English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Keepere 2010
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem bør stå i mål?
Rune Jarstein
65%
 65%  [ 70 ]
Daniel Örlund
34%
 34%  [ 37 ]
Total Votes : 107

Author Message
longines
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 03:45    Post subject: Reply with quote

Klevolainen wrote:
Nei jeg tror ikke jeg er den eneste i verden som ser det. Men situasjonen med Dorsin er den eneste hvor han rett og slett gjør en feilvurdering ved å gå ut.

Igjen, jeg mener ikke nødvendigvis at han ikke skal gå ut på noen av disse situasjonene. Men han må time riktig, for hvis han ikke gjør det så vil målet stå åpent. Mange av disse situasjonene på videoen er i beste fall en 10 % sjanse, ved å bomme så skaper han en 100% sjanse. Og da blir det en keepertabbe. Selv om det kanskje er riktig å gå ut offensivt, så forventes det at han ikke bommer når han gjør det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende

PostPosted: 01.03.2010 03:54    Post subject: Reply with quote

LarsG wrote:

Klevolainen; Slutt med å si at hver gang Jarstein går ut i feltet og bommer på ballen ikke kan regnes som tabbe fordi så ville det blitt mål uansett fordi motspilleren hadde
A) Slått våre forsvarssspillere i hodeduellen
B) Truffet mål
C) Truffet mål et sted hvor keeperen ikke stod

For en syltynn argumentasjon du driver med. Helt utrolig.

Det hadde hjulpet hvis du forstod hva jeg prøvde å si...
Jeg sier ikke at det ikke regnes som tabbe fordi det ville blitt mål uansett. Det jeg sier er at en keeper må velge om han skal gå ut eller ikke i slike situasjoner. Når han er langt unna og bommer totalt er det selvfølgelig en tabbe. ( Nå må vi huske at Jarstein måtte ta tak i keepertreningen sin selv for å få trene på dette, og at han ble bedre til å vurdere når han skulle gå ut og ikke etter dette. ) Når en keeper står på streken og blir stående der i en situasjon hvor motstanderen får kommet til avslutning uten all for stor konkurranse fra våre soppere og keeper kunne avverget ved å gå i duellen (han får tross alt bruke hendene) så er det selvfølgelig en tabbe. Og de to tabbene er like alvorlige. Hvis en keeper bommer i feltet oppstår det en stor sjanse for motstanderen. Hvis en keeper bommer på headingen fra feltet oppstår det en 100% sjanse (i ordets rette forstand). Noen ganger er det vanskeligere å vurdere, en keeper kan satse på at våre forsvarere vinner duellen, men de taper den såvidt og headingen kommer. I så fall har han ikke gjort en TABBE ved å ikke gå ut, men han har ikke vært dyktig nok. Det er en klar forskjell. Dette gjelder også når keeperen som går ut i feltet når akkurat for kort og dermed ikke har vært dyktig nok. Det er ikke da snakk om en TABBE.

Jeg mener den offensive keepertypen er en keeper for fremtiden, mens den defensive hører fortiden til.

Forstod du nå?

Last edited by Hedning on 01.03.2010 04:05; edited 1 time in total
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.03.2010 04:00    Post subject: Reply with quote

longines wrote:

Mange av disse situasjonene på videoen er i beste fall en 10 % sjanse, ved å bomme så skaper han en 100% sjanse. Og da blir det en keepertabbe. Selv om det kanskje er riktig å gå ut offensivt, så forventes det at han ikke bommer når han gjør det.

Det scores ikke på 100% av de situasjonene hvor Jarstein går ut å bommer, det har flere haters her også stresset. "Alle gangene han bommet men det ikke ble mål har folk glemt!". La oss si det oppstår en 50-70% sjanse. (Jeg har ikke telt) Flere ganger har det at Jarstein går opp i duellen avverget avslutninger på mål selv om han ikke har nådd ballen. Det koker vel til slutt ned til et regnestykke hvor vi havner på forskjellig side. Hvor stor sjanse oppstår det hvis han ikke går ut og avslutningen kommer? Hvor mange ganger blir det mål da? Som sagt, jeg mener den offensive typen er fremtiden og som kommer til å være den største utviklingsfaktoren på keepersiden fremover. Rekkevidde i feltet og offensivitet vil bli viktigere og viktigere. Men jeg er ikke drillo så regnestykket står jeg over.

Du sier det er et krav at han treffer når han først går ut, jeg synes det er urimelig å kreve at en type keeper aldri skal feile på sin styrke, mens en defensiv keeper har lov å feile med sin taktikk. Jeg tipper flere baklengs i år. Vi får se når året er over. Uten at svaret vil overbevise noen av oss noen vei Wink
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 04:08    Post subject: Reply with quote

Det som uansett er sikkert, er at du må time riktig når du først går ut. For går du ut å bommer, så blir det i de aller fleste tilfeller en langt større sjanse enn hvis du står på strek. Bommer du så har jo motstanderen vunnet duellen i tillegg til at målet står åpent. Står du på strek må tross alt motstanderen slå en forsvarsspiller i duell og så få ballen forbi en keeper. Det beste er å gå ut offensivt og plukke ned ballen, det nest beste er å stå på strek. Mens det er katastrofe å gå ut å bomme. For da har du skapt en 100 % sjanse i en situasjon som kanskje bare er en 10 % sjanse.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.03.2010 04:19    Post subject: Reply with quote

Ok, her er mitt regnestykke.

Går han ut og bommer skaper han en 70% sjanse(var snill med deg nå) av det som var en 10% sjanse.
GÃ¥r han ut og plukker lager han en 0% sjanse av en 10% sjanse.

Plukker han altså 6/10 i situasjoner hvor andre keepere ikke ville gått ut så tjener han på sin strategi. De 4 som går i mål kaller du da tabber. Likevel har han gjort en bedre jobb. Når tallet han plukker stiger til 8-9/10 med erfaring, snakker vi virkelig om en rå keeper som tjener utrolig mye på sin offensive instilling, til tross for en "tabbe" nå og da.

(Tar forbehold m dårlig matte, tror uansett poenget mitt kom frem)

Last edited by Hedning on 01.03.2010 04:30; edited 1 time in total
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 04:24    Post subject: Reply with quote

Klevolainen wrote:
Jeg tipper flere baklengs i år. Vi får se når året er over. Uten at svaret vil overbevise noen av oss noen vei Wink

Jeg ser enkelte tipper dette, og at de mener at dette liksom skal bevise at Ørlund er dårligere enn Jarstein. En sånn tankegang er så snever at jeg ikke en gang vet hvor jeg skal starte. Antall baklengs handler om LANGT mer enn keeperen. Først og fremst handler det om hvor gode vi blir som lag, både defensivt og offensivt. Hvordan blir spillestilen? Blir vi mer offensive? Mer defensive? Individuelle feil fra enkeltspillere som fører til store målsjanser? Tilfeldigheter og marginer? Og mye mer...

Og måle en keeper etter noe simpelt som antall baklengs, når vi vet hvor mange komplekse årsaker det kan ligge bak, blir for dumt.

Forøvrig tror jeg også vi kommer til å slippe inn flere mål. Vi var rett og slett så gode defensivt i fjor, at det skal bli vanskelig å matche i år. Og selv om vi skulle få 10 flere mål i mot i år, så trenger ikke det bety noe i forhold til Jarstein vs Ørlund.

Last edited by longines on 01.03.2010 05:16; edited 1 time in total
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.03.2010 04:26    Post subject: Reply with quote

Jeg sa jo også det at det ikke ville bevise noe. Tror du jeg er helt kjøttkake? Det lå jo selvsagt i kortene at jeg mente skiftet fra Jarstein til Ørlund vil bidra til dette.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 04:29    Post subject: Reply with quote

Klevolainen wrote:
Ok, her er mitt regnestykke.

Går han ut og bommer skaper han en 70% sjanse(var snill med deg nå) av det som var en 10% sjanse.
GÃ¥r han ut og plukker lager han en 0% sjanse av en 10% sjanse.

Plukker han altså 6/10 i situasjoner hvor andre keepere ikke ville gått ut så tjener han på sin strategi. De 4 som går i mål kaller du da tabber. Vel, kall det hva du vil, jeg kjøper den lett.

(Tar forbehold m dårlig matte, tror uansett poenget mitt kom frem)

Du mangler noe i regnestykket, de gangene den andre keeperen går ut og plukker ned ballen. Det er kanskje vanskelig for noen å innse, men Jarstein er ikke den eneste keeperen som beveger seg fra streken på innlegg og cornere.

Jeg vil forøvrig anbefale deg og ikke henge deg så mye opp i tallene mine, det er bare for å skille mellom store og små målsjanser og ikke eksakt vitenskap.

Last edited by longines on 01.03.2010 05:08; edited 1 time in total
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.03.2010 04:35    Post subject: Reply with quote

Jeg mangler vel ikke noe i mitt regnestykke. Jeg sier "plukker han så og så mange baller i situasjoner hvor andre IKKE går ut." Aldri sagt at han er den eneste som går ut.

Du derimot tar ikke med at han skaper en 0% sjanse av det som hadde vært 10% de gangene han går ut og plukker (og andre keepere ikke ville gjort det). En svakhet i argumentasjonen din jeg har prøvd å påpeke hele veien, men som du fortsatt ikke har tatt stilling til / høyde for.

Tallene er ikke viktige nei, de illustrerer bare poenget.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 04:48    Post subject: Reply with quote

Klevolainen wrote:
Jeg mangler vel ikke noe i mitt regnestykke. Jeg sier "plukker han 6/10 i situasjoner hvor andre IKKE går ut. Aldri sagt at han er den eneste som går ut.

Men hvorfor skal andre ikke gå ut? Hva om de andre går ut å timer bra når de bør, samtidig som de står på streken når de bør? Og slipper inn færre mål enn Jarstein. Hvorfor setter du Jarstein opp mot en trestokk som kun står på streken?

Quote:

Du derimot tar ikke med at han skaper en 0% sjanse av det som hadde vært 10% de gangene han går ut og plukker (og andre keepere ikke ville gjort det). En svakhet i argumentasjonen din jeg har prøvd å påpeke hele veien, men som du fortsatt ikke har tatt stilling til / høyde for.

Det har jeg vel tatt høyde for. Jeg har flere ganger skrevet at det beste en keeper kan gjøre er å gå ut i feltet og plukke ballen. Det jeg derimot har poengtert er at han må være sikker når han gjør det, da man i realiteten ofrer 70-80 % (Whatever, tallet er ikke det viktige) for å vinne de 10 %. Gjør du om en minimal målsjanse til en gedigen en, så har man gjort en tabbe.

Quote:

Tallene er ikke viktige nei, de illustrerer bare poenget.

Nå er det jeg som i utganspunktet dro inn tallene, så jeg får ta det på min kappe. Men dette er ikke eksakte tall som du bare kan putte inn i et slags statisk regnestykke. Faktisk er tallene forholdsvis tilfeldige, det var bare for å vise forskjellen på små og store sjanser.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.03.2010 04:55    Post subject: Reply with quote

Ja og jeg har nok bommet totalt på regnestykket uansett, så bra for meg Cool
Uansett er Jarstein ferdig i rbk nå, så får slutte å dvele på hva som kunne ha blitt. Håper Ørlund gjør en fantastisk sesong, blir her i mange år og spiller seg inn på svenske landslaget som soleklart førstevalg.

God natt!
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 04:57    Post subject: Reply with quote

Og jeg var for trøtt til å legge merke til det. Vil uansett legge til at den keeperen som tjener mest, er den som mestrer balansen mellom å være offensiv og defensiv etter hva situasjonen krever.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 08:51    Post subject: Reply with quote

Morsom matematisk debatt etterhvert dette. Man har glemt å legge til hvor mange % Ørlund kan forbedre seg i feltet og hvor mange % flere tabber det vil føre til osv. Very Happy
Jeg holder med dem som spiller for RBK til enhver tid, og nå ser det ut til å bli Ørlund.
Henri
Legende

PostPosted: 01.03.2010 10:46    Post subject: Reply with quote

Viking går videre med Rune Jarstein
Back to top
batigol
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 10:47    Post subject: Reply with quote

Viking og Jarstein hadde positivt møte i natt ifølge Østenstad og man går derfor videre med forhandlinger.
Hva kan vi forvente å få for en landslagskeeper?
kristobal
Legende

PostPosted: 01.03.2010 10:49    Post subject: Reply with quote

8-9 millioner kroner. Eventuelt noe mindre pluss videresalg.

Markedsverdien på Jarstein er nok i hvert fall ikke høyere enn da vi kjøpte ham fra Odd. I tillegg har han kontraktsvarighet kun ut 2010.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Henri
Legende

PostPosted: 01.03.2010 11:02    Post subject: Reply with quote

Er ikke 8-9 mill optimistisk?
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 01.03.2010 11:04    Post subject: Reply with quote

Med den gode flyten Hoftun & Co er inne i akkurat nå, vil jeg anslå en overgangssum på 3-3,5 millioner pluss videresalg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Macha
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 11:26    Post subject: Reply with quote

telte 4, til nød 5 taber på 2 år i den videoen Smile

Takk for at du støtter det jeg har prøvd å si hele tiden Smile
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 01.03.2010 11:36    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Med den gode flyten Hoftun & Co er inne i akkurat nå, vil jeg anslå en overgangssum på 3-3,5 millioner pluss videresalg.

Alexander Ødegaard i bytte antakelig Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
vingback
Veteran

PostPosted: 01.03.2010 11:39    Post subject: Reply with quote

Med Erik "Kremmer'n" Hoftun bak roret får vi maks 4 mill ut av en slik handel.
Back to top
ashley
Junior

PostPosted: 01.03.2010 11:43    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
8-9 millioner kroner. Eventuelt noe mindre pluss videresalg.

Markedsverdien på Jarstein er nok i hvert fall ikke høyere enn da vi kjøpte ham fra Odd. I tillegg har han kontraktsvarighet kun ut 2010.

Hei, jeg er vikingsupporter, så jeg skal unngå å plage dere for mye, men siden dette handler om Viking så tenkte jeg å komme med noen kommentarer.

Viking har vært interesserte i både en svensk og en tsjekkisk keeper tidligere i oppkjøringen. I begge tilfeller har det vært spekulert i en overgangssum rundt 5 millioner kroner, dette har ikke Viking vært interesserte i å betale, så om jeg skal tippe tror jeg Hedons spekulasjoner bør stemme.
Back to top
Bobby Bacala
Junior

PostPosted: 01.03.2010 12:18    Post subject: Reply with quote

- Jarstein klar for Viking
http://www.nrksport.no/fo.../1.7017435

og

http://www.ta.no/fotball/...997772.ece

(Edit: la til lenke til originalartikkel i Telemarksavisa)
Tangen1986
Senior

PostPosted: 01.03.2010 12:35    Post subject: Reply with quote

litt spesiell denne diskusjonen i natt.

I denne sammenheng vil jeg spørre longines med sitt gammeldagse keepersyn om han tror det er tilfeldig at vi i Rosenborg har hatt langt mindre sårbarhet på defensiv dødball og innlegg i perioden med Jarstein kontra det helvette vi opplevde med mr shotstopper E Johnsen og minst like ille L Hirschfeld som er/var like feltpassiv som Espen Bugge Pettersen. Jarstein har riktignok hatt en del feilvurderinger i feltet, men har med sin offensive stil hindret uttalige situasjoner/potensielle målsjanser som stort sett ble livsfarlige gang på gang når vi hadde passive Hirschfeld som keeper, aller værst i 2007 hvor vi slapp inn på dødball i minst 4/5 kamper og fikk store sjanser imot nesten vær eneste gang.

Bortekampene mot LSK 2006 & 2007, hjemmekampen mot Ham-Kam 2006 og begge Mesterligaoppgjørene mot Schalke 04 er skrekkeksempler på hvor sårbar Hirschfeld gjorde oss med sin passive spillestil selv om han var en stabil og trygg keeper med få klare tabber.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 01.03.2010 12:37    Post subject: Reply with quote

Hehe, jaja, må si jeg er overraska over at dette gikk gjennom. Skjønner ikke helt hva Jarstein holder på, men han om det. Muligheten til å vinne tilbake plassen (særlig med ny trener), Bosman-option som exit-strategi dersom det ikke skulle lyktes, mulighet til å spille i Champions League, bedre muligheter til å komme seg utenlands, ville jeg trodd skulle telle nok til at han ble værende på tross av vrakinga, men det var det altså ikke. Skal bli særdeles interessant å følge han i Viking. Jeg tror han blir som hos oss: veldig god i perioder, veldig dårlig i perioder.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15  Next
Page 12 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb