English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBKweb griller Per Mikalsen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 27.10.2011 23:26    Post subject: RBKweb griller Per Mikalsen Reply with quote

Mikalsen er kommersiell leder i klubben, altså sjef for den til tider utskjelte markedsavdelinga. Fyr løs!

www.rbk.no/incoming/artic...116097.ece
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran

PostPosted: 28.10.2011 13:52    Post subject: Reply with quote

* Omlegginga og rebrandinga av sesongkortproduktet ser ikke ut til å ha hatt den ønskede effekten. Hva ble gjort feil, og hva mener du klubben bør gjøre for å snu trenden?

* Sponsormarkedet er trangt, særlig uten konsistent sportslig suksess. Har klubben en klar strategi for hvordan en skal trekke til seg flere (eller større) langsiktige partneravtaler for å sørge for fortsatt vekst på denne budsjettposten?

* Rosenborg BK og Rosenborg IHK har mye til felles. Supportere, historie, klubbfarger og logo. Hvordan ser du på mulighetene for et kommersielt samarbeid mellom klubbene? Tenker da særlig rundt supporterutstyr, billetter og partnere/sponsorer.

* De senere årene har RBK fokusert veldig på segmentering og rettet markedsføring og tilrettelegging mot tre segmenter: Familie, Kjernen og VIP/Partner. Reduksjonen i tilskuertall ser ut til å ha skjedd i det segmentet som er "glemt": Den jevnt fotballinteresserte trønder som sitter på langsida. Hvordan vil dere forsøke å motvirke frafallet i dette segmentet?

Last edited by Eru on 28.10.2011 16:39; edited 1 time in total
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 28.10.2011 15:27    Post subject: Reply with quote

Skulle akkurat til å lage et spørsmål om det siste der, men det hadde du allerede redigert inn. Tommel'n opp!

Tar du jobben med å samle og formulere 10 spørsmål, Eru?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 29.10.2011 19:40    Post subject: Reply with quote

På mange måter blir det feil å stille Mikalsen til veggs angående tilskuerantall synes jeg. Dette er ting vi burde ha tatt opp med Hoftun. Son kjent er det sportslig styrke som er viktigst når det gjelder å trekke tilskuere til stadion.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 30.10.2011 03:55    Post subject: Reply with quote

Tja, slike ting er jo alle involvert i, men her går spørsmålet litt på markedsføring og profilering, synes jeg. Klubben har lagt mye til rette for Kjernen (med puben osv) og familier med denne "parken" bla., men det er gjort for lite ekstra for "langsidesupporterene". Kjernen og VIP er grupper som på mange måter er der uansett, da den hardeste kjerne (no pun intended) av supportere nærmest alltid vil være der, og det samme med sponsorer og VIP, mens de vanlige supporterne - de som er usikre på om de skal på kamp eller ikke - blir litt glemt. Det er litt ironisk at disse kanskje er de som er viktigst å huke tak i fra et markedsføringssynspunkt.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 30.10.2011 08:54    Post subject: Reply with quote

Og hva er den beste markedsføringa?

Ja, nettopp, god fotball. Hoftun-spørsmål.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 30.10.2011 18:44    Post subject: Reply with quote

Jobbes det fortsatt mot en drakt med kun én sponsor?

Hvorfor prises draktene så høyt, kan det være en idé å øke kvantum draktsalg med å sette ned prisen?
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 30.10.2011 18:59    Post subject: Reply with quote

Hvorfor er det ikke mulig å få neste års drakt klar før jul så folk kan kjøpe den i julegave?
Da hadde jeg kjøpt oftere iallefall.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.11.2011 15:30    Post subject: Reply with quote

Det har vel noe med å gjøre at Adidas lanserer sine kolleksjoner for året i januar/februar(?)
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 04.11.2011 15:46    Post subject: Reply with quote

Jeg driter egentlig hvilken modell av adidaskolleksjonen det er bare det er neste sesongs drakt. Adidas bryr meg midt oppi kaviarstjerna. Det er RBK som er viktig.

Dessuten: Hvis RBK bruker "fjorårets" kolleksjon går det muligens an å få ned prisen noe? De er svært dyre draktene.

Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 04.11.2011 15:55    Post subject: Reply with quote

Før hjemmekampen mot Brann reklamerte tv2 for at det er rundens hovedkamp. I reklamefilmen ser vi Markus Henriksen stå og si at kampen vises på tv2 søndag klokken 2000. Han står altså og sier at folk kan se kampen på tv istedenfor å komme på Lerkendal. Hvorfor tillater RBK dette? Det blir jo som om jeg skal sende en kunde til en konkurrent for å kjøpe noe jeg selger selv...
Eru
Veteran

PostPosted: 04.11.2011 16:01    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Jeg driter egentlig hvilken modell av adidaskolleksjonen det er bare det er neste sesongs drakt. Adidas bryr meg midt oppi kaviarstjerna. Det er RBK som er viktig.

Dessuten: Hvis RBK bruker "fjorårets" kolleksjon går det muligens an å få ned prisen noe? De er svært dyre draktene.

Men hva tror du er lønnsomt for RBK?

Jeg tipper det lønner seg greit for dem å selge gamle drakter til fullpris ved juletider hvor salget nok er stabilt høyt uansett, for så å kunne selge ut (hoveddelen av) restlageret på nyttårssalget. .

Så kan de lansere nye drakter rett før seriestart hvor hypen er svær. Jeg har ikke noe problem med å ta med spørsmålet, men det rent praktiske, kyniske svaret er nok at RBK tror det ligger mer penger i å lansere ny drakt i mars.

Andreas: I avtalen mellom Fotballmedia og Tv2 forplikter klubbene sewg til å frigjøre spillere til promo-oppdrag. En kan stille spørsmål rundt denne avtalen, men det burde nok heller vært rettet til Skutle.
Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 05.11.2011 18:35    Post subject: Reply with quote

... vi sliter tydeligvis denne gangen med å få til 10 spørsmål. Skulle gjerne ha bidratt med jeg ogå, men jeg kommer rett og slett ikke på noe vettugt å spørre mannen om utover det som allerede er kommet av forslag...
Back to top
Nils Heldal
Senior

PostPosted: 07.11.2011 11:10    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
... vi sliter tydeligvis denne gangen med å få til 10 spørsmål. Skulle gjerne ha bidratt med jeg ogå, men jeg kommer rett og slett ikke på noe vettugt å spørre mannen om utover det som allerede er kommet av forslag...

Vi kan godt droppe det, og ta opp tråden senere når dere føler for det? Eller kjøre som det er - hva vil dere?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Eru
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 11:58    Post subject: Reply with quote

Gi meg ut kvelden så skal jeg få fikset 10 spørsmål, Nils.

Håper på flere forslag i denne tråden før jeg kommer hjem fra jobb.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 13:04    Post subject: Reply with quote

10 Forslag basert på det som er kommet inn pluss eget tankespinn. Kom med innspill i løpet av dagen, så tar Nils det videre i morgen.

* Omlegginga og rebrandinga av sesongkortproduktet ser ikke ut til å ha hatt den ønskede effekten. Hva ble gjort feil, og hva mener du klubben bør gjøre for å snu trenden?

* De senere årene har RBK fokusert veldig på segmentering og rettet markedsføring og tilrettelegging mot tre segmenter: Familie, Kjernen og VIP/Partner. Reduksjonen i tilskuertall ser ut til å ha skjedd i det segmentet som er "glemt": Den jevnt fotballinteresserte trønder som sitter på langsida. Hvordan vil dere forsøke å motvirke frafallet i dette segmentet?

* Er det nå slutt på at dere reklamerer for "Garantert billigst sesongkort" i november, for så å kaste sesongkort etter folk i mars?

* Sponsormarkedet er trangt, særlig uten konsistent sportslig suksess. Har klubben en klar strategi for hvordan en skal trekke til seg flere (eller større) langsiktige partneravtaler for å sørge for fortsatt vekst på denne budsjettposten?

* Hvordan responderte partnermarkedet da nyheten om arbeidsmiljøundersøkelsen sprakk tidligere i år?

* Rosenborg BK og Rosenborg IHK har mye til felles. Supportere, historie, klubbfarger og logo. Hvordan ser du på mulighetene for et kommersielt samarbeid mellom klubbene? Tenker da særlig rundt supporterutstyr, billetter og partnere/sponsorer.

* Drakten betyr mye for supporterne, og mange ønsker seg minst mulig forstyrrende elementer i form av reklamelogoer. Jobbes det fortsatt mot en drakt med kun én sponsor?

* Draktene er høyt priset. Vil klubben vurdere en lavere pris for å øke draktsalget? Dessuten: Mange ønsker å kunne gi bort neste års spillertrøye i julegave. Hvordan ser du på muligheten for å flytte lanseringen av denne til før jul?

* Markedsavdelingen er en yndet målskive når størrelsen på Rosenborgs administrasjon kritiseres. Det hevdes gjerne at avdelingen tar ressurser fra sportslig avdeling. Har kritikerne et poeng?

* På hvilket område mener du klubben har størst potensiale for å øke inntjeningen og hvordan skal dette potensialet nås?

Last edited by Eru on 07.11.2011 13:38; edited 1 time in total
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2011 13:26    Post subject: Reply with quote

Jeg er litt ute etter sterkere varme på grillen på nest siste spørsmål. For eksempel:

(det som stod der fra før) "Hvor mye bør markedsavdelingen tjene inn i forhold til egne lønnskostnader?", eller "Er det arbeidsoppgaver i markedsavdelingen som kunne vært gjort av færre personer, med samme inntjening?"

Jeg vet ikke helt, og kan ikke nok om det, men det synes for meg, når jeg ser på organisasjonskartet, at det er en overflod av VIP-kundebehandlere. Jeg innbiller meg også at mye av inntektsskapingen som skjer i den store markedsavdelingen ikke er vesentlig større enn det som glir inn på egen hånd på grunn av klubbens posisjon i regionen, og dermed burde kunne håndteres av langt færre.

Men et annet spørsmål:

Etableringen av en ny RBK-shop i Midtbyen har vært i vannskorpa lenge, og nå endelig blitt realisert. I hvilken grad ser dere for dere at dere kan bruke denne til å øke inntekter gjennom effektsalg og som blæstingsarena på kampdag osv.?
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 14:05    Post subject: Reply with quote

Jeg lurer på et par ting i forhold til nedbemanningene man snakker om.

1. Vi har blitt fortalt (blant annet av Benum på medlemsmøtet) at administrasjonen er slanket fra 44 til 29 medarbeidere. En rask opptelling på rbk.no viser imidlertid nøyaktig 44 ansatte utenom sportslig avdeling (om vi tar med kantinedama). Det som kalles komersiell avdeling består faktisk av 29 personer, men det kan da ikke være disse Benum snakker om. Har vi virkelig vært oppe i 44 medarbeidere i komersiell avdeling, pluss media, arena og økonomi?

2. Vi må vel anta at de 15 personene som er forsvunnet gjorde nytte for seg. På hvilke områder er inntektstapene størst som følge av nedbemanningene, og hvilket omfang har disse tapene?

Spørsmål 1 er muligens flisespikkeri og helt sikkert dårlig formulert - jeg får bare ikke tallene til å stemme.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 14:13    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke om Mikalsen er rett mann for de spørsmålene. Bør vel heller rettes til Terje Svendsen når hans tur kommer?
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 14:26    Post subject: Reply with quote

1. Hvilken type tilskuere som er mest lønnsom for klubben hvis man bare tenker på hva tilskueren betaler for å være på stadion. VIP, barnefamilier, kjernen, bortesupporter eller den jevne publikummer?

Med så mange som jobber med VIPer så burde svaret gi seg selv, men jeg er ikke så sikker på det.

2. Har Lerkendal, i forhold til andre stadioner, for mange VIP-plasser?

Back to top
Hjelde
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 18:24    Post subject: Reply with quote

Jeg synes dette er VELDIG bra jobba Eru! Synes godt spørsmålene kan stå som de er, og at det godt gjort å få til såpass gode spørsmål sett ut i fra hvor lite forslag det har vært denne gangen. Bra! Tommel'n opp!
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 07.11.2011 19:17    Post subject: Reply with quote

Bra. Kunne tenkt meg å vite om de har noen tanker om å finne andre inntektskilder, FCK (i hvertfall eierne) driver f.eks. en treningssenterkjede, men han vil vel nødig legge ut om det uansett.

Mulig noe sånt kan legges til i det siste spørsmålet: "Tanker om nye forretningsområder?". Da får en i det minste et hint om det i det hele tatt tenkes i de baner.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 20:55    Post subject: Reply with quote

Okei, da sier vi oss ferdige for dagen. Tar med innspillene så langt det lar seg gjøre. Når det gjelder spørsmål om vip-plasser så har klubben allerede kuttet ut vip på familietribunen og har også planer om å gå bort fra vip-setene på tribune øst. Jeg føler dermed at spørsmålet alt er besvart igjennom tidligere redegjørelser fra kluben.

* De senere årene har RBK fokusert veldig på segmentering og rettet markedsføring og tilrettelegging mot tre segmenter: Familie, Kjernen og VIP/Partner. Reduksjonen i tilskuertall ser ut til å ha skjedd i det segmentet som er "glemt": Den jevnt fotballinteresserte trønder som sitter på langsida. Hvordan vil dere forsøke å motvirke frafallet i dette segmentet? Har dere oversikt over hvilke supportere dere tjener mest på?

* Er det nå slutt på at dere reklamerer for "Garantert billigst sesongkort" i november, for så å kaste sesongkort etter folk i mars?

* Hvordan responderte partnermarkedet da nyheten om arbeidsmiljøundersøkelsen sprakk tidligere i år?

* Drakten betyr mye for supporterne, og mange ønsker seg minst mulig forstyrrende elementer i form av reklamelogoer. Jobbes det fortsatt mot en drakt med kun én sponsor?

* Draktene er høyt priset. Vil klubben vurdere en lavere pris for å øke draktsalget? Dessuten: Mange ønsker å kunne gi bort neste års spillertrøye i julegave. Hvordan ser du på muligheten for å flytte lanseringen av denne til før jul?

* Markedsavdelingen er en yndet målskive når størrelsen på Rosenborgs administrasjon kritiseres. Det hevdes gjerne at avdelingen tar ressurser fra sportslig avdeling. Har kritikerne et poeng? Hvordan ser du for deg at avdelingen kan effektiviseres?

* På hvilket område mener du klubben har størst potensiale for å øke inntjeningen og hvordan skal dette potensialet nås? Utforsker dere potensielle nye forretnignsområder?
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 07.11.2011 22:19    Post subject: Reply with quote

Kan siste (to) spørsmål endres til "På hvilket område mener du klubben har størst potensiale for å øke inntjeningen og hvordan skal dette potensialet nås?

Utforsker dere potensielle nye forretningsområder eller kundegrupper, for eksempel internasjonale sponsorer eller folk bosatt utenfor Norge?"
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 08.11.2011 11:25    Post subject: Reply with quote

Det blir ekstremt omfattende, pluss at jeg alt har gitt Heldal beskjed om at spørsmålene kan hentes.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb