English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stig Torbjørnsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 52, 53, 54  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 23.09.2013 12:21    Post subject: Reply with quote

Saré var faktisk god, slik jeg husker han. Dyptliggende midtbanespiller med meget god pasningsfot, og bidro også godt offensivt. Cluj snappet ham foran oss (vi ønsket vel permanent sigering?), og han spiller nå i Dinamo Zagreb, så visse kvaliteter må han da inneha.
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 23.09.2013 12:22    Post subject: Reply with quote

Bakary Sare hadde vært sinnsykt om man hadde tatt seg tid til å utvikle og "reparere" han. Elendig fysisk form, men langpasningene hans banka opp alle andre langpasninger i Norge. Var en komplett nytelse å se på han vri spillet med 50 meters pasninger som traff sko hver gang.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 23.09.2013 14:04    Post subject: Reply with quote

Ja, han hadde et av de mest trygge/stødige halvtliggende tilslagene jeg har sett, faktisk. Helstrøkne pasninger med perfekt kraft og kurve. Det kiler faktisk både her og der når jeg tenker på det.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 23.09.2013 14:10    Post subject: Reply with quote

Var litt Pirlo over Saré. Nydelig spiller, men ble vel mer eller mindre valgt bort pga sosiale problemer. Slet litt med å forholde seg til regler, noe som også var årsaken til at han kom hit i utgangspunktet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Knowrud
Veteran

PostPosted: 23.09.2013 16:52    Post subject: Reply with quote

Akk ja, husker Saré mot Brann på Brann stadion. Var en nytelse å se på, fortsatt så stikker det litt at Cluj stakk av med ham.
Back to top
Sola
Veteran

PostPosted: 24.09.2013 02:18    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
attach wrote:
Torbjørnsen har da vel hentet afrikanere med mer enn god nok kvalitet til klubben? Konan, Traore, Kone. Et feilskjær i ny og ne må en forvente.

Boti Goa og Bakary Sare - Kanonspillere....

Goa ble vel hentet fra armensk fotball (FC Mika). Sare fra Belgia. Så begge var vel på en måte "integrert" i europeisk fotball. Tror Torbjørnsen er på sitt beste når han kan finne uoppdaget talent i Afrika. Sare var dog, som en del har vært inne på, en klassespiller.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 12.01.2014 12:56    Post subject: Reply with quote

Flytter sitat fra Montana fra tråden om Alas:

Quote:
@hjelde, for meg virker det ikke som du forstår rollene til speider og sd dånn som du kjører på med torbjørnsen slaktet ditt. Ja det var dårlig speidet, men sd skal, om det så var nye Messi alltid sjekke selv sammen med trener noe de nok gjorde. Speider raporterer, og får overblikk. Sd og trener skal dobbelt pg trippeltsjekke, deretter signeres det. Om speider er den som skal bestemme og stå ansvarlig for kjøp er han nødt til å være på feltet og med i planleggingen av logistikk og lagsammensetting, da hadde viikke trengt noen sd. Så lenge vi har en øverste sportslig ansvarlig er han ansvarlig for alle kjøp, gode og dårlige og skal svare for de.

For meg virker det som du ikke forstår at jeg ikke diskuterer hvem som har formelt ansvar og ikke. Det er ikke det jeg snakker om, jeg snakker om det praktiske ansvaret. Klart både Hoftun og Jønsson har både formelt og praktisk ansvar i dette kjøpet, men det var Thorbjørnsen som reiste nedover og det er Thorbjørnsen som er betalt for å ha ekstra kompetanse på akkurat dette. Hadde klubben innehatt denne kompetansen uten Thorbjørnsen, hadde vi aldri ansatt han. Dermed er det faktisk å forvente mer av han på akkurat det å skille klinten fra hveten blant aktuelle spillere enn både Hoftun og Jønsson, all den tid dette er hans fag og det han driver med i 100% for klubben, nettopp for at Jønsson og Hoftun skal kunne stole på hans råd, når de ikke selv kan bruke all sin tid på dette.

All den tid han får betalt fra klubbkassa for nettopp dette, er slike amatørmessige vurderinger ikke til å tåle. På samme måte som det ikke er å tåle dersom den som vasker garderobene ikke bruker såpe. Hoftun er selvsagt den som må svare for slikt, og en av måtene å gjøre det på er å gi Thorbjørnsen fyken. Jeg synes ikke man skal gjøre det helt enda, men et kjøp til i kategori med Goa og Alas, så må man konkludere med at Thørbjørnsen ikke holder mål.

Legger forøvrig ved denne saken som viser hvilket initiativ og hvilken rolle Thorbjørnsen hadde i Alas- kjøpet:

http://www.rbk.no/news/ar...cmoeofadrx

Her snakker han om hvilke kvaliteter han har sett i Goa:

http://www.smp.no/100Spor...173872.snd

For meg er det åpenbart at Thorbjørnsen er ansatt for å innhente informasjon om spillere som kan gi SD og trener et godt grunnlag for å ta gode valg. Spesielt i marked som man i utgangspunktet ikke får så lett informasjon fra. Det må gå an å snakke om hans ansvar i dette, selv om ansvaret formelt sett selvsagt hviler høyere oppe i hierarkiet. Det har alldri vært slik at en sjef gjør alt selv, selv om han til syvende og sist har det formelle ansvaret for arbeidet som blir gjort.
Back to top
olegje03
Junior

PostPosted: 12.01.2014 13:59    Post subject: Reply with quote

Hadde vært så nice om Thorbjørsen hadde funnet en ung afrikansk målmaskin som kunne spilt midtspiss for oss, en slags Mame Biram Diouf 2.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 12.01.2014 16:37    Post subject: Reply with quote

Tror nok vi har en oppskrytt speider,og hvordan han såg potensiale i Alas og boti goa er uforståelig. Helt bak mål.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hjelde
Veteran

PostPosted: 12.01.2014 16:39    Post subject: Reply with quote

Nice, men ikke særlig sannsynlig...
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 12.01.2014 17:32    Post subject: Reply with quote

Da forstår jeg deg litt bedre Hjelde, men er delvis uenig med deg alikevell.
Du snakker om formelt og praktisk ansvar, for meg er kjøp av spillere, sammensetting av lag og logistikk den viktigste jobben til en SD - det er resultatet av dette som gjør om vi til enhver tid stiller et konkurransedyktig lag sammen med en del andre ting, som kontraktsforhandling, å holde spillere motiverte, ha en trener ansatt som kan få ut det beste i laget etc.

Jeg mener at SD bør være like god som, om ikke bedre enn speider til å se potensiale og kvalitet og han skal iallefall være milevis foran i filosofi og langsiktig tankegang rundt stallen, noe som er viktig i forbindelse med spillerkjøp.
Speider er den som skal gjøre "grovjobben". Når det kommer så langt til at man faktisk skal signere noen skal SD og trener ta over alt av "praktisk og formelt" ansvar og gjøre en grundig sjekk (video, live, prøvespill - gjerne alle 3) av ny spiller så man er sikker på at det er riktig mann - noe de helt sikkert gjorde også med Alas.
Å dra frem vaskedama som et eksempel, blir for meg litt stang ut da jeg ikke anser renhold som en like prekær egenskap for en SD som å hente riktige spillere (Mulig Nils Arne kom med noen gode tips i sin tid). Jeg har gjentatt mange ganger at jeg mener at det var dårlig speidet og kanskje burde Torbjørnsen få beskjed om at feilkvota snart er oppbrukt, evt at vi bare henter noen som er bedre om det finns og vi har midler. Men jeg mener uansett at i Alas tilfellet som med alle andre feilkjøp vi har gjort under Erik Hoftun, så er det Erik Hoftun som har sviktet sammen med den aktuelle treneren på det tidspunktet, deretter kommer faktoren om vi var flinke nok til å få ut det beste av spilleren som er treners ansvar (I Alas tilfelle var han nok for dårlig uansett).

Hjelde wrote:
Hadde klubben innehatt denne kompetansen uten Thorbjørnsen, hadde vi aldri ansatt han..

Denne er jeg meget uenig i. Sd og trener skal ikke være avhengig av ekstern kompetanse på spillerkjøp. Det handler om at SD og trener trenger å være i Trondheim rundt laget og ikke har tid til å reise kloden rundt, ikke at de ikke har peiling på å se kvalitet i spillere. Selv jeg som ikke jobber innenfor fotball skulle greid å sett kamper og notert egenskaper og nivå på div spillere. En SD i RBK skal være mange nivå over meg igjen.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 14.04.2014 01:16    Post subject: Reply with quote

Stig Torbjørnsen sto faktisk utenfor spillerinngangen og speidet mot Odd-gjengen som ruslet de siste ti metrene fra bussen da de ankom i kveld.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 14.04.2014 02:03    Post subject: Reply with quote

Jepp, det hadde jo vært en flott utvidelse av inkompetensen i klubben. Vår speider med Afrika som spesialfelt brukes nå til å speide på Tippeligaspillere - på Lerkendal!
Jonas
Veteran

PostPosted: 14.04.2014 02:04    Post subject: Reply with quote

Kortreist speiding - kassa er tom! Haha. Razz
moomoo
Veteran

PostPosted: 14.04.2014 02:09    Post subject: Reply with quote

Sjølplokk e bæst (Ciljan,Tettey,Iversen,Heggem,Stensaas, m.fl.)
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
Pillen
Senior

PostPosted: 14.04.2014 03:07    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jepp, det hadde jo vært en flott utvidelse av inkompetensen i klubben. Vår speider med Afrika som spesialfelt brukes nå til å speide på Tippeligaspillere - på Lerkendal!

Men seriøst: Vet noen hva han holder på med om dagen? Hvor speider han? Vært merkelig stille fra den kanten i det siste.
Back to top
Riversen
Proff

PostPosted: 17.04.2014 17:23    Post subject: Reply with quote

Pillen wrote:
Zorac wrote:

Men seriøst: Vet noen hva han holder på med om dagen? Hvor speider han? Vært merkelig stille fra den kanten i det siste.

Enig. Veldig stille. Hadde vært moro med noen unge afrikanere på prøvespill hverfall. Noen som har hørt noe her?
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.07.2014 17:13    Post subject: Reply with quote

Skremmende uttalelser fra vår talentspeider. Mertesacker er en spiller en må forstå litt for å se kvalitetene til, da han utelukkende spiller på en ekstrem spilleforståelse: han er alltid posisjonert riktig, faller av til riktig tid, og spiller på ren klokskap 1v1. Han er også svært god med ballen (mister den så og si aldri, men nei, han skaper heller ikke allverden). Torbjørnsen framstår mer og mer som en stor klovn. Verdens beste tekniker Bobby Short, katastrofen Per Mertesacker med 100 landskamper for Tyskland og en klippe i Arsenal-forsvaret i fjor.
Back to top
Harceïde
Veteran

PostPosted: 11.07.2014 17:25    Post subject: Reply with quote

Mertesacker var over the hill for flere sesonger siden. Synes han var direkte dårlig mot slutten av Bremen-tiden, og han var ganske så håpløs mot Drillos i 2009 også.

Men nei, han er ingen dårlig stopper. Og han har vært bedre enn ventet i Arsenal. Men at han står med så mange landskamper sier vel så mye om alternativene. Nivået fra Hummels og ned til nestemann er ganske betydelig.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 11.07.2014 17:29    Post subject: Reply with quote

Han er overhodet ikke over the hill, tviler på at han noen gang har vært bedre enn hva han var i Arsenal denne sesongen. Men ser litt nærmere på uttalelsene hans. Han sier Hummels har "alt det Mertesacker mangler". Hummels er da vitterlig også treg og lite mobil? Virker jo som om Hummels er en lynhurtig og smidig spiller på disse uttalelsene. Hovedgrunnen til at Boateng brukes med Hummels er vel at han utfyller Hummels bedre enn Per?

Last edited by SunsetSalami on 11.07.2014 17:32; edited 1 time in total
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 11.07.2014 17:31    Post subject: Reply with quote

Mitt inntrykk av Torbjørnsen er at han ikke evner å se mentale kvaliteter i fotballspillere. Er spillere hardtarbeidende, lagorienterte, posisjonssterke, taktisk sterke eller lignende, så undervurderer han dem enormt. Det er gjerne opp til speidere å finne uslipte spillere, så sånn sett er det ikke overraskende at en talentspeider velger foretrekker spillere med god teknikk eller fysikk.

Samtidig opptrer han til daglig også som fotballekspert, og da kan man ikke undervurdere spilleres prestasjoner og ferdigheter kun fordi ferdighetsmønsteret er ulikt det han prøver å finne i spillere til daglig.
Back to top
Pillen
Senior

PostPosted: 11.07.2014 19:47    Post subject: Reply with quote

Tror man er inne noe vesentlig her når man skal bedømme Stig T som scout. I sitt første opphold her hentet han en rekke afrikanere, som alle var gode fotballspillere. Afrikansk fotball er imidlertid mindre sofistikert enn europeisk fotball, hvor det mer går på ekstreme fysiske kvaliteter som er enklere å se gjennom ren observasjon. I Europa er det imidlertid mer som skal til og hvor det i tillegg er et mentalt spill. Her har hode og personlighet mye å si. Disse ferdighetene tror jeg ikke Stig er like god til å bedømme.
Back to top
Oddis
Senior

PostPosted: 12.07.2014 20:27    Post subject: Reply with quote

Dette var en merkelig uttalelse, ja. Som BVB supporter ser jeg alle deres kamper, og at Hummels er så vanvittig mye bedre enn Mertesacker er en håpløs kommentar. Mertesacker er mye bedre i posisjonering. De to siste sesongene synes jeg Hummels har gjort en del rart. Og Hummels er i hvert fall ikke noe lyntog. Tror Stig T har drukket for mye hvitvin i sola.
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 12.07.2014 21:45    Post subject: Reply with quote

Hummels har da sine klare svakheter bakover, det har man da alltid visst. Det er kun pga av de målene han har bidratt med, og at Tyskland har holdt greit tett bakover at dette kommer opp tror jeg.

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 13.07.2014 00:55    Post subject: Reply with quote

Hummels sliter med konsentrasjonssvikt,ellers en veldig solid stopper.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 52, 53, 54  Next
Page 41 of 54

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb