English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alexander Søderlund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 140, 141, 142  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sjiraff
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 10:13    Post subject: Reply with quote

Er det utenkelig at vi får inn mer på sponsorsiden nå som det går bra sportslig?
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 10:18    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:

Men vi har nesten ingen faktisk egenkapital å tære på, vi har allerede spist store summer av den lille cashen vi har etter salg av tomt. Vi kan ikke fortsette å "tære på skattkista" i håp om sportslig suksess, det er hva som har tømt banken og nesten sendt oss konkurs de siste 10 årene.

Det er vel ikke helt sant, vi har rundt MNOK 121 i egenkapital. Så vi har en del underskudd igjen før man må begynne å argumentere for fortsatt drift.

Hvorvidt vi har likvider er en annen sak, det må en nesten se på terminrapportene for å avgjøre (og dette får vi aldri se) - årsregnskapet vil ikke fortelle stort om det. Nå husker jeg ikke om det var vedlagt noe likviditetsprognose/statistikk i dokumentene ved årsslutt .

Edit: Bør vel være en kontantstrømoppstilling vedlagt årsregnskapet.

Last edited by JanneB on 26.05.2015 10:54; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.05.2015 10:25    Post subject: Reply with quote

Derfor nevner jeg cash i setningen etter, for vi kan ikke "tære" på en stadion. Vi kan tære på kapital, noe det er lite igjen av. Det er ikke tull eller overdramatisering, det er bare så enkelt at vi ikke kan fortsette å gå i underskudd i jakten på sportslig fremgang.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 10:45    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ blander du epler og sykler.

Et regnskapsmessig underskudd vil alltid motregnes egenkapitalen. Hvilke omløpsmidler du har på eiendelssiden av balanse har ingen betydning. Faktum er at vi har mye egenkapital som fremtidige underskudd kan motregnes mot, det vil derfor ikke være grunn til å måtte sannsynliggjøre å ikke avvikle selskapet på grunn av egenkapital. Hvorvidt vi går konkurs som følge av insolvens er en annen sak. Ja, du har helt rett, det er ikke bare å selge en stadion for å få inn likvider, men det er det vel ingen som forventer. Det ville være mye mer rasjonelt å f.eks ta opp lån for å finansiere driften med pant i eiendeler f.eks stadion.

Jeg er for øvrig enig at underskudd i regnskapet må bort og at vi må begynne å levere break even og helst overskudd i årene fremover. Men et regnskapsmessig overskudd har heller ingen betydningen på likvidene (cash) som du er så opptatt av. Du kan levere et stort regnskapsmessig overskudd, men likevel ha en dårlig likviditetsgrad. Det er ingen direkte korrelasjon mellom regnskapsmessig resultat og omløpsmidler (i dette tilfellet bankmidler)
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 26.05.2015 10:50    Post subject: Reply with quote

Hadde noen spurt meg i vinter om jeg ønsket Søderlund solgt i sommer for sju millioner, hadde jeg sagt ja uten å nøle. Nå er jeg der at han må beholdes for enhver pris, nærmest. Kan fort være forskjell på gull og sølv. Kan evt selges til vinteren. Har virkelig vært overbevisende, og synes han toppet det i går. Beste kampen jeg har sett av han så langt i RBK-drakt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Krutov
Junior

PostPosted: 26.05.2015 10:50    Post subject: Reply with quote

Søder leverer så bra nå at han bør få en ny sang.Hva med denne? https://www.youtube.com/w...Sh6SQd8UrI
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 10:54    Post subject: Reply with quote

Er ikke noen stor tradisjon for spillere hos oss, så tviler på at det skjer med det første.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.05.2015 10:56    Post subject: Reply with quote

Nå er det salg eller ikke salg som er hovedpunktet for diskusjonen. det er nærliggende å tro at et salg innbringer penger, et regnskapmessig overskudd som følge av et salg vil ha en direkte innvirkning på firmaets likvide situasjon.

År etter år etter år med underskudd i 10 til 50 millionklassen tærer på egenkapitalen vår, det er ikke kun nedskrivinger som gir underskuddet, det har i tillegg til store nedskrivinger av kontrakter(som er en konsekvens av høy kjøpssum = cash brukt) jevnt over høyere kostnader enn inntekter, mye på lønnssiden og det tærer på fri kapital.

Angående lån: Joda, det er isolert sett selvsagt langt mer fornuftig å ta opp lån for finansiering av driften enn å gå konkurs. Men når du går i 15-45 mill i årlig underskudd så er ikke økte kostnader noe som er særlig fornuftig å påta seg, er det vel? Lån for å dekke drift gir oss høyere kostnader og langsiktig større problemer med å dekke drift.

I bunn så handler dette om noe så enkelt som dette: Så lenge vi MÅ selge for å ha sjanse til å gå i null så må vi selge. Ikke vanskeligere enn det. Og å si nei til et bud på en 28 år gammel spiss på for eks 20+mill vil være dumt. Hvorfor styre mot stor risiko og lån for å dekke drift om det kan løses ved kjøp/salg av spillere?

Det handler om tidspunkt for salg og jobben som gjøres i å hente erstatteren.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:00    Post subject: Reply with quote

Og å si nei til et bud på en 28 år gammel spiss på for eks 20+mill vil være dumt.

Dette er faktisk plagsomt rasjonelt og riktig. Snakker vi om et bud i den klassen så bør vi selge nær sagt uansett hvem det er snakk om.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:07    Post subject: Reply with quote

Nå er heller ikke salg en garanti for hverken overskudd i resultatet eller likvider (det kan være forsyninger i betaling, delbetalinger osv, som ikke har noe med regnskapet å gjøre). Det er jo gevinst/tap ved salg som resultatføres og ikke bto. salgssum.

Har aldri hevdet at underskuddet kun består av kostnader uten likviditetseffekt, hvis det er det du hinter til. Men hvorvidt en kostnad har likviditetseffekt eller ei spiller ingen rolle på regnskapsmessig resultat og effekt på egenkapital. Egenkapital er ikke det samme som penger.

Vi er nok egentlig ganske enige, men jeg er ikke redd for at egenkapitalen snart er borte - fordi det er den ikke, dette er fakta som ikke kan bestrides. Vi har MNOK 121 i egenkapital og egenkapitalandelen er veldig bra, det samme gjelder gjeldsgraden.

Hvor kritisk likviditetssituasjonen er blir vanskelig å anslå når man ikke har tilgang til hovedboken. Likviditetsgraden vår , og det er som regel den (insolvens) som tvinger selskap inn i konkurs, er nok langt verre. Her er det nok større grad til bekymring.
Back to top
Bananskrue
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:24    Post subject: Reply with quote

Er ikke så fryktelig negativ til å selge søderlund dersom det riktige budet kommer selv, men jeg er fryktelig negativ til å selge han nå i sommer. Jeg tror nok vi kan finne en erstatter som leverer, men ikke helt uten videre og etter en uke med laget.

Har trua på at KI kan spille noen inn i søderlunds rolle i løpet av en oppkjøring, men midt i sesong blir værre.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:26    Post subject: Reply with quote

NÃ¥r starter sesongen i Kina, da?
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 26.05.2015 11:32    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
Vi er nok egentlig ganske enige, men jeg er ikke redd for at egenkapitalen snart er borte - fordi det er den ikke, dette er fakta som ikke kan bestrides. Vi har MNOK 121 i egenkapital og egenkapitalandelen er veldig bra, det samme gjelder gjeldsgraden.

Altså. God egenkapital er ikke alt. Vi kan ikke bruke Lerkendal stadion til å lønne spillere med. Årsmelding 2014 viser at 128 mill av egenkapitalen er bundet opp i anleggsmidler. Bra å ha, men betaler ingen regninger.

Vi har få penger i banken.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:40    Post subject: Reply with quote

Søderlund er i kanonform, og skal ha en stor takk for alle målene han setter.

Men han er ikke uerstattelig, og kommer det et høyt bud (10-15 millioner) så er det bare å selge. Høyere summer enn det tror jeg ikke vi får.

Blir han solgt bør han helst spille til alle kvalik-kampene til EL er ferdigspilt, og en erstatter er på plass. Det holder ikke å hente hjem Sørloth junior samt signere Malec. Skal han gå før kvaliken er ferdigspilt må budet være latterlig høyt.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 26.05.2015 11:41    Post subject: Reply with quote

Ja vi er nok rimelig enige JanneB, jeg er ofte upresis når jeg skriver om økonomi, er lenge siden skolegangen og jeg jobber ikke som regnskapsfører for å si det sånn Smile

Grunnen til at jeg nedtoner verdien av bokført egenkapital er fordi stadion er ingen god paraply når det begynner å regne. Vi kan ta opp (dyre) lån med sikring i stadion, noe som igjen gjør det langt verre for oss å betale løpende drift. Utover det kan vi ikke gjøre noe særlig med stadion, den er der og kan ikke betale for noe.

Et salg er ikke noen garanti for verken overskudd i resultat eller likvider nei, men vi må jo ta utgangspunkt i at vi ikke selger for knapper og glansbilder, samt at kjøpende klubb stiller med betalingsgaranti fra en bank. I tillegg har vi vel ikke noen historikk med å selge med typiske Jim Solbakken - klausuler som aldri blir oppfylt. Vi har vært opptatt av å få garanterte summer, ikke drømmetall.
De heteste salgsprospektene våre er Mike Jensen og Søderlund tror jeg, begge forsvarer en prislapp som oppfylle budsjettposten. Mike kom gratis og vil jo lettest bidra da han ikke har noen regnskapverdi selv som må trekkes fra.

nieuwlaat
Quote:

Samme syklus som oss, starter i mars og slutter i oktober/november. Så bud fra Kina er jo optimalt for oss. De betaler steinbra, er ikke så opptatt av landslagsuksess og vi kan fint selge etter sesongen.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:44    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:

Altså. God egenkapital er ikke alt. Vi kan ikke bruke Lerkendal stadion til å lønne spillere med. Årsmelding 2014 viser at 128 mill av egenkapitalen er bundet opp i anleggsmidler. Bra å ha, men betaler ingen regninger.

Vi har få penger i banken.

Det har jeg heller ikke hevdet, jeg prøvde, i alle fall så godt som overhode mulig jeg greier/gidder på et supporterforum, og presisere at vi snakker om epler og dørhåndtak når man diskuterer egenkapital og likviditet.

Hva gjelder anleggsmidlene har skrevet hva man kan gjøre for å frigjøre penger til drift - det er ikke en ideell løsning, men den er fult mulig hvis en trenger likvider asap.

Last edited by JanneB on 26.05.2015 11:48; edited 1 time in total
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:48    Post subject: Reply with quote

Ja vi er nok rimelig enige JanneB, jeg er ofte upresis når jeg skriver om økonomi, er lenge siden skolegangen og jeg jobber ikke som regnskapsfører for å si det sånn Smile

Grunnen til at jeg nedtoner verdien av bokført egenkapital er fordi stadion er ingen god paraply når det begynner å regne. Vi kan ta opp (dyre) lån med sikring i stadion, noe som igjen gjør det langt verre for oss å betale løpende drift. Utover det kan vi ikke gjøre noe særlig med stadion, den er der og kan ikke betale for noe.

Et salg er ikke noen garanti for verken overskudd i resultat eller likvider nei, men vi må jo ta utgangspunkt i at vi ikke selger for knapper og glansbilder, samt at kjøpende klubb stiller med betalingsgaranti fra en bank. I tillegg har vi vel ikke noen historikk med å selge med typiske Jim Solbakken - klausuler som aldri blir oppfylt. Vi har vært opptatt av å få garanterte summer, ikke drømmetall.
De heteste salgsprospektene våre er Mike Jensen og Søderlund tror jeg, begge forsvarer en prislapp som oppfylle budsjettposten. Mike kom gratis og vil jo lettest bidra da han ikke har noen regnskapverdi selv som må trekkes fra.
.

Hadde Malec vært hakket bedre er jeg enig i at Søder kunne blitt solgt. Ja, jeg er også enig at hvis en får 20 MNOK for en 28 åring så er det bra og at en bør absolutt selge, likevel er det noe med situasjonen vår akkurat nå som gjør at jeg vegrer meg for å selge Søder. Så kommer det helt an på klubben som kjøper, det må være noen som kommer med penger up-front og som vi vet ikke blir problemer å få penger av.

Men kanskje Malec kan ta en "Søder" og plutselig bøtte inn mål?
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 11:51    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:

Men kanskje Malec kan ta en "Søder" og plutselig bøtte inn mål?

Tviler på at Malec er god nok. Han ser ikke ut til å ha tempo hverken i løpssteget eller teknikken til å spille på toppnivå.

Tror vi kan (bør) finne en god (nok) erstatter for Søder 5-10 mNok.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 12:00    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat
Quote:

Samme syklus som oss, starter i mars og slutter i oktober/november. Så bud fra Kina er jo optimalt for oss. De betaler steinbra, er ikke så opptatt av landslagsuksess og vi kan fint selge etter sesongen.

Perfekt. Da er det jo ikke noe mer å tenke på. Vi selger ham til Kina i høst.
Back to top
ZOOlander
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 13:49    Post subject: Reply with quote

Vi bør ikke bruke penger på Malec dessverre.. Får litt vont av å si det, for han virker som en hyggelig ung mann som trives i Norge og etter sigende vil gjøre 'alt' for å bli- men jeg ser ikke en mann som er verd de 3-5 millionene det vil koste oss! Bedre å bruke de på en eller to andre..
Egentlig utrolig at han ble toppscorer før han kom til oss. Var jo i mye dårligere form også..
JanneB
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 14:19    Post subject: Reply with quote

Søder virker ikke som en type som går kun etter penga. Jeg skjønner at det er sagt med en god dose tøv, men Kina kan vi nok utelukke.
Back to top
Tiern
Junior

PostPosted: 26.05.2015 17:09    Post subject: Reply with quote

Krutov wrote:
Søder leverer så bra nå at han bør få en ny sang

Alexander den store
https://www.youtube.com/w...ZYwaDB-2xk
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 26.05.2015 18:45    Post subject: Reply with quote

Ikke noe sang hvis han blir solgt til sommeren. Det må i tilfelle bli noe sånt som "Hello Goodbye" ...
thomas_katt
Rutinert

PostPosted: 26.05.2015 18:51    Post subject: Reply with quote

Verden blir ikke et bedre sted av at 7 nations army synges i ENDA flere sammenhenger, det får da pokker meg være nok som det er. Scorer Søder 31 mål denne sesongen, og signerer en 5-årskontrakt, som han fullfører, med 20 mål hver sesong etter det kan vi diskutere sang. Før det er det mange som er foran i køen. Dessuten vil jeg synge for klubben, ikke de som til enhver tid tilfeldigvis måtte spille for den. Klubb først, spillere er underordnet!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på bluesky
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 26.05.2015 19:08    Post subject: Reply with quote

Nå mener jeg ikke nødvendigvis en sang til enkeltspillere går på akkord med tanken om klubben først. For alt vi vet kan det gi mer motivasjon og lojalitet. Det er ikke akkurat slik at vi avduker en byste utenfor stadion heller. Når det er sagt så mener jeg at sanger heller ikke skal deles ut så fort vi blir begeistret for en spiller, det er ikke mer enn en et par måneder siden vi var oppgitt over Søderlund. Så han kan godt bevise litt mer. Dog syns jeg Mike Jensen ligger godt an.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 140, 141, 142  Next
Page 49 of 142

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb