| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
angvik Rutinert

|
Posted: 12.02.2015 16:50 Post subject: |
|
|
Hehe! Takk for tilbakemelding, folkens.
Jeg legger ikke skjul på at jeg som supporter aller helst skulle hatt Champions League-drakt med kun én sponsor i svart-hvitt og i fornuftig størrelse. Men en må vel være inneforstått med at vi aldri blir at lag av slikt kaliber.
Tilbakemeldingene fra oss supportere har vært konsekvente hvert eneste år: Drakta skal være svart og hvit, sponsorlogoer skal være i svart og i et begrenset antall, samt at logoen til hovedsponsor skal være edruelig og nøkternt slik at det ikke sluker draktens egentlige funksjon - at spillerne skal representere sin respektive klubb i sine farger for å skille to lag fra hverandre.
Uansett synes jeg dette er en interessant diskusjon fra et faglig perspektiv, både fra Sparebank1 sitt ståsted, og Rosenborgs.
Horgen og Sparebank1 føler helt sikkert at de har sitt på det rene når det gjelder forsøket på å være så synlige som mulig. Men det blir direkte feil å bruke argumenter som NFFs reklamereglement, ofring av egne farger og "assosiasjoner til klubben". Problemet for Horgens del er at dette er helt selvfølgelige argumenter for enhver sponsor.
Og for å gjenta det jeg tweetet: Horgen lyver når det kommer til utsagnet "(...)Logoen vår er rød, hvit og blå, men vi endret den til svart og hvit slik at den fikk en klubbtilhørighet."
Dette gir inntrykk av at banken har strukket seg langt i å imøtekomme Rosenborg.
Min konklusjon: Rosenborg har vært for ettergivende og feige i forhandlingene, og Sparebank1 bruker feil argumenter for å bruke profilelementene sine som de gjør (uansett hvor mye penger de bruker).
Edit: Gjentok meg sjøl! |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2015 17:44 Post subject: |
|
|
Har su lyst til at vide hvordan man ikke skal drive markedsføring? Læs med her:
| Quote: | | Det syns jeg er veldig synd. Jeg tror at når folk blir litt mer vante til endringa som har kommet, så vil engasjementet og kjærligheten til klubben gå foran det estetiske og hva man syns er fint eller ikke for en del. |
Her indrømmer man stort set at man gir faen i æstetikken og kun har tænkt på egen interesser som synlighed. Dette har man gjort fordi fotball supportere, modsat almindelige konsumenter, køber søppeleffekter som denne grundet kærligheden til klubben.
Dette gøres kun yderligere tragikomisk, når han fyren længere oppe viser til at de har ændret dere logo til sort hvid. Dette for ligesom at illustrere at de har strukket sig langt for at opnå et godt resultat.
Jeg spyr! _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Saladin Junior
|
Posted: 12.02.2015 18:40 Post subject: |
|
|
Nå som jeg har fått sett draktene "live" i kampen mot Bodø Glimt så skjønner jeg hvorfor logoen har blitt som den er. Hadde det ikke vært for det svært gjenkjennelige 1-tallet på magen, hadde det vært umulig og sett hvem som er hovedsponsor.
Rent estetisk hadde det selvfølgelig vært best og kun hatt Sparebank 1, uten det digre 1-tallet, men jeg regner med at vi alle vil at klubben skal få sponsorinntekter og at vi alle er innforstått med at de vil ha noe som synes til gjengjeld. |
|
| Back to top |
|
 |
angvik Rutinert

|
Posted: 12.02.2015 18:48 Post subject: |
|
|
@Saladin
Bodø/Glimt har også Sparebank1, men har fått logo i omriss og ikke helfarge. Det er fortsatt mye penere. |
|
| Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 12.02.2015 18:52 Post subject: |
|
|
| Saladin wrote: | Nå som jeg har fått sett draktene "live" i kampen mot Bodø Glimt så skjønner jeg hvorfor logoen har blitt som den er. Hadde det ikke vært for det svært gjenkjennelige 1-tallet på magen, hadde det vært umulig og sett hvem som er hovedsponsor.
Rent estetisk hadde det selvfølgelig vært best og kun hatt Sparebank 1, uten det digre 1-tallet, men jeg regner med at vi alle vil at klubben skal få sponsorinntekter og at vi alle er innforstått med at de vil ha noe som synes til gjengjeld. |
Det er uansett ikke på avstand at den reklamen kommer til sin rett heller. Det er jo alle nærbildene i løpet av en tvsendt kamp som er det vi må måle ut ifra. _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
| Back to top |
|
 |
Saladin Junior
|
Posted: 12.02.2015 19:00 Post subject: |
|
|
| angvik wrote: | @Saladin
Bodø/Glimt har også Sparebank1, men har fått logo i omriss og ikke helfarge. Det er fortsatt mye penere. |
Det har de, og den synes svært dårlig om jeg skal være enig. Hadde jeg ikke visst at de ble sponset av Sparebank 1, hadde jeg neppe tippet de var hovedsponsor ved å se på denne kampen.
Ellers er jeg enig i at den er renere og finere. Kan det være at det er slik hjemmedraktene våre også vil bli?
| STRANDerGUD wrote: |
Det er uansett ikke på avstand at den reklamen kommer til sin rett heller. Det er jo alle nærbildene i løpet av en tvsendt kamp som er det vi må måle ut ifra. |
Det er vel helst begge deler vi må måle ut ifra. Ved nærbildene ville det vært nok å kun hatt "Sparebank 1" i liten skrift. Det hadde også vært det fineste. Allikevel må vi ha forståelse for at Sparebank 1 vil ha litt mer valuta for 13 millioner ++ enn å kun bli sett på nærbilder. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 12.02.2015 19:01 Post subject: |
|
|
| angvik wrote: | @Saladin
MYE penere! Bare se på forslaget til Bagh:
| Bagh wrote: | Håper de kan få til noe slikt.
 |
_________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 12.02.2015 19:06 Post subject: |
|
|
At drakta ser jævlig ut (igjen) er vel ikke spesielt overraskende, til tross for at man skulle tro at kompetanse var et krav i enkelte stillinger (takk til angvik for en utmerket oppsummering). Jeg har bitt meg merke i en "mal" for kritikkhåndtering i samfunnet generelt som man skulle tro var skreddersydd for å lure... geiter, kanskje? Sauer? Litt mindre intelligente husdyr?
| Horgen wrote: | | Kritikk må vi bare håndtere. Alternativet hadde vært at det ikke var noen som brydde seg. Det er 15 år siden den ble ordentlig forandret, så det er ikke merkelig at det kommer reaksjoner. Men synet på drakten er mer tvetydig enn det som kommer frem av de som roper høyest, sier Horgen. |
I den forbindelse har jeg to spørsmål: For det første, hva slags bakgrunn har Horgen i det hele tatt for å uttale seg om hva 'synet' på den nylanserte drakten er? Og for det andre, er det faktisk sånn at "ikke 100% negativt" = "varierende" = "helt som forventet for ethvert design"? Det kan se ut som om "Sparebank 1_1" og RBK er helt på linje på dette punktet, i alle fall:
| Harald Lundemo wrote: | Salgssjefen mener det er sunt for klubben at det diskuteres hvordan drakten bør se ut.
- Det er viktig at folk engasjerer seg for hvordan drakten bør se ut. Det hadde vært verre om ingen brydde seg. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger på drakten, og fått en del negative, også. Det er slik det bruker å være, og det er slik det bør være, sier Lundemo. |
Er virkelig forholdet mellom positive og negative tilbakemeldinger, som Lundemo hevder, "mange" mot "en del"? I så tilfelle må jo drakten være ganske fantastisk, for dette strider jo mot enhver fornuft, all den tid man generelt må regne med 10 negative for hver positive uoppfordrede tilbakemelding. Det slår meg som vanskelig å tro på. Dette sitatet derimot, fortsatt i salgssjefens munn, er dessverre lett å tro på når man har bevitnet prosessene i Rosenborg over tid:
| Lundemo wrote: | | Vi har brukt lang tid på å utrede den slik den er og blitt enig med partnerne våre. |
Mens dette fra vår nye hovedsponsor, med beviset i hånd, framstår som blank løgn:
| Horgen wrote: | | Vi har brukt store ressurser på grafisk design og utforming, så den kommer vi ikke til å endre. |
Brukt noe ressurser på å snekre sammen en felles mediestrategi som skal møte den uunngåelige kritikkstormen når Sparebank 1_1 får gå berserk på drakten, tenker jeg er mer sannferdig. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.02.2015 19:19 Post subject: |
|
|
| La oss alle bli enige om å i alle sammenhenger referere til de som sparebank 11. Ser ut som om domenet sparebank11.no er ledig. Foreslår å kapre det og legge goatse.jpg der. |
|
| Back to top |
|
 |
Saladin Junior
|
Posted: 12.02.2015 19:27 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | | angvik wrote: | @Saladin
MYE penere! Bare se på forslaget til Bagh:
| Bagh wrote: | Håper de kan få til noe slikt.
 |
|
Vi er nok alle enige om at det der hadde vært det fineste. Kan det hende det blir sånn på hjemmedraktene? Ser at et slikt omriss blir vanskeligere på en svart drakt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 12.02.2015 19:29 Post subject: |
|
|
| Det er da ikke noe vanskeligere med hvitt omriss? Forklarer uansett ikke to logoer. |
|
| Back to top |
|
 |
Saladin Junior
|
Posted: 12.02.2015 19:49 Post subject: |
|
|
Nja, hvitt på svart får ikke frem detaljen på like bra og klar som svart på hvitt.
Nei, er enig i at to logoer er stygt, men jeg skjønner argumentet deres i at de vil ha et for nærbilder og et som skal synes godt langt unna. Selv om det sammen ser tåpelig ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 12.02.2015 20:37 Post subject: |
|
|
Eneste jeg kommer paa etter den uttalelsen. |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 12.02.2015 21:58 Post subject: |
|
|
| Saladin wrote: | | Det er vel helst begge deler vi må måle ut ifra. Ved nærbildene ville det vært nok å kun hatt "Sparebank 1" i liten skrift. Det hadde også vært det fineste. Allikevel må vi ha forståelse for at Sparebank 1 vil ha litt mer valuta for 13 millioner ++ enn å kun bli sett på nærbilder. |
Drakta blir brukt i kamp, og i kamp så har en både nærbilder og "fjærnbilder". Når det er nærbilder så er det ikke noe problem å se at det står Sparebank1, og når det er "fjernbilder" så er det uansett ingen som sitter og stirrer på drakta for å finne ut hva som står på den.
Folk som ser kampen ser at det står Sparebank1 der allerede før kampen sparkes i gang da det kommer tydelig frem når de hilser før kamp.
Så jeg ser absolutt ingen eksponeringsfordeler med å ha den doble logoen de har nå over ren tekst. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 12.02.2015 22:32 Post subject: |
|
|
Nei, dette er fra handlepose til søppelpose! Ingen kommer til å kjøpe drakta som den fremstår nå. Ok, kanskje noen da. Men tror kanskje vi snakker om tusenvis av effekter, Rosenborg kunne solgt, neppe blir kjøpt av supporterne grunnet den heslige dobbel-logoen. At de ikke fatter dét, er for meg helt utrolig, når de nødvendigvis nå er nødt til å vite supporternes reaksjoner.
Med noen enkle endringer på logoen, ville de gjort alle fornøyde. Hvorfor da den standhaftigheten til å være så betingelsesløs? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 12.02.2015 23:02 Post subject: |
|
|
Fordi det er veldig vanskelig å innrømme at de har gjort en brøler. De ser på fotballsupportere som en gjeng med kronidioter som ikler seg hva det måtte være, bare det kommer fra Rosenborg! Og dessverre finnes det ganske mange av det slaget. Nå er det ganske mange av oss som har tatt til motmæle og det ganske høylydt og da er det om å gjøre å ufarlig gjøre dette så godt det lar seg gjøre. Enkleste måten er å komme med lette motargumenter som det ikke er så lett å motbevise fordi det ikke er foretatt gode nok undersøkelser rundt dette. Blir påstand mot påstand. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 12.02.2015 23:19 Post subject: |
|
|
Ja, tror du dessverre har helt rett i det, ace! Og da blir det nok som SPB11 ønsker.
For øvrig burde de svake ansvarlige i RBK, kanskje finne seg en annen jobb!? Håpløst at de har vært med og godtatt denne søppelposen av en drakt! _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
gollumLAD legend Veteran

|
Posted: 12.02.2015 23:33 Post subject: |
|
|
Kjelsnes burde gått hardere ut mot draktene imo. Selv om han uansett gjør en kjempejobb, mener jeg bare at i akkurat denne saken kunne han som en talsmann gått hardere ut. _________________ "Ikke ta den."
RBKweb Banter Crew
Party Læven Crew(PLC)
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
| RÃ¥nny wrote: | JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet! |
Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174 |
|
| Back to top |
|
 |
Koppis Senior
|
Posted: 13.02.2015 00:42 Post subject: |
|
|
| Samme faens styret hvert forbanna år. Drakten ser jo helt for jævlig latterlig stygg ut. For en vits ....... |
|
| Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 13.02.2015 01:07 Post subject: |
|
|
| Sikkert et velkalkulert PR-stunt av spb1. Masse forventet/ønsket blest og oppstyr nå, men alt er glemt ved første seier. Deretter god eksponering fra alle vinkler(logoen sees jo helt fra klettkrysset!) gjennom hele året, før de neste år endrer til den vanlige fordi de har "lyttet til supporterne som er de viktigste i verden". Sparebanken hylles overalt og huskes til slutt for sin forkjærlighet for rbk og fansen. Markedsavdelingen spretter champisen. |
|
| Back to top |
|
 |
Dantell Proff

|
Posted: 13.02.2015 10:40 Post subject: |
|
|
| Megafritz wrote: | | Sikkert et velkalkulert PR-stunt av spb1. Masse forventet/ønsket blest og oppstyr nå, men alt er glemt ved første seier. Deretter god eksponering fra alle vinkler(logoen sees jo helt fra klettkrysset!) gjennom hele året, før de neste år endrer til den vanlige fordi de har "lyttet til supporterne som er de viktigste i verden". Sparebanken hylles overalt og huskes til slutt for sin forkjærlighet for rbk og fansen. Markedsavdelingen spretter champisen. |
Tror ikke dette er et PR-stunt de tjener på. I alle fall ikke på kort sikt. Har heldigvis byttet fra Sparebank11 for mange år siden... |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 13.02.2015 17:22 Post subject: |
|
|
Må si jeg blir litt irritert når jeg ser TMD komme med følgende utsagn
| Quote: | | Det er jo nettopp samholdet og samhandlingen i laget som er grunnlaget for klubbens suksess. Sammen med fansen selvfølgelig! |
De liker å skryte av fansen, men når det kommer til å høre på de så er ikke det så viktig. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 13.02.2015 21:21 Post subject: |
|
|
Hvorfor kan de ikke ta med supporterne når forslag til draktreklame skal diskuteres? Det tror jeg både sponsorer og RBK hadde tjent mye på, og forhåpentligvis ville vi fåtte en renere drakt som alle parter hadde vært fornøyde med. Dårlig design betyr dårlig salg.
Jeg legger igjen mye penger hvert år på RBK, men denne drakta kjøper jeg ikke. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 13.02.2015 21:49 Post subject: |
|
|
Jeg gjetter at det er fordi det er vanskelig å måle hvor mange som ser logoen deres på de ekstra draktene som selges hvis det er en pen drakt, og hvilken effekt dette har. På tv vet de hva eksponeringen er verdt, og hvordan de optimaliserer synligheten.
Problemet er fantasiløs økonomisk tankegang. Tenk hva de kunne gjort med en dritpen drakt og litt kreativitet i markedsføringen. Istedet er PR-avdelingene og konsulentene redusert til å være en lynavleder for dårlige strategier som de mener de har tall på at er lure. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 14.02.2015 09:35 Post subject: |
|
|
Dagens drakt er likevel milevis foran de usedvanlig grelle eksemplene fra drøyt ti år tilbake. 2004-drakta så jo ut som en enebolig i indre Troms i førjulstiden. Det kan ha vært tilfeldig, men RBK begynte i det minste å vurdere estetikk forrige gang supporterne laget bråk - vi hadde blant annet møter mellom markedsavdelinga og Kjernen-styret hvor vi opplevde at de faktisk lyttet til innspillene våre angående draktutforminga.
Med andre ord, selv om jeg synes årets drakt ikke er i nærheten av å være så stygg som tilfellet var i 2004, er det nok bare fint med såpass mye støy. Det kan bety at RBK skjønner at dette er viktig, selv om de tapetserer nyhetssakene med ikke-svar. |
|
| Back to top |
|
 |
|