English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK Investor AS
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Escudos
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 12:39    Post subject: Reply with quote

Er det noen fotballklubber på et visst nivå i Europa som ikke har eksterne investorer, alternativt eid av en eller annen sinnsyk riking eller selskap.
Back to top
View user's profile Send private message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 12:44    Post subject: Reply with quote

Medlemsutvalget hadde ikke mandat til å sette ned noen som helst fot, og det vet dette medlemsutvalget utmerket vel selv.

Dette er en sak som årsmøtet skulle ha bestemt og ikke styret.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 12:51    Post subject: Reply with quote

Var for å sette det på spissen, Eru. At engelske klubber stort sett er eid av investorer og aksjonærer er jeg klar over. Poenget var at det ikke nødvendigvis løser alle problem. Slik det ikke akkurat gjorde i det eksemplet.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 19.09.2011 12:55    Post subject: Reply with quote

Escudos wrote:
Er det noen fotballklubber på et visst nivå i Europa som ikke har eksterne investorer, alternativt eid av en eller annen sinnsyk riking eller selskap.

FC Barcelona er den dag i deg eid 100% av fansen.
Strand
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 13:32    Post subject: Reply with quote

Escudos wrote:

De fleste tyske og mange spanske klubber er medlemsstyrte organisasjoner.
Back to top
Brandy
Proff

PostPosted: 19.09.2011 13:37    Post subject: Reply with quote

De fem kapitalsterke skal investere i det Thorbjørnsen finner. En gullkantet investeringsmulighet, spør dere meg.
Jeg avventer uansett mer informasjon før jeg konkluderer om hva jeg mener om dette. Skal investorene avgjøre fra spiller til spiller hvem de investerer i, og hvor stor andel? Hvordan løses eventuelle konflikter? NOen ganger er det bedre å la en spiller gå kontrakten ut, framfor å selge til en lav pris.
Back to top
JohnnyCash
Rutinert

PostPosted: 19.09.2011 13:42    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Escudos wrote:

De fleste tyske og mange spanske klubber er medlemsstyrte organisasjoner.

Hvordan fungerer dette i praksis? Har man som enkeltindivid kjøpt opp en andel i klubben?
georgios
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 13:43    Post subject: Reply with quote

Samme som å være medlem i Rosenborg BK eller lignende forening i Norge vil jeg tro.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 13:58    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Medlemsutvalget hadde ikke mandat til å sette ned noen som helst fot, og det vet dette medlemsutvalget utmerket vel selv.

Medlemsutvalget fikk mandat av årsmøtet. Og selv om man formelt sett ikke kunne overstyre styret i denne saken, ville det vært umulig for styret å gå mot utvalgets anbefalinger. Etter det jeg kan se er de blitt fulgt fra ende til annen.

Med ett unntak: At saken til slutt burde legges frem for et ekstraordinært årsmøte. Der er vi på linje. Styreleder var enig i denne konklusjonen, så jeg stusser over at det ikke har skjedd.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 13:59    Post subject: Reply with quote

AndreasR wrote:
Var for å sette det på spissen, Eru. At engelske klubber stort sett er eid av investorer og aksjonærer er jeg klar over. Poenget var at det ikke nødvendigvis løser alle problem. Slik det ikke akkurat gjorde i det eksemplet.

Ja, men det har jo ingen relevans til denne saken, hvor det dreier seg om en helt annen form for investering. Det er ikke løsningen på alle våre problemer, men på kort sikt kan det bidra til å lette trykket og muliggjøre sportslig satsning som igjen kan generere inntjening.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 14:11    Post subject: Reply with quote

Her ble det mye tøys. Det å ta inn eksterne investorer er en såpass stor sak på mange måter at det er en sak for årsmøtet. Jeg kan ikke se at styret noengang har fått mandat til å trekke inn eksterne investeror implisitt, og de burde ha innsett at dette er en sak for årsmøtet.

Nå sitter jeg med følelsen av at det kom litt "plutselig" på styret at klubben befant seg med en spillerstallen klubben ikke kunne være bekjent med, og at de "plutselig" ikke satt med midler til å opprettholde et minimum av sportslig kvalitet. Og det kan vel være bunnet i alt det "plutselige" at dette ikke ble en sak for årsmøtet.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 14:58    Post subject: Reply with quote

Nå har vi fått servert fine ord fra stort sett alle. Så tar Hoftun bladet fra munnen og innrømmer at investorene nok får litt inflytelse allikevel i spørsmål på hvem som skal få siste ordet når det gjelder spillerkjøp:

- Det kommer jo an på om vi skal kjøpe en spiller for egne midler eller med hjelp av investorene. Hvis de skal være med å hente inn en spiller, må jo det være en spiller som de føler er riktig.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 19.09.2011 15:03    Post subject: Reply with quote

Det må gå an å linke til kilden: Hoftun glad for investorhjelp
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.09.2011 15:08    Post subject: Reply with quote

Det sier seg jo selv at de har et ord med i laget om hvem, eller hvilken type(alder kvalitet, pris) som pengene skal brukes på. Er jo selvfølgelig at de ikke bruker opp de 15 millionene på å hente spillere i alderen 34+ for eks, med absolutt null videresalg.

Flott er det i mine øyne, for det kan tvinge Hoftun til å slutte med signeringer av typen Høiland, Winsnes, Rønning, etc. Smile
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 15:10    Post subject: Reply with quote

Nå er jo de 15 millionene det er snakk om allerede "brukt opp" på spillere som ble kjøpt i sommer slik jeg forstår det i alle fall.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.09.2011 15:16    Post subject: Reply with quote

Det vet du jo ingenting om. Vi vet at de skal investere i blant annet spillerne som ble kjøpt i sommer, vi har ingen informasjon som sier hvor mye som blir brukt til å kjøpe seg inn i dagens spillere og hvor mye som er igjen til fremtidige vinduer.

Det er nok relativt sikkert at denne investorgruppen ikke kaster inn alle 15 millionene nå for å rette på de røde tallene våre, og så er det ferdig.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 15:25    Post subject: Reply with quote

Vi får se, men det ligger litt i lufta at disse pengene allerede er brukt på spillere som vi har kjøpt allerede, og at de har diskutert litt seg selv i mellom i løpet av sommeren om at "det er greit at dere kjøper nå i august, og at vi kommer i mål med å få formalisert det i løpet av litt tid".
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 19.09.2011 15:30    Post subject: Reply with quote

Men siden vi ikke vet så kan vi ikke bruke det som noe argument i en diskusjon. Vi får vente å se, mest sannsynlig så vil det lekke ut info om hvordan det ligger an.

Det kommer til å bli spennende å se hvike spillere de har kjøpt seg opp i, hvor stor eierandelen er, og hvor mye penger som er igjen til fremtidige investeringer. Og hvorvidt de ser for seg å legge inn mer penger i investorselskapet senere.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 15:37    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Her ble det mye tøys. Det å ta inn eksterne investorer er en såpass stor sak på mange måter at det er en sak for årsmøtet.

Og det mente også det nevnte utvalget. Og undertegnede. Så hva er tøys?

Quote:
Jeg kan ikke se at styret noengang har fått mandat til å trekke inn eksterne investeror implisitt, og de burde ha innsett at dette er en sak for årsmøtet.

Det ble fremmet forslag på årsmøtet for to år siden om å slippe til investorer på spillersiden. Et enstemmig årsmøte sendte saken til medlemsutvalget.

Quote:
Nå sitter jeg med følelsen av at det kom litt "plutselig" på styret at klubben befant seg med en spillerstallen klubben ikke kunne være bekjent med, og at de "plutselig" ikke satt med midler til å opprettholde et minimum av sportslig kvalitet. Og det kan vel være bunnet i alt det "plutselige" at dette ikke ble en sak for årsmøtet.

Man kunne og burde løst dette med et ekstraordinært årsmøte, men det har nok handlet om knapphet på tid som du er inne på.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 15:41    Post subject: Reply with quote

La det være klinkende klart at årsmøtet aldri har gitt hverken styret eller noe annet utvalg mandat til å knytte til seg eksterne spillerinvestorer hverken eksplisitt eller implisitt.

Det er riktig at et medlemsutvalg har fått mandat til å utrede eksterne investorer, men det er mange kilometer unna å gi noe medlemsutvalg eller styre vedtaksrett.

Det må beskrives som skammelig dersom det stemmer at styret ikke har orden på økonomisyringa nok til å kunne forutse behov for eksterne investorer 6 måneder i forkant.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 15:51    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
AndreasR wrote:

Ja, men det har jo ingen relevans til denne saken, hvor det dreier seg om en helt annen form for investering. Det er ikke løsningen på alle våre problemer, men på kort sikt kan det bidra til å lette trykket og muliggjøre sportslig satsning som igjen kan generere inntjening.

Men det blir mindre preg av å være noe eget og spesiellt når man gjør dette. Rosenborg blir en klubb i mengden med mye stolthet kasta på sjøen.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 19.09.2011 15:52    Post subject: Reply with quote

georgios wrote:
Samme som å være medlem i Rosenborg BK eller lignende forening i Norge vil jeg tro.

Omtrent ja, vil jeg tro. Men i Barcelona ble det ifjor vedtatt at du ikke kan søke medlemskap i klubben uten å være i nær slekt/familie med minst ett allerede eksisterende medlem av klubben.
Eru
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 15:58    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
La det være klinkende klart at årsmøtet aldri har gitt hverken styret eller noe annet utvalg mandat til å knytte til seg eksterne spillerinvestorer hverken eksplisitt eller implisitt.

La det være klingende klart at det er et mandat styret allerede har. Det er ingenting som tilsier at man rent formelt trenger et årsmøtevedtak for å dra inn investorer på spillersiden. Likevel er det noe man burde gjort. Om ikke annet så for å være sikker på at tiltaket har bred støtte i medlemsmassen (noe det nok har),

Last edited by Eru on 19.09.2011 16:03; edited 1 time in total
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.09.2011 16:02    Post subject: Reply with quote

Det er en skjønnsvurdering om en sak hører hjemme i styret eller om en sak hører hjemme i årsmøtet.

Denne saken er av betydelig prinsipiell karakter som berører hvordan klubben blir drevet på lang sikt. Slike saker hører som regel til i årsmøtet, og jeg kan ikke se at det er noe i denne saken som er så "plutselig" i natur at årsmøtet ikke kunne ha behandlet denne saken i februar.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 19.09.2011 16:04    Post subject: Reply with quote

Om det er stemning for det på årsmøtet, er det helt sikkert mulig å stanse dette opplegget (ikke at jeg tror det). Således har vel medlemmene fortsatt makt, men det er klart at det beste hadde vært et vedtak på forhånd.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 2 of 9

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb