English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Portugal
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran

PostPosted: 07.09.2010 23:53    Post subject: Reply with quote

Det tar ikke så lang tid å spille inn noe om man har bra spillere å velge i. Ni måneder etter at Drillo tok over landslaget i 1990 slo vi Italia på Ullevaal, og i deler av kampen spilte f.eks. Gøran Sørloth og Lars Bohinen ball i hatt med landslaget som året før tok bronse under VM.

Det bekymrer meg at vi fremstår som et bortelag på hjemmebane, og tror det i lengden er lite utviklende. Skal vi jobbe med noe, må vi jobbe med det i kampsituasjoner, og da syns jeg det er feil å spille på resultater slik vi har gjort i treningskampene, i stedet for å forsøke mer offensivt spill.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef

PostPosted: 07.09.2010 23:53    Post subject: Reply with quote

Må jo være internasjonalt snitt når han klarer å løpe så høyt.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2010 00:03    Post subject: Reply with quote

Hehe, ja. Han løper høyt.

Han minner så jævlig om denne eventyrfiguren med sjumilsstøvlene.

Høydepunktet i hans klyv-karriere er 2:40 ut i denne videoen:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
attach
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2010 00:05    Post subject: Reply with quote

Du kritiserer altså både spillerutviklingen i Norge og Drillos strategi. Da er vi inne i en veldig bred diskusjon. Nå orker jeg ikke å ta tak i alt, men jeg oppfatter det sånn, også på bakgrunn av det du har skrevet før, at du vil at landslaget skal sette standarden for hvordan vi bør spille fotball i Norge, altså i forhold til talentutvikling. Det er en god tanke det, men jeg er uenig med deg i at landslaget skal spille fotball som vi ikke er i stand til å gjennomføre på en måte som fører oss gjennom kvalifiseringen. Det er ikke utviklende. Det setter heller ikke standarden.

Haha, rett inn i Asbjørnsen og Moe.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 00:12    Post subject: Reply with quote

Ja, det er vel riktig å si at jeg både kritiserer talentutviklingen i Norge og Drillos strategi. Når det er sagt, syns jeg vi spilte mye bra fotball på 90-tallet under Drillo, og jeg mener ikke at vi skal trikse spillerne imellom og ta mange risikoer på egen banehalvdel.

Jeg så ikke Island-kampen, men ut fra rapportene var vi langt unna å dominere spillemessig. Mot et landslag som i utgangspunktet skal være klart dårligere enn oss, er ikke det et faresignal?
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2010 00:15    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Jeg så ikke Island-kampen, men ut fra rapportene var vi langt unna å dominere spillemessig. Mot et landslag som i utgangspunktet skal være klart dårligere enn oss, er ikke det et faresignal?

Men hvem definerer dette utgangspunktet? Faktum er jo at vi de senere år ikke har vært noe bedre enn Island i det hele tatt. Det er på ingen måte noen selvfølge at vi skal dominere en bortekamp mot dem. Danmark slet voldsomt mot dem i dag, og scoret ikke før et stykke ut i overtiden.

Internasjonal fotball er veldig jevn under de aller beste.
Back to top
krakra1
Proff

PostPosted: 08.09.2010 00:16    Post subject: Reply with quote

Norge trenger en på midtbanen som kan styret spillet. Både Riise, Hauger og Grindheim mangler roen og klokheten til å være playmaker. Ser egentlig ingen aktuelle til den rollen. RYJ er vel det nærmeste. Heldigvis er det mange spennende på vei i nevnte RYJ, Fellah, Henriksen, Eikrem, Haugen m.fl.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 08.09.2010 00:20    Post subject: Reply with quote

Tro meg, jeg har ingen problemer med å se faresignaler. Det jeg mener, er at forbedring av talentutviklingen bør starte i en annen ende. Talentene bør utvikle landslaget, ikke brått motsatt.

Edit: Altså et radikalt stilbytte som baserer seg på spillerkvaliteter vi ikke har i Norge. Vi kan ikke trille ball - ennå.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 00:41    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at Drillo har mye å jobbe med og spillemessig var ikke denne kampen helt på høyde med de store 90-tallsøyeblikkene, slik inntrykket mitt er etter å ha sett opptak av 94-kvalifiseringen samt egne minner fra Brasil 97.

Resultatet derimot er fantastisk og det er ikke bare flaks. Det handler om motivasjon, innsats, riktig fokus og veldig bra forsvarsspill. Enig i at det er litt bekymringsverdig at vi ser ut som et bortelag, men det er også naturlig når vi tar ledelsen så tidlig. Vi hadde uansett flere kontringer i 2.omgang som vi burde ha skåret på, og vi hindret Portugal i å nå de store mulighetene. Det er utrolig bra.

At det er lite utviklende synes jeg blir helt merkelig å påstå. Landslaget er da ingen utviklingsarena for norske spillere. Feilen er når utviklingsarenaene skal etterlikne landslaget. Selvfølgelig vil alle at vi skal eie mer av spillet og by mer på oss selv offensivt, men jeg mener det blir helt galt å ofre resultatene for et tafatt forsøk på dette, fremfor å innse hvor vi står i modningsprosessen.

Jeg er enig i at det er midtbanen som er problemet, men jeg tror en Singh i god form vil kunne gjøre mye bra. Han har løpskapasiteten, klokheten og ballkontrollen som skal til. Dessuten tror jeg Skjelbred ville blitt en utrolig god indreløper under Drillo.

Fellah finner jeg dessverre ikke plass til i drillos system sånn umiddelbart, men håper han vurderes også.

Drøm om Drillo-lag etterhvert:

Jarstein

Høgli - Hangeland - Demidov(?) - Riise

Huseklepp - Singh - Tettey/Hauger - Skjelbred - Gamst

Carew/Moa (blir nok en del rullering på disse to)

Men jeg mener vi har spillermaterialet til 4-2-3-1. Defensivt blir dette annerledes da den ikke legger opp til å forsvare seg med en stram femmer på egen banehalvdel:

Samme femmer bak

Tettey - Hauger

Huseklepp - Skjelbred - Gamst

Carew/Moa
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 01:35    Post subject: Reply with quote

Fantastisk start på kvalifiseringen. Vi gjør tre gode og en dårlig omgang i disse første kampene. Laget tør mer enn før. Vi spiller på et større register, men har samtidig større kynisme og lavere risiko enn under Hareide. Samt at det rett og slett er et par spillere ekstra som er i god form og spiller på et høyt nivå. I dag hadde vi f.eks Braaten og Ivers vi kunne satt inn om det lugget. Alt er mulig med Drillo, og om man klarer tolv av tolv poeng mot Island og Kypros kan vi koste på oss et tap i Portugal. Danmark-kampene blir avgjørende selvsagt, men i dette øyeblikk er det innenfor Norges rekkevidde å komme direkte til EM uten omveien gjennom playoff. Enten som gruppevinner eller beste toer (da jeg regner med man regner likt for lagene i grupper med fem eller seks lag, altså bare tar med kamper mot de fem best plasserte lagene eller lignende), det ser i alle fall lyst ut nå. Man har troen igjen og for første gang på snart ti år er landskampene en "snakkis", folk ser fram til match, det er folk på Ullevaal og det er igjen lov å håpe på resultater.

Hvorfor kunne de ikke tuppe Åge før forrige kvalikk begynte?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bobby Bacala
Junior

PostPosted: 08.09.2010 01:36    Post subject: Reply with quote

Fjern Jarstein, ellers i stor grad enig i laget ditt.

Keepersituasjonen: Fortsett med Knudsen inntil en stabil (på flere vis) keeper med høyere maksnivå kan ta over. Bugge P.? En hittil ukjent keeper som ikke har slått igjennom?
Roamer
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 01:42    Post subject: Reply with quote

Singh må nok inn på landslaget snart ja. Skulle gjerne hatt ham i RBK, men det er nok uaktuelt. Ellers bør selvsagt både Tettey og Skjelbred være på laget.

Skjønner ikke at folk skryter av Huseklepp i dag. Dårlig, men ikke tafatt, defensivt, men annet er vel ikke å forvente. Det som irriterer er at han slår så sinnsykt mange feilpasninger og gjør enkle tekniske feil når han prøver å drible.

Carew gjorde vel ikke så mye bortsett fra å kjempe i dag. Tapte stort sett duellene, men godkjent tross alt p.g.a. av innsatsen. Hadde han bare hatt kondisjon, teknikk, målteft og fotballklokskap...

Høgli imponerte meg i dag. Hadde bra kontroll på backen, og en voldsom innsatsvilje. Gjorde seg ikke bort i det offensive heller, selv om det er der han har mest å hente.

Hangeland har bare blitt bedre og bedre med årene og har blitt langt dyktigere enn jeg noensinne hadde trodd. Flott type.

Savner Braaten i dag. Spesielt mot slutten hadde det vært viktig å hatt noen som evnet å gjøre ting på egen hånd og samtidig holde på ballen. Moa gjorde allikevel jobben sin, med tanke på arbeidsvillkårene. Huseklepp kunne godt blitt byttet ut med Braaten etter den fjortende feilpasningen, men dumt når Carew og Wæhler allerede var ute.

Demidov gjorde en god jobb i dag. Perfekte arbeidsforhold der han kan rive og kjempe med motstanderne og bryte foran, ofre seg i duellene.

Morsomt å se landslaget igjen, og gøy å vinne på tross av banespillet. Blir spennende å se hvordan det går videre, men tror vi trenger i overkant mye flaks med dagens mannskap.
Strand
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 08:13    Post subject: Reply with quote

Savnet Braaten selv på slutten, tror han ville ha herjet med 20 minutter igjen.

Har tidligere kritisert valget av Drillo, men er nå veldig glad for at han er tilbake.. Så lenge denne fotballen ikke forplanter seg ned i utviklingsarbeidet som på nittitallet.
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 13:11    Post subject: Reply with quote

Var selv tilstede på Ullevaal i går kveld og deler mye av det som allerede har blitt sagt i denne tråden. Nei, vi spiller ikke særlig underholdende fotball og ja, vi opptrer kanskje som et bortelag på hjemmebane, men så lenge det gir resultater og et etterlengtet sluttspill har jeg egentlig en ganske likegyldig inntilling til det. Hadde mitt kjære Rosenborg opptrådd på samme måte ville det vært en annen sak; da hadde jeg nok revet av meg alt håret i frustrasjon og oppgitthet.

For å være helt ærlig er jeg skeptisk til om Norge noensinne kan klare å kvalifisere seg til et mesterskap gjennom å spille herlig offensiv og publiksumvennlig fotball. Hvert land har sin egen fotballkultur; Spania har sin og vi har vår. Vi er flinkere til å ødelegge enn til å skape, sånn har det alltid vært og sånn tror jeg det vil forholde seg i lang tid fremover. En del av det basert på hvor langt etter vi har vært og fortsatt er på noen områder som talentutvikling, ferdigheter (fart, teknikk, basisferdigheter) osv. Får se hvordan det blir når Solbakken tar over, men jeg sliter også med å se hvilken trener som eventuelt skulle få til noe sånt med Norge. For at en utlending tar over landslaget ser jeg på som ganske utelukket. Så lenge Drillo-fotballen ikke forplanter seg til utviklingsarbeidet igjen som på nittitallet som Strand sier og han får oss til et mesterskap igjen, er jeg happy.

Tilbake til kampen i går. Skjønner ikke hvorfor BH Riise får så voldsomt skryt av både Drillo og andre. Nå så jeg ikke kampen på TV og hadde heller ikke verdens beste plasser, men for meg var han borte i store deler av kampen og leverte alt i alt en dårlig forestilling, selv om involveringene ble noe bedre etter hvilen. Å slite benken i Premier League er ikke godt nok når en skal forsvare en plass i landslagets startellever. Her håper jeg enten på klubbskifte for Riises del eller en ny mann inn. Skjelbred kanskje?

Ellers er det vel liten tvil om at midtbanen er vår svakeste lagdel pdd. Som Drillo tidligere har nevnt har vi ikke den samme kreative kraften der nå som vi hadde på nittitallet, og en del av det pasningsspillet de tre sentrale (minus Grindheim kanskje, for han var en av vår beste) foretok seg i går var grufullt å se på. Panisk og planløst. Var jo nervøst så å si hver eneste gang ballen gikk fra Wæhler/Hangeland og opp til midtbaneleddet en periode der. Selv om det var i en litt annen rolle Tettey virkelig slo ut i full blomst den siste perioden i RBK-trøya, kan jeg ikke tro annet enn at han vil mestre ankerrollen bedre enn det Hauger gjør. Tettey er jo rett og slett bedre i alt, være seg på det fysiske eller ferdigheter med ball. Håper virkelig at Tettey kan danke ut Hauger eller ta en av de andre plassene sentralt på midten iløpet av kvaliken. Om jeg tror det skjer, er derimot en annen sak dessverre...
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 14:20    Post subject: Reply with quote

Norge hopper for øvrig opp til en 14.plass på FIFA-rangeringen etter denne kampen.

http://www.football-ranki...ew-iv.html

Og kanskje enda morsommere:

På den foreløpige rangeringen for oktober 2013(!) ligger Norge nå på 10.plass. Hvorfor er dette interessant? Jo, hvis FIFA ikke endrer grunnlaget for puljeinndelingen før trekningen av VM-gruppene, er det denne rangeringen som gjelder. Det betyr at Norge med en god kvalifisering til 2012 og en god kvalifisering til 2014 (noe jeg personlig har stor tro på) faktisk kan snuse på toppseeding !

Ok, tilbake til virkeligheten..

(Det finnes vel en mer egnet tråd, men det er jo veldig knyttet til Portugal-resultatet)
Back to top
eporkg
Proff

PostPosted: 08.09.2010 14:55    Post subject: Reply with quote

Det er vel fifa rankingen som bestemmer playoffseeding? I så fall vil vel Norge slippe å møte de beste lagene i playoff, noe som igjen gir mye større sjanse for at vi kommer til EM.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 14:57    Post subject: Reply with quote

Vel, når det gjelder dette med seeding i diverse sammenhenger så er FIFAs veier uransakelige, dessverre. I play-offen til VM ble det jo plutselig bestemt at det skulle være seeding likevel.

Utrolig at de ikke kan bli enige om spillereglene på forhånd. Da blir de kvitt alle disse spekulasjonene.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 08.09.2010 15:00    Post subject: Reply with quote

I EM(-kvalifisering) brukes vel UEFA sin egen landslagsranking?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
abjoern
Veteran

PostPosted: 08.09.2010 15:09    Post subject: Reply with quote

Jeg vil tro det, uten at jeg er noen autoritet på området. Ser heller ikke bort i fra at det ikke er bestemt enda. Men hvis det blir seeding i playoffen er det vel sannsynlig at den blir basert på UEFAs rangering.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 10.09.2010 13:27    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Men hvem definerer dette utgangspunktet? Faktum er jo at vi de senere år ikke har vært noe bedre enn Island i det hele tatt. Det er på ingen måte noen selvfølge at vi skal dominere en bortekamp mot dem. Danmark slet voldsomt mot dem i dag, og scoret ikke før et stykke ut i overtiden.

Internasjonal fotball er veldig jevn under de aller beste.

Det er riktig at internasjonal fotball er veldig jevn, men jeg mener fremdeles vi skal være bedre enn Island fordi vi har langt flere fotballspillere, langt bedre treningsforhold og baner og langt bedre spillere i vår første-11'er. Det siste er det klart viktigste.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.09.2010 13:32    Post subject: Reply with quote

Forsjellen mellom Norge og Portugal er mye større enn forskjellen mellom Island og Norge. Likevel er du ikke fornøyd med måten vi vant over Island på bortebane på, og du er sannelig ikke fornøyd med måten vi slo Portugal på heller. Mitt inntrykk er at du overvurderer de norske spillerne en stor smule.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 10.09.2010 13:45    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Tro meg, jeg har ingen problemer med å se faresignaler. Det jeg mener, er at forbedring av talentutviklingen bør starte i en annen ende. Talentene bør utvikle landslaget, ikke brått motsatt.

Edit: Altså et radikalt stilbytte som baserer seg på spillerkvaliteter vi ikke har i Norge. Vi kan ikke trille ball - ennå.

Jeg er ikke uenig i at talentutvikling er for sent når du kommer på A-laget, men flere som har spilt for Norge har fremstått som 'balltrillende' på klubblaget sitt, uten at de har spilt på samme måte og fått vist sitt nivå på A-landslaget.

Vi trenger ikke å gjøre oss dårligere enn hva vi er, og det fins alltid en mellomting. Når jeg kritiserte Portugal-kampen sammenlignet jeg med hjemmekamper mot nasjoner som Italia, England og Nederland på 90-tallet. Da lå vi ikke bak på samme måte.

Jeg registrerer at Semb har vært ute og påstått at alt er så mye bedre nå fordi Flo-pasningen ikke blir brukt lengre, som om den skulle være 'be all and end all' over hva Drillo-stilen var på 90-tallet.

Dette mener jeg er helt feil, da pasningen kun ble brukt i deler av kampene, og ofte var et smart trekk. Mot Portugal hadde vi svært lite å bidra med i spill mot etablert angrep, og da er det ikke bare Flo-pasningen som mangler.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 10.09.2010 13:53    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Forsjellen mellom Norge og Portugal er mye større enn forskjellen mellom Island og Norge. Likevel er du ikke fornøyd med måten vi vant over Island på bortebane på, og du er sannelig ikke fornøyd med måten vi slo Portugal på heller. Mitt inntrykk er at du overvurderer de norske spillerne en stor smule.

Tja, spillere som Carew, Gamst Pedersen, Riise og Hangeland har alle hatt en stor karriere i utlandet. På Portugal er det vel kun Carvalho, Alves, Tiago, Meireles, Nani, Quaresma og Almeida som er på dette nivået. Poenget mitt er at ja, de har totalt sett bedre spillere, men ikke så mange bedre, og flere av de er dårligere enn våre beste.

Island har ingen på dette nivået. Den på forhånd som var sett på som deres farligste spiller av norsk landslagsledelse spiller for QPR på nivå 2 i England.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.09.2010 14:50    Post subject: Reply with quote

Jon Knudsen, Stabæk
Tom Høgli, Tromsø
Kjetil Wæhler, AaB
Brede Hangeland, Fulham
Espen Ruud, Odense
Erik Huseklepp, Brann
Bjørn Helge Riise, Fulham
Christian Grindheim, Herenveen
Henning Hauger, Stabæk
Morten Gamst Pedersen, Blackburn
John Carew, Aston Villa

Eduardo, Genoa
Bruno Alves, Zenit
Silvio, Braga
Ricardo Carvalho, Real Madrid
Ricardo Quaresma, Besiktas
Miguel Veloso, Genoa
Manuel Fernandes, Valencia
Raúl Meireles, Liverpool
Nani, Manchester United
Hugo Almeida, Werder Bremen
Tiago, Atletico Madrid

I tillegg til disse er jo spillere som Ronaldo, Pepe, Bosingwa, Postiga og flere som ikke var med av diverse grunner denne gang. På de lagene som startet denne kampen, tror jeg kun det er Hangeland som er bedre enn sin "motmann" på Portugal. En Carew i toppform ville nok også vært det i normal form, men ikke med ett kne og flere måneder på sidelinja.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 10.09.2010 15:09    Post subject: Reply with quote

Hvem er det Hangeland er bedre enn? Carvalho er ypperst verdensklasse noe Hangeland ikke er i nærheten av. Bruno Alves er også en meget god stopper som nok minst er på nivå med Hangeland.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 5 of 6

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb