View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bolgebah Veteran
|
Posted: 05.11.2009 13:12 Post subject: |
|
|
Og Mini kunne vel også gjort noe annerledes. For eksempel kunne han bestemt seg for om han er medlem av klubben og stiller på medlemsmøte der styrelederen redegjør for trenersaken, eller om han er TV2-kommentator og uttaler seg om hva han vet fra sine kilder i klubben dagen etterpå. Ikke begge deler. |
|
Back to top |
|
 |
naoned Junior
Joined: 05 Aug 2008 Posts: 36 Location: Trønder i tigerstaden
|
Posted: 05.11.2009 13:24 Post subject: Hareide |
|
|
Kan noen forklare oss med korttidshukomelse hva som var så uspiselig med Hareides avgang i forhold til det spillet Hamrén har kjørt i det siste?
Husker at Hareide var mer ute i media enn Hamrén har vært, men slik saken har endt opp er de to sakene relativt like!
Til dere som nevner OBR som mulig trener: Hvordan kan dere mene det? Han uttalte vel under/etter sin tid som hovedtrener at han ikke konfronterte spillerne selv med kritikk, men lot andre ta den jobben. Hvordan kan han da i heletatt kunne fungere som hovedtrener? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 13:31 Post subject: |
|
|
Bratseth oppsummerte ganske bra: Hareide gikk bak ryggen på RBK, og forhandlet med NFF. Flere ganger ble han konfrontert med ryktene, men benektet å ha pratet med Kåfjord og Espelund.
Kort sagt en løgner. |
|
Back to top |
|
 |
TomBoy Proff
|
Posted: 05.11.2009 13:35 Post subject: |
|
|
Jeg setter iallefall pengene på en svensk en. Dårlige odds på de norske kandidatene etter det jeg fikk vite i ett møte på stadion imorgest. |
|
Back to top |
|
 |
naoned Junior
|
Posted: 05.11.2009 13:42 Post subject: |
|
|
Takk for den 2mas!
Men igjen så hadde Hamrén møter med SvFF i full offentlighet. Og ingen skal få meg til å tro at Hamrén ikke skjønte tegningen når han troppet opp på Værnes. Så jeg mener situasjonen er relativt lik.
Men Hamrén er en mer komplett trener da, så skulle gjerne hatt med han videre.
Men situasjonen tatt i betraktning er vel denne løsningen det beste vi kunne håpet på!? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 13:44 Post subject: |
|
|
Hamrén var åpen overfor klubben mens Hareide benektet NFF-samtaler på direkte spørsmål. |
|
Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 05.11.2009 13:49 Post subject: |
|
|
Forskjellen er jo enkelt at Hamrén valgte å være ærlig, mens Hareide valgte å lyve. Det er vel hovedforskjellen på de to, og også et av de viktigste argumentene for at Hareide aldri bør komme tilbake til Lerkendal, annet enn evt. som trener for et annet lag.
Når det er sagt er ikke Hareide lenger god nok for RBK heller. Han er ikke den som kan løfte klubben videre, og vil kun være en midlertidig løsning om klubben ønsker å utvikle seg og etablere seg på et høyere europeisk nivå.
Nå har vel enkelte på brakka også en overdreven frykt for nytt blod, men erfaringene med Hamrén i klubben bør jo være et tegn på at den nye treneren godt kan hentes utenfra! _________________ mvh HeXX
|
 |
naoned Junior
|
Posted: 05.11.2009 13:54 Post subject: |
|
|
RBK burde jo være et interessant prosjekt for "The chosen one". Da får han bevise sine evner!
 |
|
Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 05.11.2009 14:20 Post subject: |
|
|
Jeg savner debatt om assistenttrener her, men har dårlig med synspunkter selv. Er det nærmest gitt at Henriksen fortsetter som assistent, eller finnes det muligheter for friskt blod? |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 05.11.2009 14:22 Post subject: |
|
|
Hva slags debatt blir det da? Den nye treneren bestemmer jo selvfølgelig det selv? _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 14:31 Post subject: |
|
|
Dagbla':
I morgen kommer Ole Gunnar Solskjær til Norge for å holde foredrag for norske fotballtrenere. Ikke for å snakke med Rosenborg om jobben til Erik Hamrén.
Han satte seg ned med Brann før han dagen etter samtalen takket høflig nei til den jobben Steinar Nilsen nå holder i Bergen. Det samme gjorde han med Karen Espelund og Per-Mathias Høgmo i januar - den tidligere NFF-duoen som etter England-turen for 10 måneder siden ga Drillo det vikariatet han så inderlig ønsker omgjort til fast stilling. Og i løpet av de siste ukene har han i landslagstrenersammenheng snakket med påtroppende Toppfotballsjef Nils Johan Semb også - akkurat slik han eventuelt vil snakke med Rosenborg om de skulle melde sin interesse.
Men tolker jeg Ole Gunnar Solskjær rett så har ikke synet på en trenerjobb i Norge forandret seg veldig det siste året.
Fordi lojaliteten og styringen av lærekurven hans fortsatt tilhører Sir Alex Ferguson.
- Jeg lærer så mye her - jeg lærer noe nytt hver eneste dag. Og derfor er utgangspunktet mitt fortsatt at jeg blir her så lenge sjefen (Ferguson) er her. Det er han som har gitt meg sjansen.
Invaluable - uvurderlig - er ordet Ole Gunnar Solskjær bruker på lære- og formingstida han lever i Manchester United. Fra manager Ferguson på toppen og ned til norske gutter som Magnus Wolff Eikrem (19) og Joshua King (17) som elever på treningsfeltet - det er bare å ta for seg og suge det inne. Og ble han omtalt som fotballklok og genial som spiller skal du vite at det er først nå han virkelig har begynt å sette seg inn i spillets mange faser.
Steget fra spiller til trener er nemlig mye større enn du tror.
- SOM SPILLER GJORDE du det du ble fortalt, tenkte litt sjøl og så gikk du hjem, sier Ole Gunnar Solskjær.
- Nå tenker og snakker jeg fotball hele tida. Og bare det jeg har lært på den korte tida jeg har vært reservelagstrener i United - det er helt enormt.
- Når du har en assistenttrener på reservelaget som har vært manager i Antwerpen og Hull forteller det alt om hvilken kompetanse det er i klubben. |
|
Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 05.11.2009 14:58 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Hva slags debatt blir det da? Den nye treneren bestemmer jo selvfølgelig det selv? |
På samme måte som at Rosenborg selv bestemmer hvem som skal bli trener. Vi diskuterer det likevel, men jeg innser at assistent-rollen er av mindre interesse og at den betinger på hvem som blir trener... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 15:00 Post subject: |
|
|
Skal frikjenne KÃ¥fjord; han tok vel over i 2004. Omdal var mannen i Hareide-saken:
VG, 28.11.03
I natt fikk VG et lengre intervju med Hareide på flyet fra Serbia til Trondheim. Hareide er glad han endelig kan si at det er landslagssjef han vil bli.
- Jeg følger bare hjertet mitt. Men Røde Stjerne-kampen har ligget der hele tiden. Jeg følte at det ville blitt feil å si at det er landslagssjef jeg vil være før den kampen var ferdigspilt. Det har plaget meg kolossalt, sier Hareide.
Han understreker hvilket enormt press han har følt.
- Jeg har levd med dette dobbeltspillet. Derfor var det et tonn som forsvant fra skuldrene mine da jeg endelig kunne si hva jeg følte, sier Hareide.
Han forteller at jobben som landslagssjef vil passe livssituasjonen hans bedre - og at han er lei all reisingen som klubbtrener.
- Bratseth beskriver vinglingen din som uspiselig?
- Det er helt greit. Jeg kan forstå at han føler det sånn. Men jeg gjorde det på denne måten fordi jeg visste at Røde Stjerne-kampen kom. Jeg ville ikke ha fokus på dette. Det var årsaken, svarer Hareide, som ikke akkurat lyktes med den taktikken.
- Noen vil mene du er en mann uten ryggrad?
- Hvorfor det? kontrer Hareide.
- Fordi du har lovet Rosenborg å bli - i flere møter?
- Hvis jeg ikke hadde hatt ryggrad, hadde jeg ikke stått foran 55.000 mennesker og ledet Rosenborg og visst det jeg visste. Det skal mer enn en makrellryggrad til for å takle det, svarer Hareide bryskt.
Han blånekter for at det allerede eksisterer en hemmelig avtale mellom ham og fotballpresident Per Ravn Omdal.
Faktisk hevder han at de overhodet ikke har snakket sammen siden det omstridte møtet på Gardermoen i forrige uke.
Hareide sier at han er usikker på om NFF fortsatt ønsker ham.
- Jeg håper de fortsatt vil ha meg. Men jeg skal ringe dem fredag og høre om de vil ha meg, forteller Hareide.
VG vet at Hareide var oppgitt over den måten han fikk tilbud om å bli landslagstrener på. Etter det VG forstår, skal Omdal ha forelagt Hareide de personlige betingelsene - men bedt ham ordne opp med Rosenborg-ledelsen på egenhånd.
Det gjorde Hareide veldig frustrert - og hjalp svært lite i en allerede vanskelig situasjon. Hareide var frustrert over at NFF ikke ventet til etter gårsdagens kamp med å kontakte ham.
Dermed fikk han en drøy uke med rykter og spekulasjoner - som han sterkt bidro til selv. Hareides tvetydigheter har irritert RBK-lederne mer enn de har villet si.
Hadde ikke Hareide bedt om samtalen med Bratseth onsdag kveld, ville han uansett blitt kalt inn på teppet.
- Vi måtte tatt en runde til, medgir Bratseth.
Og på TV før kampen i går sprakk han og betegnet Hareides vingling som «uspiselig for Rosenborg».
- Jeg skjønner at Åge ikke har hatt det helt enkelt. Men prosessen her er kritikkverdig. Og det var det som var uspiselig for Rosenborg, sier Bratseth.
VG fikk også i natt bekreftet at personer i Rosenborgs ledelse stempler Hareide som en person «uten ryggrad», siden han i flere møter med dem har hevdet at han blir på Lerkendal. De føler seg ganske enkelt ført bak lyset av Hareide.
Hvis NFF likevel ikke ønsker Hareide, står Rosenborg der med en trener på toårskontrakt som vil bort.
VG, 02.09.04:
RBK-direktør Rune Bratseth kjører sin Mercedes 500 SL toseter da vi får hans versjon av Åge Hareides dramatiske sorti etter én sesong på Lerkendal.
- Vi hadde det mye moro med Åge Hareide. Humøret hans er veldig godt. Og han gjorde en meget god jobb. Men det ligger et eller annet igjen i lufta her oppe. Kanskje leges det med tid og stunder.
Rune Bratseth var den som ringte Hareide og ga ham jobb i Rosenborg i løpet av 10 sekunder, samme dag som han sa opp i Brøndby. Og han var den som ikke skjønte stort av samme manns fremgangsmåte da Hareide forsvant til Norges Fotballforbund.
- Kommunikasjonen hans var veldig dårlig. Han prøvde å være klar overfor klubben, men var uklar i mediene. Åge klarte ikke å takle problematikken på rett måte. Jeg er helt sikker på at han ville gjort ting annerledes om han kunne gjort det om igjen.
- Burde han vært ærligere?
- Han hadde nok hatt det bedre om han hadde sagt med en gang hva han ønsket seg. Vi ville ikke stilt oss i veien da. Men sånn som det ble nå, så er det noen sår som ikke har grodd. Kanskje mer hos dem som ikke var involvert enn vi som var det.
- Hva med NFFs rolle?
- De opptrådte heller ikke bra her. Kommunikasjonen mellom NFF og Hareide var mangelfull. Og noen må ha snakket usant her. |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 05.11.2009 15:18 Post subject: |
|
|
Jeg ser at de fleste her mener at vi bør ha ny trener klar så fort som mulig. Jeg er ikke helt enig og tror ikke at RBK tenker slik heller, fordi vi da vil få en hasteprosess og sannsynligvis ikke den treneren som vil være best for oss, samtidig som det vil være mye mer forstyrrende med ny trener som skal gjøre ting på sin måte, enn at Hamren og Rambo fortsetter sitt arbeid med laget så lenge som mulig.
Hamren er IKKE forbundskapten før 1. sept, han er HOVEDTRENER i RBK. Det er etter det jeg forstår strengt regulert i avtalen når og hvor mye Hamren skal bidra for SvFF. I tillegg inneholder avtalen etter det jeg ha hørt incentiver som gjør at Hamren har all grunn til å levere resultater helt fram til den dagen han fratrer, ellers blir det bare smuler på han fra RBK dette året.
RBK's mål er at Hamren skal posisjonere oss for seriegull og kvalifisere oss til CL før han drar. Og jeg er enig i denne tankegangen. Jeg tror at det er mye større sannsynlighet for at HAmren leverer disse resultatene enn en helt ny trener som starter i januar. Jeg forutsetter da at HAmren er proff nok til å klare dette, han får jo drømmejobben som han har sutret seg til den 1. sept.
Hva så når Hamren drar? Hvordan tenker klubben rundt trenerskiftet?
Ved å gjøre det på denne måten vil de, som nevnt av mange, kjøpe seg tid slik at det kan kjøres en grundig prosess og forhåpentligvis kan vi signere den treneren som har de kvaliteter som er gode nok for å lede RBK, og på best mulig måte kan føre laget til nye høyder fra 2011 og utover. Ved en hasteansettelse nå ville vi sannsynligvis fått Sollied, ByRise eller Hareide(grøss). Jeg tror ikke klubben stresser med å ha den nye treneren på Lerkendal den 1. sept heller, men kjører en mellomløsning siste tredjedel av serien og ev gruppespill. Og det blir nok ikke Henriksen. Jeg tipper at det blir den som har mest erfaring av alle som seiler den siste etappen av 2010 sesongen. Sikre kilder nær RBK sier at han ikke er uvillig.
Med en slik løsning har vi ett år på å finne ny trener, og hvis vi på den tiden ikke klarer å finne noe bedre alternativ enn Hareide, skal jeg melde meg ut av klubben.
Min ønskedrøm er at JJ ønsker å ta utfordingen det er å trene nordens største og beste klubb, og at han 1. jan 2011 entrer Lerkendal uten at Ingebrigt får et rødt øre.
RBK har fått mye ufortjent pes i denne saken. Slik situasjonen utviklet seg syns jeg at styret fortjener skryt for å ha gjort godt arbeid.
Hamren derimot har mistet glansen. Så lenge han gjør jobben i RBK, vil jeg forholde meg likegyldig til han, 1. sept er han glemt. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
Back to top |
|
 |
naoned Junior
|
Posted: 05.11.2009 15:24 Post subject: |
|
|
OK, jeg gir meg! Hareide-saken var ikke bra! |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 05.11.2009 15:49 Post subject: |
|
|
Er det noen spesiell grunn til at du tar frem denne saken 2mas?
Vet du noe som du ikke har lov å si? _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 05.11.2009 15:50 Post subject: |
|
|
Han drar den frem fordi forumbrukeren "naoned" spurte om forskjellene. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 15:52 Post subject: |
|
|
Das stimmt.
Til Ode: Jeg er enig i at sjansen for CL-gruppespill nok kan være størst om Hamrén fortsetter, og jeg spurte også Svendsen om om dette dermed betyr at RBK satser mer på CL enn seriegull neste sesong - i ytterste konsekvens. Husker ikke ordrett hva Svendsen svarte, men han pratet mest rundt grøten.
Men i alle fall: Spørsmålet er om denne mulige kortsiktige gevinsten er større enn utfordringa om stadig mas om ny trener for RBK og stadig mas om landslaget for Hamrén. Det blir kort sagt mye uro neste år om ingenting nytt skjer før vi nærmer oss 1. september.
Derfor tror jeg personlig at RBK gjerne tar noen mill. ekstra fra SvFF og lar Hamrén flytte permanent til Göteborg tidligere - om man finner den man vil ha.
Personlig syns jeg "kupping" av Jönsson nå før jul vil sende et positivt signal om at RBK igjen har makten i norsk fotball. Men ikke dermed sagt at jeg slår fast at han er treneren RBK bør velge. Det er jeg ikke sikker på. Likevel ser jeg verre utfall. |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 05.11.2009 15:55 Post subject: |
|
|
ode wrote: | Jeg tror ikke klubben stresser med å ha den nye treneren på Lerkendal den 1. sept heller, men kjører en mellomløsning siste tredjedel av serien og ev gruppespill. Og det blir nok ikke Henriksen. Jeg tipper at det blir den som har mest erfaring av alle som seiler den siste etappen av 2010 sesongen. Sikre kilder nær RBK sier at han ikke er uvillig.
Min ønskedrøm er at JJ ønsker å ta utfordingen det er å trene nordens største og beste klubb, og at han 1. jan 2011 entrer Lerkendal uten at Ingebrigt får et rødt øre. |
Jeg håper inderlig du har rett, jeg likte den tanken! _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 05.11.2009 15:55 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke vi kupper Jønsson nå. Det handler om penger. Han vil bli dyr og det har vi ikke råd til nå. Neste år kan han signalisere at han ønsker seg RBK ved ikke å forlenge med Stabæk. Da er det fritt fram. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 05.11.2009 15:58 Post subject: |
|
|
Når ble for øvrig sist en trener hentet fra en Tippeligaklubb til en annen en under kontrakt? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 05.11.2009 16:00 Post subject: |
|
|
Beklager skumlesing, men ser at jeg gikk glipp av en viktig setning: Du tror altså Eggen vil være vikar, ode?
Aftenposten skriver forresten som følger:
Dette minner om et ekteskapsbrudd som utsettes, bare fordi det gjør så vondt å skilles her og nå. Det beste, hvis vi ser bort fra økonomisk taktikk og kompensasjon, hadde vært å kutte båndene umiddelbart.
Da blir det også lettere å komme seg videre på lang sikt.
Sannsynligvis er det også det som skjer i løpet av vinteren. Rosenborg må bare finne den rette først, den åttende i rekken siden Nils Arne Eggen ga seg i 2002.
Les mer: Taperen er Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 05.11.2009 16:00 Post subject: |
|
|
Tror det er verdt å vente på at kontrakten til JJ går ut, slik at vi kan hente han gratis. Slik situasjonen er nå virker det helt umulig å kjøpe ham fri. _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
|
Posted: 05.11.2009 16:12 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Beklager skumlesing, men ser at jeg gikk glipp av en viktig setning: Du tror altså Eggen vil være vikar, ode?
|
Hvis vi ikke har trener innen 1. sept, tror jeg vi velger en vikarløsning ut sesongen. Har vi kvalifisert oss til gruppespill i CL/EL har vi vel ingen bedre enn Senior til å ta den vikarjobben? Er han villig og motivert er det ingen bedre løsning etter min mening. Har vi IKKE kvalet til gruppespill stiller det seg litt annerledes. Da kan vel Rambo også kjøre serien de sist 6-7 kampene.
Ja, jeg tror han vil vikariere hvis han blir spurt. _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
Back to top |
|
 |
|