English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Keeperduellen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 11:55    Post subject: Reply with quote

Er det noen som vet av klipp av målet slik at vi kan avgjøre om Espen kunne tatt det?
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 11:55    Post subject: Reply with quote

Det er ingen myte. Det er elementær barnelærdom for en keeper å dekke nærmeste hjørne.
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 11:57    Post subject: Reply with quote

Keeperen har ikke som hovedoppgave å dekke det nærmeste hjørnet. Keeperen har som oppgave å dekke hele målet. En slags regel, er at keeperen skal stå på ei tenkt linje mellom ballen og midten av målet.

Mener du virkelig at keeperen skal ta alle skuddene i korthjørnet bare fordi det er mindre plass til å skåre der? Keeperen skal gjøre det like vanskelig å skåre i begge hjørnene. Hvor rart hadde det ikke vært hvis det alltid hadde vært lettere å skåre i langhjørnet?

Last edited by attach on 16.02.2006 12:03; edited 1 time in total
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 12:02    Post subject: Reply with quote

Poenget her er at det er mye vanskeligere for Zenit-spilleren å skyte i lengste hjørnet enn i nærmeste da Riseth dekker mye av den vinkelen. Hvis han hadde skrudd ballen bort i lengste hjørnet rundt Riseth hadde det ikke vært noe å si på. Det skuddet det skal en god keeper ta.
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 12:07    Post subject: Reply with quote

Han kan ikke stille seg mye nærmere korthjørnet bare fordi Riseth stikker frem en fot og dekker langhjørnet, men han kan skifte litt fokus, det kan han. Som nevnt, har jeg ikke fått sett skuddet skikkelig, men jeg tviler på at Espen kan lastes for det.
Back to top
GoldFish
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 12:07    Post subject: Reply with quote

Men utspark er ikke den eneste svakheten hans:

Han får panikk hver gang han beveger seg utenfor fem-metern. Igår handset han for eksempel utenfor 16 meter'n. Sånne situasjoner må han ha kontroll i.

Ellers er boksspillet hans ikke mye å skryte av.

Og han er ikke spesiellt god på strek heller. Hirschfeld burde klare å ta keeperplassen.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 12:12    Post subject: Reply with quote

Han står faktisk nærme korthjørnet, som forsåvidt er riktig utfra vinkelen spilleren kommer på mål. Men han står på hæla og faller som potetsekk bakover da skuddet går inn like ved han.

Og du mener da ikke seriøst at keeper skal stå midt i mål uansett hva slags vinkel spilleren kommer inn mot mål på? Da har vi lært fotball på en helt forskjellig måte i såfall.
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 12:16    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
En slags regel, er at keeperen skal stå på ei tenkt linje mellom ballen og midten av målet.

attach wrote:
Det er heller fokus, konsentrasjon, spilleforståelse eller balanse som er feilen.

Hvis han sto på hæla, så var det heller balansen i skuddøyeblikket enn plasseringen som var problemet. Da forstår jeg ikke hva du mener med keeperhjørnet.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 15:18    Post subject: Reply with quote

Jeg sa ikke at han ikke sto riktig plassert, jeg sa at han skal være forberedt på at det kommer et skudd i keeperhjørnet og dekke det i den situasjonen. At han er uoppmerksom og i dårlig balanse kan vel knappest sees på som formildende omstendigheter.
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 15:25    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt er at korthjørnet sjelden kan betegnes som keeperhjørnet bortsett fra ved gitte dødballssituasjoner. Espen kunne sikkert tatt skuddet (har ikke sett reprisene), men å si at han burde gjort det fordi det er keeperhjørnet, vil jeg ikke gå med på. Det er definisjonen jeg ikke liker Wink
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 15:38    Post subject: Reply with quote

Greit nok. Jeg skal ikke fortelle deg hva du skal mene.

Men fra en vinkel vil jeg alltid kalle nærmeste hjørne for keeperhjørnet.
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 15:44    Post subject: Reply with quote

Hvorfor vil du alltid kalle det keeperhjørnet? For at keeperen bør redde alt som kommer i det hjørnet?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 16.02.2006 15:55    Post subject: Reply with quote

I vanlig (fotball)dagligtale så kalles nærmeste hjørne for keeperhjørne. Du får kalle det hva du vil Attach Wink
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 16.02.2006 15:57    Post subject: Reply with quote

Forøvrig vil jeg påstå at man ikke kan kreve at Johnsen skal ta førstemålet. Det var et hardt og bra skudd
Back to top
Kafanskavimedhan
Rutinert

PostPosted: 16.02.2006 15:58    Post subject: Reply with quote

henning wrote:
I vanlig (fotball)dagligtale så kalles nærmeste hjørne for keeperhjørne. Du får kalle det hva du vil Attach Wink

Greit nok at det kalles keeperhjørnet, men det betyr ikke at keeper`n alltid tar skuddene som går dit, uansett om han er i verdensklasse eller ei... Espen kunne tatt det, men det gjorde han ikke... er det egentli no mer å diskutere?
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 15:59    Post subject: Reply with quote

Men å si at han burde reddet ballen fordi det er "keeperhjørnet" blir helt feil. Betegnelsen "keeperhjørne" brukes altfor mye og er en myte.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 16:00    Post subject: Reply with quote

2mmy wrote:
er det egentli no mer å diskutere?

Sikkert ikke for deg, men jeg synes det er interessant og da må jeg få diskutere...
Back to top
Kafanskavimedhan
Rutinert

PostPosted: 16.02.2006 16:03    Post subject: Reply with quote

greit nok at det er interresant og skal ikke prøve å nekte noen å diskutere, poenget mitt er vel bare at det blir aldri noen enighet her alikevel... er forsåvidt enig med deg da...
attach
Forumsjef

PostPosted: 16.02.2006 16:05    Post subject: Reply with quote

Du har forsåvidt rett i at vi ikke blir enige, men jeg er en kverulant. Hehe. Bra du sier ifra. Smile
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 16:12    Post subject: Reply with quote

Keeperhjørnet betyr vel bare at det er der keeper skal forvente å få skuddet utfra vinkel, plassering av forsvarspillere osv. Skuddet er bra det, så jeg har ikke sagt at han absolutt skal ta det, men det er ikke direkte imponerende heller. For en keeper i landslagsdiskusjon skal ikke sånne skudd kunne kalles utagbart.

Og hvis vi vil diskutere dette temaet må vi da få lov til det vel. De som ikke vil være med i diskusjonen kan vel finne en annen tråd.
tobias_1989
Proff

PostPosted: 16.02.2006 18:31    Post subject: Reply with quote

Espen Johnsen gjorde en miserabel tabbe i går! Virkelig pinlig! 5.divisjonsnivå!!! Allikevel syns jeg det er lite objektivt av dere som vil ha Espen ut. For Espen er en keeper som kan ta omtrent alt pga av hans ekstreme (ja, jeg er villig til å bruke et så kraftig uttrykk) ferdigheter.
Hans prestasjoner er mindre imponerende, og til tider skuffende. Og hvorfor er det slik? Fordi Espen lider av en psykisk knekk han har hatt snart i to år nå. Vår andre keeper, Lars Hirschfeld, er god jevnt over, men eier ikke Espens ekstremferdigheter.

Alt i alt er de to helt greie keepere, men jeg føler at Rosenborg skal være så kravstore, at de kan forlange "det beste". En god erstatter for en av disse to keeperene vil jeg si er Rune Almenning Jarstein. Er ung (21) keeper som har et utrolig talent! Kommer ikke til å koste mye mer enn det vi får solgt en av våre nåværende keepere for. Han har utrolig reflekser, et godt grep, men mest av alt en HELT FANTASTISK rutine til å være 21 år. Han kunne like gjerne vært ti år eldre.

Løp og kjøp!
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 19:41    Post subject: Reply with quote

Hovedargumentet mot Espen Johnsen er at du ikke kan stole på han, og slik føler kanskje forsvaret det og. Det er en fare for at han skaper usikkerhet i hele laget med sin opptreden.

Det er vel ingen som betviler Espen Johnsens ekstremferdigheter på nærskudd, men jeg vil heller ha en keeper som er til å stole på både på streken, i feltet og på tilbakespill. Hirschfeldt har bedre allround-egenskaper (færre svakheter) etter det jeg har sett.

Jarstein er uten tvil en meget talentfull keeper, men han hadde et par tabber i fjor han og, så vidt jeg husker. Ingen er feilfri, men det hadde vært fint å slippe og sitte med hjertet i halsen hele kampen pga hva keeper'n er kapabel til å finne på.

P.S. Rene Higuita hadde også ekstremferdigheter, for de som husker så langt tilbake.

Last edited by dags on 16.02.2006 20:48; edited 2 times in total
Back to top
tobias_1989
Proff

PostPosted: 16.02.2006 20:06    Post subject: Reply with quote

Ah.. Jeg er jo bare 16, så jeg husker han vel ikke, men JA, har sett diverse videoklipp! Cool
dags
Veteran

PostPosted: 16.02.2006 21:35    Post subject: Reply with quote

Det er sjelden at en trener går ut med såpass klare advarsler mot enkeltspillere som Høgmo gjorde mot Espen Johnsen på TV2-sporten i dag. Gjennstår å se om han gjør alvor av trusselen hvis tabbefesten fortsetter da, eller om det bare er tomme ord.
eto`o
Junior

PostPosted: 16.02.2006 21:38    Post subject: Reply with quote

er det noen her som tror at Alexander Lund Hansen kan få noe spille tid i år eller blir han lånt ut snart igjen??
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Next
Page 3 of 11

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb