English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VÃ¥lerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 215, 216, 217  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Keenoir
Legende

PostPosted: 27.03.2010 00:44    Post subject: Reply with quote

Det er vel faktisk ikke rare etterveksten etter Fellah & Co, da er etterveksten hos oss langt bedre for øyeblikket med Wangberg, Henriksen, Bakenga, etc....
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 00:45    Post subject: Reply with quote

Dette med VIF sin talentskaping er en myte. De har mange som blir hauset opp i ung alder, men hvor mange har de produsert som holder høy Tippeliga-klasse de siste ti årene? Jeg kommer ikke på en eneste en. De har Fellah og Singh som kan bli det nå, men de har fortsatt mye å bevise før de kan regnes i denne sammenhengen. Nouri er ikke det talentet folk skal ha det til. En smågutt i forhold til for eksempel Eggen Hedenstad. Carlsen? Vel. Blant de blinde er den enøyde konge.

Rosenborg har produsert Skjelbred og Tettey som ligger milevis foran VIF-gutta, i tillegg har vi Wangberg og Bakenga som vi ville siklet helt villt på om de var i en hvilken som helst annen norsk klubb. En spiller som Henriksen er også en som typisk hadde blitt hypet mye mer om han fikk mer spilletid for en svakere norsk klubb. Mye lettere å spille seg inn på VIF enn Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ballahl
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 01:43    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Vålerengen har noe veldig bra på gang nå, med satsningen av de ungguttene de har.
Men at de alltid har vært gode på talentutvikling vil jeg si er feil.

Spesielt Nouri, Fellah og Singh (og Mohammed Abdellaoue) har imponert meg og tilhører etter min mening Norgestoppen. Jeg tror også flere RBK-supportere vil bli overrasket over å se hvor god ukjente Stefan Strandberg egentlig er..

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 01:49    Post subject: Reply with quote

Strandberg har de hentet fra MK og Moa er vel 24 år gammel. Så noen unggutt er han ikke. VIF har Nouri, Singh og Fellah som er egenproduserte i 11-eren. Ikke så fryktelig imponerende det. En ting som er verdt og merke seg er jo at de HADDE Joshua King. Han ville sikkert vært fast dersom han spilte der fortsatt. Brix er også en spiller som tidligere har blitt spådd en stor framtid men han har ikke fått gjennombruddet sitt enda. I tillegg har jo VIF Leigh og Mos som de har plukket fra Skeid i likhet med Moa. VIF gjør en god jobb med unggutta, men jeg synes de for kanskje i overkant mye skryt. Jeg synes Stabæk gjør en like god jobb, om ikke bedre.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 01:55    Post subject: Reply with quote

VÃ¥lerenga har mange gode unggutter,ja, helt enig.

Fellah og Singh er ikke så langt unna å være for Enga det Tettey og Ciljan var for oss.

Det jeg skulle si, er at Vålerenga neppe kan ta æren for at disse kommer opp. I Oslo er det klubber som Skeid, Oppsal og Holmlia som står for utviklingen, så plukker Enga dem når de er gode nok.

Jeg tror det er lite Enga kan gjøre fra eller til med tanke på talentene. De må bare håpe på det beste. Da tror jeg Rosenborg har større muligheter for å få til et fungerende "akademi".

I Oslo, spesielt på østkanten, lever løkkefotballen i beste velgående. Det er det jeg frykter litt i Trondheim, at de beste skal bli for akademiserte og ikke ha tid, ork eller lyst til å være på løkka.

For det er på løkka man utvikler seg mest. Det er jeg overbevist om. Singh og Fellah spiller fortsatt både futsal og så vidt jeg forstår sammen med kamerater på Holmlia(har ikke spilt med Singh og Fellah, men jeg har spilt en god del sammen med Carlsen, her på Oppsal.)
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 27.03.2010 02:13    Post subject: Reply with quote

Gutta Barcelona fostrer opp på La Masia er ikke akkurat så værst så det går da helt fint med et akademi også.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 02:36    Post subject: Reply with quote

Det er sjelden "enten - eller", som sagt så tror jeg Rosenborg har et bra opplegg på gang.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 03:02    Post subject: Reply with quote

Vif kontra RBK, Mostafa Abdellaoue kontra Gjermund Åsen, jeg ser ikke den store forskjellen. Begge klubber tar fra sine nærmeste, det skulle egentlig bare mangle..

Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 03:27    Post subject: Reply with quote

Man kritiserer da ikke VIF for å hente en spiller som Mos. Det er da ikke dette diskusjonen handler om. Det er heller ingen som har nevnt Åsen som en av RBK sine selvutviklede spillere, etter hva jeg kan se.

Det som blir for dumt er å trekke frem spillere som Strandberg, Moa og Mos som eksempler på Vålerenga sin fantastiske talentutvikling. Ingen av de har kommet til Enga før de var myndig. Moa var sågar 22 år da han ble kjøpt, og det er som om at vi skulle tatt med Kris Stadsgaard på vår "kvote". Skal man ta med Mos, må vi kunne ta med Demidov. Strandberg tilsvarer Åsen. Gir ingen mening og har ingenting med talentutvikling å gjøre.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 04:41    Post subject: Reply with quote

Det begynner å bli mye rot nå og mye av det skal jeg ta på min kappe, beklager det.

1) Mohammed Abdellaoue nevnte jeg fordi han har imponert meg (og sikkert de fleste andre også).
Jeg tenkte ikke på ham som et talent.

2) Stefan Strandberg nevnte jeg hovedsaklig fordi jeg tror han ganske sikkert kommer til å overraske de fleste RBK-supportere. Har lite med talentdiskusjonen å gjøre.

3) Gjermund Åsen ble brukt av meg som et eksempel, fordi han ofte blir brukt som et eksempel på som en egenutviklet spiller, av RBK selv. At vi andre ikke mener det samme synes jeg er bra og helt riktig.

Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 15:49    Post subject: Reply with quote

Ironisk nok spiller Nordvik, som er av av de talentene som har spilt minst av Rosenborgs "første bølge" av talenter, i dag fast i VIF, mens deres talenter fra samme tid spiller i klubber som Aalesund - en klubb VIF anser seg for å være bedre enn. Glenn Roberts skulle jo bli en kjempespiss, og han sliter i dag benk i stor grad i sunnmøre.

VIF skal få godkjent på sin rekruttering om dagen, men ikke mer. De har et voldsomt nedslagsfelt og mange småklubber å hente fra, men er langt unna å være noen ener hva rekruttering angår.

EDIT: Vi kan jo for moro skyld sette opp et lag bestående av egne talenter og spillere hentet i ung alder den siste femårsperioden:

Barli

Nordvik-Demidov-Wangberg-Traorè

Skjelbred-Tettey-Ã…sen

Sellin-Bakenga-Karlsen

Da er spillere som Jamtfall, Helland, Aas og Henriksen på benken. Demidov bør kanskje byttes ut, da han var over 20 da han kom, men han var fortsatt en del yngre enn hva eksempelvis Moa var da han ble VIF-mann.

Jeg tviler på om VIF kan skilte med samme kvalitet i sitt "rekruttlag".
abikom
Rutinert

PostPosted: 27.03.2010 16:41    Post subject: Reply with quote

Jeg sier som Tor Kristian Karlsen; Vaalerenga er norges beste talentfabrikk. Og det er absolutt ikke en myte! Og de har fourtsetninger for aa bli enda bedre, kanskje unike i Norden. De verdsetter hoyet kvalifiserte trenere nede i VIF-systemet mye bedre enn det andre norske klubber gjoer. Men ja, de har et enormt market aa ta av. Oestkantguttene boer vaere et forbilde for hele den norske ungdommen. RBK skal ha mye skryt for det de faar til, for all del. Men det kan ogsaa bli bedre, og jeg tror VIF om noen aar vil vaere overlegne paa talentutvikling.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 16:54    Post subject: Reply with quote

abikom wrote:
Jeg sier som Tor Kristian Karlsen; Vaalerenga er norges beste talentfabrikk. Og det er absolutt ikke en myte!

Du kommer ikke med noe som underbygger dette. En påstand blir ikke mer sann av at den blir gjentatt gang på gang.
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 27.03.2010 16:59    Post subject: Reply with quote

Vi forblir enige om aa vaere uenige.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 17:05    Post subject: Reply with quote

Meget mulig at VIF er flinkere på å bruke ressurser på talentutvikling, har bedre trener- og støtteapparat, større staller osv. Men faktum er at VIF ikke får opp flere egne talenter/gode spillere fra egen region enn Rosenborg, eller flere andre for den saks skyld. Jeg synes at både Rosenborg, Start og Stabæk eksempelvis er minst like gode på å få fram egne talenter som kubben fra Oslo øst.

Talentutvikling for meg handler også mye mer om kvalitet enn kvantitet. Jeg tar heller et talent av Tettey-kaliber hvert 2-3 år enn tre Glenn Roberts hver sesong. Våre beste talenter havner i europeiske toppklubber for flere titalls millioner, mens VIFs beste gjør en bra jobb som faste på a-laget, for å si det litt flåsete. Rotasjonsspillere, benkefyll og spillere som gjør det bra på førstelaget an de fleste få til. De som er virkelig gode på talentutvikling oppdager og utvikler spillere som gjør seg bemerket i de beste ligaene i Europa.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 17:05    Post subject: Reply with quote

Jeg konstaterer at du verken kan eller vil konkretisere det du mener Vålerenga er best på. "Uenig" er ikke det ordet som først faller meg i hu.

Du kan jo svare meg på når Vålerenga sist hadde et bedre juniorlag enn Rosenborg, og når Vålerenga sist produserte en spiller av høy Tippeliga-klasse.
Back to top
JellyFish
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 18:11    Post subject: Reply with quote

abikom wrote:
Jeg sier som Tor Kristian Karlsen; Vaalerenga er norges beste talentfabrikk. Og det er absolutt ikke en myte!

Med Vålerenga mener du Skeid, antar jeg? Er vel både en og to av "VIFs talenter" som har hatt sin start der. Moa, Mos, Dawda Leigh, Fredheim Holm osv.

Ja, VIF har også H Singh og Fellah. Men føler ikke disse gjør VIF til Norges beste talentfabrikk...
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.03.2010 20:27    Post subject: Reply with quote

Vålerenga er ikke, og har vel ikke vært på den tiden jeg kan huske, spesielt gode på talentutvikling. Det de har vært gode på, er å hente unge, ferdigutviklede spillere fra nærområdet.

Stabæk, Start og Rosenborg, for å nevne noen, er minst ett hakk hvassere enn hovedstadens stolthet på å få fram egne talenter. Uansett hva TKK og Vålerenga-supporter abikom måtte mene om saken.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 27.03.2010 20:40    Post subject: Reply with quote

VIF har jo omtrent tappertsert uttakene til guttelandslagene i mange år nå, men noe galt må jo klubben likevel gjøre siden så få når toppnivå, verken i VIF eller andre klubber.
Ballahl
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 21:50    Post subject: Reply with quote

Det er landslagsledelsen for de unge som sliter med tunnelsyn. At de blant annet ikke har fått med seg talentet til Gjermund Åsen før iår, er et godt eksempel på den saken.

De ser ikke langt utenfor Ullevål Stadion!

Skulle likt å lese TKK uttalelse angående Vif-talenter..

Back to top
Snorreth
Rutinert

PostPosted: 27.03.2010 22:00    Post subject: Reply with quote

De yngres landslag settes vel stort sett sammen av kretsledere og landslagstrener? Og det er vel intet ukjent at far/sønn-rektruteringa når langt.
Uansett. Oslo har vel den sterkeste konkurransen og best rykte fra bunn til topp. Helt uforståelig er det da ikke, men er enig at det er tunnelsyn.

Og så kan vi også diskutere hvor mange av disse lovende 15-åringene som virkelig blir noe til slutt. Rolling Eyes

Ser forresten at bygda mi har startet idrettsbarnehage.
Barnehagendelen av idrettsanlegget har alltid eksistert, men nå har de altså opprettet mer spesialisert idrettsbarnehage.
Gleder meg til å se resultatene av dette i fremtiden.

Last edited by Snorreth on 27.03.2010 22:05; edited 2 times in total
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 27.03.2010 22:02    Post subject: Reply with quote

Ballahl sitt innlegg støttes, det foregår mye hoderisting her nede pga landslagsuttakene som har vært overfylt av vif-gutter. Registrerer at Løv-ham er på vei til å overta for vif. Synes jeg ser løv-ham bak spillernavnet i alle landslagsuttak nå for tiden.
Back to top
Chet
Junior

PostPosted: 28.03.2010 04:13    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

EDIT: Vi kan jo for moro skyld sette opp et lag bestående av egne talenter og spillere hentet i ung alder den siste femårsperioden:

Barli

Nordvik-Demidov-Wangberg-Traorè

Skjelbred-Tettey-Ã…sen

Sellin-Bakenga-Karlsen

Da er spillere som Jamtfall, Helland, Aas og Henriksen på benken. Demidov bør kanskje byttes ut, da han var over 20 da han kom, men han var fortsatt en del yngre enn hva eksempelvis Moa var da han ble VIF-mann.

Jeg tviler på om VIF kan skilte med samme kvalitet i sitt "rekruttlag".

Interessant debatt. Jeg vet for lite om talentarbeidet i RBK til å mene mye om det, men det er en imponerende liste du legger frem. I Vålerenga jobbes det etter min mening systematisk og godt. Det er uansett først nå man ser resultatene av satsinga som ble satt i gang i 2001. Selv om det fantes talenter også da, tar det tid å skape en kultur både hos trenere og spillere som gjør at de unge tar steget opp på a-laget.

Vålerenga etablerte et eget SFO (VFO) for noen år siden. I tillegg har klubben nå fulltidsansatte spillerutviklere og flere trenerkoordinatorer for barn barn fra 5 til 12 år.

Et tilsvarende VIF-lag ser omtrent slik ut:

Adam Larsen - Amin Nouri, Jørgen Horn, Stefan Strandberg, Kristian Brix – Daniel Fredheim Holm, Fredrik Carlsen, Harmeet Singh, Mohammed Fellah – Joshua King, Glenn Roberts

Benk:, Gudmund Taksdal Kongshavn (Frode Larsen), Steinar Strømnes, Aleksander Mathisen, Adnan Haidar, Arnar Førsund, Christer Jensen

For spesielt interesserte: Smile
Adam Larsen – kom til klubben som småguttspiller
Amin Nouri – kom til klubben som småguttspiller
Jørgen Horn – har, bortsett fra noen låneopphold, spilt i Vålerenga hele karrieren før han gikk til Viking
Stefan Strandberg – kom til klubben som juniorspiller
Kristian Brix – kom til klubben som åtteåring
Daniel Fredheim Holm – kom til klubben som juniorspiller
Fredrik Carlsen – kom til klubben som guttespiller
Harmeet Singh – kom til klubben som småguttspiller
Mohammed Fellah – kom til klubben som småguttspiller
Joshua King – kom til klubben som småguttspiller
Glenn Roberts – kom til klubben som tiåring
Gudmund Taksdal Kongshavn – kom til klubben som juniorspiller
Frode Larsen – kom til klubben som juniorspiller
Steinar Strømnes – kom til klubben som guttespiller
Aleksander Mathisen – bare spilt for Vålerenga før han dro til Aafk
Adnan Haidar – kom til klubben som småguttspiller
Arnar Førsund – kom til klubben som juniorspiller
Christer Jensen – har, bortsett fra låneopphold, spilt i Vålerenga hele karrieren

Det er litt tynt etter den gylne 90-årgangen, klubben har landslagsspillere både i 91- og 92-årgangen, men det er vanskelig å si om noen av dem tar steget. I 93-årgangen er Chuma Anene og Håvard Nielsen gode. Begge har kontrakt med a-laget og Nielsen er nok klubbens største talent siden Joshua King.

Rosenborg har vært gode til å få noen av de største talentene sine til å bli stabilt gode a-lagsspillere. Håpet er at Fellah, Singh, Strandberg og Nouri kan etablere seg for Vålerenga i år.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 28.03.2010 19:03    Post subject: Reply with quote

Chet wrote:
Jeg vet for lite om talentarbeidet i RBK til å mene mye om det

Dette er nok en fellesnevner i debatten. Få, om noen, har full oversikt over hva som skjer på rekrutterings- og ungdomsnivå i alle norske toppklubber.

Slik jeg ser det er det vanskelig å peke ut n klar ener på rekruttering, uavhengig hvilke klubber man følger. Rosenborg var altfor dårlige, men har blitt blant de beste. VIF har satset stort på rekruttering lenge, uten at de er oen hoffleverandør av storspillere. Flere andre er også helt i toppen, men det er vanelig å skille dem.
Ballahl
Veteran

PostPosted: 28.03.2010 19:17    Post subject: Reply with quote

Zorac, hvorfor brukte du ikke "Lunna"? Neutral

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 215, 216, 217  Next
Page 45 of 217

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb