| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 19.10.2010 19:10 Post subject: |
|
|
| Det kan kanskje være lov å håpe på at klubben/Hoftun selv klarer og følge med på de andre skandinaviske ligaene? Vi har tross alt hentet flere spillere fra Allsvenskan og da bør det være naturlig at man også følger med på SAS Ligaen. Problemet er vel at de fleste dansker ser på Norge som et steg ned. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 20.10.2010 10:39 Post subject: |
|
|
Jeg er egentlig ikke så bekymret for at vi ikke vet hva som rører seg rundt om i Skandinavia. At han har vett til å titte, tiltror jeg selv Hoftun.
Det er vel med ham som med "ai wud laik tu bai Prødl" KTE - det er evnen til å close jeg har mindre tro på.
Vel, det og å velge ut HVEM han skal prøve å close med, men selv blind høne finner korn... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 23.10.2010 20:34 Post subject: |
|
|
http://www.tv2sporten.no/...23408.html
Se etter ca 3 minutter i den øverste videon. Kanskje på tide med et comeback?  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 23.10.2010 20:54 Post subject: |
|
|
Haha, så det nettopp jeg også. Fantastisk raid! Vi hadde hatt mer bruk for Hoftun på banen enn utenfor. |
|
| Back to top |
|
 |
Skjelbred Rutinert

|
Posted: 23.10.2010 20:56 Post subject: |
|
|
Det er det faktisk overhodet ingen tvil om.
Klasse av Hoftun, for øvrig!
Edit: leif.
Last edited by Skjelbred on 24.10.2010 00:01; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Hildrumen Junior
|
Posted: 23.10.2010 23:37 Post subject: |
|
|
Fint raid, men så også Hoftun selge seg stor på et av målene til talentlaget  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.10.2010 10:24 Post subject: |
|
|
Det er ok at Hoftun driver nettverksbygging og tester ut nivået på lokalt talent i Kongsvinger en Lørdag i Oktober.
Vi husker alle saken omkring manglende informering av Annan i forkant av kampen i Parken. Men her kjører karusellen igjen og det er usikkerhet rundt lovligheten av å ha enkeltspillere på banen. I dette tilfellet gjelder det Sare for RBK2.
Frustrasjonen over at dette ikke har blitt sjekket opp og konkludert i god tid er tydelig:
| Quote: | | - Det er helt skandaløst, sier en av Rosenborg2- spillerne, som undertegnede holder anonym for sikkerhets skyld. |
http://www.fotballmagasin...p;id=22844 |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.10.2010 11:03 Post subject: |
|
|
Klar ordre fra Nils Arne står det. Som vi vet har jo ikke Hoftun så mye han skal ha sagt når Nils Arne er sjefen.  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.10.2010 11:32 Post subject: |
|
|
Jeg kan ikke huske at Eggen mot egen viten har sendt en spiller som ikke er spilleberettiget på banen. Derfor kan vi nok anta at Hoftun ikke har satt et system på plass for å identifisere hvilke regler som gjelder og hvem som skal informeres når og hvordan. Resultatet blir at tilfeldighetene råder.
Disse tilfeldighetene gjorde at Annan ikke ble informert om det gule kortet... som kanskje kostet klubben mesterligaspill og 160 millioner kroner.
edit: Og det verste er at sportslig ledelse ikke har fanget opp at dette er et problem selv en god stund etter at det gule kortet til Annan kom opp i dagen. Det sier meg at de ikke er kapabel til å reflektere over sin egen rolle og evaluere egne prosedyrer. |
|
| Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 24.10.2010 19:39 Post subject: |
|
|
| Har sagt det før og sier det igjen. Jeg har INGEN tro på at Annan ville spilt anderledes i første kamp mot FCK selv om han hadde visst hvilken konsekvens et gult kort ville ha. Helt håpløst å hevde at Hoftun er skylden for at vi tapte 160 millioner. Mye man kan gi ham skylden for sikkert, men det får være måte på. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.10.2010 19:56 Post subject: |
|
|
Tja, hvis vi ser på situasjonen der han fikk gult kort så var det et gult kort av det unødvendige slaget. Jeg regner det som 50% sjanse for at han ikke ville ha fått et gult kortet dersom han var gjort oppmerksom på reglene.
Videre vil jeg anse mulighetene for at vi ville ha gått videre til mesterligaen med Annan i Parken til 50%. Husk at vi ville gått videre med uavgjort og tap hvis flere bortemål.
Dermed blir den diskonterte kostnaden ved ikke å informere Annan: (160 millioner - 30 millioner (europa league spill)) x 0.5 x 0.5 = 32 500 000 NOK
Penger det også... |
|
| Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 24.10.2010 20:34 Post subject: |
|
|
Ta det rolig, Rosenborg har gjort dette før, det er siste obligatoriske kamp som gjelder...
Skjønner ikke at 2mas lager en sak av dette, får vel betalt pr. bokstav.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.10.2010 21:51 Post subject: |
|
|
| Ja ja, "skitt au, bare mesterligaspill og 160 millioner!" |
|
| Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 24.10.2010 21:57 Post subject: |
|
|
| Konesseur wrote: |
Dermed blir den diskonterte kostnaden ved ikke å informere Annan: (160 millioner - 30 millioner (europa league spill)) x 0.5 x 0.5 = 32 500 000 NOK |
Du glemte å diskontere  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.10.2010 22:11 Post subject: |
|
|
Det er diskontert mot sannsynligheten for at han ikke fikk gult kort og sannsynligheten for at det hadde blitt mesterliga dersom Annan hadde spilt. Dette har blitt gjort med simpel sannsynlighetsregning på samme måte som brukes i for eksempel i forsikringsbransjen.
Uten diskontering ville regnestykket blitt 130 millioner kroner. Hvis du har et bedre estimat enn en kostnad på 32.5 millioner er jeg interessert i å se regnestykket. |
|
| Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 24.10.2010 22:21 Post subject: |
|
|
Vel, nå mente jeg diskontering med hensyn til tidsverdien. Men det er en bagatellmessig vurdering som ikke skal tillegges så mye vekt. Tror du uansett skulle ha brukt mye tid på å vurdere korrekt avkastningskrav  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.10.2010 22:27 Post subject: |
|
|
| Godt poeng faktisk. Det er jo korte tidsperspektiv, men renter kan man jo diskontere mot også når det er så store pengesummer. Jeg estimerer rett fra hjernebarken at rentene vil utgjøre ca. en blussbot. Kostnaden blir dermed 32 500 000 Juni-2010-NOK diskontert til 32 500 000 + blussbot Oktober-2010-NOK |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 26.12.2010 23:19 Post subject: |
|
|
Lite er artigere enn å lese gamle blader og artikler når man sitter med fasit i etterkant. Tenkte at vi kunne se litt på Erik Hoftuns ord til årsmøtet 2010 (for 2009-sesongen).
| Quote: | 4 delmål
1: Prestere i Norge slik at vi hvert eneste år har mulighet til å spille i Europa.
2: Være blant Europas beste klubber med hensyn til sportslig resultat i forhold til anvendte ressurser
3: Være blant de beste av de store norske klubbene i forhold til talentutvikling.
4: Være blant Europas beste klubber i forhold til treningskultur, treningskvalitet og holdninger. |
1. Det har vi fått til.
2. Nei. Jarstein-saken.
3. Nei.
4. Nei.
| Quote: | | Alle disse delmålene skal selvsagt støtte opp under hovedmålsettingen: Å være blant de 30 beste klubbene i Europa. |
Vi har ikke vært lenger unna enn i 2005-sesongen.
| Quote: | | Vi nærmer oss den stallsammensetningen vi ønsker der egne unggutter skal ha mulighet til å spille seg inn på laget. |
Og dette er forenlig med å slippe gode spillere på bosman på grunn av dårlig kontraktsarbeid, og hente spillere godt over 30 som stallfyll?
| Quote: | | Hoftun: Vi skal kun hente utenlandske spillere som er gode nok til å gå rett inn i førsteelleveren |
Hvordan skal vi klare dette uten god nok kartlegging av utenlandske spillere? Er dette forenelig med klubbens nye satsing på prøvespillere?
| Quote: | | 13 av de 20 spillerne som er i stallen i dag er kommet til klubben i 2008 eller senere. Sportslig støtteapparat er også utvidet. |
Har disse vært gode nok? Sportslig støtteapparat blir nå nedbygget.
| Quote: | | Disse investeringene har gitt resultater. Vant serien suverent, vinnerkultur og halvert antall skader fra 2008 til 2009. |
Har vi posisjonert oss slik at vi kan fortsette den trenden?
| Quote: | | Viktig at Ranheim rykket opp slik at vi har en arena der spillere som ikke er helt klare for Tippeligaen kan utvikle seg. |
Spillere som heller ikke får spilletid i Ranheim? Karlsen, Aas, Helland. Meget dyrt samarbeid for å få "frem" Jamtfall junior og Nordberg - spillere det er sterkt usikre om holder nivået vi etterstreber. Topp 30 i Europa er ikke forenelig med Jamtfall og [antageligvis] Nordberg,
| Quote: | - Ta vare på det beste fra i fjor. God treningskultur, vinnerkultur, defensivt fundament.
Utfordring: Videreutvikling av offensivt samhandlingsmønster. |
Med Hamréns, kostholdseksperten og psykologens exit har vi muligens svekket trenings- og vinnerkultur samt det defensive fundamentet. Endringen til Eggen medførte ikke et mye bedre offensivt samhandlingsmønster og begrensningene i stallen kom tydligere frem med høyere risiko i spillestil.
| Quote: | | Dette er avgjørende for å ta steget ut i Europa igjen. Sammenligner vi de individuelle ferdighetene på våre spillere og de beste i Europa så kommer vi til kort. Derfor må vi ha et godt offensivt samhandlingsmønster. |
Om spillerne ikke er i nærheten ferdighetsmessig er det ikke slik at enda mer organisering vil tettet det hullet. Hvilken plan har man for å øke ferdighetsnivået og hente inn den kompetansen på spillersiden? |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 26.12.2010 23:28 Post subject: |
|
|
Jeg synes du har noen gode poenger, men du bommer også en del.
Skal ikke ta tak i hele innlegget, men allerede i første kommentar synes jeg du virker farget av et intenst Hoftun-hat.
| Quote: | 1. Det har vi fått til.
2. Nei. Jarstein-saken.
3. Nei.
4. Nei.
|
2:Jarstein saken har ingenting med forholdet mellom anvendte ressurser og sportslig resultat.
3:Hvis Rosenborg ikke kan anse seg selv som en av de beste store klubbene i Norge på talentuvkling, hvem kan egentlig det da? Selvsagt er vi en av de beste der.
4:I det siste punktet har jeg lyst og si både ja og nei. Vi var inne på en veldig god retning under Hamren, jeg er dog litt usikker på om vi klarer å oppholde den. Jan Jønsson har jeg iallefall trua på skal blomstre som trener i Rosenborg-miljøet hvor alle forhold er lagt til rette for at en trener med litt visjoner skal klare å skape et godt miljø(ref. Hamren) |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 26.12.2010 23:46 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Være blant Europas beste klubber med hensyn til sportslig resultat i forhold til anvendte ressurser |
Slik jeg tolker det skal man få mest mulig ut av hver krone, handle lurt og billig. Ikke gå for etablert og dyrt, men skaffe spillere som er uoppdaget/uetablert. Altså drive med god spillerlogistikk.
Jarstein er det totalt motsatte, overgangssum, brutto-avtalen og lønn gjør at vi nærmer oss 20 millioner kroner på en keeper som spilte for oss i to sesonger. På grunn av en kontrakt på tre år måtte vi selge ham i januar 2010 fremfor å la ham gå gratis etter sesongen (det siste ville forresten blitt billigere). Det ville også kostet oss en million ekstra om vi forlenget.
Hele avtalen baserte seg på et videresalg for 30 millioner +++, noe som viste seg totalt urealistisk. Vil du si at en slik handel er å være blant europas beste klubber i forhold til anvendte ressurser?
Tønne og Brandtzæg-sakene viser at vi ikke er i toppen på talentutvikling, vi har et rigid system som skal få frem støpeskjespillere som passer inn i noe forhåndsdefinert. Det er liten åpning for kreativitet og prøve-feil-kultur. Resultat er viktigst på utviklingsnivå. Unge og lovende spillere benkes til fordel for eldre spillere med navn (Åsen - Winsnes, Bjärsmyr - Wangberg). |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 27.12.2010 00:07 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke fryktelig uenig med deg i hovedbudskapet ditt, men akkurat til den kommentaren om forholdet mellom sportslig resultat og anvendte ressurser er jeg uenig. Jeg mener man må heve blikket litt fra overganger, og se mer på hvor mye penger Rosenborg bruker på å oppnå sine resultater iforhold til de klubbene vi liker å sammenligne oss med. FCK og andre lag i europeisk middelsjikt er eksempler på slike lag. Og der kommer vi ikke så halvgærnt ut selv om det sikkert finnes klubber som er bedre enn oss der også.
Når det kommer til Jarstein overgangen tror jeg du skal slite med å finne noen som er uenig i deg med at det var en fryktlig dårlig deal, men poenget er at ikke helt passer å bruke den saken når det kommer til det nevnte temaet.
Ellers så synes jeg det blir å lete etter feil når man drar fram Tønne og Brandtzæg som eksempler på at talentutviklingen ikke fungerer. Det har vært litt info her inne de siste dagene fra Julegrisen(som åpenbart sitter langt inne i Strindheim-miljøet) og Knerten som har satt lys på noen sider av talentutviklingen som kanskje ikke har vært så positive, men det er to enkeltstående eksempler og det blir vel dommedagsprofeti å hevde at hele systemet er feil på grunn av disse to.
Hva med alle de gode juniorene vi har fått opp de siste årene? Vi har jo vært i NM-finale for juniorer relativt ofte de siste årene og til og med prestert i internasjonale turneringer. Så jeg er rett og slett ikke med på denne svartmalingen, selv om jeg også kunne tenkt meg å sett slike typer som Tønne, Brandtzæg og til og med Løkberg inn i A-stallen til Rosenborg. Forutsatt at de har holdningene til å være en toppidrettsutøver.
Når man har spillere som Henriksen, Wangberg, Bakenga og Åsen i A-stallen nå, så synes jeg det blir litt dumt å argumentere for dårlige talentutvkling, Henriksen er jo en etablert tippeligastjerne, Wangberg er på god vei, og Bakenga og Åsen kommer til å få sine velfortjente sjanser under Jønsson - det er jeg sikker på.
Kanskje kommer det et par unge spillere til opp?
Vi er absolutt på topp her i landet når det kommer til talentutvkling. |
|
| Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 27.12.2010 00:23 Post subject: |
|
|
| Åsen ble jo hentet fra Strindheim, som 18 åring? Strindheim som skal få æra, ikke RBK |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 27.12.2010 05:00 Post subject: |
|
|
Strand wrote:
| Quote: | | Tønne og Brandtzæg-sakene viser at vi ikke er i toppen på talentutvikling, vi har et rigid system som skal få frem støpeskjespillere som passer inn i noe forhåndsdefinert. |
Det er helt sikkert mye som burde forbedres med talentutviklinga til Rosenborg, men vi kan absolutt ikke ta sutringa til 2 tenåringer som ikke ble satset på som bevis på at alt er feil. Talentene vi får opp viser at vi er gode. Man kan alltid bli bedre. Det kan godt hende Knerten og Julegrisen sine innlegg stemmer og at masse/alt er feil, men personlig har jeg aldri sett ett eneste positivt innlegg fra julegrisen her, så det tar jeg ikke blodseriøst(no offence julegrisen). Jeg vet hva Knerten etterlyser, og hvorfor han er negativ. Men etter hva jeg har skjønt så har rbk extra - satsinga fokus på det knerten etterlyser, så får vi ser hvor det ender.
Uansett så har vi fått opp mange talentfulle juniorer de siste årene, mens de som har blitt vurdert som ikke gode nok ikke har vist seg gode nok andre steder heller.
Som jeg ser det så har vi blitt velig mye bedre på talentutvikling, blant de beste i Norge. Men vi kan fortsatt bi langt bedre. Uansett positivt at vi har blitt såpass gode, og har fokus på å bli bedre. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 27.12.2010 12:30 Post subject: |
|
|
| Hoftun wrote: | | Være blant Europas beste klubber med hensyn til sportslig resultat i forhold til anvendte ressurser |
Pinlig dårlig norsk. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 27.12.2010 13:11 Post subject: |
|
|
Lista over feilkjøp er for lang
En ting er ferdighetene i rettskriving. En annen er innholdet bak ordene. Lover å være ledende på årsmøtet, men verst i klassen når status gjøres opp. |
|
| Back to top |
|
 |
|