English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og treningskultur
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 98, 99, 100  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 20.08.2014 20:28    Post subject: Reply with quote

Haha. Han la som vanlig lite imellom
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 20.08.2014 20:40    Post subject: Reply with quote

Uten at jeg kan så masse om trening så syns jeg jo også det er merkelig at man skal ha såpass fri "restitusjonsdag" som i RBK dagen etter kamp og deretter helt fri dagens etter det.

Kan godt hende det står i et dokument fra Olympiatoppen at dette er spesielt lurt, men i min kalender står det at det kun er 7 dager i hver uke. Om man "bruker opp" 1 på meget slapp kampforberedelse dagen før, så 1 dag på kampdag, 1 dag på restitusjon og 1 dag på total fri, da er det ikke så mange dager igjen å bli best på.

Og siden vi er langt i fra best, langt i fra best trent og er langt ifra et godt innarbeidet spillsystem så kanskje vi burde utnytte de 7 dagene bedre enn vi gjør idag. GH Hjelde er jo nesten nødt til å måtte pakke sekken sin i januar, kan ikke se for meg at han får fortsette.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran

PostPosted: 20.08.2014 20:46    Post subject: Reply with quote

Det er jo bare å sammenligne de fleste individuelle idretter med fotball hva gjelder restitusjon, så ser man jo hvorfor andre idrettsutøvere ikke har prblemer med hyppigere konkurranser.

Individuelle idretter:

Så snart som mulig etter konkurranse. Bevegelse for å fjerne slaggstoffer, f.eks sykling på ergometersykkel. Mat og drikke for å fylle opp lagerne etter konkurransen. Massasje for stive muskler.

Dagen etter er de klar til trening, med en intensitet tilpasset når neste konkurranse er.

Fotball:

Avslutte kampen, for så, enten lang reise eller en bytur (for de fleste uten alkohol) hvor man får koblet av og får ut spenningen i kroppen. Dagen etter, når alle slaggstoffer sitter godt i muskulaturen er det restitusjonstrening. Deretter må de stive musklene få hvile en dag før man kan trene igjen.

Jeg vet at slag mot muskler etc i fotball gjør at de ikke kan følge helt samme opplegg som f.eks en skikytter eller langrennsløper, men prinsippene er ikke så forskjellige som fotballen gjør det til.

I stedet for å vurdere hotell natta før kamp, burde kanskje lagene vurdere hotell natta etter kamp, for å få spillerne gjennom full restitusjon om kvelden.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.08.2014 21:08    Post subject: Reply with quote

Jeg for min del synes det er regelrett snodig at treningene skal holde såpass laber intensitet at en kamp på opptil 90 minutter for maks 10 av spillerne i troppen skal utgjøre en så stor ekstrabelastning at spillerne i praksis må ha to dager treningsfri etter hver kamp.

Jeg synes også det er snodig at man har totalt fri i tillegg til restitusjonsfri etter en ukentlig kamp hos profesjonelle idrettsutøvere. Jeg ville tatt restitusjonstrening som en selvfølge i løpet av en åtte timers fridag dersom jeg levde (godt!) av idretten min. For ikke å snakke om rett etter kamp.

Og dessuten at denne restitusjonstreningen ikke kan brukes til fotballnære lavintensitetsaktiviteter når de har tilgjengelige treningsfasiliteter 100% av tiden. Det er tydeligvis bedre at fotballaktivitetene på halv maskin legges til "fellesøktene", slik at intensiteten dras ned tilstrekkelig.

Hva nå enn ekspertisen måtte mene om disse synspunktene, så registrerer jeg i alle fall en ting: jeg driver med lagidrett/ballspill på noenlunde greit nivå, og jeg hadde aldri kunnet slippe meg ned til det restitusjonsregimet som håndheves i RBK i løpet av sesongen, ikke uten å miste alt for mye verdifull tid til teknikk/spilløvelser. Det synes jeg er underlig, faktisk.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 20.08.2014 21:28    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Fotball:

Avslutte kampen, for så, enten lang reise eller en bytur (for de fleste uten alkohol) hvor man får koblet av og får ut spenningen i kroppen. Dagen etter, når alle slaggstoffer sitter godt i muskulaturen er det restitusjonstrening. Deretter må de stive musklene få hvile en dag før man kan trene igjen.

Jeg vet at slag mot muskler etc i fotball gjør at de ikke kan følge helt samme opplegg som f.eks en skikytter eller langrennsløper, men prinsippene er ikke så forskjellige som fotballen gjør det til.

I stedet for å vurdere hotell natta før kamp, burde kanskje lagene vurdere hotell natta etter kamp, for å få spillerne gjennom full restitusjon om kvelden.

Og hjemmekampene på Lerkendal kan gjerne avsluttes med litt lett løping. Husker jeg satt igjen etter en kamp på Lerkendal i 2005 tror jeg det var, og Daniel Braaten (!) og Ståle Stensaas (hvis karriere gikk helt mot slutten) var igjen etter kampen og hadde lett løpetrening på tvers av banen for å restituere.

Dette, kosthold, behovet for mental trener etc. er noe som sportslig leder skal ha ansvar for at er på plass i en profesjonell idrett anno 2014. Skremmende å lese om Høgmos beskrivelse av RBK i 2005, og hvordan Hoftun tok bort mye av det som ble innført med Høgmo som trener da Hoftun ble sportslig leder. Deretter kom noe tilbake med Hamrèn, før det forsvant igjen etter ham.

Jeg tror det fremdeles er behov for en sportslig leder, som fokuserer på hele klubbens filosofi, innføre en toppidrettskultur, akademi m.m., mens treneren gjerne må ha en managerrolle ifht. spillerlogistikken (spillere inn/ut) ved siden av det å trene spillerne, taktikk osv.

Med andre ord en rollefordeling slik den var mellom Eggen og Bratseth, men hvor den sportslige lederen må være mer visjonær og ha god peiling på organisering og topidrettskultur i tillegg til å gjennomføre den spillerlogistikken som treneren (manageren) ønsker gjennomført.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 20.08.2014 23:10    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg for min del synes det er regelrett snodig at treningene skal holde såpass laber intensitet at en kamp på opptil 90 minutter for maks 10 av spillerne i troppen skal utgjøre en så stor ekstrabelastning at spillerne i praksis må ha to dager treningsfri etter hver kamp.

Enda litt snodigere blir det når kampen på 90 minutter egentlig kun er 60 minutter effektivt spill.
En dag restitusjon og en dag treningsfri etter 60 minutter. Jammen bra det ikke er cupkamper med ekstraomganger hver uke. Da hadde enkelte ikke hatt tid til annet enn å "restituere og spise riktig". Riktig som i "Keiserens nye klær".
LOST
Proff

PostPosted: 21.08.2014 00:11    Post subject: Reply with quote

Hvis man går utifa ei "standard uke".. la oss si kamp søndag og så neste søndag igjen...

Mener dere virkelig at de ikke skal ha èn fridag i uka?

1. Hvis dere mener NEI! Surprised Hva skal jeg si...? hehe
Mener dere virkelig det??? Smile ..ingen fridager?

2. Hvis dere mener JA.. at èn dag fri i uka er OK.. vel... hvilken dag vil du/dere da påstå er en bedre dag å ha fri enn tirsdagen (den 2. dagen etter kamp)?

Jeg er veldig spent på en bedre løsning enn "fri tirsdag" og rasjonaliseringen av alternativet Very Happy Wink
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2014 01:30    Post subject: Reply with quote

MarcoVb wrote:
http://bossblogg.no

Nok et innlegg om treningen til RBK.

Noe treff, noe bom. Generelt er det en uting å skulle sammenligne treningsregimer idretter imellom. I hvertfall når man snakker individuell vs lag, og idretter med lange sesonger vs utøvere som kjører opp til enkeltarrangementer, stevner eller mesterskap.

Jeg tror også han bommer med mat-kritikken sin. Det handler ikke så mye om å "sy puter under armene" ved å passe på at de spiser riktig og slipper å lage mat selv som at måltider er en sosial happening som inngår i lagbyggingen. Man tvinges liksom til å omgås og sosialisere med alle lagkamerater - også de man ikke vanker med på fritida.

Ellers er det tydelig at det har vært for slapp trening, og sannsynligvis trent feil.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2014 01:35    Post subject: Reply with quote

Dag med kun 1 restitusjonstrening = fridag, akkurat som mesteparten av alle andre dager = fridag. Høy lønn, lave krav.

Så ja: jeg anser det som unødvendig med en fast dag i uka helt treningsfri i tillegg til rene restitusjonsdager. Eventuelt kan man beholde en ren fridag, og så la det være opp til de enkelte spillerne om de ønsker å få fortgang på restitusjonen med en liten lettøkt. Men det er vel dødsdømt nå til dags.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 21.08.2014 02:45    Post subject: Reply with quote

Synes uka kunne sett slik ut (ut i fra det jeg har plukket opp fra NAE, Verheijen og andre) under kampsesong.

1 kamp i uka:
Søndag kamp
Mandag fri (innbyttere 2. lagskamp)
Tirsdag kveldstrening, middels
Onsdag trening, hard
Torsdag trening, middels (internkamp)
Fredag trening, middels/hard
Lørdag trening, kampforberedende, middels
Søndag kamp

2 kamper i uka:
Lørdag kamp
Søndag fri (innbyttere 2.lagskamp)
Mandag kveldstrening, middels
Tirsdag trening, kampforberedende, middels
Onsdag kamp
Torsdag fri
Fredag kveldstrening, middels/hard
Lørdag trening, kampforberedende, middels
Søndag kamp

Å spille kamper ons/lør er egentlig ikke forsvarlig rent fysiologisk, det blir urettferdig. NFF bør tilpasse mtp. europacup(-kvalik) slik at en spiller lør/ons, ons/søn, tor/man og fre/tir. En bør ha 3 hele dager mellom kamper, viser forskning. Det påvirker pretasjonen signifikant om en bare har hatt 2 dager mellom og motstanderen har hatt 3, for eksempel.

Enig med LOST i at man selvsagt må ha en dag helt fri i uka. Og en kamp er og blir det mest slitsomme for en fotballspiller, slik er det bare. I NAEs siste periode her, så hadde vel laget faktisk fri dagen før kamp, i tillegg til at dagen etter kamp var restitusjonstrening (på feltet med ball, PJH/Kåre kjører vel ofte disse som sykling på Impulse etc.).
Back to top
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 11:46    Post subject: Reply with quote

Samme opplegget som jeg kjører på FM det. Fri dagen etter kamp.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 13:58    Post subject: Reply with quote

knerten: Interessant oppsett. Hvor mye mener du spillerne bør trene i tillegg til de fellesøktene du foreslår?

knerten_10 wrote:
Å spille kamper ons/lør er egentlig ikke forsvarlig rent fysiologisk, det blir urettferdig. NFF bør tilpasse mtp. europacup(-kvalik) slik at en spiller lør/ons, ons/søn, tor/man og fre/tir. En bør ha 3 hele dager mellom kamper, viser forskning.

Dette forsto jeg ikke helt. Om vi antar at etter en uke kommer det en til, er det vel ingen forskjell på ons/lør og lør/ons? Skal vi få til å spille to kamper i uka og samtidig beholde 3 hele dager med hvile, holder det nok ikke å kontakte NFF. Vi må i tillegg kalle inn både UEFA og han Gregor eller hva han heter.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 21.08.2014 15:19    Post subject: Reply with quote

Angående egentrening vil det vel være forskjellige behov ut i fra alder spesielt, men å kjøre et par rolige eller korte økter på egenhånd med ball burde gå an - i tillegg til en styrke/hurtighetsøkt for å opprettholde styrken (bør trene mer styrke/hurtighet under preseason for å bygge opp, og så opprettholde under sesong).

Det er sant at det blir umulig å opprettholde dette om en spiller Europacup-kvalik hver uke (CL-gruppespill er enklere da kampene der vel er annenhver/hver tredje? uke), men det NFF da kan gjøre, er å tilpasse slik at en i det minste får hvile 3 dager etter bortekamper i Europa. Er små justeringer som skal til, men vi hadde nok stilt vesentlig sterkere både mot Molde og Engen på bortebane dersom vi hadde fått den ekstra hviledagen (i begge kampene var jo 1. omgang vesentlig bedre enn 2.). En måtte riktig nok tatt tilbake mandagskampen under Europa-kvalik, men det hadde vært en liten pris å betale spør du meg.
Back to top
sveininge
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 15:46    Post subject: Reply with quote

Angående kampdager, er det ikke TV-selskapene som bestemmer hvem som får f.eks. lørdagskamp?
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 21.08.2014 15:52    Post subject: Reply with quote

Om ikke NFF har makt over det i spesielle (E-cup) tilfeller, da burde de skaffe seg det.
Back to top
stenex
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 16:39    Post subject: Reply with quote

En fridag i uka er helt OK så lenge man trener riktig ellers. Det gjør man neppe i dag.
Back to top
ImNotFreddy
Senior

PostPosted: 21.08.2014 16:55    Post subject: Reply with quote

sveininge wrote:
Angående kampdager, er det ikke TV-selskapene som bestemmer hvem som får f.eks. lørdagskamp?

Det er vel standard at de som har kamp torsdag ikke spiller fredag/lørdag.

Last edited by ImNotFreddy on 21.08.2014 18:25; edited 1 time in total
Back to top
stenex
Rutinert

PostPosted: 21.08.2014 17:02    Post subject: Reply with quote

Rotasjon er jo også helt OK, til og med nødvendig, hvis man har en god og bred stall Wink
Back to top
DelPiero
Proff

PostPosted: 21.08.2014 17:47    Post subject: Reply with quote

Det essensielle er ikke om man har fri dag 2 etter kamp eller ikke.
Det viktigste er at de dagene man har fylt opp med fotballtrening har riktig intensitet ift de kravene som blir stilt i løpet av en fotballkamp.
Det er der vi må begynne.

Det er så enkelt som at er man ikke innom kampintensitet over flere minutter i løpet av treningsuka, så greier ikke kroppen å holde ut med det i 90 min søndag kveld.
attach
Forumsjef

PostPosted: 21.08.2014 18:09    Post subject: Reply with quote

Vi er da etter alle solemerker allerede godt i gang der. Dessverre virker grunnlaget å være så dårlig at spillerne ser ut til å ha gått på en liten smell nå til begynne med. Mot Brann så en tydelig at vi manglet overskuddet, men det kommer nok.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 18:16    Post subject: Reply with quote

Men jeg stiller spørsmålstegn til det Eggen sier da han overtok etter Hamrén, om at spillerne visstnok ikke trente godt nok og at han derfor økte intensiviteten på treningene drastisk. Det var jo akkurat dette som kjennetegnet Hamrén sitt Rosenborg...? Vi var ikke best på offensiv samhandling, men en solid miks av defensiv organisering, vinnervilje og grunntrening gjorde at laget var i stand til å løpe i hjel motstanderlaget i kamp etter kamp. Derfor tapte de så og si aldri.
Back to top
ImNotFreddy
Senior

PostPosted: 21.08.2014 18:33    Post subject: Reply with quote

Ja, har også tenkt litt på det der. Vi fremstod jo som meget godt trente her hjemme i hvert fall, men er mulig at det som var utslagsgivende var at det var annerledes trening. Det å gå fra kondisjonstrening uten ball til jøy intensitet med ball.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 21.08.2014 18:52    Post subject: Reply with quote

For øvrig burde det være et minstekrav at spillerne ser sånn ut. Ikke for syns skyld, men for kvalitetens skyld. Enhver har ansvaret for (får jo veiledning om de vil) å ha lav fettprosent og god muskelstyrke. En skal jo se ut som en toppidrettsutøver om en spiller i RBK.
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 18:54    Post subject: Reply with quote

Her er et godt sitat fra Jose Mourinho;

"A great pianist doesn't run around the piano or do push ups with the tops of his fingers. To be great, he plays the piano. He plays all his life and being a footballer is not about running, push-ups or physical work generally. The best way to be a great footballer is to play."

Zeman
Back to top
Spartacus
Veteran

PostPosted: 21.08.2014 18:57    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
For øvrig burde det være et minstekrav at spillerne ser sånn ut. Ikke for syns skyld, men for kvalitetens skyld. Enhver har ansvaret for (får jo veiledning om de vil) å ha lav fettprosent og god muskelstyrke. En skal jo se ut som en toppidrettsutøver om en spiller i RBK.

Det her må du nesten utdype, og hvor mener du fettprosenten bør ligge? Så vidt jeg vet er vel denne spilleren ganske skadeutsatt?

Zeman
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 98, 99, 100  Next
Page 63 of 100

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb