View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Brady Veteran

|
Posted: 18.01.2011 09:59 Post subject: |
|
|
Med dagens stall, og alt går i orden med overgangen til Fredheim Holm, vil det være naturlig å tro at Jönsson ser for seg Moldskred til høyre og Fredheim Hoom til venstre i en 4-1-4-1-posisjon.
Prica som spiss, og Skjelbred-Henriksen sentralt.
4-1-4-1 er jo bare et annet navn for 4-3-3 med en defensiv sentral midtbanespiller, altså slik vi spilte i fjor høst, noe også Jönsson bekrefter at ikke er langt unna. Jönsson kaller jo også de to sentrale offensive midtbanespillerne i en slik formasjon for indreløpere.
Forskjellen blir mer hvis han velger å spille skeivt med Skjelbred rett bak spissen og uten venstrekant. 4-3-2-1?
Positivt hvis vi endelig har fått en trener som vil bruke Skjelbred i en mer offensiv rolle, men det gjenstår å se. |
|
Back to top |
|
 |
Krokodil Dundee Veteran
|
Posted: 18.01.2011 16:24 Post subject: |
|
|
– Hvor mange spillere til trenger du?
– En eller to, svarer han.
krysser fingrene for to. |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 18.01.2011 17:33 Post subject: |
|
|
Og jeg spør igjen, hvor er kantspillerne?? Vi har INGEN gode breddespillere... INGEN! |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 18.01.2011 17:35 Post subject: |
|
|
Målan står da itj på langsidan. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 18.01.2011 17:54 Post subject: |
|
|
Fosningen wrote: | Og jeg spør igjen, hvor er kantspillerne?? Vi har INGEN gode breddespillere... INGEN! |
Jan Jönsson til RBK.no wrote: | - Han har en spilleforståelse passer oss godt, og han er anvendbar i ulike posisjoner både som hengende spiss og på kanten. I tillegg har han to bra føtter og er er god i timingen og i luftspillet, skryter treneren som har fulgt 25-åringen lenge.
- Ja, så lenge jeg har vært i Norge i alle fall. Nå er han i en god alder hvor han er erfaren, men fortsatt relativt ung, og det er også et pluss, mener han. |
Så svaret er, Fosningen: De er på vei!  |
|
Back to top |
|
 |
rojensen Junior
|
Posted: 18.01.2011 18:05 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Målan står da itj på langsidan. |
 |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 18.01.2011 18:29 Post subject: |
|
|
Kristobal:
Noen som vet om Tobias Hysèn passer i annet enn 4-3-3 da? Kunne han vært noe for RBK? Vet ikke hvordan situasjonen hans er, men regner med han koster en del penger. Var nå iallfall skikkelig god for ei stund tilbake.
Edit: Kunne vel strengt tatt vært postet under Nye Spillere, men tenker også på han som spillertype, kontra JJs ønske om spillesystem... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.01.2011 18:39 Post subject: |
|
|
Vennligst diskutér laguttak og taktikk i "Rosenborg 2011". |
|
Back to top |
|
 |
Fosningen Rutinert
|
Posted: 03.02.2011 01:49 Post subject: |
|
|
Sagt det før og sier det igjen: Tror Jan Jönsson er en perfekt kloning av Erik Hamrèn og Nils Arne Eggen. Solid defensiv organisering og profesjonalitet er i Hamrèns ånd, mens hurtige overganger langs bakken ligner på Eggen. Hamrèns lag var noe tannløst offensivt, mens Eggens lag ble i overkant naive defensivt. JJ blander det beste fra begge.
Jeg er derimot spent på det etablerte offensive spillet vårt. Backene blir trolig mindre med framover, og vi har få/ingen gode breddespillere. Blir spennende å se hvordan den biten organiseres. Heldigvis har vi noen gode ballspillere i laget.
Jan Jönsson er en moderne trener, med en filosofi jeg har tro på. Javisst trenger vi spillere. Javisst er det skjær i sjøen. Men jeg tror på et godt RBK-lag som vinner serien, og når Mesterligaen. Jeg forventer et godt og hurtig angrepsspill, og positiv fotball. Fallhøyden er stor, men: Jeg tror rett og slett Jönssons RBK blir knallbra. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 03.02.2011 11:35 Post subject: |
|
|
etablert angrepsspill kan vi, så mye jeg enn hater å si det, dra til København og lære. Om det skulle vise seg å være behov for det. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 03.02.2011 12:06 Post subject: |
|
|
Enig med Fosningen. Det ser lovande ut med Jönsson som verkar ha koll på båda försvars- och anfallsspel. Jag trodde att han tillhörde den naiva skolan, men där verkar jag ta fel. När det gäller etablerat anfallsspel så har han kontakter (varit på studiebesök) med Arsenal och där har han väl fått lektioner om sådant spel så det räcker till. |
|
Back to top |
|
 |
Kamelot78 Junior
|
Posted: 03.02.2011 12:36 Post subject: |
|
|
Tror nok heller vi skal dra andre plasser enn til Synnøve Solbakken og København om vi skal lære angrepspill, for der er det intet å lære. Tror vi har nok av det hos oss selv jeg, selv om det ikke er så dumt å hente impulser utenfra også.
Men ikke i Køben. Der kan vi heller ta en heisatur. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 03.02.2011 13:03 Post subject: |
|
|
Får Jönsson succé i RBK och Hamrén misslyckas då är det risk för att Jönsson blir ny landslagstränare för Sverige ...... |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 03.02.2011 13:23 Post subject: |
|
|
Skal en nå først dra utenlands for nye impulser så kommer vel relativt mange land foran Danmark i aktualitet.. England, Nederland, Spania, Portugal, div land i Sør-Amerika mfl..
Men god taktikk forover går like mye på å utnytte de ulike spillernes ferdigheter best mulig, og ha et lag som bidrar til internt å løfte kvaliteten på hverandre. Mao; godfotteori, som ikke er et ukjent fenomen på lerkendal.
Feks ville jeg prioritert i oppkjøringskampene å matchet Bakenga mer, slik at han hadde fått åpnet scoringskontoen og følt seg tryggere i laget. Han er ikke et førstevalg i dag, men en veldig viktig reservespiller.
Men antar Jönsson har en plan... _________________ mvh HeXX
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 03.02.2011 13:48 Post subject: |
|
|
Kamelot78 wrote: | Tror nok heller vi skal dra andre plasser enn til Synnøve Solbakken og København om vi skal lære angrepspill, for der er det intet å lære. Tror vi har nok av det hos oss selv jeg, selv om det ikke er så dumt å hente impulser utenfra også.
Men ikke i Køben. Der kan vi heller ta en heisatur. | Da tror jeg du skal se bortekampen vår fra august om igjen. Der fikk vi en leksjon. Sjelden enig med Solbakken, men at FCK ligger lysår foran RBK i etablert angrepsspill har han 110% rett i! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.02.2011 13:59 Post subject: |
|
|
Vi er allerede overinspirert av England og har mange av de samme feilene. Vi har mye å lære fra Tyskland ihvertfall iforhold til å frem talenter og hvordan tippeligaen bør være organisert. Portugal, Kroatia, Sveits, Nederland er land som det er mye å lære av iforhold til spillerutvikling. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 03.02.2011 14:00 Post subject: |
|
|
Det er ikke feil det recon tilsist her sier at FCK nok er foran RBK i angrepsspill per i dag. Men det er stor forskjell på å erkjenne det og det å ønske å bruke dem som inspirasjon.
Det er med andre ord ingen motforestilling slik jeg ser det å på den ene siden se at FCK er bedre, samtidig som en ikke ønsker å hente impulser derfra, men heller fra andre fotballkulturer som er bedre..
bare for å kverulere.. _________________ mvh HeXX
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 03.02.2011 14:16 Post subject: |
|
|
Frågan er vel, om man skal ta DEN diskusjonen, om man har så mye å gavne på å sikte på eksempelvis Arsenals totalfotball, hvor da også Wenger har hentet spillermaterialet som briljerer med den type fotball.
Hvor mange i dagens RBK-stall kunne hengt med på pasningsspillet på en Arsenaltrening? 1? _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.02.2011 14:18 Post subject: |
|
|
Null |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 03.02.2011 14:21 Post subject: |
|
|
aLtså kanskje ikke så dumt å hente tips fra en mer hjemlig fotballkultur, som likevel er annerledes nok! _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 03.02.2011 14:23 Post subject: |
|
|
Skjelbred kunne vel, kanskje som den eneste, tilpasset seg pasningsnivået i arsenal relativt greit tror jeg.
Men om dere begrenser alternativene til angrepsfotballinspirasjon til å bli et valg mellom FCK og pasningsspillet til Arsenal bør dere kanskje vurdere å flytte fokus fra fotball til noe annet. Håndball? Bowles?
 _________________ mvh HeXX
|
 |
Kamelot78 Junior
|
Posted: 03.02.2011 14:25 Post subject: |
|
|
Innrømmer glatt at FCK var bedre enn oss i Parken. Men at Solbakken er så steike god at han ene og alene skapte suksess for FCK kjøper jeg ikke. Danskene har øst rundt seg med penger som ikke er i nærheten av det RBK har brukt de siste 10-15 årene så det er jammen ikke rart at FCK får igjen på på det nå, faktisk utrolig at Ståle ikke har fått noe ut av det før nå.
Ståle Solbakken er jo som trener født inn i en rik "familie", altså han fikk alt rett i fanget.
Det er enklere å skape et lag av gode spillere og gode spillere koster faktisk noen ganger litt penger...
Last edited by Kamelot78 on 03.02.2011 14:29; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 03.02.2011 14:26 Post subject: |
|
|
System utvikler spillere.
Vi har en del ok ballspillere i klubben (som kan bli enda bedre), men trenger utvilsomt et par til. Også trenger vi å kombinere ballferdigheten med kreativitet og evnen til å finne konstruktive løsninger.
Prica er god på veldig mye, men jeg liker egentlig ikke spisstypen, sånn generelt sett (innser at Prica blir toppspissen vår, og gråter ikke over det). God på vanskelige avslutninger, men for høy feilprosent og litt for dårlig på å involvere andre i banespillet. I et teknisk raffinert system er det viktig at også de fremste spillerne har teknikk og pasningsferdigheter til å etablere press på motsatt banehalvdel, hvilket innebærer å ikke fomle vekk ballen slik Prica har en lei tendens til å gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 03.02.2011 14:37 Post subject: |
|
|
Solbakken har jo ikke noe med saken å gjøre her. Greia er som abjoern sier at systemet utvikler spillere. Jeg er heller ikke veldig forelsket i Prica som spisstype.
Poenget mitt er at FCK som klubb tok et bevisst valg for 2-3 sesonge siden og begynte skyfle de store tank-spillerne som allbäck, Laursen etc ut porten og gikk for de verdiene Knerten og jeg støtter. lettbeint, teknisk, hurtig forflytningsevne etc. Tok litt tid å sette det skikkelig, men siden nivået på stallen var så høy mot resten av DK vant de likevel, om enn mer sliteseiere en stund, men nå ser man resultatet. Seiler problemfritt gjennom danske ligaen (som ER sterkere enn vår) - hvor mange poeng fri på toppen er de nå? - og hevder seg MEGET godt i Europa som et skandinavisk lag. Og det spillmessig på samme premisser som motstanderne. Altså, eget spill, ikke 90-tallets moteord i Norge, breakdowns og whatnot. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.02.2011 14:40 Post subject: |
|
|
Kamelot78 wrote: | Innrømmer glatt at FCK var bedre enn oss i Parken. Men at Solbakken er så steike god at han ene og alene skapte suksess for FCK kjøper jeg ikke. Danskene har øst rundt seg med penger som ikke er i nærheten av det RBK har brukt de siste 10-15 årene så det er jammen ikke rart at FCK får igjen på på det nå, faktisk utrolig at Ståle ikke har fått noe ut av det før nå.
Ståle Solbakken er jo som trener født inn i en rik "familie", altså han fikk alt rett i fanget.
Det er enklere å skape et lag av gode spillere og gode spillere koster faktisk noen ganger litt penger... |
Fremdeles må en huske på at penger tar en kun så langt og en er nødt til å vite hva en gjør for å skape et vinnerlag. Solbakken har de siste 2 - 3 årene brukte sine ressurser på en meget god måte og har idag et lag som er på et meget høyt sportslig nivå og en kan selge spillere ut for langt mer enn dem ble kjøpt for. Solbakken har satt FCK rent sportslig med stallbyggingen sin i en meget gunstig posisjon.
En skal heller ikke glemme at han snudde Ham Kam med svært begrensede ressurser og Ham Kam er nå tilbake på det samme nivået som før han kom. Han er ikke den mest sympatiske fyren og har aldri likt Rosenborg ,men det er ingen tvil lenger om hans dyktighet. Jeg er glad for at han skal ta over landslaget og det siste årene i FCK viser at han har andre tanker enn Drillo og har tro på ett mer spillende lag , noe jeg ønsker at Norge i fremtiden skal bli. Danmark tror jeg har styrket Solbakken sin fotball filosofi og forhåpentligvis kan han forene det med det som allerede er bra med den norske filosofien når han blir landslagstrener. |
|
Back to top |
|
 |
|