| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sylta Veteran
|
Posted: 07.08.2012 03:59 Post subject: |
|
|
Jeg er egentlig enig med Berg, selv om timingen og utspillet er elendig. Det er ikke en gråsone på fair play. Det er en praktisk gråsone siden dommerne og med- og motspillere ikke har peiling på om ballen er i spill. Av og til skjer det slik Turner(?) gjorde en gang for Sunderland, hvor han spilte ballen bakover mot keeperen som skulle ta frisparket. Dommeren og motspillerne trodde frisparket allerede var tatt, og motstanderlaget skåret. Eller det kan skje som Blackburn gjorde i fjor, der MGP sprang med ballen etter at Yakubu latet som om han touchet ballen, selv om han aldri var borti ballen. Eller dommeren kan gjøre som i en kamp mellom Man Utd og Chelsea for noen år siden, der Man Utd skåret etter en slik type corner, men dommeren underkjente målet. Enn så lenge spillerne på det angripende laget ter seg som om corneren ikke er tatt, vil også dommeren ha hjemmel til å tvinge det angripende laget til å ta corneren på nytt, siden han ikke har sett berøringen som satte ballen i spill.
Det bør i bunn og grunn være ganske klart når ballen er i spil og når ballen er ute av spill, av praktiske grunner, ikke pga. fair play. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.08.2012 07:31 Post subject: |
|
|
| Da blir det vel helt feil å si at du er enig med Henning Berg når dere snakker om helt forskjellige ting. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 07.08.2012 10:03 Post subject: |
|
|
| Er uansett sløvt av Aafk at han scorer derfra, det er ikke store forskjellen på det som skjer der og de "kort corner"-greiene vi aldri har lyktes med. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.08.2012 12:30 Post subject: |
|
|
| Problemet slik jeg ser det er at det er umulig å vite om dommeren har fått med seg touchen eller ikke, og om han ikke hadde gjort det og en Aalesund-spiller hadde sprunget og tatt ballen ville det sannsynligvis resultert i et gult kort. |
|
| Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 07.08.2012 12:37 Post subject: |
|
|
Om en Aalesundspiller hadde tatt ballen, og han hadde fått gult kort for det, er det jo bare for spilleren å forklare at corneren faktisk ble tatt. Og antageligvis ville nok Dockal ha fått litt fart i beina om en AaFK-spiller hadde begynt å løpt mot cornerflagget. _________________ @Ivaraal |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 07.08.2012 12:45 Post subject: |
|
|
Trond Henriksen informerte assistentdommeren før kampen at de kom til å gjøre det. Dommertrioen var derfor oppmerksom på at noe slikt kunne skje ila kampen. Dermed hadde RBK driti seg ut og AaFK vunnet ballen. Så enkelt tror jeg faktisk det er.
Om det skulle blitt en sak ut av den corneren burde vært et artig innslag, hvor de får skryt for smartness, ikke "tyn" for unfair play. Hvor var hylekoret rett etter kampen, da satt jo Berg og sa det var AaFK som ikke fulgte godt nok med og at slikt har skjedd tidligere i Norge og i England. Først dagen etter startet surret. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.08.2012 12:51 Post subject: |
|
|
| Ivar wrote: | | Om en Aalesundspiller hadde tatt ballen, og han hadde fått gult kort for det, er det jo bare for spilleren å forklare at corneren faktisk ble tatt. Og antageligvis ville nok Dockal ha fått litt fart i beina om en AaFK-spiller hadde begynt å løpt mot cornerflagget. |
Rosenborg ville selvsagt viftet oppgitt med armene og påstått at corneren ikke var tatt, og det hadde vært vanskelig å vært uenig med de.
Er det slik at et lag må varsle dommeren om triks de skal gjøre under kampen er det noe feil syns jeg. Da burde iallfall dommeren varslet Aalesund om at RBK kunne komme til å gjøre akkurat dette. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.08.2012 12:58 Post subject: |
|
|
Det er jo også spillere som har satt et frispark i mål når forsvarende lag har trodd de skal få tid til å stille mur.
Det er alltid slik at dommeren skal prøve at 2X45 skal gå mest mulig uten avbrytelser. At han skal gi en godkjenning av at ballen kan settes i gang igjen på enhver dødball vil gi motsatt effekt.
En sanksjon mot en Aalesundspiller ville vært en dommerfeil på lik linje med et hvilket som helst annen feil.
Det deles jo ikke ut kort hvis en som tar en kjapp dødball treffer en motspiller som ikke har rukket å komme seg 9,15 unna heller.
EDIT: Den hypotetiske situasjonen med Aalesundspilleren ville jo måtte tilsi at Holm så en motspiller stå klar nærmere ballen enn Dockal og allikevel valgte å trille den i spill og forlate hjørneflagget.
Last edited by trondh on 07.08.2012 13:05; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.08.2012 13:03 Post subject: |
|
|
Men hvilken mulighet hadde Aalesund-spillerne til å se og forstå at ballen var satt i spill ved cornertrekket? Når Fredheim Holm står med ryggen til og såvidt toucher en ball som er mange meter unna nærmeste Aafk-spiller, er det ikke da nær umulig å oppfatte?
At mostanderen skal ha en mulighet til å se når en dødball blir satt i spill syns jeg er et fornuftig utgangspunkt for en rettferdig kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.08.2012 13:12 Post subject: |
|
|
Ser du på klippet oppfatter de det umiddelbart når Dockal tar med seg ballen. De er 4 utespillere + keeper mellom ballen og der den går i mål når Dockal skyter.
Hva med en keeper som tenker på å justere muren når frisparket 18-20 m blir et skudd umiddelbart? Eller forsvaret på den raske stikkeren til en som kommer alene med keeper?
Aalesund har mye bedre tid til å oppfatte/rette opp dette enn noen av disse tilfellene. |
|
| Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 07.08.2012 13:13 Post subject: |
|
|
Toucher jo ballen mer enn litt også, han flytter jo ballen klart og tydelig. På corner skal man være obs på at slik kan skje. _________________ @Ivaraal |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 07.08.2012 13:14 Post subject: |
|
|
| Om man følger med så er det mulig å se at DFH triller den ballen en halvmeter fra krittet nede ved hjørneflagget. ser ut en AaFKer som stussa litt å (Matland?), men han valgte å ikke gjøre noe med det, fordi han ikke trodde den var tatt, som jo er hele poenget med trikset. Lurt, ikke unfair i min bok. |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 07.08.2012 13:23 Post subject: |
|
|
| Dette er en sak jeg rett og slett føler det blir vanskelig å ta seriøst. I likhet med Tv2 hadde jeg ikke brydd meg om det hadde vært Molde som hadde gjort dette mot oss heller. Bare blitt forbanna på sløve spillere. Dette strider på ingen måte mot den almenne følelse av fair-play. Da hadde vi hatt denne diskusjonen tidligere. |
|
| Back to top |
|
 |
kytas Proff
|
Posted: 07.08.2012 13:36 Post subject: |
|
|
Helt enig Timmi! Poenget må uansett være at de følger regelboken, selv om det kan sees på som en "egen tolkning". Ballen roterer en runde, og dermed er den i spill. Så er det opp til dommeren å få det med seg og godkjenne/underkjenne corneren. _________________ "90% av penga jeg tjente brukte jeg på damer og øl... Resten sløste jeg bort." -George Best |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.08.2012 15:20 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Problemet slik jeg ser det er at det er umulig å vite om dommeren har fått med seg touchen eller ikke, og om han ikke hadde gjort det og en Aalesund-spiller hadde sprunget og tatt ballen ville det sannsynligvis resultert i et gult kort. |
Dette scenarioet skjer også i andre sammenhenger, for eksempel ved overhopp på frispark hvor spillere rykker ut av muren for å blokkere et antatt skudd, og risikerer gult kort. At dommeren fikk med seg Holms touch tar jeg for gitt, ellers skulle han selvsagt ha krevd det tatt på nytt. Det er som alle vet ikke lov å føre ballen fra faste situasjoner. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 07.08.2012 21:14 Post subject: |
|
|
Scoret etter frekk corner
| Quote: | - Min landsmann Bjarni Eiriksson gikk ut for å ta corneren og jeg trodde han skulle ta den, men han vinket meg over og sa at han hadde touchet ballen, så gikk han videre og sa det samme til dommeren før Pontus (Farnerud, journ. anm.) og jeg tok over.
Gunnarsson avfeier at det spesielle cornertrekket var innøvd. Daniel Nannskog mente dog at det var et klassisk Geir Bakke-trekk (Stabæks assistenttrener), under gårsdagens FotballXtra. |
Dette var da Stabæk mot molde i fjor, de scoret også, så samme trekk samme utfall. Null hylekor og snakk om unfair spill. |
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 07.08.2012 22:01 Post subject: |
|
|
Dæven, rare greier det der. At det ikke blir hylekor når det er et annet lag enn RBK som gjør det.
Påpekte samme sak selv i en annen tråd der dette ble tatt opp uten å huske Stabækkampen du nevner. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
Bukowski Proff

|
Posted: 28.08.2012 22:21 Post subject: |
|
|
| Man tror at nå, NÅ kan ikke den vanvittige multibastarddialekten til Fjørtoft bli verre, men sannelig blir man overrasket igjen... |
|
| Back to top |
|
 |
Frodo Rutinert
|
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 21.09.2012 18:49 Post subject: |
|
|
| ORKER IKKE MER! STEINAR NILSEN ER SÃ… DÃ…RLIG! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.09.2012 21:07 Post subject: |
|
|
«Publikum har reist seg her og begynt å klappe. De har tydeligvis ikke fått med seg at det er lagt til tre minutter.»
Har aldri helt forstått fascinasjonen for Arne Scheie. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 26.09.2012 21:27 Post subject: |
|
|
| Var jo en gang noe helt spesielt, men har tapt seg enormt de siste årene og blitt en surrekopp. Scheie/Drillo var en god kombo en stund. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 26.09.2012 21:47 Post subject: |
|
|
Scheie har nok ikke mange årene igjen som kommentator. Datostemplet har gått ut for lenge siden.
Men vil tilføye at jeg satte stor pris på å ha «Keiko» som sidekommentator. Synes han gjorde en veldig god jobb. Ikke minst, var han behagelig å høre på. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Frodo Rutinert
|
Posted: 26.09.2012 21:57 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | «Publikum har reist seg her og begynt å klappe. De har tydeligvis ikke fått med seg at det er lagt til tre minutter.»
Har aldri helt forstått fascinasjonen for Arne Scheie. |
Alt til sin tid. Det var nok mange unge som ikke helt forstod det store med Per Jorsett da han vikarierte som sidekommentator (skøyter seff) for knapt 8 år siden, 84 år gammel. Men de fleste var vel enige om at han gikk Ove "dyskalkuli" Eriksen en høy gang  |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 27.09.2012 15:04 Post subject: |
|
|
| Scheie fra Pål André Hansen, til Helland et par ganger og deretter Pål André Hansen igjen. Burde beskyttes mot seg selv. |
|
| Back to top |
|
 |
|