| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
iconbit Veteran
|
Posted: 07.05.2014 21:18 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Har vanskelig for å se for meg at noen av de skulle ønske seg til RBK. Da man hentet Hamrén hadde man tross alt nettopp spilt i CL. |
Aab fik både CL-gruppespil og UEFA Cup 1/8-delsfinale nettopp efter Hamrén forlod dem til fordel for Rosenborg. I Rosenborg kom Hamrén ikke til CL. Skulle han da være utilfreds med at han skiftede? Nej, selvsagt ikke.
I Rosenborg er der større historie, større omsætning, større potentiale, flere tilskuere og større udfordringer enn i både FCM og AaB. Kanskje Riddersholm eller Nielsen ønsker seg nye, større udfordringer? |
|
| Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 07.05.2014 22:49 Post subject: |
|
|
Vedr. Hans Backe
| Kjello wrote: | | Jobber som expert for CMore i Sverige. Har erfaringen. Men står han for den riktige fotballen? Har inntrykk av at han står for en typisk svensk fotball. Uten at jeg egentlig vet for sikkert. |
| askjetne wrote: | | Han har i hvert fall den naturlige autoriteten. Backe står vel for en Svennis type fotball, de jobbet jo tett sammen i mange år. |
Bumper denne litt nå som jeg har kommet hjem fra jobb. Er det ingen som vet noe mer enn det internettet kan fortelle meg?
Han har iallefall en imponerende CV og erfaring fra hele verden.
1982–1984 Djurgården
1985 Molde FK
1987–1988 Hammarby IF
1989–1993 Östers IF (opprykk i 89, ubeseieret i alle 26 kamper, seriesølv 92)
1994–1995 AIK (6.plass i 94)
1996–1997 Stabæk (nr 6 i 96 og nr 5 i 97)
1998–2000 Aalborg (seriemester 98-99, cupsølv 99 og 00)
2000–2001 SV Salzburg (3-3-3 på ni kamper, løst fra kontrakten)
2001–2005 FC Copenhagen (seriemester 02-03 og 03-04, Cupgull 04, cupsølv 02)
2006 Panathinakos (sparken etter 3 seriekamper, 2 av dem seire)
2007–2008 Manchester City (assistant)
2008–2009 Mexico (assistant)
2009 Notts County (Trakk seg etter syv uker og 4-3-2 stats grunnet manglende lønn)
2010–2012 New York Red Bulls ( 1. plass i Eastern conference i 2010. Forlenget ikke i 2012)
Ifølge tranfermarkt har han som trener.
39,04 % Seire
30,48 % Uavgjort
30,48 % Tap
Var aktuell som Erik Hamrens etterfølger men uttalte selv følgende
| Quote: | | - Det jeg kan si er at jeg vil forsøke å holde meg utenlands, og se om noe dukker opp, sier hovedpersonen selv. |
Og gjengitt på Rbkweb
Sååååå hvorfor ikke?? Han er vel en 442-trener, men jeg kjenner jeg driter litt i formasjon så lenge vi spiller offensiv og flott fotball.
Ser nå at FCK bare var det 6. mestscorende laget i 02/3 og på fjerdeplass i 03/04. Det skulle vel tale imot. Selv vet jeg ingenting om hvilken fotball han står for og om han i det hele tatt kunne tenke seg å trene noen igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 07.05.2014 23:05 Post subject: |
|
|
| Helt kort da jeg ikke gider lave et langt indlæg. Hans Backe spiller kedeligt fodbold, hvor det handler om at vinde fodboldkampe og ikke ret meget om offensivt og flot fodbold. Han har helt sikkert det fodboldfaglige på plads, han har meget fokus på organisation, hvilket også er et væsentligt punkt, hvor rigtig mange skandinaviske lag inklusiv Rosenborg burde blive bedre. Han er en træner med stor autoritet - ikke helt så stor som Ariel Jacobs, men de minder lidt om hinanden. Det bliver et nej tak herfra. |
|
| Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 07.05.2014 23:11 Post subject: |
|
|
Takker for kjapt svar.  |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.05.2014 23:59 Post subject: |
|
|
For meg er filosofi og formidlings/gjennomføringsevne viktigere enn meritter og erfaring. En trener kan være så erfaren han bar vil - står han for drittfotball, vil jeg heller gutse på en mindre merittert med rett ingang til fotballen.
Det beste er selvfølgelig begge deler, men jeg ser liksom ikke helt at vi lander Hiddink. Har man riktig utgangspunkt, kommer erfaringa av seg selv. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 08.05.2014 19:36 Post subject: |
|
|
Leste akkurat Roar Stokkes beskrivelse av Van Gaal. Han skriver mye som jeg skulle ønske man også kunne si om den neste rosenborgtreneren:
Peker ut retningen
Van Gaal peker ut retningen, for klubb og spillere, og de som ikke følger ham, en går i en annen retning, har ingenting der å gjøre.
Noe er klinkende klart: Manchester United vil spille en variant av 4-3-3 formasjonen. Med kantspill. Det har Van Gaal alltid gjort. Det er det eneste som gjelder. Knapt noen er bedre enn ham på å definere behovet for kvalitetene, til rollene på laget, i dette systemet. Han vet akkurat hva han ser etter, og plukker spillere deretter. Gjerne spillere han kan forme i sine roller og tilpasse. Og aller helst unge spillere.
Mange trenere ser an spillermaterialet, og tilpasser systemet etter spillernes kvaliteter. Van Gaal gjør det motsatt, han definerer rollene i sitt 4-3-3 system, uansett hvilke spillertyper han overtar. De må tilpasse seg systemet, ikke omvendt. En enorm forskjell og kun forbeholdt de beste trenerne.
Van Gaal har alltid profilene til rollene i laget klart. Og hans mantra er at fotball er i underholdningsbransjen, og at spillere må ha offensive kvaliteter deretter. Han vil at lag han trener skal spille en offensiv fotball som er morsom å se på. Det ligger i bunn av alt.
Nederlenderen tar aldri hensyn til motstanderne og sier at motstanderne skal ta hensyn til hans lag. Det ligger mye spillerutvikling i en slik filosofi.
En påkrevd totalrenovasjon vil komme i Manchester (Hadde vært en fin tittel hvis det gjalt RBK også forøvrig) _________________ Sparken så'n bli still. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.05.2014 21:02 Post subject: |
|
|
De tre siste avsnittene kunne like godt vært en beskrivelse av Eggen. AKA H/Hs rake motsetning, tilsynelatende. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 09.05.2014 09:15 Post subject: |
|
|
Laudrup! _________________ :/ |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 09.05.2014 09:21 Post subject: |
|
|
Swansea var under Laudrup drepende kjedelig å se på. Det var altså så grusom kjedelig null-risiko på-tvers-fotball en kan tenke seg.
Om det er fotballen han står for så ville han blitt pepet ut av Lerkendal etter 10 minutter. Om det er fotballen han står på vil jeg ikke ha han i nærheten av Rosenborg, selv om navnet er kjent og han sannsynligvis kan ekstremt mye fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
xMegafonmannen Veteran

|
Posted: 09.05.2014 09:43 Post subject: |
|
|
Nå ser jeg ikke på engelsk fotball så det vet jeg ingenting om. Men om det er sånt så greit nok.
Da henter vi en fra ajax-systemet.
En trener som ikke kjenner guttene fra totalconsult, en som gir seg blanke faen i hva som sitter fast i veggene på brakkene.
Alle spillere stiller med blanke ark. Han stiller med blanke ark med en klar bestilling fra oss alle; ''Spill artig og angrepsvillig fotball''
Men om vi sender Erik Hoftun så blir det kanskje litt tøft. Otto Ulseth er sikkert ikke så dyr og vanskelig å hente fra fosen... _________________ :/ |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.05.2014 09:46 Post subject: |
|
|
Jeg skulle til å foreslå BATE Borisov sin trener, de har jo imponert veldig i CL de siste årene, men jeg ser han i oktober gikk til Kuban Krasnodar i russisk liga.
Nå vet jeg ingenting om fyren, men uansett et navn en kunne hatt på lista. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 09.05.2014 10:10 Post subject: |
|
|
Man burde ringt Tor Kristian Karlsen. Jeg vet han sannsynligvis ikke er åpen umiddelbart, men kanskje kunne man sydd sammen en pakke han ville vært villig til å bli med på.
Han kunne staket ut kurs, han kunne skaffet navn på trener vi burde gå for og han ville styrt det sportslige. Han er visjonær, han har sansen for "moderne" og utviklende angrepsfotball og har et en ekstrem oversikt og kontaktnett.
Om man ikke finner en slik type som SD så får man bare droppe hele stillingen. Vi kan ikke begi oss ut på en nyt 7+ års utdanning av en hyggelig fyr, det holder ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 09.05.2014 10:29 Post subject: |
|
|
| TKK er sikkert en bra speider og pundit, men er han en bra sportsdirektør? Han var ikke lenge verken i FFK eller Monaco. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 09.05.2014 10:34 Post subject: |
|
|
Han gjorde mange rette valg i FFK men satt ned foten når Grönhagen ville fortsette å kjøre i stilen han hadde valgt. TKK gjorde det klart at klubben ville ødelegges sportslig og økonomisk om man fortsatte i samme spor. Styret valgte å høre på Grönhagen og kvittet seg med TKK. Historien viser at det er det dummeste valget de har tatt.
I Monaco fikk han oppgaven med å redde klubben sportslig, noe han gjorde. Når de tok steget som tulleklubb i City/PSG-sjiktet så var det verdenskjente navn som skulle styre sjappa. Da var han ferdig.
Det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det, så får heller andre korrigere.
Men uansett: Kan man håpe på noen bedre enn en erfaren speider, rådgiver, forhandler med erfaring som Sportsdirektør både i Norge og internasjonalt? Som har nettverk ingen andre i landet kan drømme om og som forstår fotball og dens utvikling inn og ut. Som har fokus på sportslig, men også at business skal gå i pluss. |
|
| Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 09.05.2014 10:42 Post subject: |
|
|
| En annen nordmann som har blitt dratt frem i tidligere diskusjoner er jo den godeste Mr. Pink. Han har i hvert fall tidligere stått for ting som jeg mener hadde vert flott i en SD-stilling. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 09.05.2014 10:51 Post subject: |
|
|
| shadwell wrote: | | Otto Ulseth er sikkert ikke så dyr og vanskelig å hente fra fosen... |
Ikke bland Fosen inn i disse Otto-greiene. Fosen har ingenting med Otto å gjøre. Fosninger er skikkelige folk. |
|
| Back to top |
|
 |
Nidaros 79 Senior

|
Posted: 09.05.2014 10:59 Post subject: |
|
|
Mitt ønske er fortsatt T Sollied, med Kåre Ingebrigtsen som assistent!
Risiko med Trond ? Ja...
Har vi noe å tape? Nei... |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 09.05.2014 12:46 Post subject: |
|
|
Vedrørende Tor Kristian Karlsen så gjorde han det vel såpass bra som sportsdirektør i Monaco at han ble forfremmet til administrerende direktør.Etter hva jeg har lest av uttalelser i media i etterkant fikk han ikke sparken i Monaco,men trakk seg av personlige årsaker.Virker også som at han har et godt forhold til Monaco fortsatt. Kompetansen og evnen til å gjøre en strålende jobb som sportsdirektør i Rosenborg tviler jeg ikke på,imidlertid er det vel tvilsomt om han er interessert i en slik jobb. Etter hva jeg har sett på twitter jobber han nå som konsulent og tar på seg oppdrag for ulike klubber. Det ville vel antagelig vært mer oppnåelig å leie inn hans konsulenttjenester for å få hjelp til å finne gode kandidater både til jobben som sportsdirektør og som hovedtrener.
Angående Michael Laudrup er det vel ganske urealistisk at han skulle være interessert i jobben som Rosenborg-trener.Han har et stort navn i Europa og neppe problemer med å finne seg en jobb i en langt større klubb.Det er tross alt ikke lenge siden han ble linket til jobben som Barcelona-trener. Forøvrig er han vel heller ikke særlig glad i norsk fotball : http://www.vg.no/sport/fo...l/a/62114/ |
|
| Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 09.05.2014 13:01 Post subject: |
|
|
| Karlsen ble veid og funnet for lett tidligere. Hoftun kunne jo tross alt slå i bordet med å ha vært spillende sportssjef i Bodø/Glimt. |
|
| Back to top |
|
 |
ricko11 Rutinert

|
Posted: 09.05.2014 13:07 Post subject: |
|
|
Enig i at Laudrup ikke er realistisk men at han hater norsk fotball burde vel være et argument for å ta jobben, ikke imot å ta den. Sånn for å lære oss hvordan det gjøres på en måte  |
|
| Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 09.05.2014 13:14 Post subject: |
|
|
| Nei takk til Laudrup og gåfotball (les overdrevet "possession" fotball) |
|
| Back to top |
|
 |
Dantell Proff

|
Posted: 09.05.2014 13:29 Post subject: |
|
|
| Kjenner at jeg er positiv til nesten hvem som helst andre enn Per Joar... Sollied er mitt klare førstevalg av trenere jeg har hørt om, men er absolutt ikke fremmed for tanken på en utenlandsk frelser. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 09.05.2014 19:05 Post subject: |
|
|
| Åge Hareide gör det faktiskt mycket bra som tränare i Malmö FF. Jag var skeptisk efter Hareides tid i Viking, men Malmö spelar en fantastisk fin och underhållande anfallsfotboll. Ett stort pluss är att han låter de unga talangerna i Malmö få chansen. Alla - spelare, supporter och journalister - verkar vara väldigt nöjda med Hareide. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 09.05.2014 19:17 Post subject: |
|
|
| Vil ikke få respekten og ha autoriteten i Norge før han har bevist meget gode resultater i Sverige. Med det mener jeg feks kvalifisering til CL, eller å gå videre fra gruppespillet i EL. Så vil det naturligvis være en utfordring med at dersom Hareide får suksess i Malmö, så ønsker han kanskje ikke å forlate klubben til fordel for en klubb som i dag ikke står spesielt mye sterke sportslig. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.05.2014 19:22 Post subject: |
|
|
Bare for å sondere terrenget ute i Europa litt:
Jeg var inne på treneren til BATE Borisov, men han gikk som sagt til Russland i høst. Treneren til Viktoria Plzen, som også har overbevist, ble på omtrent samme tid landslagstrener for Tsjekkia. Begge dette trenere som jeg selvsagt vet altfor lite om bortsett fra resultatene, men de kunne sikkert ha vært innenfor rekkevidde på et litt tidligere tidspunkt.
Sveits er også et naturlig land å se til. Der har Basel dominert lenge nå, men de tror jeg er litt for store til at vi kan kapre treneren. Om man da heller ser lenger ned på tabellen, finner man Grasshoppers.
I 2011 og 2012 hadde de et par elendige sesonger før tyskeren Michael Skibbe tok over i 2013. I førstesesongen hans ble de nr. 2, 3 poeng bak Basel. I år ligger de 4 poeng bak Basel med 3 kamper igjen. Imponerende. Interessant CV også.
Nå er dette sikkert også en trener vi skal slite med å få, men det viser at det finnes trenere der ute i klubber vi kan sammenligne oss med. |
|
| Back to top |
|
 |
|