|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Henri Legende

|
Posted: 31.03.2014 14:47 Post subject: |
|
|
Vet ikke om jeg har "skreket om 433", men jeg ønsker at vi skal spille klassisk 433: offensive backer, ballsentral på midten, to løpsvillige indreløpere og klassiske vinger på begge kantene. eventuelt kan man snu treeren på midten som vi gjorde noen ganger i fjor. Problemet er at Perry ikke vil spille 433, men velger 11 spillere han vil ha fra start og setter opp laget i 433-formasjon uavhengig av om de han velger passer i den rollen han setter de i. Det er det som er problemet, ikke formasjonen 433, som jeg slettes ikke opplever som umoderne. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 31.03.2014 15:16 Post subject: |
|
|
Jeg tror dessverre både Hoftun og Perry tror de er bedre til å utøve sin jobb enn det de egentlig er. Perry trodde nok både i 2005 og i dag at det skulle være enklere å få til samhandling med så gode spillere som det er i Rosenborg, men så har det vist seg at så enkelt er det allikevel ikke.
Det ser i alle fall ikke ut til at det heftet eller manualen spillerne fikk utlevert har hjulpet så mye. Jeg stiller meg også tvilende til at man skaper flere lederskikkelser i laget ved å sende fem spillere på lederkurs. Dette virker veldig teoretisk og litt naivt.
Med NAE fikk man en trener som var en meget god pedagog, og som virkelig trodde på den visjonen han hadde for hvordan det var mulig å spille fotball og å vinne kamper. Ikke bare i Norge, men også mot de aller beste lagene i Europa.
Men, situasjonen i dag er annerledes enn hva den var i begynnelsen av gullalderen, spesielt ifht. forventninger og krav til suksess.
Eggen hadde meritter å vise til og klubben hadde alt å vinne, så han fikk god tid på å bygge lag, og å bygge sten på sten fra 1988 og frem til CL-eventyret startet i 1995. Det var mye prøving og feiling, og mange bitre tap i Europa.
Perry har ikke samme tiden på seg. Det forventes at RBK skal ligge i toppen av TL, og prestere i Europa, og fordi publikum og sponsorer ønsker dette sterkt, klubbens (tidligere) økonomiske fortrinn vis a vis andre norske klubber (som vi har den dag i dag fordi vi bruker mye mer penger enn vi egentlig skulle ifht. inntekter), og at vi (tidligere, gitt mer penger) har/hadde en bedre stall enn de andre lagene.
Ifht. lagbygging over tid, så er Molde og Strømsgodset 2-3 år i forkant av prosjekt Perry, og kanskje har vi ikke noen vesentlig bedre stall enn Molde og Strømsgodset.
Jeg kan derfor godt forstå at Perry kjenner presset, ikke mindre når Koteng sier at RBK (bare på grunn av navnet) skal vinne gull oftere enn vi ikke tar gull. Da kreves det resultater, fortløpende, for å holde kritikerne unna. At Perry måtte gå i 2005 har nok også gjort at han har ekstra press på seg til å prestere. Selvpålagt og av kritikerne.
Slik jeg ser det burde styret ha fjernet Hoftun og ikke ansatt Perry etter at JJ måtte gå. I tillegg burde Perry ha takket nei da han fikk tilbudet. Han burde forstått at denne jobben var han ikke kvalifisert til. Hoftun burde også forstått ifht. til sin stilling, at han ikke burde gitt Perry tilbudet. Mislykkes Perry, så ser jeg ikke hvordan Hoftun skal kunne forsvare sine disposisjoner, gitt den tilliten styret har vist ham ifht. det sportslige.
Jeg håper både Perry og Hoftun forsvinner i sommer, og at klubben tar innover seg at skal man tilbake til røttene må man starte på ny frisk, med en person som har både meritter å vise til, visjoner/ambisjoner, og som er en god pedagog. Man må også erkjenne at prosjektet Hoftun har kostet klubben dyrt, både øknomisk og i forhold til klubbens sportslige utvikling. Den stallen vi har i dag er svært mye dårligere enn den vi hadde da Hoftun ble ansatt, og vi har også måttet selge arvesølv for en billig penge. Hva gjør f.eks. Bakenga på utlån i Danmark? Bakenga skulle vært den bakromsspissen vi sårt trengte etter at Prica forlot oss. Etter mitt syn var det Prica som skulle vært solgt før kontrakten gikk ut, men i stedet solgte vi en spiller som skulle utviklet seg i Rosenborg, mens en toppspiss fikk gå på Bosman etter at Hoftun hadde tilbudt ham ny kontrakt helt inntil kontrakten gikk ut. Akkurat som med Iversen, som måtte erstattes med panikk-kjøpet Boti Goa.
Å være Rosenborgsupporter har vært en lidelse i mange år nå, på tross av seriegull og enkelte lyspunkt. Det skyldes for mitt vedkommende at jeg ikke ser noen annen strategi enn tomprat, fra sportslig ledelse og styret, feilansettelser, og mye penger som er sløst bort grunnet inkompetanse.
Jeg tror dessverre den nødvendige endringen ikke kommer før klubben står i gjeld eller har en spillerstall så svak at topp 3 er urealistisk. Per i dag kan vi ikke kjøpe før vi selger, vi har investorer, og vi har en styreleder som betaler den ene spillerens lønn. Dette mens vi ødsler bort pengene vi fikk på tomtesalget og budsjetterer med netto gevinst av spillersalg hvert år, og spillerne nylig måtte gå med på lønnskutt, for den som ikke husker det.
Det er der vi er. Skal trenden snus må det skje noe radikalt. Exit Perry og exit Hoftun vil være en bra start.
 |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 31.03.2014 15:25 Post subject: |
|
|
For min del, og kanskje andre, handler en hang til 4-3-3 mer om roller enn tall. For eksempel liker jeg de klassiske indreløperollene, og at vingene går høyt i banen.
Uansett er det viktigste underliggene i "tilbake til røttene" en type fotball som handler om et ønske og vilje til å angrpie, skape relasjoner i det offensive, og bygge samhandling. Perry feiler dessverre på alle disse feltene.
Jeg tar selvsagt leken offensiv 4-4-2 foran dagens defensive 4-3-3 any day. _________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
Number10 Veteran
|
Posted: 31.03.2014 15:32 Post subject: |
|
|
En type som Tom Nordli burde være aktuell for RBK. Ikke nødvendigvis han, men en som har litt pondus og har gjort det bra med de fleste klubbene han har vært i. Grunnen til bla oppsigelse er jo at det kanskje har blitt for mye av han, tar stor plass. (som Eggen gjorde i sin tid)
Når man også tenker på mange av kjøpene som er gjort, så er ingen noen typiske 4-3-3 spillere.
Handler man inn bla vinger, så må man se etter stort tempo med god teknikk som tørr og utfordre.
Da Mikkelsen kom, ble det sagt at han var rask og var en typisk RBK-ving, har ikke sett en dritt av det ennå. Tempo, nei!
Da det er Hoftun som tar seg av kjøpene, så står også Perry bak kjøpene da han ønsker deg de typene spillerne/navnene. |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 31.03.2014 16:36 Post subject: |
|
|
Number10,
Hvis du ser litt objektivt på det og legger til side det du vet i dag, så mener jeg at både Riski og Mikkelsen er spillere som burde passe godt inn i vårt system. Derfor mener jeg at det blir feil å kritisere kjøpene for mye. Skal man være 100% sikker på kjøp så burde man i såfall ha vedkommende på lån eller flere måneders prøvespill først.
Og så er det greit å forlange tempo, men dette er et vanskelig punkt fordi det er forskjell på å ha tempo som i å være rask, og det å ha tempo i ballbehandling. Eksempel: Skjelvik og Gamboa er raske, men de har ikke det tempoet i ballbehandling som Mikkelsen har, og vica versa er ikke Mikkelsen like rask. Jeg tror det kan bli veldig vanskelig å finne spillere som tilfredstiller et generelt høyt krav om "tempo", -for de hører hjemme i bedre ligaer. |
|
Back to top |
|
 |
Trolljkar Rutinert
|
Posted: 31.03.2014 16:55 Post subject: Noe må gjøres... |
|
|
Vi har alle forskjellige meninger, men jeg ønsker å dele mine uavhengig av andres!
RBK's største problem skjer på brakka, der sitter 20 grautskaller og skal bestemme fotballen som skal spilles ute på lerkendal. Det strider jo mot all fornuft!
Det har aldri vært positivt å streve etter fortida, Eggen kommer ikke tilbake til RBK og vi må utvikle oss i tråd med den internasjonale fotballen!
Færre og færre spiller 4-3-3 grunnet at de blir rundspilt av ballbesittende lag som er vanskelig å ta på kontringer.
Det er jo tross alt treneren som skal ha en klar filosofi, ikke de 20 gjøkene som super i seg kaffe på brakka og i tillegg ikke har betydelig med fotballkunnskaper. (Ola er vel den eneste som er kvalifisert til å si noe om det sportslige)
Videre så er spillerinnkjøpene på et ganske labert nivå. Ikke med tanke på kvalitet hos hver enkelt spiller, men kvalitetene i en 4-3-3 som styret tvinger oss til å spille! Riski - Sødelund - Bille på vår fremste rekke mot viking, det er 3 spisser det... Man kan si hva man vil om Riski og at han på papiret er Ving, men han har vel ikke bevist mye i den posisjonen? På spiss derimot så skåret han en del mål, men i en 4-3-3 på Rosenborg hvor 90% av alle sjanser kommer på innlegg passer ikke Riski enkelt og greit!
Det samme gjelder Bille på kant!
Søderlund tror jeg må på en slankekur for han ser rett og slett for feit og treig ut!
Det som hadde vært best for Rosenborg er å avvikle styret totalt når det kommer til spillestil og spillere inn/ut! Hent en autoritær trener med en klar ballbesittende filosofi og kjør ham i en manager rolle slik Molde og Godset fører! Det er enkelt og greit alt for mange som skal ha noe å si i RBK; jo flere kokker, jo mer søl!
Om Perry skal fortsette så må vi fortsatt glemme det å streve etter Eggen!
4-3-3 passer ikke for RBK lengre, vi har ikke spillertypene enkelt og greit.
Selv ville jeg ført en 4-2-3-1 med følgende lag;
Hansen
Gamboa-Tore-Stefan-Dorsin
Jensen-Svensson
Chibuike-Gamst-Riski
Bille
Da kan backene komme seg mye høyere i banen med mindre risiko, Gamsten kan styret angrepet uten å måtte løpe ned i forsvar hvor han er ubrukelig uansett, Bille blir et godt oppspillspunkt som kan legge rett ut på kant eller ned til Gamst før nye bevegelser kommer!
Vi har 3 arbeidsjern som kan spille de dype rollene på midten, Jensen som er en pitbull med pasningsfot, Svensson som aldri slutter å løpe og Selnæs som kan slå de vakreste langpasninger!
Tror også at Berntsen vil vokse godt i en offensive midt. rolle!
Kunne også kjørt inn Chibuike/Mix bak spissen og dyttet Gamsten på kant vist man trenger en del innlegg.
Dette er selvfølgelig mine meninger som en selverklært proff.
Men at en 4-3-3 uten vinger ikke funker, det kan vi alle være enige om! 
Last edited by Trolljkar on 31.03.2014 23:40; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 31.03.2014 17:11 Post subject: |
|
|
Du mener altså at vi skal utvikle oss i takt med den moderne/internasjonale fotball, samtidig som vi skal ansette en manager(vikar) og overlate kontrollen over sportslig avdeling til denne. Det henger ikke på greip. |
|
Back to top |
|
 |
krysstvælla Rutinert
|
Posted: 31.03.2014 22:11 Post subject: |
|
|
Sånn helt seriøst, hvor lang tid tror dere det tar før Perry får sparken?
Tror nok flesteparten her inne skjønner at han ikke er her mye lengre. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 31.03.2014 22:13 Post subject: |
|
|
Ut sesongen er mitt tips. Hoftun blir nok verre å bli kvitt dessverre. |
|
Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 31.03.2014 23:42 Post subject: |
|
|
Vær så snill og få ut denne mannen...jeg kan snart ikke følge med,blir så jævlig lei meg for hver kamp vi spiller.
Spark han og hoftun og få inn folk med kompetanse..kanskje siste sjanse til og redde klubben. |
|
Back to top |
|
 |
Trolljkar Rutinert
|
Posted: 31.03.2014 23:48 Post subject: |
|
|
sveininge wrote: | Du mener altså at vi skal utvikle oss i takt med den moderne/internasjonale fotball, samtidig som vi skal ansette en manager(vikar) og overlate kontrollen over sportslig avdeling til denne. Det henger ikke på greip. |
Jeg mener at treneren i RBK bør ha kontroll over spillere som skal inn og selv få bestemme hvordan fotballen på Lerkendal skal føres!
Eggen var en klok mann, men det skal sies at også en av de positive sidene var at ingen hadde noe de skulle sagt når det kommer til hvordan RBK skulle se ut på gresset, og hvem som skulle være der! (innenfor budsjettet selvfølgelig)
Om noen først sa noe til Eggen var vel han den som tok beslutningene til sist.
Nå får Perry trødd den jævla 4-3-3 formasjonen langt ned i halsen og får heller ikke hentet inn vinger til å spille 4-3-3.
Du kan selv prøve å fly uten vinger, tviler på at du klarer det.
Og når da Perry ikke har baller nok til å vende seg imot styret å kjøre sitt eget løp, så spiller RBK like trist fotball som de har gjort siden Eggen forlot Lerkendal sist gang.
Tipper du sier deg enig i resten da mr.trepeis? |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 31.03.2014 23:59 Post subject: |
|
|
Erkh wrote: | Du kan selv prøve å fly uten vinger ... |
Verre å fly uten piloter og flightplan. Hansen har vel forøvrig flere på vingene enn Lufthansa i disse dager. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.04.2014 00:03 Post subject: |
|
|
Erkh wrote: | Jeg mener at treneren i RBK bør ha kontroll over spillere som skal inn og selv få bestemme hvordan fotballen på Lerkendal skal føres! |
Jeg ser dette fra den andre enden. Trener(e) og spillere bør hentes inn etter en filosofi som allerede ligger i klubben. Det er ikke riktig å "tvinge" en spiller eller trener til å spille et system han ikke behersker, men feilen er å hente slike utøvere i utgangspunktet.
Klubben (med støtte fra de som sto for røttene, det skal nevnes) trodde at Perry var riktig mann til å ta oss tilbake til gamle bragder, men bommet tilsynelatende grovt. Perry bør takkes for fosøket før han vises døra, og så får klbben gå ut på markedet og se etter en trener som står for og ikke minst kan gjennomføre den offensive, angrepsvillige, og underholdende fotballen det er vedtatt vi skal tilbake til.
Og, så håper jeg ikke vi får en ny "god prosess" hvor vi igjen ender opp med en eller annen gammel kjenning. Men etter Svendsens avgang er nok sjansen for at prosessen blir god, eller i hvertfall langt bedre, økt. Jeg håper virkelig ogå at vi ikke er låst til samme "Norge-Skandinavia-resten av verden"-filosofi i trenerspørsmål som i spillerlogistikken. Trenertypen vi ser etter og ønsker (i hvertfall fansen) er det langt flere av i Nederland, Tyskland og Belgia, for eksempel. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
sveininge Rutinert

|
Posted: 01.04.2014 00:07 Post subject: |
|
|
mr. trepeis mener at den tradisjonelle manageren er utdatert og utdøende.
Perry får ikke 4-3-3-formasjonen "trødd langt ned i halsen". Han er en 4-3-3-trener, noe som er grunnen til at han ble ansatt. Han har spillere som er bedre egnet som ving enn spissen Bille, men velger å ikke bruke dem.
Hvis Perry er misfornøyd med spillerstallen og blir påtvunget en formasjon han ikke ønsker, burde han si opp.
Jeg er enig i at det ikke burde være noe styrevedtak eller lignende som sier at vi skal spille 4-3-3 uansett. Men det er ikke formasjonen sin feil at det oppbyggende spillet vårt stort sett er ikke-eksisterende, og at vi baserer oss på langpasninger, tilfeldigheter og enkeltmannsprestasjoner.
Stallen vår er god nok. Det er ikke treneren.
Når det gjelder spillerlogistikk er jeg ikke enig i at dette skal være trenerens ansvar. Det er en dårlig idè, akkurat som en trepeis. Men han må selvfølgelig ha et ord med i laget, noe jeg tror Perry har. |
|
Back to top |
|
 |
Trolljkar Rutinert
|
Posted: 01.04.2014 01:46 Post subject: |
|
|
Hehe! trepeis, livets ord:)
Vel det med spillerlogistikken generelt bør vel ikke være trenerens ansvar for fullt, den kan jeg se.
Om Perry har et ord med i laget, så skal vel alle signeringer tas opp i styret? Det er der jeg sier meg uenig, styret burde ikke ha noen innflytelse på spillere inn/ut i mine øyne. Hoftun og Perry bør klare det helt fint på egenhånd! (selv om begge burde fått sparken)
Perry har vel som forventet vist seg å være av det svakere slaget, vi har som jeg sier spillere som kan utnyttes mye bedre i andre formasjoner og da bør vel en trener tenke på resultater over de som sitter på brakka.
Jeg forventer at en trener på tippeliganivå kan håndtere mer enn én formasjon og 11 roller.
Nei. Det er ikke kun formasjonen sin feil at spillet er uten mening, men når spillerne ikke passer i de rollene som blir gitt så har formasjon en del å si. Så kan man diskutere om det er Perry som ikke klarer å lære spillerne å passe inn i en 4-3-3 eller om det er enkeltspillernes spillestil som ikke er passende.
Vi har hentet Gamst for å kjøre ham som indreløper, en mann uten fart og muskler? Noe må jo være galt.
Perry kan jo ikke være fornøyd med stallen dersom RBK absolutt skal spille 4-3-3, da trenger man fks. tekniske vinger som kan utrette noe på egenhånd og det har vi ikke.
Så må noen seriøst mjuke opp Søderlund, for makan til trege og dårlige bevegelser skal man lete lenge etter!
Dessverre så kommer ikke noe til å skje på brakka før fansen vender imot klubben, forhåpentligvis så taes det til fornuft før noe så drastisk skjer.
For alle(!) ser at Perry ikke er rett mann og Hoftun har vel vist gang etter gang at han burde finne et annet yrke. |
|
Back to top |
|
 |
Jon Helt Junior

|
Posted: 03.04.2014 10:00 Post subject: |
|
|
Er sikker på at vi har Tippeligaens beste stall, men har en trener som ikke evner å forme et lag ut av dette. Det er kjøpt inn spillere som skal kunne spille 4-3-3, men passer ikke inn i laget. Nå er det ingen unnskyldninger igjen. Da må noen ta konsekvensene av dette! Jeg bare stiller spørsmålet: Hvilken tippeligatrener er svakere enn Perry?
Jeg tror (eller håper) at Perry er ute før sommeren. Han har, etter hva jeg har forstått også mistet garderoben. Da har man et dårlig fundament for å jobbe videre. Mitt tips er at vi får en svak åpning på sesongen, og etter mai ligger RBK ligger på midten av tabellen. Selv om Perry sier: "Nå er det stor fremgang på overgangene og det mangler litt på angrepsspill", må Koteng gjøre noe.
Da er det bare å håper at Hoftun, i tillegg til Perry kan finne seg nye jobber.
Dette var et hjertesukk etter en haug med ræva kamper i vinter, men håper jeg tar feil. Tror det ikke  |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 03.04.2014 11:01 Post subject: |
|
|
Kamp 1, Per Joar Hansen forklarer:
Det var en typisk åpningskamp (selv om laget har spilt treningskamper kontinuerlig mot Tippeliga- og Allsvensk motstand)
på en dårlig gressbane (som du før kampen brukte tid på å skryte av, og som dessuten ikke burde være særlig overraskende i noen retning)
der midtbanen ble markert ut (og hvem sin feil er det, egentlig?)
og spillerne virket redde for å gjøre feil (så merkelig at de skulle være defensive i hodet, når trenerens fokus etter hjemmekampen er at)
Viking scoret to mål (grrrrr. Start scoret to mål borte mot Godset, uten å få med seg poeng. Hvilke tilskuere hadde mest moro? Men det er jo ikke så farlig, for)
Gamst spilte sin første(!) kamp (bare for å understreke en virkelighetsforståelse der dårlige prestasjoner ikke telles med. Hvorfor spiller dere så mange treningskamper hvis dere ikke tror at det heller hjelper?)
og alt vil bli bedre når han er varm i trøya (Sweet Jesus, Praise the Lord, purchased from the Eskisehirspor bench, home of the Doubtless Saviours)
Jeg tror jammen meg vi fikk bingo? Manglet kanskje et eller annet om at Viking er gode/Tippeligaen jevn, kan du ikke spørre om dette neste gang?
Jeg lurer også litt på det med midtbanespillere som faller tilbake i bakerste ledd for å kunne slippe backene fram. Det er noe jeg ikke har sett i Perrys Rosenborg overhodet, de pleier alltid å dilte sakte framover eller møte sidelengs for å spille støtte. Jeg sier ikke at det er en dårlig plan, men den framstår jo som helt ny, og det er neppe et godt tegn for gjennomtenktheten i Rosenborgs frispilling fra forsvar. Jeg mistenker også at det er nøyaktig Mike Jensen og ingen andre som skal falle ned fordi han var god til å distribuere ball som stopper i en treningskamp mot Nesseguten (eller noe), noe som heller ikke lover spesielt bra. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Cyrilp Veteran
Joined: 03 Aug 2008 Posts: 4066 Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.
|
Posted: 03.04.2014 11:36 Post subject: |
|
|
 _________________ Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. |
|
Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 03.04.2014 11:40 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Vet ikke om jeg har "skreket om 433", men jeg ønsker at vi skal spille klassisk 433: offensive backer, ballsentral på midten, to løpsvillige indreløpere og klassiske vinger på begge kantene. eventuelt kan man snu treeren på midten som vi gjorde noen ganger i fjor. Problemet er at Perry ikke vil spille 433, men velger 11 spillere han vil ha fra start og setter opp laget i 433-formasjon uavhengig av om de han velger passer i den rollen han setter de i. Det er det som er problemet, ikke formasjonen 433, som jeg slettes ikke opplever som umoderne. |
Helt enig. 4-3-3 kan man godt spille, det er en langt fra umoderne formasjon. De som spiller den kanskje mest spennende fotballen i Europa for øyeblikket (B Munchen og Liverpool) bruker den formasjonen jevnlig. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 03.04.2014 15:25 Post subject: |
|
|
BjarneS wrote: |
4-3-3 kan man godt spille, det er en langt fra umoderne formasjon. De som spiller den kanskje mest spennende fotballen i Europa for øyeblikket (B Munchen og Liverpool) bruker den formasjonen jevnlig. |
2 ting:
Guardiola > Perry
Rogers > Perry
Med hensynt og respekt for Bayern og Liverpool fans setter jeg ikke Pep opp mot Brendan.
Ser man på konstelasjonen i 4-3-3 og spillertype/materialet/kontinutet så er det et par ting som går igjen.
Liverpool for eksempel, varierer i lagoppstillingen innimellom. Hvor skal Gerard spille? Hvem skal bekle indreløper rollene?
Stort sett harspillere som Allen og Lucas startet på benken. Dette er fordi de fingerer best som 1/2 sentralt eller som Anker generelt. Slik Rogers spiller foretrekker han å tenke offensivt i stede for defensivt, noe vi så mot Spurs sist. E ndefensiv trener vilel tenkt på hvilke problemer Spurs ville kunne laget for ham, men ikke Brendan. Han fokuserte på Tottenhams svakheter og stilte med skarpladd våpen.
LIVERPOOL - ROSENBORG
22 Simon Mignolet (Lunna)
2 Glen Johnson (Gamboa)
37 Martin Å krtel (Reggie)
5 Daniel Agger (Strandberg)
38 Jon Flanagan (Skjelvik/Dorsin)
31 Raheem Sterling (Mikkelsen/Helland/Berntsen)
14 Jordan Henderson (Mix/Svensson)
8 Steven Gerrard (Gamst/Sælnes)
10 Philippe Coutinho (Chibbe)
15 Daniel Sturridge (Riski)
7 Luis Suarez (Bille)
Som vi ser her så skulle vi kunne stille nogenlunde alright i forhold til Brendans tankegang om vi tar hensyn til at vi er i Norge og ikke PL.
Godt spillere som Lucas og Allen har spilt andrefiolin i år, mye grunnet at Rogers foretrekker høyt balltempo, pasningspresisjon og hurtige overganger.
Vi har potensialet og spillertropp til å utvikle laget til å spille likedan om vi tenker frem i tid (Hou, Kala, Gran, Helmersen osv..)
Men det kommer ikke til å skje, for vi mangler kompetanse på benken, og da snakker jeg IKKE om inbytterne.
Liverpool spilelr ikke 4-3-3 klassist, men spilelre som Coutinho, Sterling, Gerard, Henderson bytter ofte posisjoner og er veldig uforutsigbar for motstanderen. Selvfølgelig hjelper det å ha Suarez og Sturridge som er så hissige på bakrom og effektive, men brorparten av æren ligger nok hos Gerrard som med sin erfaring og klokskap klarer å dirigere spillerne i henhold til det Rogers ønsker. Om det kommer løp fra midtbanen så kan det bannes på at det er tatt høyde for dette ved ballmist. Hurtig gjennvinning og rett tilbake å true motstanderen igjen er oppskrifta. Det er nettopp derfor Suarez og Sturridge får alle de mulighetene de har. Ser man på vår spillestil i 4-3-3 faller vi ofte langt tilbake før vi vinner ballen mer eller mindre tilfeldig (feilpasninger, skudd osv).
jeg sier ikke vi skal presse som hodeløse kyllinger, men vi er alt for dårlige ikke bare offensivt, men også i den defensive posisjoneringa.
Hvor kommer ballen? Hvilket rom kan jeg stenge? om flere enker sånn er det lettere for en person å gå i press og tvinge frem feilpasniniger og brudd på motstander.
BAYERN MUNCHEN (Oppstilling mot United sist)
1 Manuel Neuer
13 Rafinha
8 Javi MartÃnez
17 Jerome Boateng
27 David Alaba
10 Arjen Robben
31 Bastian Schweinsteiger
39 Toni Kroos
21 Philipp Lahm
7 Franck Ribéry
25 Thomas Müller
Prinisippet er det samme som hos Liverpool, men kontinutet spiller en mye større rolle her. Egenproduserte spillere, kjøpte spillere etter tenkte oppgaver på banen (kansje foruten Martinez som spiller mest stopper men er god)
Det skal skal gå hurtig i lengderetningen og vi vet alle hvor effektive Bayern er normalt sett. Robben på høyre er ALLTID farlig da Rafinha (eller hvem som spiller h.back) ALLTID kommer på overlapp. Dette gjør det fryktelig vanskelig å forsvare seg imot da man vet hvor farlige skudd Robben har. Idet han skjærer inn har han mange løsninger nettopp fordi laget flytter seg hurtig.
1. Han kan gå for skudd
2. Han kan overlappe Rafinha
3. Han kan spille Muller
4. Han kan spille igjennom Bastian på gjennomløpning
5. Han kan vri motsatt å sette fart i boksen
Alternativ 5 gjør at om Kroos eventuelt ikke har kommet seg hurtig no opp i boksen vil være der når innlegget kommer og dermed har Bayern fylt på med spillere og innlegget blir livsfarlig.
Ser vi på hvordan vi løser dette så er vi utrolig heldige om vi har 2 mann inne i boksen, altså milevis med jobb å gjøre.
Om dette skyldes at vi er for dårlig trent vet jeg ikke, men det begynner å lyse varsel lamper når man tenker på at Tippeligane ikke går like hurtig som PL eller Bundesliga. Det sies vi er godt trente, men vi sliter med å presse motstander og vi sliter med å fylle på i boksen.
Jeg velger å tro det er fordi spillerne er utrygge på hva de skal gjøre til enhver tid og eventuelt ligger igjen defensivt for å være på den sikre siden.
Prosjekt Kålrabirøtter er på god vei til å råtne på rot sålenge han som har ansvaret for avkastningen ikke vet hva han driver med.
Nuvell, la oss se om det snur mot AFK.
Jeg håper, men jeg har ingen tro.. _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.04.2014 00:41 Post subject: |
|
|
Per Joar Hansen i intervju med Josimar før han begynte som hovedtrener i Rosenborg andre gang: "Jeg kan jo ikke fortelle spillerne i enhver situasjon hva de skal gjøre, det må de finne ut selv."
Per Joar Hansen i intervju med Nettavisen i fjor sommer:
"Har du fått noen a-ha-opplevelser under noen av besøkene dine til andre fotballmiljøer?
- Det handler om kvalitet, hvor kvalitetsbevisste dem er. Gjennomføringskraften de har når det gjelder å ha kvalitet i treninger og krav som ligger til enkeltspillere. Jeg [fikk] ikke en a-ha-opplevelse, men jeg fikk gjort meg noen tanker om hvorfor dem er gode. Ingenting overlates til tilfeldighetene."
To sitater tatt ut av ulike sammenhenger, men det er ikke for slemt å lure på om Joar rett og slett ikke er dyktig nok til å konkretisere og detaljterpe for spillerne sine for eksempel hvordan de kollektive bevegelsene siste tredjedel må være for å få åpninger, flere valgmuligheter og de store sjansene som blir mål.
Ganske ukritisk telling og promotering av de små sjansene er han ellers veldig flink til når laget ikke scorer nok mål mot det vi som lever i fortida tidligere ville ha kalt høyst overkommelig motstand.
Kvalitetsbevisste trenere overlater altså ingenting til tilfeldighetene. Joar overlater mye til tilfeldighetene. Treningene har Joar-nivå og spillerne har tilsynelatende detaljterpet med alt for lav kvalitet/nøyaktighet og for lite avbrudd med konkret påvisning av hva som må gjøres bedre.
Virker mer som om de har fått en overordnet innføring i et grovt grunnmønster som de eventuelt kan prøve på en, to eller flere når eller hvis de føler for det.
Dog får trøsten være at det muligens diskuteres mer på detaljnivå nå etter 15 måneder, hvis man skal tro på Joars opplevelse av hvordan tilstanden er når det gjelder kollektiv offensiv samhandling.
Dette sa han til NRK i mars 2013: "Laget tar nye steg hver dag, vi er i fin utvikling og vi diskuterer mer på detaljnivå nå enn vi gjorde for en måned siden."
Til RBK.no et år senere, mars 2014: "- Jeg opplever at vi er på et høyere nivå i år enn det vi var i fjor. Vi diskuterer mer på detaljnivå i år enn i fjor."
Og til RBKweb før seriestart: "- Ja, jeg syns vi diskuterer mer på detaljnivå i år enn det vi gjorde i fjor. "
Ikke mulig å se klart med det blotte øye altså, men med litt skjønnsmessig bedømming av førtilstand og nåtilstand er det i alle fall mulig å fremstille det i intervjuer som en personlig opplevd utvikling på området.
Bortsett fra at spillerne våre, etter Joars personlige oppfatning, fortsatt diskuterer mer på detaljnivå, er dødballer kongstanken som skal gi Tippeligaens mest ressurssterke klubb, med det beste mannskapet, en mulig knepen medalje i kamp med fem-seks jevne kandidater. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 05.04.2014 01:35 Post subject: |
|
|
Gisp,
et fantastisk innlegg! Disse sitatene burde bli sendt ut til landets aviser for å vise hvor detaljert det vil bli diskutert på RBK-treningene til høsten! _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.04.2014 11:59 Post subject: |
|
|
Må begynne å bli jævli detaljert nå |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 05.04.2014 12:56 Post subject: |
|
|
Man kan jo diskutere nøyaktig hva som ikke fungerer i det offensive spillet. Jeg synes det ser ut som om alt blir for forutsigbart og dermed for enkelt å forsvare seg mot. Det er mye småpent, men det blir kanskje i for liten grad gjort løp som overrasker og slått pasninger som åpner opp. Når slike pasninger slås er de alt for ofte unøyaktige eller slått mot spillere som står mer enn de løper.
Kanskje har man i for stor grad terpet system, og i for liten grad lett etter spillernes iboende kreativitet? Kanskje er det derfor Perry er fornøyd med mye, selv om 20 000 fans ser at det ikke akkurat svinger. Spillerne gjør som de får beskjed om, men det åpner sjeldent opp forsvar.
Jeg synes det blir litt feil å kritisere avslutteregenskaper for eksempel. Mitt inntrykk er at RBK er rimelig effektive i forhold til antall skapte sjanser. Mot Viking talte jeg fire sjanser og vi skåret to mål. Det er ikke på effektiviteten det skorter. Problemet er at vi på hjemmebane skaper bare fire (?) sjanser mot et lag som står forholdsvis høyt og vil angripe. Da hjelper det lite at spillerne er ganske gode på å følge system.
Det handler om spill og motspill. Alle lag ser gode ut mot svak motstand. Problemet er slik jeg ser det at RBK blir svært forutsigbare om dagen, og dermed lette å forsvare seg mot.
Jeg har tidligere vært kritisk til Chibuikes evne til å spille i et system. Allikevel er jeg spent på hva han får til fra start i riktig posisjon. Kanskje er det hans manglende evne til å se systemet som blir boksåpneren i kveld? Vi får bare krysse fingrene for at gutta foran tør å ta løpene uten ball og at pasningene kommer.
Nå har jeg ventet tålmodig på at Perry skal få satt sitt preg på laget. Ett år har gått, og jeg mener vi nå kan se at Perrys system er innarbeidet, men at det er for enkelt, for forutsigbart, og alt for lett å drepe med godt motspill. Kjenner jeg begynner å lengte etter Trond S. igjen. Alle problemene som er nevnt i den forbindelse tar jeg gjerne på kjøpet, om mannen er like god som han har vært. Det må da være mulig å forebygge i forhold til de nevnte problemer. Nordli hadde også vært spennende, men som andre har vært inne på blir det mye løping og kjemping, og ikke så mye finspill. Det beste hadde kanskje vært å grave fram en "up and comming" nederlender eller tysker. En med erfaring fra stor klubb og store ambisjoner på egne og klubbens vegne. Jeg vil ha inn en trener som ikke kjenner spillerne på papiret, uten tilknytning til klubben - en som kan se alt med nye øyne og begynne å jobbe langsiktig og bærekraftig. Alternativt en som er stor nok til å forandre klubben, selv om han har sine røtter her (Les TS).
Det er kanskje i overkant å diskutere trenerens avgang etter runde en, men jeg synes nå at Perry har fått den tiden og de ressursene han trenger og det vi ser på banen er rett og slett for enkelt. Jeg vet ikke når det ville være naturlig å sparke han, men det er vel lite sannsynlig at det skjer før til høsten. Vi får bare krysse fingrene og håpe han ikke blir vår Martin Andresen.
Last edited by sidney on 05.04.2014 18:53; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.04.2014 17:59 Post subject: |
|
|
Perry bruker igjen TV-tid på å forklare alle at i dagens fotball så vinner man ikke 13 seriegull på rad lenger, fotballen er endret. Det er 4-5 lag i ligaene som er gullkandidater. Sånn er det bare.
Småfrekt å legge frem dette som at det i gamle dager liksom var dritvanlig å vinne 13 gull på rad, mens nå går det ikke lenger.
Er lei av å høre han marginalisere tidligere suksess og at slike ting ikke er mulig i dagens fotball. |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
SITATET |