View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
davus Rutinert

|
Posted: 18.08.2009 14:04 Post subject: |
|
|
tenkte faktisk akkurat det samme. _________________ Forza Rosenborg |
|
Back to top |
|
 |
Halvor Junior
|
Posted: 18.08.2009 14:58 Post subject: |
|
|
Kan eventuelt ha vært en vind-vind situasjon. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 18.08.2009 16:18 Post subject: |
|
|
Hehe  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.09.2009 14:06 Post subject: |
|
|
Kroksæter, Rambo og Lyngen diskuterer i kampavisa (s. 23).
Skal ærlig talt ikke forundre om nettopp dette er en av hovedårsakene til surmulinga fra Adressa:
Quote: | KK: Man lager litt flere gjerder og man lukker litt flere treninger, man gir ut mindre informasjon. Bare det at man på lørdag ikke får se hvem som spiller på søndag, det er med og lukker debatten.
TH: Lørdagene får du se, det er fredagene du ikke får det, he he.
KK: He he. Da er det for seint. For da rekker man ikke lørdagsavisa, og da har man tatt i fra Olga muligheten til å være uenig i laguttaket. Og i sum er det mange sånne ting som har endret seg og som har skapt distanse. Og det er det samme som skjer over alt i verden. |
Adressa snakker altså for sin egen syke mor. I går var det stappfullt med publikum på treninga, og alle storkoset seg i sola. Hvorfor i alle dager skal man i stedet stenge på lørdag enn på fredag?
Adressa får heller bruke kilder når de sjøl ikke gidder å møte opp.  |
|
Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 20.09.2009 14:51 Post subject: |
|
|
Ja, det er jo direkte tragisk at ikke Adressa får trykke laget til søndagens kamp i lørdagens avis. Det er jo en forbrytelse at gamle Olga på 87 år, som er dårlig til beins, og som gjerne vil sitte sammen med Kjernen, men som blir nektet tilgang fordi hun er gammel og ikke kan stå, at hun ikke får se lagoppstillingen i lørdagsavisa og kan fortelle hvor uenig hun er i trenerens disposisjoner.
Stakkars lille Kroksæter. Det er så synd på ham, stakkar. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 20.09.2009 15:15 Post subject: |
|
|
Hehe, fin den
Adressa lever i en verden der de fortsatt tror at de skal være enerådende på alt nytt om RBK, hvor de kan gå inn hvor som helst når som helst og hvor RBK gir fra seg all informasjon uten videre.
Adressa har tydeligvis ikke fått med seg at dagens informasjonssamfunn er et annet enn på 90-tallet, og at RBK som klubb må vokte seg mye mer for hvilken informasjon som går ut fra Brakka.
Dette er vel også en av grunnene til at Knut Torbjørn ikke kunne fungere som sportsdirektør i RBK. I tillegg til å blande seg for mye inn på områder han ikke hadde noe ansvar, var han nok alt for slepphendt med informasjon som hadde hatt godt av å være innenfor Brakkas fire vegger mye lenger.
Adressa savner nok tiden da de var både RBK-spillere og -ledere sine gode kompiser, som pratet om alt mulig av både ting på overflata og under. Det aner meg også at den staben som hadde tettest kontakt med RBK på den tida også var mer til å stole på for RBK-ledelsen. De kunne få vite veldig mye, hvis de håndterte informasjonen riktig.
Men etter hvert som mediehverdagen endret seg, og det nye informasjonssamfunnet tok form - hvor kampen om de gode RBK-nyhetene ble større fra flere ulike medier, samt at Adressa-redaksjonen ble invadert av unge fremadstormende journalister med et større ønske om å bli lagt merke til, være først ute med de gode sakene etc så kunne ikke RBK lenger stole på at den svært åpne informasjonsstrømmen ble håndtert godt nok.
Man kan kanskje ikke beskylde Adressa for å ha misbrukt tilliten, det handler nok mer om at de i takt med økende konkurranse om RBK-nyheter ble nødt til å bruke informasjonen de satt på raskere og mer aktivt. Noe som i sin tur gjorde at RBK måtte stramme inn.
I tillegg har altså det nye regimet hvor Eggen-postulatene gradvis har blitt mer visket bort (heldigvis) sannsynligvis også en litt annen innfallsvinkel til hvordan informasjon deles og håndteres.
Dette betyr ikke at RBK nødvendigvis har mistet mye sjarm og popularitet. Fortsatt er klubben særdeles åpen og imøtekommende, tatt i betraktning av at vi snakker om en stor bedrift med mange ansatte og en omsetning på det nivået.
Men RBK er ikke lenger et idrettslag eller en gutteklubb slik Adressa baserer sitt krav og ønske om åpenhet og sjarm på.
Det er omtrent som om gamle Olga skal på besøk i Innherreds Folkeblad Verdalingen kontra Adresseavisen. I førstnevnte kan hun labbe rett inn og spørre etter meg uten videre mikkmakk. Kanskje får hun samtidig se og høre hva vi har i avisa neste dag hvis jeg sitter med redaktøransvaret og ombrekkingsjobben den dagen. Skal hun treffe Kroksæter på Heimdal kan hun ikke det. Der bør hun nok ha en avtale på forhånd, og registrere seg før hun kommer gjennom "portene" ved siden av skrankemottaket... langt mindre få høre noe om hva Adressa har som hovedoppslag neste dag. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.09.2009 23:57 Post subject: |
|
|
Meget flott bilde, kris.
Jeg med flere legger forresten med stor glede merke til at mange "halvgamle herrer i gata" endelig har begynt å se "gjennom" surmulinga. Hører ikke lenger bare oppstandelse mot Kroksæter innad i menigheta. |
|
Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 21.09.2009 12:06 Post subject: |
|
|
Träffande jämförelse mellan öppenheten i Verdalingen och Adressa Kristobal.  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.09.2009 15:10 Post subject: |
|
|
Du har også fått Heldal som fan:
Hva slags kompetanse har egentlig Adresseavisa på å vurdere åpenhet og en inkluderende atmosfære? Kan hvem som helst stikke innom Heimdal? Få en kaffe, slå av en prat – sitte å slarve med Blix? Kan leserne møte journalistene hver dag etter redaksjonsmøtet?
Les mer: Gratulerer RBK (bortsett fra en ting…) |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 29.09.2009 15:23 Post subject: |
|
|
Kan ikke noen sende en skoleklasse oppover til Adressa-kontorene på Heimdal, slik at de kan få autografer fra journalistene og se på at de skriver og gjør resource. Som avveksling kan de f.eks. kaste vannballonger på Gunnar Evensen. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 29.09.2009 15:49 Post subject: |
|
|
Haha  |
|
Back to top |
|
 |
Rånny Legende

|
Posted: 29.09.2009 18:21 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Kan hvem som helst stikke innom Heimdal? Få en kaffe, slå av en prat – sitte å slarve med Blix? Kan leserne møte journalistene hver dag etter redaksjonsmøtet? |
Vel, kantinen er jo oppe så og si hele døgnet, så om du sitter der en hel dag så kan det vel hende du treffer den ene og den andre  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.11.2009 00:41 Post subject: |
|
|
Fra Annan-tråden:
trondhb wrote: | Truls Dæhli (VG) mener Annan er årets RBK-spiller:
Quote: | - Etter det jeg har sett personlig av Rosenborg i år, så må jeg si at Anthony Annan er årets RBK-spiller, sier Dæhli til RBK.no. - Han er så god i den posisjonen han spiller i, og jeg mener at det han gjør på fotballbanen viser at han tilhører et høyere nivå enn den ligaen han spiller i nå. |
Som vanlig fornuftig sagt av Dæhli, Norges beste ekspertkommentator spør du meg. |
Tror nok at Dæhli gjerne ville finne plass til Annan (5,44) på VG sitt 2009-lag, men børspoengene var naturligvis avgjørende:
Knudsen (5,57)
Lustig (5,17) - Stadsgaard (5,55) - Piiroja (5,60) - Dorsin (5,12)
Bolaños (5,76) - Thiouné (6,08) - Farnerud (5,61) - Hoset (5,71)
Huseklepp (5,77) - Prica (5,44)
Likevel et ganske RBK-vennlig lag, der også Sapara (5,55) banket på døra. Føler VG har opptrådt atskillig mer "fotballfaglig" enn mange andre "eksperter" som f.eks. har folk som Kovacs, Fevang og Arason få plass.
(Akkurat sistnevnte eksempel tyder på at Telemarksavisa har gått helt bananas i børspoengene sine.)
PS! Mame Diouf hadde også 5,44 i VG-snitt, men Prica hadde flere BB. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.11.2009 22:09 Post subject: |
|
|
Det virker som om menneskeligheten har forsvunnet fra deler av journalistikken, og så lenge forretningsideen er å selge innhold til mennesker – så er ikke det det smarteste å kaste over bord.
I en tid hvor nesten alle aviser går ned i opplag, folk tror mindre på det som står, hvor publikum tar infoskjeen i egne hender og blogger selv – hadde jeg anbefalt en langt mer ydmyk linje til kritikk og til kilder, eller er dere dinosaurene som løper mot punktet dere vet meteoritten kommer til å falle og utslette dere alle? Noen ganger virker dere som dere har en kollektivt utvikla deathwish.
Les mer: Deathwish |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.12.2009 00:26 Post subject: |
|
|
Vi kommer av naturliga skäl in på media och Lagerbäck beskriver hur han tycker bevakningen förändrats sedan han började som förbundskapten.
– Det fanns ju inte en enda egenföretagare inom media 1998. I dag är man ju sina egna varumärken. Det är framför allt det som förändrats i etermedia.
– Dels börjar de göra sig mer till centralpunkter och dels sitter de ju ofta inte så här och är intresserad av vad man egentligen tycker utan de är lika mycket intresserade av att marknadsföra sig själva. Vissa i varje fall, för man ska aldrig generalisera. Men det har skett en oerhörd förändring alltså.
Vad tycker du om den utvecklingen?
– Jag tycker att det är tråkigt. Om det är vårt eget fel vet jag inte, men snart sitter det bara, om jag ska vara elak, så kallade experter, eller journalister, och samtalar med varandra. Det kommer snart inte fram någon representant för idrotten.
Läs mera: ”En myt att jag inte gillar media”
Men fra 1999 fantes det i alle fall én "egenföretagare inom media".  |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 12.01.2010 20:44 Post subject: |
|
|
Er det bare meg, eller har Adressa mistet interessen for Rosenborg?
Når sist var Adressa først på en Rosenborg sak? For noen år siden så ville Adressa hatt god oversikt over hva som skjedde innad i brakka. I dag virker det som om de har like lite innsikt som enhver Rosenborg supporter. Hvorfor er det omtrent null skriverier om trenerjakten? De få gangene det er en sak om det, så er det Adressa som siterer en dansk avis, DB eller VG. Aldri noen egne kilder.
Det kan godt tenkes at det er Rosenborg som har blitt tettere, og det er jo kanskje positivt? Men samtidig lever jo også Rosenborg av at mediene skriver om de, så det er kanskje viktig og ikke bli for tett? Jeg for min del synes det blir for mye "Ingen kommentar" fra brakka, det blir kjedelig i lengden. Ofte føler jeg også at man gjør seg tettere enn strengt talt nødvendig, kun for at rbk.no skal få førsterett på saken.
Det er kanskje dette Kroksæther tenker på når han snakker om at Rosenborg har blitt mer lukket? For det virker på meg som om Adressa ikke har like mye innsyn lenger, og jeg vet ikke hvor positivt det er. Mindre skriverier rundt Rosenborg, mindre interesse og færre tilskuere. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 22:22 Post subject: |
|
|
Deler din oppfatning av dette, og forklaringen kan til dels være det jeg skrev noen innlegg ovenfor her i fjor høst (20/9). Det er i hvert fall min teori.
Jeg har også vært en del inne på dette i Facebook-gruppa mi "Vi som er lei av Adressas anti-RBK-journalistikk" hvor jeg de siste par årene har tatt opp det tidvis litt ensidig kritiske blikket Adressa har hatt på RBK. Det skjedde nok gradvis en dreining allerede da NAE forsvant ut porten, og nådde vel sitt klimaks i den aller første utgaven av Adressa i tabloid-format, hvor de skrev en masse negativt i et kjempestort oppslag hvor flere kilder var lukket.
Innstrammingen fra RBKs side kan som sagt ha med det jeg skrev i innlegget ovenfor her i fjor høst, men også et ønske om å få noe igjen for den ganske store satsingen de har på sin medieavdeling. Men at andre medier av og til er først på gode RBK-nyheter er naturligvis noe Adressa helst skulle ha gjort noe med. De burde jo kjenne klubben bedre enn sine kolleger i hvert fall. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 12.01.2010 22:30 Post subject: |
|
|
Noen av Adressa-journalistene har nok diskvalifisert seg noe fra å ha førsteretten på lekkasjer fra Brakka. Det er ikke nødvendigvis sånn at man må være direkte RBK-"vennlig" for å få slik eksklusivitet, men andre medier har nok sørget for å holde stien sin renere gjennom å være mer presise i sin tilnærming til reportasjer de siste årene. Adressa ønsker tydeligvis å spisse sakene med en mest mulig tabloid vinkling, og det tror jeg de har mistet noen Brakka-kontakter på. For eksempel dette medlemsutvalget vårt, som skal diskutere organisasjonsformen i RBK, har Adressa fått til å bli et panel som skal anbefale avskaffelse av medlemsklubben og innføring av en ren konsernmodell. Begge parter vet at dette er feil, men dette er likevel inntrykket de ønsker å skape. På sikt er jeg redd Adressa kan spille seg ytterligere ut over sidelinja hvis de ikke bestemmer seg for å endre litt på kursen. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.01.2010 22:40 Post subject: |
|
|
Godt sagt  |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 12.01.2010 22:54 Post subject: |
|
|
Gunnar Evensen har jo uttalt (i debatt med bolge) at han møter stengte porter hver gang han prøver å nærme seg brakka. Kanskje de på Heimdal tror det er sånn? |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 12.01.2010 23:02 Post subject: |
|
|
"Stengte porter"? Adressa drasset med seg en motvillig skoleklasse, monterte dem utenfor gitteret i det ene hjørnet på stadion og tok bilde av det hele for å dokumentere denne "lukketheten", men det dreide seg altså om ei enkelt fredagstrening som man på forhånd hadde informert om at ikke var åpen for publikum. På alle andre tidspunkt den dagen kunne man få tak i RBK-spillerne for en prat og en autograf. Hva gjelder Brakka har jeg riktig nok møtt på låst dør en og annen gang etter arbeidstid, men det er ikke verre enn å banke litt hardt på døra, så kommer det en kveldsarbeidende sjel og åpner hvis man har et eller annet besettende behov for å komme inn. At noen i RBK skulle låse døra til klubbhuset for en Adressa-journalist ville vært å regne som sosialt selvmord, og alle forsøk på å plante et slikt inntrykk er regulær løgn. Som det blir påpekt her, RBK lever av oppmerksomhet og er fullstendig klar over dette. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 12.01.2010 23:10 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | "Stengte porter"? |
Var det ikke det han sa, da? Og Bratseth kom med et heftig motoppgjør, så Evensen etterhvert godtok det. Skal innrømme at jeg ikke husker ordrett hva han sa, men tror det var noe a la det. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 12.01.2010 23:23 Post subject: |
|
|
Det har flytt litt vann i Nidelva siden vi gjorde det intervjuet, men hvis han sa noe sånt vil jeg anta at jeg lot være å kommentere det sjøl - åpent mål og ballen liggende på femmeteren for Rune B., det der. Åpenheten på Brakka blir det iallfall for dumt å diskutere. Det er vel ikke langt fra at Adressa-redaksjonen ville fått egen nøkkel dit dersom de hadde spurt. |
|
Back to top |
|
 |
|