English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2011
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 64, 65, 66  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 31.01.2011 18:56    Post subject: Reply with quote

Lite sjokkerende det ja. Spørsmålet er jo om man budsjetterer med salg utover det man har fått for Annan.

Miami: Du må skille mellom resultatregnskap og kontantstrøm. Selv om man går med 20 mill i underskudd så kan man likevel oppleve å ha mere kontanter i slutten av året enn i begynnelsen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef

PostPosted: 31.01.2011 20:46    Post subject: Reply with quote

HÃ¥per og tror at Annan allerede har dekket salgsposten i budsjettet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 10:21    Post subject: Reply with quote

Akkurat som fryktet, sløsinga i administrasjon og kommersiell avdeling skal finansieres av sportslig avdeling.

Kan ikke bruke alle Annan-pengene

Men direktøren er ute og trøster:
Skutle wrote:
Vi har ingen kostnader på ham, i form av nedskriving og lønn. De pengene frigjøres...

Edit: Jeg angrer bittert på at vi solgte Annan nå! Jeg blir rett og slett forbanna!
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2011 10:29    Post subject: Reply with quote

Alternativet er 20 ekstra millioner i minus på neste regnskap. Utgiftene virker å være såpass ute av kontroll at det nok vil ta en stund før vi er ajour nok til å bruke alt av salgssummer til nye investeringer. Those days are gone....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 10:39    Post subject: Reply with quote

Det skal ikke være sånn at 11'ern skal holdes nede fordi det pågår en endeløs sløsing på ufruktbare satsinger på administrasjon og kommers.

Jeg blir så utrolig forbanna!

I en sesong med mesterligamuligheter må det ihvertfall satses såpass at vi får kvalitetsspillere inn for de kvalitetsspillerne som går ut. Jeg nevner i fleng Sapara, Annan, Stadsgaard, Demidov, Iversen, Strand, Traore. I stedet ble det Nordberg, Høiland og en halvskada Fredheim Holm.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.02.2011 10:55    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Det skal ikke være sånn at 11'ern skal holdes nede fordi det pågår en endeløs sløsing på ufruktbare satsinger på administrasjon og kommers.

Nei, men sånn har det blitt. Vi kan ikke ignorere realitetene bare fordi vi har vært dumme de siste årene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 11:17    Post subject: Reply with quote

Jeg har trodd i flere år at når kassa gikk tom ville medlemsmassen banke på døra til Skutle og si: "Hør nå her...".
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 01.02.2011 11:32    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Konesseur wrote:

Nei, men sånn har det blitt. Vi kan ikke ignorere realitetene bare fordi vi har vært dumme de siste årene.

Godt oppsummert! Tommel'n opp!
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.02.2011 11:34    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Strand, Traore.

Disse er ikke verdt å ta med. At RBK mister disse gjør ikke ellveren til RBK det minste svekket.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 11:36    Post subject: Reply with quote

Noen liker mora, andre dattera og atter andre liker Trond Olsen.
Back to top
bennyboy
Senior

PostPosted: 01.02.2011 12:27    Post subject: Reply with quote

Det sier seg selv at budsjettet til RBK er urealistisk så det holder, og medlemmene godtar dette hvert eneste år. Posten for budsjettert spillersalg burde vært satt til null. Det er først da man kan drive fornuftig, og erstatte spillere med kvalitet.

At RBK må kutte kraftig i utgiftene er det ingen som helst tvil om, men hvor er spørsmålet. Husker ikke hvilket år men da så jeg posten for spillersalg var på hele 44 mill. Det er jo som å be å gå konkurs. Jeg ville krevd en opprenskning gjennom hele organisasjonen for finne områder vi kan spare inn på som ikke går direkte utover eleveren.
kristobal
Legende

PostPosted: 01.02.2011 12:42    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Noen liker mora, andre dattera og atter andre liker Trond Olsen.

Et salg av Trond Olsen ville vel heller ikke ha svekket ellveren betydelig i 2011 kontra 2009 og 2010, men jeg tør påstå at ellveren hadde blitt mer svekket ved hans avgang enn de to nevnte.

Ingen av de to har spilt veldig mye de siste to årene, og langt fra vært noe førstevalg.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 12:51    Post subject: Reply with quote

Trond Olsen -> Spiller som ikke kan bidra på europanivå.
Strand -> Millimetre fra å ta oss til mesterligaen i fjor.
Traore -> Har i praksis kun hatt en trener i RBK etter at han ble seniorspiller. Har scoret 5 mål på tolv kamper i sin nye klubb i Polen.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 13:12    Post subject: Reply with quote

Beklager at dette ble off topic.

For nå føler jeg at vi er inne i det som kan vise seg å bli de viktigste beslutningene i klubbens nyere historie.

Sløsinga på administrasjon og kommers i klubben har over flere år vært finansiert ved å tappe fra kassa. Nå når kassa er tom hva skjer så?

To alternativer:
1. Sløsinga blir stoppet.
2. Sportslig avdeling tar over finansieringa av sløsinga.

Adm. dir. går ut i avisa i dag og mer enn antyder at sportslig avdeling skal finansiere sløsinga gjennom å slå fast at Annan-pengene ikke skal gå til reinvesteringer av erstattere til alle spillerne som har forsvunnet direkte fra 11'ern.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 13:26    Post subject: Reply with quote

Konesseur, ser du er rimelig aktiv på sidene økonomi og årsmøte.
Tolker det slik at du gjerne vil bli kvitt Svendsen,Skutle og Hoftun i ett jafs.
Rekner med at du også er med i en gruppering som er klare til å ta over og at alt skal bli så mye bedre da.
Spareprossessen er meg bekjent allerede i gang og sportslig kan man ikke dokumentere noen krise riktig ennå.
At det ser litt småskummelt ut akkurat nå, det vil vel de fleste være enige i.
Sammen med den dristige satsingen på å gjennerobre tronen her hjemme, ble det også nevnt at satsing på rekruttering skulle stå i fokus.
Finanskrise gjorde at satsingen slo ut økonomisk værre enn man kunne forutse.
Men tronen ble gjennerobret.
Og skulle vi feks. bli seriemester 2011 med Bakenga,Åsen,Jamtfall og Henriksen som viktige aktører samt komme i balanse økonomisk, er det vanskelig å male alt bekk svart.
Skulle selvfølgelig ønske at vi greidde dette samtidig som et par gode nysigneringer ga oss troen på at vi står like sterkt sportslig.
kristobal
Legende

PostPosted: 01.02.2011 13:33    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Trond Olsen -> Spiller som ikke kan bidra på europanivå.
Strand -> Millimetre fra å ta oss til mesterligaen i fjor.
Traore -> Har i praksis kun hatt en trener i RBK etter at han ble seniorspiller. Har scoret 5 mål på tolv kamper i sin nye klubb i Polen.

Trond Olsen var vel omtrent like nærme å gi oss ledelsen i åpningsminuttene. Strand har dessverre i flere år vist at hans tid er forbi, og det er i mine øyne ingen svekkelse for RBKs førsteellver at han nå har takket for seg.

I den grad RBK er svekket gjennom Strands overgang til fotballpensjonistenes rekker må det være i kraft av hans tilstedeværelse og som forbilde.

Hva Traore har gjort i Polen betyr lite eller ingen ting for hvor svekket RBK er. I RBK har han med unntak av høsten 2007 gjort nada, og laget er ikke svekket i forhold til de foregående år gjennom hans avgang.

Hvis det helt utrolige skulle skje at Kjell Rune Sellin putter 15 mål for Aafk i serien i år og spiller seg inn på landslaget - er da RBK svekket gjennom at han dro? Nei, ville jeg mene. Sellin dro i likhet med Traore herfra som benkesliter, og da blir det helt feil å si at laget er svekket fordi vedkommende eventuelt gjør det bra i en ny klubb etterpå.

Man kan kritisere trenere og ledere for ikke å ha sett potensialet og/eller brukt vedkommende riktig, men laget blir jo ikke noe dårligere når en benkesliter forlater klubben og slår til i sin neste klubb.

Jeg tror ellers ikke det er helt vanlig at hele overgangssummen ved et salg går direkte inn i potten å kjøpe nye spillere for.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 13:40    Post subject: Reply with quote

toreinar wrote:
Sammen med den dristige satsingen på å gjennerobre tronen her hjemme, ble det også nevnt at satsing på rekruttering skulle stå i fokus.

I 2006 var rekrutteringen var gulle god: Skjelbred, Tettey, Nordvik, Sjølsvik, Skjerve er alle blitt eliteserienivå-spillere fra denne tiden. Kanskje til og med Jamtfall kunne fått innpass på denne lista.

Innkjøp og salg av spillere: Prica og Ørlund direkte inn i 11'ern. Annan, Sapara, Iversen, Demidov, Tettey, Jarstein direkte ut av 11'ern.

Se på regnskapet i 2006 og sammenlikn det med regnskapet i 2009! Ja gjør det! Se på kostnadsøkningen. 2006 og 2009 er to omtrent like sesonger med seriemesterskap og minimalt med europacup! http://rbkweb.com/filer

Totale kostnader i to omtrent like sesonger( seriemesterskap med minimalt med europacup):
2006: 153 MNOK
2009: 242 MNOK

Baserer du argumentene dine på fakta eller "jeg synes at de er gulle gode folk Skutle og co som sikkert styrer skuta med sikker hånd!". Vet du at adm.dir. i VIF Breen uttalte følgende i forbindelse med et intervju om de økonomiske innsparingene der i gården: "Det er ikke sikkert det er antall ansatte som teller".

edit: Stadsgaard også direkte ut av 11'ern etter at den sportslige "satsinga" starta.

Edit: skriveleif
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 13:48    Post subject: Reply with quote

Betviler ikke at du er godt orientert når det gjelder budsjetter og regnskaper.
Må være så ærlig å si at jeg gidder ikke gå i dybden der.
Men tror fortsatt det kunne sett bedre ut med strategien som ble valgt om ikke finanskrise og hyppen rund tippeligaen hadde slått til umiddelbart etter at strategien var satt.
Vil stille meg mere bak krittikken som går på at strategien burde vært reversert mye raskere.
Selv om jeg er på tynn is angående regnskaper og tall, drister jeg meg til å si at det sikkert var lettere å pynte på regnskapene for noen år siden.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 01.02.2011 13:59    Post subject: Reply with quote

Edit: Men nå blir jo ikke strategien reversert i det hele tatt. Det må kutt på tilsammen 89 MNOK på plass for å reversere kostnadsøkningen mellom 2009 og 2006.

Miste kontrollen på kostnadene inntreffer overraskende uavhengig av konjunkturer, og initielt tilgjengelig kapital. Bare spør Idar Vollvik!
Back to top
Fosningen
Rutinert

PostPosted: 02.02.2011 21:00    Post subject: Reply with quote

Kulturen på brakka har dessverre vært preget av kameraderi på litt for mange plan. Dette har gitt utslag i valg av sportslige ledere, utvidelse av administrasjonen, samt ei tvilsom stadionutbygging (der kontrakter ble tildelt på bakrommene/losjene, og ikke etter hvem som var billigst. Siden mine gode kilder ikke vil/kan stå fram, går jeg ikke nærmere inn på detaljer. Poenget er at dette overhodet ikke gavnet klubben økonomisk).

RBK er nå smertelig avhengige av følgende:

- Smarte spillerkjøp! Billige spillere som slår til, før de selges dyrere. På veien bør de ha sikret Mesterliga-inntekter.

- Ikke bli med på lønnsgaloppen. Demidovs avgang var et godt signal.

- Lengre kontrakter, for å unngå Bosman.

- Et positivt RBK-lag, som trekker mye folk.

RBK er i ferd med å kutte kostnader, og vi har en svært dyktig trener. Vi har også mange gode spillere. Jeg har trua på årets sesong, og at det blir CL. Jeg er derimot litt mer skeptisk på kvalitetssikringa av spillerkjøp. Jo mer jeg forstår, jo mer skeptisk blir jeg på jobben Hoftun har gjort (men ikke like negativ som andre her inne). Han skal få et år til på å overbevise meg. Men jeg frykter at kameraderiet fremdeles er RBK sin verste fiende. Brakka har dessverre blitt innavl på boks.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 04.02.2011 01:24    Post subject: Reply with quote

Slik jeg ser det er det skremmende mangel på profesjonalitet og kompetanse som i alt for mange år har fått ledet an i RBK, på flere nivå i klubben. For ikke å snakke om kameraderiet som fosningen er inne på..

På mange måter kan man se på RBK som et mini-Norge, en klubb som har hatt et eget lite oljefond. Nå begynner fondet å krympe, men klubben evner ikke å tilpasse drifta etter nye realiteter (som problemet vil bli også i Norge etter hvert). Forskjellen er bare at Norge som stat kan råtne på rot i 50 år til før vi må snu på flisa, mens RBK er på overtid med tanke på å tilpasse driften til den nye tid.

Er helt enig i bennyboys argument om at spillersalg må fjernes fra budsjettet. For å trekke en parallell: I ideelle organisasjoner ble det i mange år budsjettert med testamentariske gaver og ekstraordinære gaver inn i drift, og når regnskapet var oppgjort viste tallenes tale at selve drifta gikk med underskudd. Organisasjonene har klart å snu på dette, og budsjetterer ikke lenger inn denne posten, men setter det inn som ekstraord. inntekter. En slik tenking må også inn i RBK. Fjern posten for spillersalg, og sett heller av midlene når de kommer til nysigneringer og andre sportslige aktiviteter i tillegg til det som nødvendigvis må budsjetteres inn på spillerkjøpssiden. Og når gamle kvinneforeningsdamer fra innlandsbygdene i Trøndelag har skjønt dette, sier det skremmende mye om kompetansen i RBK-styret.

Så det første som må gjøres, er en profesjonalisering av klubben, deretter en solid opprensking i stab i alle ledd. En større kostnadskontroll må til, og trolig vil det lønne seg å kjøpe flere tjenester framfor å ha egne ansatte på lavgir off season. Og aller først må vi få inn et nytt, fungerende styre der gamle idrettslagsforkjempere byttes ut til fordel for mennesker med praktisk kompetanse, forståelse for de økonomiske realitetene, men som samtidig har et brennende engasjement for klubben. Ole Robert Reitan er for eksempel en aktuell kandidat om du spør meg..

I bet the YMCA dance is a lot harder to do in Chinese
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 04.02.2011 01:57    Post subject: Reply with quote

Robert eller pappa, skal vi henge med er det dags for å slippe litt opp på romantikken om medlemsstyrt osv.
En rik onkel med litt medbestemmelsesrett skader ikke så lenge de rike onklene har bevist at de er kompetente så det holder.
HeXX
Rutinert

PostPosted: 04.02.2011 02:30    Post subject: Reply with quote

Pappa funker han også, men så var det noe med å slippe til ungdommen. Rema har jo hintet om større bidrag til klubbkassa også, om feks jr får en plass i styret (uten at jeg vet hvordan realiteten i dette er), og hva er det egentlig å tape med å få inn kompetente persoer i styret med engasjement for klubben som samtidig fører til økte inntekter som en bieffekt?

Idrettslagstanken er også for meg en dinosaur. Vi har tapt nordens hegemoni ikke bare av rent sportslige årsaker, men fordi FCK har en sunnere økonomisk styring, der klubben er et AS. Det betyr selvsagt ikke at gryta med gull står i enden av alle regnbuer, men avkastningen kan selvsagt trekkes inn i klubbøkonomien. Det er heller ikke noe problem å sette opp et AS slik at hovedmajoriteten av aksjene holdes i klubben, og at eksterne investorer kan sloss om resten fordi som er redd for kjøpeklubbtendenser.

Vi lever i 2011, og da er det kanskje på tide å begynne å drive fotballklubben etter de forretningsprinsipper som fungerer nå, ikke etter en idealistisk modell som var avleggs i 1995..

Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 04.02.2011 08:25    Post subject: Reply with quote

Enig i mye . Det med at FCK er en formidabel økonomisk suksess er jeg ikke helt med på. Men sportslig suksess med mesterliga har nok rettet opp atskillig økonomisk vanstyre der i gården.

Er ikke helt sikker på at rik onkel er veien å gå, men jeg tror vi må være åpen for en diskusjon omkring temaet.

Slik jeg ser det er det å få en riktig inntekts- og kostnads-profil som er det viktigste. Og ikke minst få kontroll på kostnadene som har løpt helt løpsk de siste årene.
Back to top
HeXX
Rutinert

PostPosted: 04.02.2011 10:38    Post subject: Reply with quote

Er nok heller ikke interessert i en rik onkel - løsning. Men ser samtidig ikke noe negativt med at samarbeidet RBK-Rema kan bli tettere. Opp til en hvis grad.

Og som du sier: Det aller viktigste er å få sunn økonomisk styring. Kontroll på kostnader og inntekter. Foruten det, vil RBK fort få store problemer.

Spørsmålet er da om årsmøtet evner å se dette, og ta konsekvensen av det med tanke på hvem de velger inn i det kommende styret.

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 64, 65, 66  Next
Page 13 of 66

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb