View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 19.04.2011 23:18 Post subject: |
|
|
Jeg er vel ikke Eggens største fan, men dette argumentet om maks 2-3 år syns jeg ikke holder. 2-3 år er kurant perspektiv dersom man har en SD med en bevisst strategi på både trenere og spillere ut fra klubbens spillefilosofi. OG det kravet må man kunne stille.
I det lys så burde det ligge på 2-3 år egentlig, fordi man da er mindre avhengig av personen treneren er, og at de burde være gode nok til å bli aktuelle for bedre beiter på 2-3 år! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
martibs Veteran

|
Posted: 19.04.2011 23:29 Post subject: |
|
|
Var det 2-3 år som ble sagt da? Var det ikke ut sesongen og så neste sesong? Argumentet om langsiktighet på trenersiden er forståelig med tanke på alle trenerbyttene på 2000-tallet. |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 19.04.2011 23:31 Post subject: |
|
|
Ja, det ser jo ut til å bli meget langvarig med JJ.
Skal vi si fram til sommeren? _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 19.04.2011 23:31 Post subject: |
|
|
Virkelig langsiktighet med EN person får vi kun med en middelmådighet. LAngsiktighet med en filosofi, får vi med en SD som har en spikret klubbfilosofi både spillere og trenere ansettes etter. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 19.04.2011 23:35 Post subject: |
|
|
Som jeg sa når Eggen vs JJ diskusjonene var på sitt verste, langsiktighet når det kommer til trenere er ekstremt vanskelig å planlegge. Man bør stort sett satse på å få den beste treneren som mulig. En sportsdirektør er det langt enklere å planlegge kontinuitet med.
Langsiktighet var jo nøkkelargumentet til alle som var negative til Eggen og som ønsket JJ. Vi får nå se hvor langsiktig løsning JJ ender opp å bli da, kanskje ikke de to årene som Eggen tilbydde seg i Januar 2010 var så ille allikevel? Nå er vi på den tredje treneren på 18 måneder, og jeg blir ikke overasket om vi snart har den fjerde. Kontinuitet og langsiktighet 
Last edited by longines on 19.04.2011 23:38; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 19.04.2011 23:36 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Virkelig langsiktighet med EN person får vi kun med en middelmådighet. LAngsiktighet med en filosofi, får vi med en SD som har en spikret klubbfilosofi både spillere og trenere ansettes etter. |
Enig. Og den burde vært hugget i stein: 4-3-3, samtidige løp og utnyttelse av komplementære ferdigheter. Det er hva suksessen var tuftet på, og det er hva man burde fortsatt med. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 19.04.2011 23:38 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Som jeg sa når Eggen vs JJ diskusjonene var på sitt verste, langsiktighet når det kommer til trenere er ekstremt vanskelig å planlegge. Man bør stort sett satse på å få den beste treneren som mulig. En sportsdirektør er det langt enklere å planlegge kontinuitet med.
Langsiktighet var jo nøkkelargument til alle som var negative til Eggen og som ønsket JJ. Vi får nå se hvor langsiktig løsning JJ ender opp å bli da, kanskje ikke de to årene som Eggen tilbydde seg i Januar 2010 var så ille allikevel? Nå er vi på den tredje treneren på 18 måneder, og jeg blir ikke overasket om vi snart har den fjerde. Kontinuitet og langsiktighet  |
Godt sagt. Noe man prøvde å nå fram til ledelsen med i fjor, uten gehør.
Resultatet ser vi nå; de tok så feil at det er full katastrofe i alle ledd i klubben. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 19.04.2011 23:58 Post subject: |
|
|
larse65 wrote: | Enig. Og den burde vært hugget i stein: 4-3-3, samtidige løp og utnyttelse av komplementære ferdigheter. Det er hva suksessen var tuftet på, og det er hva man burde fortsatt med. |
Til tross for at det knapt finnes ett lag i verden i dag som spiller 4-3-3? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 20.04.2011 00:08 Post subject: |
|
|
Hva i all verden har det med noe som helst å gjøre? Det var RBKs suksessfaktor. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 20.04.2011 00:11 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: |
Til tross for at det knapt finnes ett lag i verden i dag som spiller 4-3-3? |
Skal vi eller ? |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 20.04.2011 00:13 Post subject: |
|
|
Ikke sant
Om det er slike holdninger som preger miljøet på Brakka, er det sannelig ikke rart klubben går til helvete. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 20.04.2011 00:33 Post subject: |
|
|
larse65 wrote: |
Hva i all verden har det med noe som helst å gjøre? Det var RBKs suksessfaktor. |
Da er vi tilbake der ja..
Skal vi fortsette med gode eksempler på hvordan denne teorien din slår fullstendig sprekker i dag også?
Oppfinneren av DDT fikk feks nobelprisen.. Hva vet vi i dag? Slaveri var en suksessfaktor for bomullsindustrien.. Du er fortsatt for?? Slik kan en trekke fram relativt ubegrensede eksempler som viser at det som var ikke nødvendigvis er rett i dag.
Det som fungerte i går med et gitt spillermateriell, fungerer ikke nødvendigvis i dag med et annet spillermateriell, en annen trener og en annen sportslig styring. Ulike trenere arbeider ulikt og har ulike fokusområder.
Men det skal du ha. Det er noe forventet naivt over disse daglige innleggene om "Eggen for President". Det er mange som graver seg ned i en svunnen tid og drømmer om tider som har vært når ting ikke går som forventet. Virkelighetsflukt kalles det, og har lite med realitetene i dagens RBK å gjøre.
Det en derimot kan si med relativ stor sikkerhet, er at du neppe kommer til å endre ståsted, selv om RBK fra nå av skulle kruse inn til en komfortabel gullmedalje til høsten. _________________ mvh HeXX
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 20.04.2011 00:53 Post subject: |
|
|
"Kruse inn til gull"
På tide å stikke fingern i jorda i stedet for hodet nå! _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 20.04.2011 01:05 Post subject: |
|
|
Fy faen for en tragedie dette har blitt. Det å rope etter Eggen vil i stor grad flytte fokuset vekk fra de primære problemene i klubben. Men jeg kan forstå deg Larse65, for Eggen ville nok stått sterkere i denne stormen en det Janne Jønson kan. Uansett, Rosenborg må lære seg å kunne drive en klub uten at treneren må ha så stor bautastatus at han klarer å vinne med selv de største noldusene av et styre. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 20.04.2011 09:25 Post subject: |
|
|
Tenk så trist det hadde vært om det var Eggen som fikk sparken til sommeren fordi han ikke klarer å lage gull av gråstein. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 20.04.2011 09:32 Post subject: |
|
|
Det er sant, men all erfaring tilsier jo at han klarer nettopp det. |
|
Back to top |
|
 |
hansern Proff
|
Posted: 20.04.2011 10:16 Post subject: |
|
|
Det mange glemmer i debatten rundt Eggen er at mannen er en fantastisk pedagog og motivator. jeg tror ikke systemet betyr all verden. Her er det snakk om å være i stand til å formidle en spillestil og et mønster til spillerne. Noe de forstår og som de har trua på. Det var Eggen ekstremt god på. I tillegg godtok han ikke slendrian og laber innsats som vi så mot FFK.
Jeg husker ikke i farten hvilken kamp det var i fjor høst der Rosenborg lå under. Etter pause snudde vi kampen og NAE forklarte på en enkel måte hva de hadde gjort for å låse opp motstanderens forsvar. Dette hadde han altså greid å formidle til spillerne i pausen. Mot Fredrikstad virket det som om JJ ikke hadde et eneste grep å komme med når vi sleit med å skape farligheter foran FFK's mål.
I tillegg til dette var Eggen svært delaktig i spillerkjøp og startegi rundt dette og han ville ALDRI tillatt en så tafatt holdning som vi så i vinter. Argumentet med at han ikke fikk forsterkninger før CL i fjor holder ikke. Da var han vikar i 6 måneder og hadde nok begrenset innflytelse. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 20.04.2011 10:17 Post subject: |
|
|
larse65 wrote: | "Kruse inn til gull"
På tide å stikke fingern i jorda i stedet for hodet nå! |
Trengte jeg å skrive at det var en hypotese for å få fram et poeng?? Hjelp
Poenget, som du unngikk å se, var at jeg tviler på at selverkjennelsen til enkelte (les: deg selv) på forumet her er såpass, at selv om Jönsson og RBK fra nå (mot all formodning altså, så har jeg poengtert det nok engang) skulle kruse inn til gull, så vil du fortsatt ikke være fornøyd, du vil fortsatt sitte å rope på Eggen, og du vil fortsatt hevde at alt var bedre før.
Og om Jönsson ikke lykkes i år, slik som Eggen heller ikke gjorde sine første sesonger, så er det fortsatt ingen automatikk i at Jönsson må gå av. Å bygge et lag tar tid, det gjorde det for Eggen, og slik vil det alltid være for andre trenere også når utgangspunktet er slik det er per i dag. _________________ mvh HeXX
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 20.04.2011 10:18 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: |
Epic fail. |
|
Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 20.04.2011 20:50 Post subject: |
|
|
Klevolainen wrote: | LOST wrote: |
Hva slags "måte"...? |
Uten respekt for sine omgivelser. |
Jeg tviler sterkt på at det stemmer, men OM det stemmer så har det ingenting i med å "følge med i tiden" å gjøre..da respekt (eller mangel på respekt bland mennesker er tidløst. Ser ikke noen generell trend med mer og mer respekt blandt trenere, eller ellers i verden, eller f.eks her på forumet. Kan like gjerne være motsatt.
Og, når man tenker på andre trenere i europa og verden..er NAE, Nordli og Fagermo så unike egenlig..?
Quote: | Som alt annet her i livet så forandrer fotball seg, og ser vi på Eggens siste seks månder så har ikke han klart å følge med tiden. Han trener på en måte som kun Nordli og Fagermo fortsatt driver med. |
|
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 20.04.2011 21:51 Post subject: |
|
|
Erlendr wrote: | Bakklandia wrote: |
Epic fail. |
Nei, okei. ALLE lag i hele verden spiller enten 4-3-3 eller 4-4-2 (siden 4-5-1 jo fort blir 4-4-2 i angrep, og dermed må betraktes som nettopp 4-4-2)! ALLE, uten unntak!
Er vi enig da? Nei, selvfølgelig ikke! For det er nemlig ikke slik det er! 4-4-3 er 4-3-3, 4-3-2-1 er 4-3-2-1 og 4-2-3-1 er jaggu meg 4-3-2-1 også. Og 4-1-2-1-2 er 4-1-2-1-2 også, bare så det er sagt.
Hvorfor? jo, fordi en hver spillers utgangsposisjon i en oppstilling avgjør arbeidsområde og -oppgaver under kampen. En ving i 4-3-3 vil ikke ha de samme oppgavene som en bred indreløper i 4-2-3-1/4-3-2-1 (som er de to formasjonen som er nærmest og mest like hverandre)
Hadde det ikke vært forskjeller, hadde jo heller ikke alle disse grunnoppstillingene eksistert! det tror jeg faktisk de fleste er enige om! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 20.04.2011 21:55 Post subject: |
|
|
hansern wrote: | Det mange glemmer i debatten rundt Eggen er at mannen er en fantastisk pedagog og motivator. jeg tror ikke systemet betyr all verden. Her er det snakk om å være i stand til å formidle en spillestil og et mønster til spillerne. Noe de forstår og som de har trua på. Det var Eggen ekstremt god på. I tillegg godtok han ikke slendrian og laber innsats som vi så mot FFK.
|
I glansdagene godtok han ikke pinlig innsats nei. Men etter Follo i fjor fleipa han det hele nærmest helt bort istede for å hudflette spillerne. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 20.04.2011 22:24 Post subject: |
|
|
Samme diskusjonen over igjen. Klarer ikke holde meg unna, jeg heller... Angående Eggen som trener:
Noen plusser:
- Han er utvilsomt faglig dyktig, uansett om han skulle være noe "utdatert" eller ei.
- Han kjenner klubben.
- Han står for offensiv god fotball, og gir engasjement.
Noen minuser:
- Eggen sa seg aktuell for 1 (!) ekstra sesong. Det er for kort.
- Eggen fikk flere spillere mot seg sist, noe som delvis kom fram i media. Samarbeidet var ei tikkende bombe, som ville eksplodert.
- Eggen var altfor naiv og "enkel" i Europa. Dette kom bl.a. til syne borte mot Leverkusen og FCK. Flaut, er vel beste ordet (Follo var et arbeidsuhell).
Konklusjon: Eggen for fem år: Selvsagt, selv om det også ville vært risikabelt på sitt vis. Men det er det uansett hvem som trener (noe vi kanskje ser nå). Eggen for ett år: Nei.
For øvrig: Det er ganske håpløst å diskutere med folk som... vel... hvis Eggen skulle gjøre det bra, får han ALL rosen. Hvis han gjør det dårligere enn ventet, er det ALLE ANDRE sin feil. Med JJ er det MOTSATT... Logisk? Nei. Bare fanatisk...
Fordi, hadde Eggen hatt dårlige resultater i serie-innledninga i år... skulle jeg likt å se hva enkelte her hadde sagt. I fjor høst dro de heller og fisket i stedet (ikke at Eggen sviktet, han levde bare ikke opp til enkeltes skyhøye forventninger). De vil iallfall IKKE skyldt på Eggen, slik de nå skylder på JJ! Med slike er det UMULIG å diskutere. Jeg prøver likevel. Selv om jeg ikke skjønner hva jeg gjør i denne tråden i det hele tatt... |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 20.04.2011 22:26 Post subject: |
|
|
Ikke mange andre som skjønner heller... _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 20.04.2011 22:57 Post subject: |
|
|
En av de FØRSTE reglene på et debattforum: Klare å se saken fra TO sider... Iallfall prøve... Du får lese starten på posten min da, den som gikk på det POSITIVE med Eggen. Får du hoppe over det du ikke liker å høre/vil innse.
[i]"Mot trangsynthet kan ikke engang den vise debattere" (Fosensk ordspråk anno 2011).[/i] |
|
Back to top |
|
 |
|