
Back to top
View user's profile Send private message
Bagh
Proff

PostPosted: 03.02.2016 01:40    Post subject: Reply with quote

Blir rett og slett provosert av Horgen. Her betaler de bare 13 mill. for en FANTASTISK eksponering også kan de ikke møte supporterne på halvveien. Dårlige greier.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2016 07:47    Post subject: Reply with quote

Synes Horgen får alt for mye boltreplass med svadaen sin i denne rbkweb-saken. Den ser jo nærmest ut som en pressemelding direkte fra Sparebank1. Han undervurderer supporterne så jævlig og fremstår som en rimelig heslig kis.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende

PostPosted: 03.02.2016 10:09    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
- Det som har vært med på å veie tungt i denne beslutningen, er at det er solgt rekordmange drakter i 2015. Nå forstår jeg at det er RBK-logoen og RBK-drakta i seg selv som er årsaken til draktsalget, men jeg konkluderer med at vår logo ikke står i veien for at rekordmange supportere har gått til innkjøp av drakta i 2015

HAHA, for et argument.
Back to top
angvik
Proff

PostPosted: 03.02.2016 11:36    Post subject: Reply with quote

Jeg bare gjentar det jeg har sagt tidligere, basert på uttalelsene før fjorårssesongen. Budskapet fra Horgen er nesten identisk:

Fra et generelt synspunkt vil jeg påstå at alle som jobber med markedsføring (av større merkevarer), inkludert meg, ønsker at merkevaren skal synes på best mulig måte. Ikke mest mulig, men best mulig. Her bommer Sparebank1 SMN og Rosenborg.

Det første jeg bet meg merke i var Lundemos uttalelse i Adressa i går
Quote:
- Hvert år vi gjør slike ting så er det retningslinjer til hva vi har på drakten. Det er bestemt mellom våre samarbeidspartnere og NFF sine retningslinjer. Vi har brukt lang tid på å utrede den slik den er og blitt enig med partnerne våre. NFFs retningslinjer avgjør logoen på ryggen, sier Lundemo.

NFFs retningslinjer for logoer på drakter er irrelevant i denne saken og regulerer i bunn og grunn kun størrelsen på logoer, jfr. § 5 i NFFs reklamereglement. Derfor er det rett og rimelig å påstå at det helt og holdent er Rosenborg selv som setter retningslinjer for hvordan sponsorer skal synes på drakten. Min oppfatning er at Rosenborg for enkelhetens skyld bør strebe etter å følge UEFAs anbefalinger.

Det andre jeg har lagt merke til er dagens uttalelse fra "sponsorsjef" Christer Horgen i Sparebank1 SMN
Quote:
- Vi har vært opptatte av å holde oss innenfor reglene som er satt av Fotballforbundet i forhold til størrelse, samt å respektere klubbfargene foran våre egne logofarger. Så vi har til og med utviklet egne svarte og hvite logoer med bakgrunn i dette samarbeidet.

Horgen refererer igjen til NFFs (irrelevante) reglement. Man kan nesten spørre seg om at de ønsker at logoen skulle være enda større, siden NFFs reklamereglement kommer i spill. Grunnløst argument.

I tillegg er det på grensen til løgn når Horgen forteller at de "respekterer klubbfargene foran egne logofarger". I Sparebank1 sin profilhåndbok er svart og hvitt en naturlig "fallback" etter logoen med farger. Med andre ord handler ikke dette om å "ofre fargene" når dette allerede er oppgitt i Sparebank1s profilhåndbok. Samtidig er det ikke nevnt i samme håndbok at en fullverdig logo (Sparebank1) kan suppleres med kun ett-tallet under.

Det eneste argumentet som gjestår da er "vi skal ha så stor logo som mulig for å kunne synes på lengst mulig avstand". Noe som også er rart da den virkelige verdien ligger i nærbilder på TV.

Jeg jobber med synliggjøring av relativt store merkevarer i fire land. Det overordnede målet er alltid å forvalte merkevarene slik at målgruppen(e) ønsker å identifisere seg med det. Her synes jeg Sparebank1 bommer grovt når resultatet ser ut som en bowlingskjorte.
Back to top
Ståle
Veteran

PostPosted: 03.02.2016 11:36    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
2mas wrote:
- Det som har vært med på å veie tungt i denne beslutningen, er at det er solgt rekordmange drakter i 2015. Nå forstår jeg at det er RBK-logoen og RBK-drakta i seg selv som er årsaken til draktsalget, men jeg konkluderer med at vår logo ikke står i veien for at rekordmange supportere har gått til innkjøp av drakta i 2015

HAHA, for et argument.

Kan i alle fall garantere at uten den kula så hadde de solgt minst en til. Håpet i det lengste at 2016 var året å kjøpe ny RBK-drakt, men ser ut til at det må vente minst til 2017. Forøvrig trist at det ikke var mulig å kjøpe Europa-league drakta, da den jo var ganske fin.
Back to top
elaberg
Senior

PostPosted: 03.02.2016 11:40    Post subject: Reply with quote

Merkeleg at det er godt nok på Stabæk si drakt men ikkje for RBK.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2016 11:52    Post subject: Reply with quote

Det blir jo en slags konstruert statistikk Horgen lener seg på. Rekordmange draktsalg er flott det, men så lenge RBK-shop hadde trykt opp alle draktene med den grelle TL-logoen til SB1, kunne forbrukerne på ingen måte "stemme" ved å velge for eksempel Europacup-drakta. Jeg er overbevist om at om det hadde vært E-cup-dakter tilgjengelig, så hadde det blitt solgt ytterligere plenty med drakter til oss som liker det litt stilrent og elegant.
Rocko
Senior

PostPosted: 03.02.2016 21:57    Post subject: Reply with quote

Rekordsalg av drakter har vel bare med sportslig suksess å gjøre! The double og nesten 20000 i snitt på lerkendal + spill i europa league vil selvfølgelig øke draktsalget... Jeg NEKTER å gå å kjøpe meg en drakt med den bowlingkula på! Da går jeg heller inn på rbk-shop å leverer en tusing i kassen, så tar jeg med meg en nøkkelring eller noe!
Kunne tenkt meg å tatt en prat med denne Horgen, han virker rimelig firkantet og trangsynt Evil
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 03.02.2016 23:46    Post subject: Reply with quote

Først og fremst: Svaret fra Lundemo er at RBK skal spille i borte- og tredjedrakter i treningskampene, slik som i fjor.

Hedon wrote:
Synes Horgen får alt for mye boltreplass med svadaen sin i denne rbkweb-saken. Den ser jo nærmest ut som en pressemelding direkte fra Sparebank1. Han undervurderer supporterne så jævlig og fremstår som en rimelig heslig kis.

Vil tro du spesielt reagerer på avslutninga. Var veldig usikker på om jeg skulle ta med den. Lot den gå.

Jeg tar uansett til meg kritikken, og var ærlig talt veldig i tvil på hvor mye plass jeg skulle gi ham. Jeg lot tvilen gå tiltalte til gode. Avgjørelsen var allerede tatt, og jeg syntes det var litt vanskelig å presse altfor mye nå. Burde sånn sett ha satt i gang presset langt tidligere.

Men tviler vel litt på at det hadde gjort så mye fra og til. Litt typisk finansnæring, der rammene er viktigere enn stil ...?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 04.02.2016 13:20    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Vil tro du spesielt reagerer på avslutninga. Var veldig usikker på om jeg skulle ta med den. Lot den gå.

Tenker vel egentlig på de to siste, selv om det nest siste sikkert kan forsvares som noe med journalistisk interesse. Så får det jo i tillegg frem hva slags gjøk vi har å forholde oss til, og det er jo et pluss.

Irriterer meg grenseløst over sponsorneper som kommer utenfra og liksom skal prate i store ord og vendinger om hvor fantastisk fint alt er, i en samtidig nedlatende og belærende tone. At han i det hele tatt våger seg inn på temaet om mange solgte drakter i 2015, vitner bare om hvor nedsnødd han er. Jeg tror vi alle kan være enige om at dette er på tross av logoen, og at det ikke på noen måte betyr at folk synes logoen er OK.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
robbie
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 13:55    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke vi skal forvente noe særlig ansvarsfølelse fra den gården der, spesielt ikke fra en bank.
Vi har mest om drakta siden midten av 90-tallet, og vi kommer ikke noe sted. Det som må gjøres er at vi må regler inn som beskytter draktas utseende. NFF/Tippeligaen vil ikke fungere fordi mange små klubber er avhengige av å selge så my sponsorplass som mulig.
Det som må gjøres er enten å få Koteng på lag, eller å få inn føringer på årsmøtet som beskytter drakta.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 13:55    Post subject: Reply with quote

jeg tror også det er på tross av.

Draktsalget kunne iallefall vært bedre.

Jeg ser at det kan ha vært en noe ledende spørsmålstilling, men tallene er klare.
bolgebah
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 15:21    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Vi har mest om drakta siden midten av 90-tallet, og vi kommer ikke noe sted.

Nei, vi kommer oss nok aldri videre fra dette.

Alvorlig talt har vi fortsatt noen utfordringer, men selve ideen estetikk har i det minste blitt tatt opp til diskusjon de siste årene. Selv kunne jeg være tilbøyelig til å svelge den gigantiske Sparebank1-logoen dersom den var den eneste logoen på drakta.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 15:27    Post subject: Reply with quote

Hvis en ønsker å handle en enkel drakt med kun én reklame, er det bare å spørre klubben/shoppen selv. Gjorde det selv for 2 år siden, og da fikset de det. Er det mange som kommer med samme henvendelse, kan de kanskje ordne Europa-drakt allerede til seriestart.
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 04.02.2016 15:48    Post subject: Reply with quote

Det er vel HELT urealistisk å tenke sånn (siden de rikeste fotballklubbene i verden heller ikke gjør det), men må si at jeg setter pris på draktene i NHL hvor det er sponsor non grata. Hvor uendelig rike må ikke en fotballklubb være for at de kan gjøre noe tilsvarende og droppe inntekten fra sponsing av drakt?

Tipper første klubben på toppnivå ett eller annet sted i Europa som faktisk gjennomførte det ville få all verdens respekt, men... Urealistisk er vel bare forbokstaven. Sad
bolgebah
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 15:58    Post subject: Reply with quote

Nå er jeg tydeligvis inne i sarkasmemodus her, men... in for a penny, in for a pound!... bare tenk om en av de største klubbene i Europa hadde droppet draktreklame, hvilken ringvirkning det ville fått!

Ã…ja:

Celtic hadde jo ikke engang nummer bakpå drakta før i 1994 eller der omkring, fordi de ikke ville besudle klubbfargene.

Draktreklame er nok kommet for å bli, og jeg tipper den klubben som kutter det helt ut igjen ikke vil bli noe annet enn en kuriositet. Trikset er å begrense antallet, helst til én logo, og den bør være dyr og eksklusiv. Samt i nøytrale farger.

Pluss at det nok bare er et tidsspørsmål før vi ser draktreklame i NHL også.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 04.02.2016 16:12    Post subject: Reply with quote

Haha, I stand corrected.

Men i det kontrafaktiskes ånd...

2017: RBK-supporternes stadige sjikane av Sparebank 1 fører til at klubben mister hovedsponsor fom. neste sesong. Kroken spruter utover hele sportsseksjonen i månedsvis. Ingen andre tør å stikke hendene inn i vepsebolet.

2018: Som første toppklubb i Europa kjører RBK helt sponsorfri drakter. Den kollektive orgasmen ved seriestart på Lerkendal er nesten sterk nok til at folk glemmer at Lerkendal ser ut som Times Square.

2018, sensommeren: Supportere av de største klubbene i Europas topp-10-ligaer begynner å møte opp på kamp i "retro-draktene" til RBK, synger Sha-la-la og går til krig mot den moderne fotballen.

2020: RBK, nå Europas rikeste klubb takket være sinnsykt draktsalg, kjøper alle og vinner Champions League.

2022: RBK blir oppgradert til suveren nasjon. VM blir flyttet fra Qatar til Lerkendal og vi vinner hele dritten.

2023: Vi spiller uavgjort mot smurfene i seriestarten og supporterne krever at alle må gå. Uironisk.

Also, redd du har rett ang. NHL, men frem til det faktisk skjer håper jeg hardt...
bolgebah
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 16:28    Post subject: Reply with quote

Pro tip: Du må ikke røyke stillongsen din i arbeidstida, Orion. Du kan begynne å hallusinere.
Back to top
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 16:43    Post subject: Reply with quote

Og når vi er inne på drakt.

Her selger man samme drakt som spillerne bruker. med alt det avanserte som finnes i de draktene. Og prisen blir deretter.

Hva om man her, som i andre land, kan selge en replika-variant uten alt det fancysmancyet men samme design til et par-tre hundrelapper billigere?
knallback
Senior

PostPosted: 04.02.2016 17:03    Post subject: Reply with quote

De kunne jo bare brukt samme logo som i andre store markedsføringskanaler, som f.eks. Facebook eller Twitter.

Synes kun kula hadde vært bedre enn det vi har i dag.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 19:39    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Det er vel HELT urealistisk å tenke sånn (siden de rikeste fotballklubbene i verden heller ikke gjør det), men må si at jeg setter pris på draktene i NHL hvor det er sponsor non grata. Hvor uendelig rike må ikke en fotballklubb være for at de kan gjøre noe tilsvarende og droppe inntekten fra sponsing av drakt?

Tipper første klubben på toppnivå ett eller annet sted i Europa som faktisk gjennomførte det ville få all verdens respekt, men... Urealistisk er vel bare forbokstaven. Sad

Her er et eksempel på en mindre klubb en oss, som er på riktig spor, Hearts:

http://www.mirror.co.uk/s...ng-6475580

Nydelig drakt. Hearts er fra Edinburgh. De har et stadion på størrelse med Brann Stadion. I forhold til budsjet og tilskuertall er de vel på størrelse med Brann og Vålerenga.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 04.02.2016 19:46    Post subject: Reply with quote

Mer om samme klubb:

http://www.edinburghnews....-1-3443237

Quote:
The deal with Wonga expired at the end of the season, but it is understood the company was interested in extending its three-year association with the club.
The new owners at Hearts decided to end the link and seek fresh corporate backers.
The club had already announced its home-strip shirts for next season would be blank in tribute to the members of the 1914-1915 Hearts team who joined McCrae’s Battalion in the First World War and paid the ultimate price for their bravery.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 04.02.2016 20:23    Post subject: Reply with quote

robbie: Kult! Nå har jo vi (heldigvis) ikke mye dramatisk historie å trekke på, men det viser likevel at det går an å gå andre veier.

bolge: Pfft, hva vet du om sånt, tror du at du er lege eller noe ell!? Razz
J-Rod
Junior

PostPosted: 05.02.2016 00:38    Post subject: Reply with quote

Beklager å ødelegge illusjonene deres, men i Spania er det mange klubber uten draktreklame. Sevilla, Málaga og Valencia er noen eksempler, selv om sistnevnte har en liten reklame nederst på ryggen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18  Next
Page 4 of 18

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb