View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
attach Forumsjef
|
Posted: 28.09.2005 17:38 Post subject: |
|
|
Daniel er kåret til den mest velkledde av spillerne på Rosenborg og Lyon  |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 29.09.2005 12:10 Post subject: |
|
|
Siden Raem er innom: I går så vi det igjen. Hva i all verden skyldes det at en spiller med Daniels teknikk klarer å ha så dårlige mottak/medtak? Stadige medtak smeller han 2-3-4 meter foran seg og mister. Det skjedde flerfoldige ganger i går. Det skal ikke være nødvendig med den teknikken hans.
Per Ciljan tok i mot en 30 meters pasning og la den død på første touch i går. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 29.09.2005 12:12 Post subject: |
|
|
Ballmottak og dribling er to forskjellige ting. Han har øvd mye på dribling, men tydligvis ikke på mottak. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 29.09.2005 13:43 Post subject: |
|
|
Teknikk er teknikk dog. Nærteknikk - medtak/mottak/etc.
Ser egentlig mest ut som mangel på konsentrasjon i de fasene. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 29.09.2005 13:54 Post subject: |
|
|
Han gjør det veldig vanskelig for seg selv. Får han drag på dette, så kommer han virkelig til å vise sitt potensial. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 29.09.2005 14:10 Post subject: |
|
|
Og hvis han en gang skulle komme på å drible i fart, ikke stoppe helt opp og snu ryggen til først... _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 29.09.2005 14:19 Post subject: |
|
|
Daniel Braaten minner meg om John Carew da han var i Vålerenga og Rosenborg, da var det mye solo-driblinger og lite samspill med lagkameratene. Men John Carew har blitt mer lagspiller, så det er rom for forbedringer for Daniel... |
|
Back to top |
|
 |
Raem Senior
|
Posted: 29.09.2005 15:32 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Siden Raem er innom: I går så vi det igjen. Hva i all verden skyldes det at en spiller med Daniels teknikk klarer å ha så dårlige mottak/medtak? Stadige medtak smeller han 2-3-4 meter foran seg og mister. Det skjedde flerfoldige ganger i går. Det skal ikke være nødvendig med den teknikken hans.
Per Ciljan tok i mot en 30 meters pasning og la den død på første touch i går. |
Dette har vi vel vært inne på før Recon..... Jeg mener Daniel har brukbart ballmottak, og synes faktisk igår at han visste styrke ved flere anledninger ved å ta ned ballen i trange situasjoner og med mann i rygg....
Så hvorfor du har hengt deg opp i nedtaket hans vet jeg ikke, for jeg mener det erbedre enn de fleste på rbk... Min dom av unge lovende Braaten igår var at han var litt klønete i første omgang, og ingen av driblingene hans var særlig vellykka... Han tok seg likevel kraftig opp og leverte en godkjent forestilling i mine øyne...
Og jeg skjønner vel egentlig så veldig mye av drible kritikken heller skal jeg være helt ærlig.... Greit nok i første omgang så ble det av til litt mye driblinger, men hva skal man gjøre... Daniel er veldig mye ensom og ofte er det langt til neste medspiller... Da kan enten gjøre som Storflor gjør HVER ENESTE GANG HAN MØTER MOTSPILLERE, nemlig å vente på overlappende beck og drepe ethvert forsøk på en overgang/kontring, eller han kan prøve å utfordre for å skape situasjoner.... Det er jo nettopp dette som gjør Daniel vanskelig å spille mot og hvorfor Daniel ofte låser opp 2 motspillere hver gang han er ballen... Storflor derimot, låser opp en forsvarer fordi de som har spilt mot han i mer enn 20min vet at han ALLTID velger den sikre støttepasningen... Den dagen Braaten begynner sånn begynner jeg å grine...
Og når tok PCS ned den ballen? jeg så ikke han vinne en eneste duell... Synes nesten litt synd på han.. Hna begynner på bli litt Solskjær.. får uhemmet skryt uansett hva han gjør for noe.... Han får terningkast 6 for innsats, og har god basis teknikk, men noen mirakel er han ikke(ennå ihvertfall) Må si jeg humrer litt når jeg i dagens aviser/debattforum leser hvordan han nærmest "avkledde" midtbanen til Lyon ...? Det var en person som ikke tapte en eneste ball på midtbanen igår, en person som traff med alle pasninger, og en person som sto frem som en skikkelig dirigent... Og han spilte ikke på RBK....
Greit nok å ta med seg det positive(jeg mener PCS er mer enn god nok for start elveren) men noen midtbane gud er han ikke..... _________________ Real people do real things...
Play your position
--Shyeim |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 29.09.2005 15:55 Post subject: |
|
|
PCS tok den ned på venstresida i ...eh...den omgangen de spilte mot høyre.
Flere ganger i går kommer ballen til Daniel, hvor han slurver i medtak/mottak slik at den går 2-3 meter foran ham. Dette går ikke an på det nivået, da snappes ballen, som den ble i går.
Driblinga: Helt greit at han dribler. Det jeg lurer på er hvorfor han stopper opp for å drible, istedet for å drible i fart for å passere raskere?
Han har også en tendens til å gå til spilleren, snu ryggen til og drible på den måten, og det forstår jeg heller ikke nødvendigheten av. Hvorfor går han ikke på spilleren, finter og satser på å passere ham i fart oftere? _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 29.09.2005 18:39 Post subject: |
|
|
Det er mer effektivt å drible i fart, ja. Han står for mye og dribler. |
|
Back to top |
|
 |
duriz Junior
|
Posted: 29.09.2005 19:29 Post subject: |
|
|
Hva forventer du av PSC som er lav, tynn, ikke har stor fysikk ! Forventer du at han skal vinne alle dueller på midtbanen til RBK mot Europas beste lag for øyeblikket ?
Tenk på alderen hannes med det samme da .
PCS har gjort et enormt fremskritt .
Helt enig med Recon der, når det gjelder Braaten. |
|
Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 29.09.2005 20:06 Post subject: |
|
|
Det er vel ikke mitt inntrykk at nedtakene til daniel braathen er så dårlige, det er vel kanskje medtakene i fart som har vært et lite problem...men han kommer seg jo rundt...kan jo være at han får litt problemer mot forsvarsspillere som lyon har som er ekstremt sterke og faktisk matcher braathen på det fysiske planet. Uansett, så har jo braathen vært god i de siste par kampene og han kan da på ingen måte kalles et feilkjøp? _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 29.09.2005 20:10 Post subject: |
|
|
Feilkjøp er han ikke, men det har vært diskusjoner om det. Denne overskriften er gammel.
Nedtakene hans er faktisk glimrende. Det skal han ha. Problemet er at han får ballen for langt unna seg når han skal forsere spillere direkte fra ballmottak. Dette tror jeg vil gå seg til. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 29.09.2005 20:11 Post subject: |
|
|
Feilkjøp er han ikke. Den tittelen er det bare å se bort fra.
Men han kommer ikke alltid forbi, nettopp pga at medtakene hans er for dårlige veldig ofte. Ikke hele tida, men ofte. Forsvareren stoppa det ofte ved enten å takle ballen over sidelinja, eller vende spillet. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 29.09.2005 22:29 Post subject: |
|
|
Medtak eller nedtak ? Ikke helt det samme ...
MEN , de er for dårlige begge to, selv om medtakene hans fungerer bedre enn mottak/nedtak..  _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 29.09.2005 22:40 Post subject: |
|
|
Personlig syns jeg det er motsatt. Medtakene dårlig, mottakene ok. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 29.09.2005 22:42 Post subject: |
|
|
Nedtak: Veldig bra
Mottak: Ok
Medtak: Ikke helt bra |
|
Back to top |
|
 |
Storflor Senior
|
Posted: 29.09.2005 22:44 Post subject: |
|
|
Heisann !
Ny på forumet!
Braaten er ikke et feilkjøp, men han har vel ikke innfridd alle forventningene som har blitt stilt til ham.
Men jeg synes han begynner å vise storform, og tilpasser seg spillestilen til Rosenborg.
Tror Braaten blir en skikkelig hit utover høsten jeg !
 _________________ Rosenborg e lage mitt! |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 30.09.2005 00:23 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Personlig syns jeg det er motsatt. Medtakene dårlig, mottakene ok. |
Problemet er mellom annet at han er for passiv i å møte ballen slik at forsvars-spillerne har bra kontroll selv om de ikke vinner ballen. Medtakene funker bedre i mine øyne for da får ofte Daniel overtaket på opp-passeren om ballen ikke spretter for gærnt...
Halvt år med Høgmo så sitter det nok langt bedre...
Savner også at en utnytter Braatens "spisskompetanse", styrke og hurtighet, ved at han møter og bruker styrke på å holde ballen før han spiller vegg for å bruke farten.
Braaten bør studere Valencia og legge merke til hvor lite tid han bruker på beslutninger og hvor lite tid han gir forsvareren før han selv tar initiativ... _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 30.09.2005 00:43 Post subject: |
|
|
Når Braaten rykker forbi/dribler vekk et par mann, er det ikke mange som matcher ham. Synes han er utrolig morsom å se på, selv om han ikke alltid lykkes. Innsatsen har blitt mye bedre i det siste, gled dere over det. |
|
Back to top |
|
 |
Raem Senior
|
Posted: 30.09.2005 09:57 Post subject: |
|
|
duriz wrote: | Hva forventer du av PSC som er lav, tynn, ikke har stor fysikk ! Forventer du at han skal vinne alle dueller på midtbanen til RBK mot Europas beste lag for øyeblikket ?
Tenk på alderen hannes med det samme da .
PCS har gjort et enormt fremskritt .
Helt enig med Recon der, når det gjelder Braaten. |
Her var det visst mye å ta tak i.... For begynne med deg først....
Det er nettopp det som er poenget mitt... Det er ikke JEG som påstår at han er fotballens gave til Norge... han gjør en god kamp ja, men dere får det til å vrike som han er en form for fotballgud.... Han har langt igjen og personlig tror jeg han aldri kommer til å bli bedre enn verken Grindheim eller Hæstad... Men det er min mening..
Mottak, Nedtak medtak? fælt så innvikla dere skal ha det da ? Jeg synes Daniel er god på å
1. Ta ned høye baller med mann i ryggen
2. ta imot og holde på baller langs bakken med spiller i ryggen
3. god til å flikke ballen videre enten i retning medspillere eller til seg seg
4. grei til å ta med seg ballen i fart
5. dårlig til å ta i mot baller som ikke lander akkurat der han befinner seg
Quote: | Flere ganger i går kommer ballen til Daniel, hvor han slurver i medtak/mottak slik at den går 2-3 meter foran ham. Dette går ikke an på det nivået, da snappes ballen, som den ble i går. |
I første omgang ja, han var til tider slurvete da... I andre omgang, nei da gjorde han ikke det....
Quote: | Driblinga: Helt greit at han dribler. Det jeg lurer på er hvorfor han stopper opp for å drible, istedet for å drible i fart for å passere raskere?
|
Det er vanskelig å utfordre når man må tilbake å hente ballen for så å møte en rettvendt forsvarer....Daniel er ikke rask før etter et par meter(altså han må få opp dampen før det begynner å gå fort). Derfor er det vanskelig for han å utfordre i fart med mindre han allerede kommer løpende.... Så hvis han ikke ser at han har mulighet til å dra ifra roer han heller ned for så å drible....
Quote: | Han har også en tendens til å gå til spilleren, snu ryggen til og drible på den måten, og det forstår jeg heller ikke nødvendigheten av. Hvorfor går han ikke på spilleren, finter og satser på å passere ham i fart oftere? |
Hehe hvorfor han i hver eneste kamp skal gå ned på linja med mann i ryggen for så ta den "ballen mellom beina" finta kan jeg faktisk ikke forklare... Det er noe han har begynt med etter han kom til rbk...det gjorde han ikke før....
Quote: | Savner også at en utnytter Braatens "spisskompetanse", styrke og hurtighet, ved at han møter og bruker styrke på å holde ballen før han spiller vegg for å bruke farten.
|
Dette forutsetter at han har noen å spille vegg med... Noe han sjelden har på høyre sida...
Quote: | Braaten bør studere Valencia og legge merke til hvor lite tid han bruker på beslutninger og hvor lite tid han gir forsvareren før han selv tar initiativ... |
Nå er du enten veldig naiv eller så tror du på julenissen... Daniel er ikke og kommer aldri til å bli en like god ving som Valencia... Spørr du meg kommer han ikke til å bli en god Ving i det hele tatt... Det blir som å sammenligne daniel med dfh som så mange gjør... Det er umulig rett og slett av den enkle grunn av at de er 2(3 med Alex) vidt forskjellige spilletyper..... De representerer 3 forskjellige måter å spille på som ikke kan forenes.... _________________ Real people do real things...
Play your position
--Shyeim |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 30.09.2005 10:29 Post subject: |
|
|
Raem wrote: |
4. grei til å ta med seg ballen i fart
5. dårlig til å ta i mot baller som ikke lander akkurat der han befinner seg
|
Ja, det var vel spesifikt de punktene jeg tenkte på. Tror forøvrig i motsetning til deg at Daniel glatt kan matche nivået Frindheim og Hæstad vil havne på (men de er jo forskjellige spilletyper! ). Jeg tror dog ikke at Daniel vil matche Carews nivå. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Raem Senior
|
Posted: 30.09.2005 11:23 Post subject: |
|
|
Heh.. Det var forsåvidt PCS jeg sammenligna Hæstad med, og jeg mener Daniel er bedre enn Fredheim Holm.... Det sier jeg på bakgrunn av at jeg så begge to mens de var i skeid, har sett de fleste rbk kampene daniel har spilt i år, og de aller fleste hjemmekampene til enga da jobben fikser gratis billetter......
DFH har et teknisk register som overgår de fleste, men mangler det lille ekstra på tempo... Det er den vesentlige forskjellen på de 2... Derfor kan Braaten spille konge på landslagsnivå mens DFH sliter å gjøre seg bemerket på u21.... DFH er mer avhengig av at laget spiller bra for å selv spille bra, det er ikke Braaten...
Hvem som kommer lengst av de 2 gjenstår å se, her kommer nok tilfeldigheter også til å spille inn, men foreløpig holder jeg en knapp på Braaten... _________________ Real people do real things...
Play your position
--Shyeim |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 30.09.2005 11:26 Post subject: |
|
|
Ah, da må jeg være uenig med deg ang PCS. Han har mere sammensatte ferdigheter etter mitt syn til å nå lenger enn begge. Om han faktisk gjør det er jo ikke garantert, men jeg ser større potensiale i ham.
Akkurat som jeg ser større potensiale i Daniel B enn i DFH, men jeg mener DFH foreløpig har gjort mer utav potensialet sitt. Og i yngre alder. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Raem Senior
|
Posted: 30.09.2005 12:31 Post subject: |
|
|
Ang PCS så skal jeg vel egentlig være forsiktig med å uttale meg ettersom det jeg har sett av han har kun vært det han har spilt og han har jo gjort sakene sine bra.... Daniel har faktisk selv sagt at han er velgid imponert over teknikken til PCS... Synes egentlig han minner litt om Hæstad i at han er overalt og flink til å stresse mostspillere.. Det at han har større utvilkings potensiale legger du i at han er yngre og spiller på et høyere nivå enn de gjorde i samme alder ?
Men å sammenligne med Grindheim klarer jeg faktisk ikke.... Han har et fotballhode du ikke finner i norge.... Måten han vender/tar imot ballen for gi seg selv tid på for så å slå en lissepasning av dimesnjoner er han alene om.... Når han i tillegg er taklingssterk og løpsvillig har du funnet den komplette midtbanespilleren.... Kan garantere at han kommer til å være fast på midtbanen på landslaget i mange år fremover, og at han spiller seg fast på et større europeisk lag har jeg også liten tvil om.....
Det er selvsagt mulig at PCS klarer å utvikle seg i samme retning, men jeg har ikke sett noe som tyder på det ennå... på meg virker han som om han er på vei til å bli den typiske norske midtbanespilleren(Les indreløper) med oppgradert teknikk. Han er fifa 2006, altså det samme gamle bare enda litt bedre... Dere kan skylde på at han bare er 18 så mye dere vill, men nevn en spiller som var pinglete som 18åring og som ble den panser spilleren i en alder av 25.... Grunnlaget legges før man er 18 på hva slags type spiller man blir(fysisk sett). Betyr selfølgelig ikke at han nødvendigvis ikke blir en kriger(for det er han jo), men at han blir noen tank av en midtbane dirigent har jeg liten tro på..
og db vs dfh har vel vi også diskutert før uten å komme til enighet Recon ?
Er vel forsåvidt enig i at Braaten i likhet med rbk har hatt en dårlig sesong, likevel har han om ikke vært best, så ihvertfall en av de beste på landslaget de 3 kampene han har spilt.. 3 kamper 1 mål... er vel ikke så halvgæli det for debut sesongen for landslaget....
og hva har egentlig dfh gjort i denne sesongen ? Han har ikke fast plass i enga, han har scoret få mål og han er periodevis minst like anonym som braaten i kamper... Likevel er det ikke snakk om at han har en av og på knapp.... merklig det der.... Og hvis han skulle bli tatt opp i a landslagstroppen i den nærmeste framtid(noe jeg ikke tror han blir) hvor skulle han da spilt ? hvem skulle gått ut istedet ? _________________ Real people do real things...
Play your position
--Shyeim |
|
Back to top |
|
 |
|