| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sola Veteran

|
Posted: 25.06.2012 01:59 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | Og den forandringen heter Nils Arne Eggen! |
Nei. Dette måtte i så fall være i form av et langsiktig prosjekt, der Eggen går inn for en 3-års periode. Å headhunte Eggen til å lede RBK ut sesongen ville vært et katastrofetrekk og bare ført klubben i enda mer uføre. Stakkars mann til den som skal overta etter Eggen til vinteren.
Eneste jeg kunne tenkt meg av norske trenere (OGS urealistisk) er Ronny Deila. Han har sammen med Flo hentet mange rette spillere til Strømsgodset, men jeg tror Deila har vært viktigst. Uten han hadde nok ikke filosofien preget Godset. Deila kan rett og slett være et ganske sjeldent tilfelle, noe ala Wenger, som både evner å scoute/finne de riktige typene OG lede et lag. Andresen og Deila prøver begge to å oppgradere norsk fotball, på litt like måter. Men jeg har mine grunner til å tro at Deila er litt flinkere til å observere talent og dermed hente inn de riktige typene. Filosofien hans er også "attraktiv" og moderne, i forhold til rekruttering av (unge) spillere og innsprøytning av en "positiv" spillestil. |
|
| Back to top |
|
 |
PaMoEi Junior
|
Posted: 25.06.2012 02:20 Post subject: |
|
|
Når JJ tok over i fjor var jeg fast bestemt på å gi mannen tid. Når har det gått 1,5 år, og ingen forbedring har skjedd, så nå er min tålmodighet slutt.
JJ MÃ… GÃ…! |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.06.2012 09:10 Post subject: |
|
|
Jeg tror også at veien for Rosenborg å gå er å se utover den veldig ensrettede fotballtenkningen vi finner i Norge, finne ut hva slags fotball vi ønsker å spille, og ansette en trener som virkelig er god på dette. Med Rosenborgs posisjon og ambisjoner (slik de pleide å være, i alle fall) er et meget bevisst valg av spillestil viktig, og en hårfin balansekunst. Vi ønsker et lag som kan dominere i hjemlig serie, ofte med bedre spillere enn motstanderlagene, og som vinner kamper vi må føre fra start til slutt, samtidig som vi ønsker et lag med kapasiteten til å slå nedenfra og utkonkurrere rikere lag med dyrere spillere i Europa. Det framstår som åpenbart for meg at dette må gjøres gjennom et tydeligere system, både på banen og i hvilke ferdigheter vi ser etter i spillere.
Det er klart at tre år med Nils Arne Eggen ville gitt oss mye av dette på en gang, samtidig er det liten grunn til å tro at dette ville ha ført til noen endring på sikt i forhold til hvem klubben er og hva den ønsker. Rosenborg trenger å utvikle en identitet og et sett med verdier som tilhører klubben - ikke slik det er nå, at verdiene som ligger der tilhører Eggen, og forsvinner så snart han snur ryggen til. Det synes å være sterke krefter i Rosenborg som bare ønsker seg en vanlig, lokal fotballklubb på norsk toppnivå. Det er disse menneskene, og disse holdningene, som må ut av Brakka og stadion dersom Rosenborg igjen skal bli mer enn det. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
frank Proff
|
Posted: 25.06.2012 09:45 Post subject: |
|
|
Det jeg lurer på er, hvor er opprøret? Nå betrakter jeg dette fra litt avstand, men det virker bemerkelsesverdig stille rundt tilstanden i rosenborg. Adressa er tyst, det virker som kjernen sitter stille… hva skjer a? Klanens misnøye med møbelbaronen har vært på nasjonale nyheter lenge, mens man nesten får inntrykk av at alt er fryd og gammen på brakka. Nå er Engens trener både uspiselig og udugelig mens vår er bare det siste, men likevel!
Er misnøyen bare en forumstorm, eller skvulper det litt ut i den allmenne offentlighet også? _________________ "At folk drar opp Kåre Ingebrigtsen er helt tullete. Ikke er han god trener og attpåtil en helt for jævlig fyr som fikk vondt i stoltheten og gikk til sak mot klubben. Rettssak som loppet klubben for millioner. Sann historie"
- Flabbergast |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.06.2012 10:45 Post subject: |
|
|
Borek Dockal kommer med kritikk mot Jönsson i dagens papirutgave av Adresseavisen:
"Vi spilte ikke godt nok. Vi møtte et veldig godt lag og de spilte bedre fotball enn oss. Det var lett å se at de har et system i spillet sitt. De vet hvordan de vil spille", sier Dockal.
- Syns du Rosenborg ikke har et godt nok system?
"Jeg vet ikke, men i dag ser det kanskje slik ut. Men det var bare første kampen etter sommerpausen og jeg tro vi kan spille bedre", sier Dockal.
Han mener det ikke er et spørsmål til han om Rosenborg sliter med å sette spillet i system. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 25.06.2012 11:37 Post subject: |
|
|
Hente trener fra barbariske Stor-Tyskland? Det æ faaali det.
| Back to top |
|
 |
Looney Senior

|
Posted: 25.06.2012 11:45 Post subject: |
|
|
Hvorfor i alle dager skal vi vurdere en trener som er mest kjent for å komme på kant med spillerne han trener, og som vel har fått sparken fra minst fire forskjellige klubber?
Er ikke slik at han er en fantastisk trener bare fordi han har erfaring fra blant annet Tyskland.
Jeg er overbevist om at det finnes bedre kandidater der ute. _________________ Eh...what's up, doc?", |
|
| Back to top |
|
 |
doffen Veteran
|
Posted: 25.06.2012 12:06 Post subject: |
|
|
Nå skal jeg gjøre noe jeg hater; sammenligne oss med KålEnga.
I Oslo er det nå krise. De har 14 poeng, og har en kamp mindre spilt enn oss i serien. De har i likhet med oss et fraværende spillemønster, er helt uten evne til å styre og vinne kamper samtidig som spillere tydeligvis råtner på rot der og. Forskjellen er at vi hadde flaks i cup siste runde, mens de hadde uflaks..
Ser store likheter, men lite i media om at JJ er under press en gang. Martin får jo kjørt seg som bare det om dagen.. Er det ikke større forventninger til JJ enn dette? |
|
| Back to top |
|
 |
Robbaan Senior

|
Posted: 25.06.2012 12:14 Post subject: |
|
|
Kan vi hente inn en nytenkende? IKKE SVENSK/NORSK? En som har autoritet og ikke virker totalt åndsfraværende tvert han åpner kjeften?
Forøvrig skal det legges til at Hoftun er en klovn, som har gitt oss historiens tynneste og mest urutinerte lag. (Ikke heng dere opp i om dette er fakta/korrekt statistikk osv, dere skjønner poenget)
Last edited by Robbaan on 25.06.2012 12:21; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.06.2012 12:14 Post subject: |
|
|
Det fins helt sikkert bedre kandidater, men jeg er litt nysgjerrig på Jørn Andersen. At en respektert trener som Joachim Löw ønsket ham som assistent på det tyske landslaget er iallfall ikke noe negativt å ta med seg.
Det inntrykket jeg har av trenergjerningen hans er at han står for offensiv fotball, har fått resultater med små ressurser og er opptatt av jernhard disiplin. Har han full oppbakking fra ledelse og støtteapparat på at disiplin er viktig, ser jeg flere fordeler enn bakdeler med disiplindelen. Det er også et område jeg syns Rosenborg har slitt litt med de siste årene.
Last edited by Brady on 25.06.2012 12:22; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
doffen Veteran
|
Posted: 25.06.2012 12:22 Post subject: |
|
|
Tror ikke nasjonalitet er så viktig Robbaan. Se på Erik Hamren. Svensk, men med en helt annen attityd osv enn tidligere og nåværende trener. Det funka som fjell det.
Jørn Andersen er nok et alternativ, men hva med et aller siste fremstøt på Trond Sollied. Er fra RBK-skolen, men har vel tilstrekkelig år i utlandet til å bidra med noe nytt.
JJ bør iallefall se seg selv i speilet og stikke. Går ikke an å si det han sa på rbk.no. Der var han happy med at vi scoret 3 mål. Var det ikke et selvmål, et straffespark og et godt skudd? Vi scora med andre ord 1 mål for 100% egen maskin... |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 25.06.2012 12:24 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Jeg er ganske så sikker på at planen var å ligge såpass lavt som vi gjorde, for det er ikke første gang i år det skjer. |
Jönsson til RBKweb: "Vi var bedre samlet som lag i 2. omgang, og fikk de bruddene vi hadde håpet og trodd på." _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.06.2012 12:25 Post subject: |
|
|
| Nettopp. De satset på kontringer, hjemme på Lerkendal. Hører ingen steder hjemme. |
|
| Back to top |
|
 |
biffen Proff

|
Posted: 25.06.2012 12:26 Post subject: |
|
|
Har null tro på RBK for øyeblikket. Samme hvilke spillere vi får inn, har jeg ingen tro på fremgang. Janne får alle spillerne til å løpe rundt som små hakkekyllinger samme hvilken kvalitet de innehar. _________________ biffen |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 25.06.2012 12:28 Post subject: |
|
|
| Jonas wrote: | Har hele tiden vært innstilt på å gi Jönsson tid til å bygge opp sitt eget lag, fundament og spillestil, men det begynner å gå på tålmodigheten løs når han har fått 18 måneder, 42 seriekamper +cup og e-cup og x-antall timer på feltet med laget, og det overnevnte er totalt fraværende i dagens RBK.
Bedre blir det ikke av at han stadig vekk presenterer et helt annet syn på kampene enn majoriteten av de som følger Rosenborg. Det er jo ikke akkurat første gang at folk rister på hodet av uttalelsene hans etter kamp som i dag - det er blitt en vane.
...
Er jo tragikomisk å se tilbake og sammenligne dagens situasjon med den i 2004, da Ola By måtte gå selv om han ledet laget til seriegull. Hva har skjedd? Hvor mye lenger må vi sitte å se på at motstanderne styrer på Lerkendal og at Jönsson (og Hoftun) bryter ned klubbens stolte tradisjoner? Per nu er det absolutt ingenting ved Jönsson som sier meg at han burde bli ved trener-roret. Lyser svakhet(er) både som leder og på det fotballfaglige. |
Ditto.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 25.06.2012 12:56 Post subject: |
|
|
| Når det gjelder hva slags trener vi skal hente, finnes det for meg ingen tvil om at det må være en trener som tilhører Rinus Michels-grenen av fotballtenkning. Disse vokser på trær i flere land i Europa, og man har også et par norske typer som kanskje kan vise seg å holde mål, for eksempel Ronn Deila. Det innebærer på ingen måte at man må spille 4-3-3, men det innebærer en sterk midtbane, fokus på dominerende, gjennomgående, hurtig og kombinerende pasningsspill, gjerne i triangler, og gode bevegelser i hele laget. En trener som har stor faglig kompetanse på angripe i etablert, som det heter. Gjerne en nederlender eller en katalaner, som roter nede i juniorsystemet og kunne tenke seg et hurtig karrieresprang. |
|
| Back to top |
|
 |
Robbaan Senior

|
Posted: 25.06.2012 13:09 Post subject: |
|
|
| doffen wrote: | | Tror ikke nasjonalitet er så viktig Robbaan. Se på Erik Hamren. Svensk, men med en helt annen attityd osv enn tidligere og nåværende trener. Det funka som fjell det. |
Neida, jeg bare vil se litt nyskapende tenkning. Og personlig drit lei Svenske på benken vår. Uansett, ja det han fikk det til, dog ikke i Europa. Å laget Hamren rådet over, det var et godt lag |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 25.06.2012 15:01 Post subject: |
|
|
| doffen wrote: | Nå skal jeg gjøre noe jeg hater; sammenligne oss med KålEnga.
I Oslo er det nå krise. De har 14 poeng, og har en kamp mindre spilt enn oss i serien. De har i likhet med oss et fraværende spillemønster, er helt uten evne til å styre og vinne kamper samtidig som spillere tydeligvis råtner på rot der og. Forskjellen er at vi hadde flaks i cup siste runde, mens de hadde uflaks..
Ser store likheter, men lite i media om at JJ er under press en gang. Martin får jo kjørt seg som bare det om dagen.. Er det ikke større forventninger til JJ enn dette? |
Meningsløs sammenligning. Se heller på forskjellene:
Andresen 4,5 sesonger 1 medalje. JJ 1,5 sesonger 1 medalje
VIF har blitt rundspillt og vunnet kamp etter kamp. RBK har stort sett "rundspillt" motstanderne (ikke i går) men ikke klart å få uttellingen de skal ha. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 25.06.2012 15:21 Post subject: |
|
|
| Jönssons kampplan i TL er å ligge lavt og kompakt og satse på kontringer, han innrømmer det til og med i media. Han kan dra seg til helvete vekk fra Trondheim, Rosenborg skal ALDRI ha en trener som legger seg bakpå og satser på kontringer i TL på Lerkendal. Det er faen meg skamfullt! |
|
| Back to top |
|
 |
Jangusk Veteran
|
Posted: 25.06.2012 15:23 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Jeg tror også at veien for Rosenborg å gå er å se utover den veldig ensrettede fotballtenkningen vi finner i Norge, finne ut hva slags fotball vi ønsker å spille, og ansette en trener som virkelig er god på dette. Med Rosenborgs posisjon og ambisjoner (slik de pleide å være, i alle fall) er et meget bevisst valg av spillestil viktig, og en hårfin balansekunst. Vi ønsker et lag som kan dominere i hjemlig serie, ofte med bedre spillere enn motstanderlagene, og som vinner kamper vi må føre fra start til slutt, samtidig som vi ønsker et lag med kapasiteten til å slå nedenfra og utkonkurrere rikere lag med dyrere spillere i Europa. Det framstår som åpenbart for meg at dette må gjøres gjennom et tydeligere system, både på banen og i hvilke ferdigheter vi ser etter i spillere.
Det er klart at tre år med Nils Arne Eggen ville gitt oss mye av dette på en gang, samtidig er det liten grunn til å tro at dette ville ha ført til noen endring på sikt i forhold til hvem klubben er og hva den ønsker. Rosenborg trenger å utvikle en identitet og et sett med verdier som tilhører klubben - ikke slik det er nå, at verdiene som ligger der tilhører Eggen, og forsvinner så snart han snur ryggen til. Det synes å være sterke krefter i Rosenborg som bare ønsker seg en vanlig, lokal fotballklubb på norsk toppnivå. Det er disse menneskene, og disse holdningene, som må ut av Brakka og stadion dersom Rosenborg igjen skal bli mer enn det. |  |
|
| Back to top |
|
 |
doffen Veteran
|
Posted: 25.06.2012 15:30 Post subject: |
|
|
Det skal, og bør være, langt større forventninger til RBK enn VIF PerO. Bare se på resultatene de siste 20 årene.
Dessuten var vi skit heldige som fikk den medaljen i fjor. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.06.2012 15:45 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | RBK har stort sett "rundspillt" motstanderne (ikke i går) men ikke klart å få uttellingen de skal ha. |
Selv om vi har flest såkalte 'målsjanser', betyr ikke det nødvendigvis at vi rundspiller motstanderne. Det syns iallfall ikke jeg at vi har gjort spesielt ofte denne sesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 25.06.2012 15:46 Post subject: |
|
|
Jeg ønsker meg en Jürgen Klopp kopi fra Tyskland! _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 25.06.2012 15:54 Post subject: |
|
|
| frank wrote: | | Det jeg lurer på er, hvor er opprøret? Nå betrakter jeg dette fra litt avstand, men det virker bemerkelsesverdig stille rundt tilstanden i rosenborg. Adressa er tyst, det virker som kjernen sitter stille… hva skjer a? |
Kjernens økonomiske situasjon gjør nok at en i liten grad har mulighet for å være noen skarp kritiker om dagen. |
|
| Back to top |
|
 |
|